Tiedättekö mitään hyvää algoritmia tasohyppelyn kenttien generoimiseen, vai olisko fiksuinta modata jotain luolasto algoa?
Eli kentistä tulis jotain tämän kaltaista esimerkiksi:
################# # m# # # ### #l # ## # # #################
Varmaan kielestä riippuen löytyy useitakin, mutta NCurses tulee ekana mieleen. Mitä tulee luolastogenerointiin, olettaisin että se on sisäänrakennettuna moottoreihin joita nuo kirjastot käyttää. Varma tosin en asiasta ole.
Tasohyppelyssä hyvän tason generointi ihan tyhjästä voi olla vaikeampaa kuin luolastoissa. Useinhan tasohyppelyssä haaste tulee siitä, että jokin este on tarkkaan mitoitettu juuri ja juuri mahdolliseksi, eli generoinnissa pitäisi huomioida, miten hahmo pystyy liikkumaan (esim. mikä on hyppykorkeus). Yksi keino tason ”generointiin” olisi tehdä käsin valmiita palasia, joissa tiedetään, että palan reunasta voi päästä toiseen reunaan, ja arpoa sitten erilaisia palasia peräkkäin. Palaset voivat olla hyvinkin pieniä.
...B .......B ...# .......# .... ..## ......## ..#B + A### = ..#..### A### A#######
groovyb, miten ihmeessä (n)curses liittyy tason generointiin? Sehän on vain kirjasto merkkipohjaisen ruudun käsittelyyn, ei mikään pelikirjasto.
Google kertoi sen olevan yleisin kirjasto roquelike pelien tekoon, joten oletin sen sisältävän myöskin luolastogeneraattorin.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.