Päätin tulla tänne putkaan kysymään mielipidettänne omaan asiaani. Olen nyt kohta 30v vuotias ja nyt tulevaisuuden suunnitelmissa yrittäminen softapuolella omien tuotteiden parissa. Valitettavasti en ymmärrä koodista kovin paljoa, mutta ideoita on sitäkin enemmän ja pohdinkin tässä, että mitä minun kannattaa opiskella jotta pääsen eteenpäin?
Taustaltani olen touhunnut teollisuusmyynnin parissa sekä yrittäjänä eräässä startupissa. Minä enkä muut yhtiökumppanit ymmärtäneet aloitusvaiheessa mitään softakehityksestä joten jouduimme ostamaan palveluja. Se oli varsin opettava kokemus vaikka ei päättynyt meidän rikastumiseen kuten suunniteltiin :)
No nyt kun uudet ideat jyllää päässä ja pakko mennä eteenpäin, niin mistä sitä lähtisi oppia hakemaan mm. Mobiilikehitykseen Android + iOS?
Olen miettinyt avointa yliopistoa, yliopistoa esim. JYU informaatioteknologia ja sitten myös tietenkin AMK pohjaisia opintoja. Välillä käynyt jonkinlainen kombo myös mielessä AMK + YO. Oppiiko näissä mitään käytäntöä vai kannattaako vain yrittää opiskella itsenäisesti?
Nyt vaan vielä semmoinen seikka, että en kerkiä täysin kokopäiväiseksi opiskelijaksi muiden hommien vuoksi.
Mutta haluaisin teidän mielipiteitä, mutta huomioikaa vielä se, että en halua opiskella siis muille töihin menoa varten eli paperit ei ns. Tässä merkitse kovin paljoa.
Itse tulen hakemaan korkeakouluun tänä keväänä, joten minulla ei ole mitään koulutusta ohjelmoinnin osalta, eikä sitä tule sillä en ole hakemassa opiskelemaan tietotekniikkaa tai muuta vastaavaa alaa. Olen harrastanut tätä viimeiset 8-9 vuotta ja siinä ajassa olen tutustunut ties mihin. En ole aktiivisesti opiskellut mitään tiettyä kieltä tai muuta tekniikkaa, vaan olen opiskellut projektin sitä vaatiessa.
Nopeinten pääset itse alkuun, kun mietit mitä nämä suunnitelmasi vaativat ja tutustut tekniikoihin, joita projektisi toteuttaminen tarvitsee. Onko se tietokone- vai mobiilisovellus, kenties verkkosivu? Millä laitteilla sen pitää toimia? Kun osaat näihin vastata, voit valita lähdetkö tutkimaan verkkokehitykseen sopivia kieliä (HTML, CSS, JavaScript, PHP, Python jne) vai alustakohtaisia (C++, Java, C#), joilla saat toteutettua natiiveja sovelluksia eri käyttöjärjestelmille.
Netti on pullollaan materiaalia ja aktiivisia kehittäjäyhteisöjä, joista löytyy apua tilanteeseen kuin tilanteeseen. Jos päätät valita yliopisto-opiskelun ei se silti sulje pois (eikä saakaan sulkea) itsenäistä opiskelua. Kuten totesin, minulla ei ole kokemusta yliopistokoulutuksista, mutta veikkaisin näiden olevan hyvin laaja-alaisia, jotta opiskelijalle voidaan viiden vuoden jälkeen antaa paperit käteen. Tämä ei välttämättä ole juuri se mitä haet, sillä sinua tuskin kiinnostaa opiskella muita aineita - tarvitset kokemusta ohjelmoinnista ja juuri niistä osa-alueista, jotka auttavat viemään projektisi loppuun.
Siinä ajassa kun osa-aikaisesti suoritat muun työn ohella opintoja jotta saat toisen tutkintonimikkeen ehdit opiskella paljon enemmän tarvitsemiasi taitoja. Verkko-opiskelu ei ole yhtä henkilökohtaista, mutta toisaalta saat työrauhan ja mahdollisuuden edetä oman aikataulusi mukaan.
Oman kokemuksen mukaan yliopisto-opiskelu on vapaampaa ja tarjoaa paremmat mahdollisuudet muokata oma lukujärjestys juuri sellaiseksi kuin haluaa. Lisäksi läsnäolovelvollisuuksia luennoille ei juurikaan ole (näin ainakin JYU:lla). Lisäksi noita verkkokursseja järjestetään koko ajan vain enemmän ja enemmän.
Korkeakouluopinnoissa tietysti tulee myös paljon "ylimääräistä", mikäli tavoitteena on oppia vaan koodaamaan. Matikkaa joutuu ainakin siinä sivussa opiskelemaan, riippuen vähän minkä pääaineen (yliopistossa) valitsee.
Ohjelmoinnin opiskelun voit (ja kannattaa) aloittaa vaikka heti, ja näitä kursseja saat myös yliopistossa myöhemmin hyväksiluettua: http://mooc.fi/kurssit.html. Ainakin tuolla ihan perus ohjelmointiMOOCilla pääset älyttömän hyvin alkuun.
Jos tarkoitus on vain oppia ohjelmoimaan ja saada jotain aikaiseksi, koulut voi jättää siinä vaiheessa kokonaan ulkopuolelle. Siellä on niin paljon kaikkea "turhaa" että tuhlaisit aikaasi niihin. Avoimen kautta saisit ehkä teoriaa ja paradigmoja, mutta kuten myriadit ohjelmoijat ovat osoittaneet, sitä ei aina tarvita. Ainakaan koulun penkiltä.
Editori/IDE käteen ja tekemään. Riippuen omasta oppimistavasta netti on pullollaan videoita, blogeja, tekstioppaita, esimerkkikoodia ja ties mitä. Ongelmana on vain se, että mikä on laadukasta, mikä on kuranttia kun ala menee nopeasti eteenpäin. Muutaman vuodenkin vanha materiaali saattaa olla "väärää" kun puhutaan mobiilialustoista tai vaikka C++:sta. Toki jälkimmäisen kanssa silti pärjää, mutta mobiilialustojen kanssa saattaa törmätä koodiin, joka ei enää edes käänny tai muuten toimi.
Ja toki kannattaa miettiä onko oma kiinnostus vain kehittämisessä (suunnittelu, ideointi jne) vai haluaako sitä koodiakin vääntää. Niitä vääntäjiä kun on aika iso kasa jo maailmassa, joten riippuen tilanteesta saattaa olla mahdollista hankkia joku toinen tekemään. Mutta eihän se ikinä pahasta ole jos itsekin opiskelee. Vie vain hetken päästä kärryille useammasta alustasta.
feenix kirjoitti:
(31.12.2015 09:04:44): Jos tarkoitus on vain oppia ohjelmoimaan ja...
Kiitos feenix hyvin avaavasta vastauksesta. Juuri tätä kyseistä osaamisen tarvetta mietin. Vahvin alueeni kun on suunnittelu/ideointi ja kaupallinen puoli. Mutta nyt kun pitää ainakin proto saada aikaiseksi, että pääsee eteenpäin, on varmaan ainoa vaihtoehto lähteä itse sitä kehittämään kun en tunne koodareita joita voisi mukaan pyytää. Tuntemani koodarit on hyvissä hommissa isoissa taloissa, että ei varmaan niitäkään pahemmin kiinnosta.
Sen tiedän että en tule koodia vääntämään protoa enempää koskaan, vaan valmiiksi sen tulee tekemään oikeat kokeneet koodarit joko omassa palveluksessa tai ostopalveluna.
Olisiko järkeä hakea jotain perspektiiviä avoimesta yliopistosta tietyiltä kursseilta vai ihan täysin itseopiskelun kautta vaan?
Entä onko teidän mielestä näistä Codecademy.org ym. Mitään apua oikeasti?
Tällainen luova mieli kun ei hyväksy oikein ajan hukkaamista turhiin opintoihin vaikka voi se bisneskin olla turha, mutta tulipahan kokeiltua sitten.
16v. lukiolaisen, joka ei ole suoraan ansainnut koodauksella, näkökulmasta:
Yrittäjä kirjoitti:
Olisiko järkeä hakea jotain perspektiiviä avoimesta yliopistosta tietyiltä kursseilta vai ihan täysin itseopiskelun kautta vaan?
Riippuu mitä on tehnyt aiemmin. Jos kokemus ja tieto tietokoneista on tasoa osaan käydä Facebookissa ja käyttää wordiä, niin kurssista voi olla apua.
Itse väitän jotain osaavani (joku voi olla eri mieltä) ja kaiken mitä osaan itseoppineena paria poikkeusta lukuunottamatta. Itellä oli pari tuttua jolta pystyi jotain kysymään jos ei netistä ymmärtänyt. Tältä keskustelupalstaltakin tuli kysyttyä (tyhmiä) kysymyksiä.
Koodausta voi oppia itseopiskelemalla, mutta järkevyyttä kannattaa miettiä. Demon tekemiseen suosittelen oikeasti miettimään haluaako opetella.
Ja anteeksi kaoottisesta postauksesta.
Yrittäjä kirjoitti:
Kun kerran pelkkä proto on tällä erää hakusessa, itse menisin ihan itseopiskeluna. Codecademy, Pluralsight jne on kehuttuja ja pystyt menemään juuri sitä vauhtia kuin itse haluat, juuri silloin kuin haluat. Avoimen kautta olet täysin koulun varassa mitä opit, milloin jne. Pahimmillaan joudut odottamaan kuukausia kurssin alkua.
Ja sitten valitset vielä sopivat välineet jotka vaikuttavat hyviltä pikaiseen protoiluun. Lopullista tuotetta tekiessä olisi tärkeämpää katsoa millä tekee, nyt voi hieman löysätä vaatimuksia. Kunhan ei sitten vahingossa ajaudu tyypilliseen "no nyt on proto, viilataa sitä vaan vähän niin saadaan lopullinen"... :)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.