Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Miten 2D-pelimoottori toteutetaan?

oculardisc [15.12.2015 12:00:16]

#

Moi, miten käytännössä toteutetaan 2D-pelimoottori. Tarkoituksena olisi, että sillä kykenisi tekemään androidille yhtä peliä jota olen työstänyt. Tässä videota pelistä Eli (lähinnä ajattelin, että olisi helppo tehdä tasoja lisää.) Eli onko jossakin jotakin tutoriaaleja tai jotain muuta ohjetta. Itse osaan jaavaa sen verran mitä olen voinut itse opetella.

Lebe80 [15.12.2015 12:24:37]

#

vanha sääntö pelikoodauksessa on:
Älä tee pelimoottoreita, tee pelejä.

Valmiita pelimoottoreita on n+1 kappaletta, valitse niistä itsellesi parhaiten soveltuva esim. Unity3D (jossa nimestä huolimatta mm. 2D-pelejä varten omat työkalut)

Grez [15.12.2015 12:50:07]

#

Eikös tuossa ole (videosta päätellen) käytännössä pelimoottori jo valmiina?Näkisin että lähinnä tarvitsisit tasoeditorin. Luulisi että tuon pohjalta tasoeditorin tekeminen olisi aika triviaalia. Teet vaan ohjelman jossa voit lätkiä objekteja eri kohtiin ja joka tallettaa objektien tiedot (kuten sijainnit) johonkin tiedostoon.

oculardisc [15.12.2015 16:13:48]

#

Joo olen käyttänyt unityä, mutta itse en pidä oikein sen toiminnasta. ja kun se on rajoittunut. ja olisi helpompi jos ei tarvitsisi aina luoda uutta suoritettu sceneä.

Metabolix [15.12.2015 16:59:09]

#

Pelimoottori toteutetaan seuraavasti:

  1. Suunnittele pelimoottorin rajapinta eli kaikki luokat ja funktiot, joita pelimoottorissa pitää olla. (Miksi Unity3D on huono? Mitä haluaisit tehdä eri tavalla?)
  2. Selvitä, miten kohdejärjestelmässä (Androidissa) pystyy tekemään pelimoottorissa tarvittavat asiat eli mm. lukemaan syötettä ja piirtämään ruudulle.
  3. Koodaa suunnittelemasi funktiot.

Pelimoottorin tekeminen ei ole helppoa. Haluatko oikeasti ryhtyä siihen?

Lebe80 [16.12.2015 09:53:03]

#

Mä uskon, että jos Ubisoftit ynnä muut isot pelifirmat tekee Unityllä kaupallisia pelejä monille eri alustoille, niin ei se kovin rajoittunut voi olla.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta