Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mitä eroa on ohjelmisto- ja järjestelmätestauksella?

Eitajuu [21.10.2015 18:43:11]

#

Voiko joku viisas kertoa mulle mitä eroa on ohjelmistotestauksella ja järjestelmätestauksella. Kaikki kirjallisuus kulkee melkeen aina nimellä software testing mutta silti siellä välissä puhutaan vaikka järjestelmien testaamisesta.

Eli onko järjestelmä sama asia kuin ohjelmisto?
Kun käytän työpaikallani työpaikkani ohjelmiani niin kummalla nimellä niitä pitäisi kutsua sitten ohjelma vai järjestelmä............

En ymmärrä olen nähtävästi tyhmä kuin saapas mutta olen nainen.

Jalmari91 [21.10.2015 20:12:48]

#

Tiivistetysti, järjestelmätestaus on yksi tapa tehdä ohjelmistotestausta (muita on mm. yksikkötestaus, integraatiotestaus...)

groovyb [21.10.2015 20:22:58]

#

Järjestelmä voi koostua useista eri ohjelmistoista, sekä niiden välisistä integraatioista. Järjestelmätestausta voi olla esimerkiksi kokonaisuuden testaus, jossa tarkistetaan asiakassovelluksesta lähetetyn datan päätymistä muihin sovelluksiin, ja sieltä eteenpäin loppukohteeseensa.

Esimerkkinä vaikka isohko verkkokauppa:

Sovellus 1: Verkkokauppa
Sovellus 2: Henkilökunnan sovellus, jossa käsitellään tilauksia ja asiakkuuksia
Sovellus 3: Varaston sovellus saapuneiden tilausten ja varaston käsittelyyn
Sovellus 4: Laskutusreskontra

Järjstelmätestaus voisi koskea esimerkiksi seuraavaa kokonaisuutta:

1. Tilaus tehdään verkkokaupassa (Sovellus 1)
2. Tilaus käsitellään, ja lähetetään tiedot varastolle tavaroiden keruuta varten (Sovellus 2)
3. Tilaus käsitellään varastossa, ja ilmoitetaan tieto lähteneestä paketista (Sovellus 3)
4. Tilauksesta muodostetaan lasku (Sovellus 2)
5. Lasku lähtee e-laskuna asiakkaalle (Sovellus 4)

Integraatiotestauksessa tarkistetaan rajapinnat sekä tietokannat, eli testataan ohjelmistojen välisten rajapintojen käsittely, sekä tietojen tallennukset tietokantaan (ja mahdolliset stored proceduret jne)

Yksikkötestauksessa testataan yksittäiset sovellusprosessit, sekä toiminnallisuudet.

Eitajuu [21.10.2015 21:55:06]

#

Hei

Kiitos paljon selkeistä vastauksista, luulen että hahmotin nyt homman.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta