Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mihin ohjelmointikoodi kirjoitetaan?

nybyr [19.10.2015 12:42:28]

#

Tämä on ehkä tyhmin kysymys ikinä, mutta kysyvä ei tieltä eksy, vai miten se meni. :D

Osaan HTML ja CSS ja ne olen toki ihan vaan muistioon naputtanut. Nyt kiinnostaa laajentaa tietoa mm. PHPn ja ohjelmoinnin pariin ihan vaan harrastusmielessä.
PHP ilmeisesti menee muistioon sekin, mutta mihin nämä ohjelmointikielet koodataan? Siis Python, Javascript ja C-kielet? Olen tutoriaaleja lueskellut, mutta jos haluaisin itse kokeilla "Run" jonkun koodin, niin minne sen laitan?

groovyb [19.10.2015 12:48:24]

#

Koodit voidaan kääntää joko erillisellä kääntäjällä suoritettavaksi koodiksi, tai käyttämällä valittuun ohjelmistokieleen liittyvää ohjelmointiympäristöä (IDE), jolla voi lennossa suorittaa koodaamaansa kilkettä.

nybyr [19.10.2015 13:18:24]

#

Kiitos vastauksestasi.
Perehdyn asiaan tarkemmin illalla.
Aihe on tosiaan vieras, joten osaat(te)ko suositella jotain kääntäjää tai ohjelmointiympäristöä, voiko jonkun tämmöisen siis ladata netistä?

groovyb [19.10.2015 16:43:37]

#

Mistä ohjelmointikielestä olet kiinnostunut?

HTML5 [19.10.2015 17:19:29]

#

PHP:tä voi alkaa opetella esim. Ohjelmointiputkan PHP-oppaan avulla.

Oppaassa neuvotaankin asentamaan Xampp PHP:n käyttöä varten.

Lisäksi pieniä PHP-pätkiä voi kokeilla siihen tarkoitetuilla verkkosivuilla, kuten tällä: http://sandbox.onlinephpfunctions.com.

kayttaja-11960 [19.10.2015 19:04:45]

#

No, jos haluat esim. ohjelmoida PHP:ta kannattaa ensin ladata toki tekstieditori.

Hyviä tekstieditoreita:
Brackets
Notepad++

Sen lisäksi tarvitset web-palvelimen, esim XAMPP.

XAMPP

Sitten starttaat serverin ja tallennat vaikka nyt koodin:

<?php echo "Hello world!"; ?>

Tallennat sen kansioon [XAMPP_KANSIO]/htdocs
esim. minulla C:/xampp/htdocs.

Jos tulostuksena tulee "Hello world!", kun menet osoitteeseen localhost, olet asentanut palvelimen oikein. Ohjeita jatkamiseen löytyy esimerkiksi putkan PHP-oppaasta.

Joku saa korjata jos meni väärin tai haluaa selventää.

Metabolix [19.10.2015 19:27:56]

#

Koodi kirjoitetaan (lähes) aina tekstieditorilla tiedostoon. Jatko riippuu ohjelmointikielestä: HTML-sivu avataan selaimella, PHP-koodi ajetaan tulkilla (yleensä HTTP-palvelimen kautta), ja monet muut kielet joko ajetaan tulkilla tai käännetään kääntäjällä konekielisiksi ohjelmiksi. Asiasta kerrotaan C++:n näkökulmasta Ohjelmointiputkan C++-oppaassa (osa 1 ja liite 1).

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta