Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Android-sovellus tukemaan nettisivua

kalamies [10.09.2015 23:30:07]

#

Lyhyesti:
Minulla olisi tarve tehdä android-sovellus, jolla saisi lisättyä kuvan tällä hetkellä toiminnassa olevalle nettisivulle, jonne kuvat normaalisti lähetetään nettilomakkeen kautta.

Pitemmästi:
Minulla on ollut jo kohtalaisen pitkään toiminut nettisivusto, joka muistuttaa toiminnaltaan ehkä eniten Twitteriä. Olen sen aikanani koodannut käyttäen PHP, HTML, MySQL, javaa ja AJAXia. Sivustolla on rajattu käyttäjäkunta joka koostuu tutuista tietyn harrastuksen parissa. Toiminta on ollut varsin vilkasta, mutta tuntuu että viime aikoina käyttöaktiivisuus on ruvennut hiipumaan. Olen tehnyt sen päätelmän että whatsapp on tähän suurin syy. Siellä on niin helppoa ja nopeaa jakaa kuvia ja tietoa että sivusto alkaa jäämään toiseksi, moni asia joka on jaettu whatsapp-ryhmään, jää jakamatta sivustolla.

Haaveenani olisi korjata tilanne, tekemällä kuvien jakamisesta helpompaa ja nopeampaa mobiilisovelluksen avulla. Toinen vaihtoehto olisi perustaa whatsapp ryhmä koko sivuston tilalle ja ajaa sivusto hallitusti alas. Sivustolla on kyllä monia hyviä ominaisuuksia verrattuna pelkkään whatsappiin; tarvittaessa sinne saa lisättyä ihan mitä haluaa aina gallupeista kimppatilaussysteemeihin. Lisäksi kuvat arkistoituvat whatsappia loogisemmin, ja viestejä voi nostaa ikäänkuin ilmoitustaululle.

Ongelma on vain se että perheellisenä miehenä aika on kortilla, ei ole enää mahdollisuutta istua viikkoja koneen ääressä yhteen putkeen niin kuin nuorempana. Olen aina silloin tällöin vähän googletellut, löytyisikö jostain osviittaa mobiilisovellusten koodaamiseen, mutta huonon englanninkielen taidon myötä en ole näillä pikagoogletuksilla mitään lähellekkään ohjelmointiputkan php-oppaan tasoista opastusta löytynyt. En tee koodausta työkseni, joten en ole ollenkaan kartalla mitä esim. viimeisen kolmen vuoden aikana tällä rintamalla on tapahtunut.

Tahtoisin ensisijaisesti tietää, että onko näillä resursseilla edes järkevää yrittää lähteä vääntämään androidille hello worldia? Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Mistä löytyisi hyviä step by step juttuja näin alkuun?

Onko edes realistista ajatella että noin 100h työskentelyn jälkeen minulla olisi kasassa android-sovellus, jolla pystyisi lähettämään ja vastaanottamaan viestejä sivustolle/sivustolta ja androidin "jaa" napin takaa löytyisi whatsappin ja twitterin lisäksi oma sivustoni...?

Kiitos jo etukäteen, mikäli joku jolla on asioista jotain kokemusta pystyy jotain järkevää tähän kommentoimaan.

groovyb [10.09.2015 23:44:41]

#

etkö pääsisi helpommalla jos android sovelluksesi yksinkertaisesti avaisi selaimen, ja ohjaisi verkkosivuillesi, ja kuvien lähetys tapahtuisi jo olemassaolevalla tavalla?

esimerkiksi onCreate -eventissä:

Intent browserIntent = new Intent("android.intent.action.VIEW", Uri.parse("http://www.verkkosivut.fi"));
startActivity(browserIntent);

Mikäli haluat tehdä vaikeammalla tavalla, tulee sinun tallentaa kuva android applikaatiossasi, rakentaa soap tai vs. rajapinta verkkosivuille, ja lähettää kuva ko. rajapintaa hyväksikäyttäen.

Yleisesti, ohjeita android kehitykseen löydät developer.android.com:sta.

kalamies [11.09.2015 07:22:24]

#

Kiitos vastauksesta, tällaistakin olen miettinyt. Tosin sillon ei ilmeisesti onnistu "jaa" napin taakse saaminen? Olisi myös tarve kuvakoon pienentämiseen jo ennen lähetystä. Nykykännyköissä kun alkaa olla megapikseleitä sen verran että täysikokoisen kuvan lähetysyritykset huonossa verkossa tuppaavat jämähtämään paikoilleen. Se on toinen ongelma mitä en aloitusviestissäni huomannut tuoda esille.

Lisää vain vinkkejä, perehdyn asioihin tarkemmin sitten kun saan pari vapaata iltaa.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta