Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Lukemaan tietojenkäsittelytiedettä?

Sivun loppuun

Antonnen [19.08.2015 18:38:27]

#

Hei,
valmistuin lukiosta tänä keväänä ja minulle syttyi yhteishaun jälkeen palava himo päästä opiskelemaan tietojenkäsittelytiedettä. Minua siis kiinnostaa aidosti koodaaminen ja tietokoneet ylipäätänsä. Ajattelin jos saisin täältä vinkkejä: Kuinka hyödynnän välivuoteni,jotta pääsisin ensi keväänä sisälle yliopistolle? Yliopistolla ei sinänsä ole väliä. Kannattaako avoimessa käydä tekemässä perusopinnnot?

Antti Laaksonen [19.08.2015 20:14:25]

#

Avoimen yliopiston kurssit ovat yksi hyvä mahdollisuus. Voit myös suorittaa itsenäisesti Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston ohjelmointikursseja sivuston http://mooc.fi/ kautta. Nämä kurssit antavat hyvän kuvan siitä, millaisia yliopiston kurssit ovat. Voit myös mahdollisesti sisällyttää kursseja myöhemmin tutkintoosi.

The Alchemist [20.08.2015 15:09:52]

#

Joko tietojenkäsittelytieteeseen on jonkinlaisia valintarajoja muka? En usko, että oikeasti alalle haluavalla on kuitenkaan mitään vaikeuksia klaarata pääsykoetta. Omaan aikaani pääsykoe oli luonteeltaan haista paska -tasoa. Referoitiin jonkin tietokonelehden artikkelia...

Mielestäni nuo peruskurssit eivät ole niin tärkeitä tai edes kovin sivistäviä, jotta maksaisin avoimessa yo:ssa opiskelusta. Jos siitä jotain muuta etua ajattelee saavansa, niin voihan niillä verrytellä hieman ennen opiskelupaikan hakemista / saamista.

Jaska [21.08.2015 13:12:25]

#

Voit myös katsoa vanhoja pääsykoetehtäviä. Esimerkiksi Helsingin yliopiston pääsykokeet ovat osoitteessa http://www.helsinki.fi/ml/valinnat/vanhatvalintakokeet/ .

Antonnen [21.08.2015 19:51:49]

#

No lähinnä noihin ohjelmointitehtäviin yritän valmistautua. Juu olen katsonut.

Tzaeru [24.08.2015 10:08:48]

#

TKT:hen saattaa päästä suhteellisen helpolla sisään, riippuen vähän paikasta ja noin. Sikäli kun koodaus kiinnostaa enemmältikin niin parashan se sitten on vain opetella koodausta itseään; sehän on melkeinpä kuin lomalla olisi.. Jos tarvitsee käydä valintakokeen kautta, niin niissä on kyllä täydet lähdemateriaalit mukana esitellyille konsepteille ja yleensä ainakin yksi tehtävä on essee-muotoinen, joka tehdään jonkin lähdeartikkelin pohjalta.

En itse näe maksullisia avoimen yliopiston kursseja niinkään rahan arvoisina koodauksen oppimisen osalta. Netti on pullollaan tietoa aiheesta ja koodauksen opettelu voi olla hyvinkin vapaamuotoista toimintaa.

The Alchemist kirjoitti:

Joko tietojenkäsittelytieteeseen on jonkinlaisia valintarajoja muka? En usko, että oikeasti alalle haluavalla on kuitenkaan mitään vaikeuksia klaarata pääsykoetta. Omaan aikaani pääsykoe oli luonteeltaan haista paska -tasoa. Referoitiin jonkin tietokonelehden artikkelia...

Meillä rakenneltiin Huffmanin puita ja sen kautta pakattiin ja purettiin tekstipätkiä paperille. Lienisköhän ollut '09. Pelkkä essee-tehtävä ei olisi riittänyt ja itse jätin sen kokonaan tekemättä, valiten tilalle "tekniset" tehtävät.

Toki referenssit Huffmanin jutskiin oli mukana. Olikohan raja ~38/50 pistettä, eli olisihan sen muutamalla huolimattomuusvirheellä saanut mokattuakin. Taitaa 2/3 hakijoista nykyään jäädä sille tielle.

LCHawk [04.09.2015 21:01:51]

#

Jos pääsykoe pelottaa, niin yksi tapa päästä sisään ainakin Itä-Suomen yliopistoon on se, että haet lukemaan matematiikkaa, jonne pääset suoraan sisään, jos olet kirjoittanut vähintään mangan. Tämän jälkeen voit lukea tietojenkäsittelyä vapaasti sivuaineena ja aineopintojen jälkeen hakea pääaineen vaihtoa.

Jaska [05.09.2015 13:17:18]

#

LCHawk kirjoitti:

Jos pääsykoe pelottaa, niin yksi tapa päästä sisään ainakin Itä-Suomen yliopistoon on se, että haet lukemaan matematiikkaa, jonne pääset suoraan sisään, jos olet kirjoittanut vähintään mangan.

Magna on arvosana, manga on japaniksi sarjakuva.

feenix [08.09.2015 15:01:25]

#

Jaska kirjoitti:

Magna on arvosana, manga on japaniksi sarjakuva.

Ehkä mangaa kirjoittamalla pääsee ylipoistoon siellä?

Antonnen kirjoitti:

...minulle syttyi yhteishaun jälkeen palava himo päästä opiskelemaan tietojenkäsittelytiedettä. Minua siis kiinnostaa aidosti koodaaminen ja tietokoneet ylipäätänsä.

Itse sanoisin, että "tietojenkäsittelytiede" ja "koodaaminen ja tietokoneet ylipäänsä" ovat niin eri asioita, että ainakin kannattaa ottaa selvää mitä nuo sisältävät. Tiedettä kun opiskelee ollaan välillä aika kaukana konkretiasta ja koodaamisesta.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta