Etsin keskivertoa paremmin Qbasicia osaavaa/osaavia henkilöitä avuksi erääseen peliprojektiin. Apua kaivattaisiin graafisella puolella ja myös jonkin vertaa monimutkaisempien taulukoiden (joihin tulee mm. esineet, ym.). Jos siis tiedät olevasi keskivertoa parempi niin ota yhteyttä minuun mainitse. Tässä viestissä olevat avuntarjoukset ignoorataan täysin.
-Grey-
PS. Jos halukas osaa tehdä kirjastoja jollain muulla kielellä kuin Qbasicilla, voi hän pyytää liittymistä projektiin.
PPS. Tiedän kyllä sen LameVGA:n, mutta se ei käynyt tarkoituksiini ollenkaan. Liikaa asioita mukana, joita en tarvitse projektissani.
En tiedä olenko riittävän kyvykäs, mutta kerro lisää. Pistä vaikka jotakin esimerkkejä, mitä tulisi osata, niin katsotaan.
Tarvitsetko esim. jotain SVGA kirjastoja. tiedän nääs muutamia
Pelissä olevat rutiinit ovat enemmän sitä kuvien lataamista ja erinäisille objekteille niiden taulukoiden luomista, joista jälkimmäinen on se vaikein osa. Esim. vihollinen omaa mm. taulukot sen ominaisuuksille, kyvyille ja mukana oleville esineille, että muille sellaisille asioille. Myös esineillä on omat taulukkonsa.
Niin ja voisin varmaan kertoa että lisäksi peliprojektissa syntynee sivutuotteena eräitä pienempiä ohjelmia. Editoreja, joilla tehdään mm. viholliset, kartat, tavarat ja muut. Sekä ohjelma jolla muutetaan BMP/PCX/GIF - kuvat/kuvia muotoon jonka peli ymmärtää, ja lataa nopeasti. Kyseisen tavan ladata olen jo suunnitellut, mutta siitä sitten juttelen projektissa mukana olevien kanssa, ja paljosta muustakin sitten.
-Grey-
Voisko päästä projektiin mukaan? Tai riippuu kai siitä jos mä oon tarpeeksi hyvä.
Lähetä minulle näyte taidoistasi. Pieni koodinpätkä, ehkä pieni demo. Graafinen sellainen, tai vaikka joku matemaattinen demo. Teen siitä sitten arvion koodaustaidoista. Ja myös kyvystä tehdä koodista selkeä, että oikealla tapaa kommentoitu ja silleen.
-Grey-
En tiedä olenko muuten tarpeeksi hyvä, mutta noista kaikista taulukoista tuli mieleen, että olenhan minä tehnyt paljon sellaisia seikkailu/rooli-pelejä, joissa juuri tuollaisia taulukoita tarvitaan. Pitää tosiaan tehdä erikseen taulukot vihollisen tavaroista ja sitten toinen taulukko tavaroiden ominaisuuksista jne. En vain ole oikein koskaan saanut niitä kunnolla valmiiksi, kun innostus on aina lopahtanut.
Noista kuvien lataus jutuista en paljoakaan tiedä. Onnistuisi, jos tietäisi jotain siitä, missä formaatissa ne on tallennettu. Tein kerran ohjelman, joka luki BMP-tiedostoa mutta se sai siitä vain irti jotain siansaksaa. Olen kokeillut tehdä omiakin kuvan teko/tallennus/lataus-ohjelmia mutta ne lataavat kuvat hitaasi.
Sen sijaan matemaattisista asioista tiedän jo vähän enemmän.
Voisit katsoa joitain koodivinkkejä, kuten vaikka "pyöriteltävä 3d-pallo", tai "vesipisarat".
Olen tehnyt noita kaikkia pienempiä ohjelmiakin, editoreja, setuppeja, asennusohjelmia ym.
Sano vain jos kaipaat apua.
Mitä tässä katsoin tekemiäsi koodeja, niin ne näyttivät melko hyviltä. Lähetä minulle mailia, niin jutellaan sen kautta lisää. Voi olla että pääset projektiin mukaan. Sen vertaa kuitenkin löytyy taitoja sinulta, ainakin tällä matemaattisella osa-alueella, jossa olen muuten itse melkoisen surkea :-P
-Grey-
Tota täsä ois mun(ei ehkä niin hyvä)koodi vinkkejä voit tehä niistä omat päätelmäs. mutta osaan mä kai muutakin
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
Okei, nyt taisi löytyä myös introjen ja GUIn koodaaja. Enää tarvita sitten se joka osaa käsitellä kuvia. Eli toisin sanoen luoda muuntimen, joka muuttaa lähdekuvan pelin ymmärtämään nopeasti latautuvaan muotoon.
-Grey-
No jos se ei lataudu nopeasti niin voihan käyttää BSAVE/BLOADia. se on ainakin nopea. Ja muuten mulla olis yks gif loaderi.
Olen ajatellut toteuttaa kuvanlataamisen sillä tapaa, että tuo BSAVE/BLOAD ei välttämättä käy. Olen ajatellut että kuvat ladataan taulukkoon indeksoituna, ja niitä kutsutaan aina tarpeen vaatiessa. Siis jokaisella kuvalla on numeronsa ja niitä sitten kutsutaan. Grafiikasta sitten tulee luultavammin palikkagrafiikkaa tyyliin Ultima V ja muut sen sellaiset. Yksinkertaista, vaan mahdollistaa sitten laajemman pelin.
-Grey-
PS. Hunajavohvelille ja Rndprogylle sellainen juttu että heillä on mahdollisuus päästä mukaan, kunhan ovat ensin mailanneet mailiini, joka löytyy profiilistani.
PPS. Jos kumpi kumpi omistaa M$N Me$$engerin, niin voimme sitä kautta jutella lähes reaaliajassa..
PPPS. IRC ei käy. Kokeilin sellaista kerran ja jäin erittäin huono maku suuhun. Yhtä huono kuin uusimman Messun ällön graafisesta ulkokuoresta..
Mä osaisin aika hyvin allegroa. Mutta sehän ei oo QBasicia.......Osaan mä QBasiciakin (vähän)
Tein muuten ohjelman joka muuntaa BMP:t (256 tai 16) väriset ja 50x50 pixeliset kuvat niin että se tekee tekstimuotoisen tiedoston kaikkien pixeleiden värinumeroista: jokainen omalla rivillään järjestyksessä: vasemmalta oikealle, seuraaava rivi, vasemmalta oikealle.... Eikö se ole aika nopea luettava?
Voit ladata sen osoitteesta: http://koti.mbnet.fi/topi91/kuva-to-teksti.exe (jos sitä tarvitaan). Voin tehdä saman myös eri kokoisille kuville ja PCX, BMP, TGA, ja LBM formaatille
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.