Miten olisi mahdollista pyörittää verkkokauppaa, joka tukisi maksuissa perinteisiä Suomalaisia maksutapoja (Nordea, lähitapiola, sampo yms.), niin että käyttäjä maksaisi ostokset kätevästi ja palaisi tämän jälkeen myyjän sivulle tilauksen tietoihin. Tarvitaanko tähän jotan suurempia ja kalliimpia virityksiä? Entä miten esimerkiksi Postin järjestelmät saa synkattua palveluun (valitse postitustapa; pakettiautomaatti yms.)? Kuinka verkkokaupat käytännössä toimivat [suomessa]?
Oma osaaminen rajoittuu lähinnä php:n. Onko jotain valmista pohjaa (openCart???). Onko edes realistista pyörittää itse verkkokauppaa ilman muita välikäsiä halvalla. Tulisi todella käyttöön vanhempieni yritystoimintaan.
Eiköhän liki jokainen suomalainen pienyrittäjä pyöritä omaa verkkokauppaansa. Mitä tuo "ilman välikäsiä" sitten tarkoittaakaan, niin maksuvirran hoitamiseen tarvitset tietysti välikäsiä. Vähintään sen pankin. Useimmiten kaupat eivät itse toteuta maksupuolta, koska tietoturvariskit ovat ilmeiset ja lisäksi kuluja tulisi pankkien rajapintoihin liittymisestä. Maksuvälittäjiä on netti täynnä. (Maksuturva, Maksukaista, MyCashFlow, ...)
Välikäsillä tarkoitin verkkokauppapalveluita tarjoavia yrityksiä. Käytännössä softa olisi siis kokonaan omissa käsissä. Pankin rajapinnat toki pankin oma asia. Mitä nyt katsoin tuota https://www.maksuturva.fi niin vaikuttaa asialliselta
Mä en lähtisi "omaa verkkokauppasoftaa" tekemään, varsinkin kun nykyään on niistä hyvin tarjontaa. Mieluummin juuri panostaisin tietoturvaan ja käyttäisin päivittyvää verkkokauppaa, mieluiten juuri valmista _palvelua_ (jolloin ei tarvitse itse päivitellä).
Lebe80 kirjoitti:
Mä en lähtisi "omaa verkkokauppasoftaa" tekemään, varsinkin kun nykyään on niistä hyvin tarjontaa. Mieluummin juuri panostaisin tietoturvaan ja käyttäisin päivittyvää verkkokauppaa, mieluiten juuri valmista _palvelua_ (jolloin ei tarvitse itse päivitellä).
Samoilla linjoilla.
Itse käytän Opencartia ja hoitelen myös noita päivityksiä muille.
Minua kiinnostaa tuo mainintasi panostamisesta tietoturvaan. Itselläni ei siltä alalta ole kovin laajaa kokemusta. Mitä kaikkea siinä tulisi muistaa huomioida?
pistemies kirjoitti:
Mitä kaikkea [tietoturvassa] tulisi muistaa huomioida?
Tässä kontekstissa Lebe80:n kommentin voi mielestäni tulkita tarkoittavan, että kysyjälle valmiin järjestelmän käyttö voi olla turvallisinta. Jos joutuu kysymään jo lähtötilanteessa neuvoa foorumilla, ei luultavasti osaa suoralta kädeltä tehdä turvallista koodia itse. Tietenkin aukkoja löytyy joskus myös valmiista järjestelmistä, mutta niihin myös tulee pian korjauksia.
pistemies kirjoitti:
Mitä kaikkea [tietoturvassa] tulisi muistaa huomioida?
Muilta osin ei nyt aleta käydä tietoturvan alkeita läpi tässä verkkokauppaa koskevassa keskustelussa. Todettakoon kuitenkin, että tietoturva ei ole vain lista huomioitavista asioista, vaan tietoturvan lähtökohta on bugiton koodi ylipäänsä. Tavallaan tulee siis huomioida ”kaikki”, koska joka kohdassa voi miettiä peruskysymyksiä: mistä tieto on peräisin, voiko siihen luottaa, voiko se olla väärennettyä tai arvattua, voiko siitä olla haittaa; mihin tieto on menossa, onko oikeudet varmasti tarkistettu, voiko joku käyttää tietoa väärin... Toki voidaan myös luetella tyypeittäin eräitä yleisimpiä tietoturva-aukkoja, esim. OWASP: Top 10 (2013). Voit mielellään kysyä tarkemmin uudessa keskustelussa.
Tässä yksi hyvä vaihtoehto: https://www.shoop.io/fi/
On tullut tehtyä nyt muutama viikko työtä tämän parissa ja on aika käyttäjäystävällinen kokemus sekä käyttöliittymän että koodin puolella. Ei kyllä PHP:tä, mutta kyllä se Python äkkiä taittuu :)
Vanha keskustelu, mutta nyt vanhempien pienfirman verkkokauppa-alusta on vaihtunut. Uusi pohja ei mielestäni ole yhtään parempi. Eniten kyrsii ulkoasun olemattomat muokkausmahdollisuudet, wysiwyg-editori (huonosti toimiva), sekavat ominaisuudet yms. Sekä tietenkin kova kk-hinta.
Olenkin miettinyt wooCommercea WordPress-pohjalla.
Mitä kokemuksia muilla on?
Plussia, miinuksia?
Kuinka saa yleisimmät maskutavat toimimaan - Pluginilla(?), ei väliä vaikka maksaakin.
Usein tuntuu olevan tärkeämpää saada se verkkoratkaisu halvalla kuin että se olisi hyvä ts. tuottoisa.
Tämä vain kokemusperäisenä havaintona, koska haluaisin joskus tuon ajattelutavan muuttuvan.
Tietotekniika ja so. verkkokauppakaan ei sinällään ole mikään ratkaisu taikka itseisarvo.
Se on vain välinellä, jonka välityksellä on mahdollista luoda ratkaisu, joka tuottaa jotain.
Eli viitaten esim. woocommerceen: se on lähtökohta, muttei välttämättä vielä mikään toimiva ratkaisu vaikka siinä olisikin tuhat ja yksi integraatiota jne.
Yleinen luulo on, että verkkokauppa on helppo ja edullinen ellei jopa ilmainen tapa tehdä kauppaa.
Tosiasiassa verkkokaupoissa panos-tuotto-suhde korostuu entisestään (etenkin mitattavuuden vuoksi).
Eli kun monet kaupanäynnin kulut voidaan minimoida, niin kyllä se verkkokauppakin vaatii panostusta sille luonteenomaisiin asioihin siinä missä kivijalkakauppa omiinsa.
Kotisivukoneilla ym. "parin-klikkauksen" palveluilla on ollut aika suuri vaikutus suhtautumiseen.
Tätä nykyä siis kuvitellaan, että jos ammattilainen ottaa verkkokaupasta vaikka vaan pari tonnia, niin siinä maksetaan muutamasta klikkauksesta.
Enkä sano, että ketjun aloittaja ajattelisi näin vaan jällleen noin yleisenä havaintona.
Hyvin toteutetulla ja ylläpidetyllä verkkokaupalla tehdään enemmän myyntiä ja minimoidaan kulut per myyntitapahtuma.
Esim. ero 50e/kk vs 200e/kk voi tarkoittaa kohtuu hyvällä 2 % konversiolla jo 10x suurempaa myyntiä, kun oletetaan, että tavoitetaan 10x enemmän potentiaalisia asiakkaita.
Siis suomeksi sanottuna 4x panoksella tuotetaan 10x myynti.
Yleensä liiketoimintaa suunnitellaan pidemmällä tähtäimellä kuten 5v.
Kulut kannattaisikin jaksottaa ko. aikavälille esim. 2 500e aloituskustannus ei tunnu missään kk-tason kuluna tarkasteluna.
Varsinkin, kun se voi näkyä viivan alla tuhansina euroina.
Ja kyllä, ainahan se on epävarmaa, mutta jos on kunnon verkkokauppa, niin ainakin yksi epävarmuustekijä on poistettu tai riskit minimoitu.
(Ja sillä oletuksella, että muut liiketoiminnan edellytykset ovat kunnossa.)
Eli tonnin säästö tänään voi tarkoittaa tuhansien menetystä vuoden päästä tarkasteltuna.
Ja toki, kuten tekstistäsi voi havaita, niin nyt menee ilmeisesti kova kk-maksu jostain, mikä ei tyydytä.
Se ei tietenkään ole kenenkään edun mukaista. Tekemällä oikeita asioita ja oikein voi olettaa onnistuvansa.
Kaikkein tyypillisin ja pahin virhe on ajatella vain sitä omaa yritystoimintaa, niin hassulta kuin se kuullostaakin.
Omasta kokemuksesta kunnollisen verkkokaupan saa ammattilaisen avustuksella.
Kiva vastaus, mutta ei silti vastannut kysymykseeni ollenkaan.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.