Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Työpöytä sovellusten tekeminen .NET vs Java

Oskuz [04.06.2015 00:37:36]

#

Eli kumpi .NET (ja esim. C#) vai Java on mielestänne parempi työpöytä sovellusten tekemiseen?
.NET:tille löytyy käsittääkseni parempia työkaluja kuin Javalle, varsinkin Windowsissa. Toisaalta Java pyörii VM:n ansiosta useammalla alustalla.
Vai pitääkö nämä uskomukset paikkaansa, kun on Mono, enkä ole kyllä kovin laajasti tutustunut Javan työkaluihin/kirjastoihin?

Tai onko kellään heittää mustana hevosena jotain kolmatta?

ErroR++ [04.06.2015 12:12:54]

#

En ole Javaa hirveästi käyttänyt, mutta itselläni .NET tyssäsi siihen kun yritin saada niitä toimimaan Monolla. Monosta puuttui (siihen aikaan, en tiedä nykyisyydestä) aika paljon tavaraa (toisaalta käytin .NET Framework 4.0, silloin siis uusin versio).

Edit:
Monon yhteensopivuussivulla näyttää siltä, että suurin osa toiminnoista toimii. Testasin kuitenkin yhden ohjelmani MoMA:lla (Mono Migration Analyzer). Sain yhteensä 107 puuttuvaa ominaisuutta, mutta luulen että niitä saa pois pienillä muutoksilla.

The Alchemist [04.06.2015 13:41:33]

#

Sun pitää valita joko parempi Windows-integroituvuus (.NET) tai alustariippumattomuus. Itse lähtisin kyllä tekemään Qt:lla (kehysympäristö) ennemmin kuin javalla. Kieleksi voi tällöin valita ainakin c++:n tai pythonin (ja qml:ää käyttäessä javascriptin).

jlaire [04.06.2015 17:45:47]

#

Java on jäänyt niin paljon kehityksessä jälkeen, että ilman erityistä syytä en käyttäisi sitä mihinkään. Sekä .NET että C++ ovat paljon houkuttelempia.

Windows-sovellusten kehitykseen Visual Studio, .NET ja WPF ovat hyvä vaihtoehto. Visual Studioon on myös saatavilla paljon kivoja laajennuksia kuten ReSharper. Alustariippumattomampi kehitys Monolla ja GTK#:lla on niin erilainen kokemus, että minusta näitä kannattaa ajatella kahtena erillisenä vaihtoehtona, vaikka kieli onkin sama.

Microsoft on siirtymässä huomattavasti avoimempaan suuntaan kehitystyökalujensa kanssa, ja voi olla että joskus lähitulevaisuudessa Visual Studio ja .NET ovat varteenotettava vaihtoehto muillakin alustoilla kuin Windowsilla. :)

Jos olisin itse aloittamassa uuden työpöytäsovelluksen kehitystä, miettisin ensin uudestaan voisiko sen kuitenkin toteuttaa webbisovelluksena... Jos ei, niin valintani olisi Windows-tuen riittäessä .NET ja muussa tapauksessa C++ ja Qt.

Oskuz [04.06.2015 19:23:28]

#

Ehkä kallistun sitten .NET:in puolelle, tietysti joku javascript toteutuskin houkuttelisi, kun toiminnallisuuden vois portata pienellä vaivalla myös nettiin.

jlaire kirjoitti:

Jos olisin itse aloittamassa uuden työpöytäsovelluksen kehitystä, miettisin ensin uudestaan voisiko sen kuitenkin toteuttaa webbisovelluksena...

Mietin tuota, mutta ajattelin että olisi eduksi, jos sitä voisi käyttää myös ilman nettiyhteyttä, ja lisäksi jos käyttää backendissä jotain muuta kuin php:tä niin pitää melkein pystyttää oma servu, kun suomalaiset vaihtoehdot on aika vähissä.

Grez [05.06.2015 03:33:07]

#

Oskuz kirjoitti:

jlaire kirjoitti:

Jos olisin itse aloittamassa uuden työpöytäsovelluksen kehitystä, miettisin ensin uudestaan voisiko sen kuitenkin toteuttaa webbisovelluksena...

Mietin tuota, mutta ajattelin että olisi eduksi, jos sitä voisi käyttää myös ilman nettiyhteyttä

Voihan nettisovelluksenkin rakentaa niin, että sen käyttämiseen ei tarvitse nettiyhteyttä. Eli kertaalleen lataa sivun selaimeen ja sitten se voi pyöriä itsenäisesti käyttäjän selaimessa. Tietoja voi tallentaa paikallisesti ja synkata palvelimen kanssa silloin kun nettiyhteys on käytettävissä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta