Tervehdys!
PHP & MySQL harjoittelutilanne mulla.
Olen luonut tietokannan nimeltä "lotto", ja siinä "taulu" numerot.
Taulussa on sarakkeet id, kierros, first_number, second_number...seventh_number sekä summa.
Haluaisin saada tulostettua taulukon, jossa näkyy montako kutakin numeroa taulukon sarakkeissa
(first-seventh_number) esiintyy.
Ehdotuksia, miten tämä kannattaisi toteuttaa?
Kannattaako luoda oma taulu, jossa numerot 1:stä 39:ään, ja johon sitten merkataan ko. numeron esiintyvyys,
vai saako sen suoraan jollain näppärällä komennolla laskettua alkuperäisestä "numerot" taulusta?
Kannattaako se laskea joka kerta erikseen, vai tallettaa tulos tietokantaan,
joka päivitetään jokaisen uuden lisätyn rivin aikana? Vai jotenkin muuten?
Kiitos
Olisi minusta helpompaa tehdä itse lotosta jo kaksi taulua: kierros (id, päivämäärä) ja numero (kierros_id, numero, lisänumero). Jokainen arvottu numero tallennettaisiin siis taulussa omalle rivilleen, ja mukana olisi tieto, mihin kierrokseen numero liittyy ja oliko se tavallinen vai lisänumero (tai monentenako numero arvottiin). Tästä taulusta olisi helppo tehdä kysely lukumääristä:
SELECT numero, COUNT(*) AS määrä FROM numero WHERE NOT lisänumero GROUP BY numero;
Kun numerosi nyt ovat useassa eri sarakkeessa, kyselystä tulee monimutkainen ja ylipäänsä koko koodistasi tulee melkoista sotkua.
Jos välttämättä haluat pitää numerot yhdessä taulussa eri sarakkeissa, laita edes sarakkeille yksinkertaisemmat nimet kuten number_1, number_2 jne.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.