Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Tietokone jäätyy täysin

Haraldinho [14.02.2015 16:28:26]

#

Hei! Laitan tämän nyt tännekin, jos joku ohjelmointipiireissä osaisi neuvoa.

Ostin siis 2013 alkutalvesta tietokoneen komponentit, joista kasasin itse koneen. Kone on toiminut aina siis moitteettomasti ja kaikki pelit, raskaatkin, ovat pyörineet hyvin. Kuitenkin, viikko sitten pelatessani kuva jäätyi täysin, samoin ääni (headsetin kautta) eikä hiiri/näppäimistö vaikuta millään tavalla, edes osoitin ei liiku. Käynnistin koneen virtanapista useaan otteeseen uudelleen, mutta aina kävi niin että kone jäätyi 10-60s kirjautumisen jälkeen.

Asensin siis Windowsin uudelleen ja tyhjensin koko levyn ja kaikkea, mutta ongelma vain pysyi. Se ei siis johdu ajureista vaan raudasta. Kokeilin vielä vanhaa näytönohjainta (varmaan 1990-luvulta), jolla kaikki toimi normaalisti. Lisättäköön vielä, että vikasietotilassa kaikki toimii normaalisti.

Näytönohjain on käytetty huollossa, oli toiminut siellä moitteettomasti. Olen myös käyttänyt muistikammat pois, käynnistänyt koneen siis yhdellä kammalla. Vika ei siis ole niissäkään (ellei molemmissa, mitä en oikein usko). Virtalähdettä on epäilty, mutta eikö koneen pitäisi silloin sammua jäätymisen sijaan? Olen myös säätänyt kaikki asetukset virransäästölle --> Ei apua. Olen ajanut kovalevylle muistidiagnoosin --> ei ongelmia. Epäilenkin emolevyä. Päivitin sen BIOSin, minkä jälkeen kone onkin toiminut paljon pidempään ennen jäätymistä (jopa 15-45min).

Haluaisinkin tietää, mistä vika johtuu. Kiitos jos jaksoit edes lukea :)

Speksit:
OS: Win7 Home Premium 64bit
Emo: Asus M5A97 Evo R2.0
Suoritin: AMD FX-8320 8-Core
PSU: XFX 550W Pro
GPU: POWERCOLOR HD7850 PCS+ 2GB
RAM: 2 x G.skill Ares DDR3 1866 MHz 4GB

EDIT: Jäätyy myös vanhalla näytönohjaimella!

TapaniS [16.02.2015 15:29:42]

#

Jokin komponentti on saapunut elinkaarensa päähän. Vuoron perään, yksi kerrallaan kokeillen pitää hakea viallinen osa. Googlen mukaan ongelmia ollut esim. äänikortin, SSD-levyjen+heikon virtalähteen, muistien, BIOSin tai itse emon asennusvirheen johdosta. Emon maadoitus voi olla myös ongelma. Net-piuhan irroituskin on joskus auttanut. Mahdollisuuksia on paljon ...

Joskus kauan sitten itselläni oli outoja ongelmia, kun emolevyn kondensaattorit alkoivat poksahdella ja lopulta konekin hyytyi kokonaan.

Haraldinho [16.02.2015 19:42:42]

#

Well... Päivitin pari päivää sitten emolevyn BIOSin uudemman kerran, jonka jälkeen kone on toiminut lähestulkoon siedettävästi. Ei sillä, toki pistän emolevyn menemään takuuseen, koska vika on lähes varmasti siinä. Kaikki muut komponentit on CPU:ta lukuunottamatta tarkistettu eri keinoin. Nykyisin kone näyttäisi toimivan siten, että jos se "aikoo jäätyä", se jäätyy jo heti kirjautumisikkunassa tai pian kirjautumisen jälkeen. Jos näin ei tapahdu, kaikki toimii yleensä täysin normaalisti. Viime yönäkin pidin konetta päällä 6-8 tuntia, eikä ongelmia ilmennyt vasta kun käynnistin sen uudelleen.

Tarkoitus olisi koodata C++:lla tai VB.NET:lla ohjelman, joka loggaa eri komponenttien tärkeimmät tiedot (lämpötilat, muistinkäyttö, jne.) tiedostoon, josta sitten kaatumisen jälkeen voisi tarkastella, onko jonkin komponenttien toiminta muuttunut huomattavasti juuri ennen kaatumista.

TapaniS kirjoitti:

Joskus kauan sitten itselläni oli outoja ongelmia, kun emolevyn kondensaattorit alkoivat poksahdella ja lopulta konekin hyytyi kokonaan.

Kondensaattorit olen tarkistanut moneen otteeseen, enkä ainakaan silminnähden mitään ulkoista vauriota ole havainnut.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta