Aattelin lähtee suunnittelee ja toteuttaa sellast perus musicplayerii windowsille. Se ois eka sellanen "kunnon projecti" jonka teen. Kauanko siihen menis aikaa suunnilleen? Millä keshitysympäristöllä kannattaa toteuttaa? ja oisko se helppo vai vaikee?
kieli on siis c++
Tunnista pariin vuoteen riippuen mm:
- osaamistasosi
- mitä toimintoja siihen haluat
- mitä osioita toteutat itse ja missä käytät valmiita kirjastoja
Mitä sitä haluaa saavuttaa ? Valmiita komponentteja käyttäessä ohjelma valmistuu nopeasti ja ohjelman toimintavarmuus pitkällä aikavälillä luultavasti parempi. Tosin siinä oppii aika paljon vähemmän ja sitoutuu luottamaan microsoftin tulevaisuuteen, koska sen tarjoamia komponentteja kannattaa käyttää jos näin. Alusta ehkä .net, en ole käyttänyt mutta C++ lla ehkä vaivailloisempaa kuin C# tai visual basicillä.
Taipan, millä perusteella valmiit komponentit liittyvät Microsoftiin? Microsoftia tai .NETiä ei kannata asiaan sotkea, ellei halua tehdä juuri .NET Frameworkilla käyttöliittymää. Paremman mediasoittimen saa esimerkiksi ffmpeg- tai VLC-kirjastoilla, ja käyttöliittymäohjelmointiin sopii vaikkapa Qt.
Kuitenkin jo kysymyksestä näkee, että tämä projekti on tuhoon tuomittu. Jos ei ole edes aavistusta, millä kannattaisi toteuttaa tai onko projekti helppo tai vaikea, selvästi tiedot ja ennen kaikkea tiedonhakutaidot eivät ole riittävät tähän. Koodaa asioita, jotka osaat tai melkein osaat.
Metabolix, .net on varmaan asennettuna suurinpiirtein kaikkiin Windowssia pyörittaviin koneisiin. "Kolmansien osapuolien" komponenttikirjastojen käyttö voi tuoda aloittelijalle liian suuria ongelmia, kun koodi ei toimi dokumentoidun kaltaisesti jos on edes kunnolla dokumentoitu. Jo itse Microsoftin komponenteista löytyy bugeja, saati sitten kirjastoista jotka saattaa käyttää niitä samoja komponentteja. Qt:ta ja ffmpeg:tä varmaan käyttäisin itse vastaavanlaisessa projektissa, ehkä, mutta MediaPlayer komponentin käyttäminen olisi niin helppoa ja houkuttelevaa.
Äläkä tuomitse ketään tuhoon, itse tein pelin Delphi 2:lla parissa viikossa, siihen sisältyi "nykyaikaisen" ohjelmoinnin opetteleminen pelkästään kehitysympäristön mukana tulleella dokumentoinnilla. Oli siinä paljon opettelemista mitä oppi tehdessä, nykyään monilla peruskoulussa jo opetetaan ohjelmoinnin alkeita, kiinassa kaikille.
Ite varmaankin toteuttaisin QT:lla. Siitä, onko se helppo vai vaikea riippuu sun taitotasosta, ja siitä ootko ennen käyttänyt QT:ta tai kuinka nopeesti opit sen. Tämän perusteella kuitenkin kannattaa ehkä opetella kielen perusteet ensin ennenkun alkaat suunnittelemaan tällasta projektia.
Taipan kirjoitti:
Äläkä tuomitse ketään tuhoon, itse tein pelin Delphi 2:lla parissa viikossa,
Jotkut pystyvät siihen, jotkut eivät. Nimim. supermies on viime viikkoina täällä kysellyt melko ahkerastikin, ja sen perusteella voi kyllä jo vetää melko luotettavia johtopäätöksiä projektin tulevaisuudesta. Toki olisi hienoa, jos olisin tästä asiasta väärässä.
Ja mainittakoon vielä, että jos "perus musicplayerii" tarkoittaa, että laitetaan lomakkeelle graafisella työkalulla valmis mediasoitinkomponentti ja valmis tiedostovalitsinkomponentti ja yhdistetään nämä noin yhdellä koodirivillä, projekti on helposti vaikka alakoululaisen toteutettavissa, mutta oletan kuitenkin, että tällä kertaa pyritään johonkin parempaan.
aattelin tehä QT:llä ja oon alottanukki on tullu muutamii ongelmii mut yritä ratkoo niitä ja tarkotus ois tehä semmonen iha ok musicpalyer ei iha sellast helppoo mut ei ihan liian vaikeetkaa
koetan tehä
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.