Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Lomakkeen täyttäminen

LarsLumpio [16.10.2014 10:28:27]

#

Hei. Minulla on sellainen ongelma, että pitäisi keksiä jokin aikaa säästävä ratkaisu kausiveroilmoituslomakkeen täyttämiseen. Lataan lomakkeen verottajan sivuulta
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Lomakkeet/Henkiloasiakkaiden_lomakkeet/Kausiveroilmoitus_4001(10628)
ja sieltä lomake 2014 Kausiveroilmoitus.pdf. Onnistuuko mitenkään koodata jotain ohjelmaa, joka toisi esim. excel-taulukosta Henkilön nimen, henkilötunnuksen, kausitiedot, ansiot, verot, sotumaksut yms. ja täyttäisi sen tuohon lomakkeeseen ja tulostaisi jokaisen henkilön lomakkeen erikseen? (mahdollisesti myös tallentaisi lomakkeen henkilön nimellä ) Näitä henkilöitä on kymmeniä, joten säästäisin aikaa melkoisen paljon joka kuukausi. Olen itse käynyt joitakin ohjelmoinnin peruskursseja, mutta taidot eivät riitä ihan tällaiseen. Saisinko vinkkejä, miten tämä kannattaisi toteuttaa, kiitos.

Grez [16.10.2014 10:43:58]

#

Siis PDF-lomake? :o

Siis tokihan sen voi tehdä (ohjelman joka täyttelee tuon lomakkeen Excelin tietojen pohjalta), mutta verohallinto tarjoaa tapoja ilmoittaa nuo tiedot myös sähköisesti jopa tietuemuodossa, joten mitään järkeä en kyllä näe muodostella PDF-lomakkeita.

Muutenkin eikö noita ilmoituksia mene yksi yhteinen kaikista työntekijöistä? Vai teetkö jollekin yksityisille ammatinharjoittajille palkanlaskentaa? Et halua kuitenkaan heidän puolesta itse lähettää? Tilitoimisto voi myös sähköisesti lähettää asiakkaidensa puolesta ko. ilmoitukset sähköisesti.

(Ohjeet sähköiseen ilmoittamiseen löytyy myös linkittämäsi sivun kautta)

LarsLumpio [16.10.2014 11:45:14]

#

Hei. Takennan sen verran, että kaikki ovat itsenäisiä yrittäjiä, eli joutuisin pyytämään heille kaikille omat Katso-tunnukset sähköiseen asiointiin ja se ei olisi järkevää. Sähköinen asiointi minun tapauksessa veisi enemmän aikaa kuin paperiverison tekeminen. Verottajalla on tarjolla vain tuo pdf-muotinen lomake, jossa tekstit ja luvut tulevat aina samalla fontilla. Ne luetaan verottajalla optisesti. Toki voisin muuntaa pdf:n word-muotoon ja käyttää postitus-toimintoa. Sekin nopeuttaisi, mutta se ei tulosta niitä automaattisesti. Kausiveroilmoitus on henkilökohtainen / tai yrityskohtainen ja jos kaikki ovat itsenäisiä henilöitä, on jokaiselle tehtävä omansa.

Grez [16.10.2014 12:46:05]

#

Voithan pyytää heiltä valtuutuksen, että annat heidän ilmoitukset omilla katso-tunnuksillasi. Itse näkisin että pidemmän päälle säästäisit niin eniten aikaa.

Kuten sanoin niin voi sen PDF:n ohjelmallisesti tehdä. Itse luultavasti tekisin C#:lla ja katsoisin soveltuvan PDF-kirjaston. Sinänsä kielellä ei ole niinkään väliä kunhan sille löytyy toimiva PDF-kirjasto ja sen saa juttelemaan Excelin kanssa.

Mutta toisaalta laskisin että noiden sähköisen ilmoituksen valtuutuksien pyytäminen olisi huomattavasti vähäisempi vaiva kuin tuollaisen ohjelman rakentaminen ja lisäksi jatkossa säilyisi aikaa ja vaivaa postitusten kanssa. Lisäksi koska moinen viritys ei ole tuettu tapa toimia niin saattaisi vuosittain ohjelmaa joutua päivittämään enemmän tai vähemmän lomakkeen vaihtuessa.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta