Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Tietokanta webbisivulle

janhus [06.10.2014 22:43:33]

#

Hei Te viisaat,

Tarvitsisin apua,olen hakannut C:tä pää pensaassa 10 vuotta, mutta olisi
ideana luoda webbisivusto, josta luku ja kirjoitus tietokantaan profiilin luoneille käyttäjille.

Mistä mun kannattaisi aloittaa, onko HTML+PHP+MySQL se fiksuin/helpoin tapa.
Entä minkä päällä tämä sotku voisi pyöriä, joku apache serveri vai?
Keltä kannattaisi tilata serveriaikaa?
Millä työkaluilla tämän voisi toteuttaa, ilman että maksaisi itseään kipeäksi heti alkuun, entä jos homma kasvaisi isommaksi mitä pro puolella olisi parasta?
Osaatteko suositella hyviä opuksia asian tiimoilta?

Kiitos etukäteen!

Metabolix [06.10.2014 22:50:42]

#

Mitä tarkoittaa ”luku ja kirjoitus tietokantaan”?

Kysymyksen muotoilusta voi jo arvella, että fiksuin tai helpoin tapa ei ole se, että alkaisit itse opetella nettiohjelmointia alkeista lähtien.

Luultavasti järkevintä on hankkia webhotelli (”serveriaikaa”) ja asentaa sinne sisällönhallintajärjestelmä, joka täyttää tarpeesi. Joissain webhotelleissa saa yleisimpiä järjestelmiä asennettua ihan nappia painamalla.

Ei noin epämääräisillä tiedoilla voi antaa kovin tarkkaa vastausta. Aivan kuin kysyisi, onko C paras tapa lukea ja kirjoittaa tiedostoja.

janhus [06.10.2014 23:17:50]

#

Kiitos Metabolix ja pahoittelut että tämä on tällaista hapuilua pimeässä toistaiseksi,mutta kaltaistesi avulla minulla voi olla toivoa!

Tarkoitin luku/kirjoitus mahdollisuudella seuraavaa, esimerkkinä voisi olla vaikka Huuto.net, jossa käyttäjät voivat lukea ja luoda tietokantaan sisältöä.

Eli ottaisin yhteyden johonkin webhotellin tarjoajaan, jolla esim debianin päällä pyörii MySql, ymmärsinkö oikein.
Mites tämä interface esim MySQL.ään, onko se sql käskyjen kautta, vai onko tähän kehitetty esim rubyn tms avulla jokin ns. yksinkertaisempi interface ennen sql rajapintaa , jolla ylläpitää ja lukea tietokantaa?

groovyb [07.10.2014 11:59:19]

#

ruby on railsillä tietokantaa käsitellään activerecordsien kautta.
Kun luodaan modeleita, päivittyy samalla schema miten tietokanta generoituu. Eli kantaa ei tarvitse manuaalisesti luoda. (Toki voi luoda manuaalisestikin,mutta viittaan tässä yleiseen tapaan missä oliot luodaan railsin omilla työkaluilla, esim rails generate model Article title:string text:text)

Itse lukeminen ja kirjoittaminen active records -pohjaisesti tapahtuu verrattain yksinkertaisesti, käy tutustumassa railsin dokumentaatiossa: Active Record Basics

Metabolix [07.10.2014 22:02:56]

#

janhus kirjoitti:

Tarkoitin luku/kirjoitus mahdollisuudella seuraavaa, esimerkkinä voisi olla vaikka Huuto.net, jossa käyttäjät voivat lukea ja luoda tietokantaan sisältöä.

Tuo on kyllä harvinaisen rajoittunut näkemys palvelusta.

Kannattaa nyt ensin unohtaa koko ”tietokanta” ja miettiä, mitä palvelussa on tarkoitus tehdä. Esimerkiksi Huuto.netin tarkoitus ei ole tuottaa tietokantaan sisältöä vaan ostaa ja myydä tavaraa. Tämän idean ja käyttöliittymän toteuttamiseen tarvitaan melko paljon koodia, ja tietokannan käyttö on vain eräs tekninen yksityiskohta siinä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta