Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ohjelmointi ilman järjestelmänvalvojan tunnuksia

Sivun loppuun

hyasintti [27.08.2014 13:22:38]

#

Olen aikeissa pitää ohjelmointikurssia peruskoululaisille ja työkaluksi kaavailin CoolBasicia. Nyt sitä kokeillessani huomasin ongelmaksi, että CoolBasic pitää käynnistää järjestelmänvalvojana, muuten ohjelmia ei voi ajaa.

Peruskoululaisille ei voi mitenkään antaa käyttöön järjestelmänvalvojan tunnuksia tai oikeuksia. Miten kierrän ongelman? Vai voiko sitä edes kiertää? Voiko ohjelmointia ylipäänsä tehdä ilman oikeutta samalla asentaa mitään?

Teuro [27.08.2014 13:58:16]

#

Voiko ohjelman käyttöoikeuksia muuttaa konekohtaisesti, jolloin käynnistys onnistuisi normaalikäyttäjän oikeuksilla?

Grez [27.08.2014 14:22:19]

#

hyasintti kirjoitti:

Voiko ohjelmointia ylipäänsä tehdä ilman oikeutta samalla asentaa mitään?

Mielestäni voi. Ei esim. Visual Studio minulta kysy kun ohjelmaa käännän, debuggaan tai ajan missään välissä pääkäyttäjän oikeuksia.

Vaikuttaa siis lähinnä siltä, että CoolBasic on poikkeuksellisen huono tuote tai sitten se on konffattu jotenkin omituisesti kääntämään ohjelmat johonkin hakemistoon, joka vaatii pääkäyttäjän oikeudet.

Antti Laaksonen [27.08.2014 15:22:45]

#

Yksi vaihtoehto on EppaBasic, joka on nettipohjainen ympäristö:

http://eppabasic.fi/

Nettipohjaisuuden ansiosta EppaBasic toimii kaikissa käyttöjärjestelmissä eikä vaadi minkään asentamista koneelle.

Tässä esimerkkinä kielellä tehty matopeli:

http://eppabasic.fi/#BM7TBZ

Olemme käyttäneet EppaBasicia kesällä Helsingin yliopiston ohjelmointileirillä, ja syksyn aikana kieli tulee käyttöön ensimmäisissä kouluissa.

Itse olen yksi kielen kehittäjistä, joten kerron mielelläni lisää.

-tossu- [27.08.2014 16:59:34]

#

Jos oikein muistan, CoolBasicin editorista ohjelman ajaminen pikanäppäimellä kääntää ohjelman cbrun.exe-tiedostoon CB:n asennuskansioon, johon käyttäjille tulee antaa kirjoitusoikeudet.

Grez [27.08.2014 17:09:50]

#

Eiks sitä vois konffata kääntämään sen jonnekin muualle? Kuulostaa todella järkiköyhältä ratkaisulta kääntää ohjelma CB:n asennuskansioon :/

hyasintti [28.08.2014 12:39:50]

#

EppaBasic kiinnostaa! Katsoin matopelin ja juuri jotain tuollaista olisi tarkoitus tehdä. Onko tähän työkaluun olemassa mitään opasta, jonka avulla pääsisi alkuun? Ihan HelloWorldistä lähdetään.

Antti Laaksonen [28.08.2014 17:31:26]

#

Aloittamiseen sopiva opas on työn alla, mutta ei valmis ihan vielä.

Milloin ajattelit aloittaa kurssisi?

hyasintti [29.08.2014 13:59:46]

#

Kurssi alkaa tammikuun alussa. Sitä ennen haluan itse kunnolla tutustua työkaluun, koska omat ohjelmointikokemukset ovat vuosien takaa.

Antti Laaksonen [31.08.2014 17:56:26]

#

OK, sitten on vielä hyvin aikaa.

EppaBasicin opas ilmestyy syyskuun aikana, ja ilmoitan täällä siitä.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta