Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Pienen työn laskutus

Jaska [01.07.2014 22:30:09]

#

Miten teen oikeaoppisesti pienen työn ilman karenssia? Olen työtön ja Kela maksaa työttömyyskorvaukset ja mulla ei ole toiminimeä tai muuta yritystä. Kuitenkin nykyäään on työttömille mahdollisuus tienata 300 euroa kuussa.

Nyt eräs pääsykoepyrkijä kaipaa apuani. Onko riittävää, että kirjoitan kuittiin esim. "Opettamista 1,5 h x 20 euroa = 30 euroa" ja merkitsen Kelan työttömyysajan ilmoitukseen, että tein 1,5 tuntia töitä?

ajv [02.07.2014 00:37:51]

#

Miksi pääsykoepyrkijä haluaa kuitin tuollaisesta? Vai haluatko vain itse olla rehellinen?

Mun käsityksen mukaan et voi "oikeaoppisesti" laskuttaa, jossei sulla ole y-tunnusta. Ja jos sulla taasen on y-tunnys, olet yrittäjä, ja silloin ei kai työttömyyskorvauksia ihan yhtä helposti edes saa (jos saa ollenkaan?)

Edit. Niin onhan olemassa palveluita, joiden kautta voit laskun kirjoittaa ilman y-tunnusta. Google auttanee tässä, esim. http://www.eezy.fi

The Alchemist [02.07.2014 08:34:53]

#

Etkä sinä 30 eurosta halua veroja maksaa.

Jaska [02.07.2014 10:39:50]

#

ajv kirjoitti:

Vai haluatko vain itse olla rehellinen?

Haluaisin olla. Olisi kiva tietää, miten tuollainen pieni työ kannattaa toteuttaa. No, Eezyn kautta sitten.

Metabolix [02.07.2014 11:30:45]

#

Yksi mahdollisuus olisi ottaa raha palkkana ja ilmoittaa ansiotulona. Alle 1500 euron vuosipalkasta ei mene eläkemaksuja ym. eikä tarvitse suorittaa ennakonpidätystä, ja alle 200 euron vuosipalkasta ei tarvitse edes tehdä ilmoitusta, joten alle 200 eurolla siis maksajalle ei aiheudu asiasta ymmärtääkseni mitään vaivaa. Katso verottajan ohjeet, kotitalous palkan maksajana.

Palkkatyössähän asia kääntyy hauskasti niin päin, että maksajan pitää kirjoittaa sinulle kuitti palkasta, ja sen voit sitten uskoakseni toimittaa verottajalle veroilmoituksen liitteenä, jos siltä tuntuu.

feenix [03.07.2014 14:28:18]

#

Toiminimeä ei ole pakko rekisteröidä, joten Y-tunnustakaan ei tarvita. Voi siis ihan hyvin laskuttaa, mutta sitten pitää selvittää tuloina kuitenkin verotuksessa. Helpointa lienee tuo Metabolixin mainitsema tapa.

Grez [04.07.2014 11:16:55]

#

Yksityisellä elinkeinonharjoittajalla ei tarvitse edes olla toiminimeä. Ihan omaa nimeä voi käyttää.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta