Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: VHS videoiden digitointi

Sivun loppuun

koodiman [05.06.2014 23:31:40]

#

Minulla olisi tarve digitoida vanhoja VHS-videoita, sekä myös joitain C-kasetteja. Ilmeisesti tarvetta saattaisi ilmetä myös vanhan videokameran videoiden digitointiin. En tarkkaan nyt tunne kameraa, mutta siinä käytetään normaalia VHS-kasetteja pienempää kasettia.

Tarkoitus olisi siirtaa analogiset nauhoitukset digitaalisesti säilöttävään muotoon. Googletellessa näytti löytyvän vaikka kuinka ja paljon erilaisia USB-porttiin liitettäviä videosieppareita. Olisiko kellään kertoa suhteellisen tuoreita kokemuksia jostain siepparista, jolla pystyisi ainakin VHS-nauhoja ja C-kasetteja tallentamaan järkevään videoformaattiin.

peran [06.06.2014 12:04:32]

#

Suosittelisin käyttämään VHS + DVD+-RW-asemaa muunnokseen. Toimii varmasti, eikä pudota frameja (ainakaan todennäköisesti). DVD:ltä on sitten helppo digitoida tietokoneen ja sisäisen DVD-aseman avulla kiintolevylle. Kannattaa myös kysäistä omasta kirjastosta, löytyykö sieltä kyseisenlaista palvelua, niin säästää pitkän Sentin.

C-kasettien kanssa hommaisin jostain ehjän mankan, ja liittäisin sen koneen Line In-porttiin, ja jos ei sellaista löydy, niin sitten joutuu ostamaan ulkoisen äänikortin.

Lebe80 [06.06.2014 16:08:28]

#

Eikös jokaisessa kirjastossa ole VHS-nauhuri digitointia varten?

Luulisi ainakin, jos sellainen löytyy kolmen tuhannen asukkaan Padasjoeltakin. Eli kirjastohenkilö neuvoo alkuun, jonka jälkeen saa vapaasti digitoida. Verorahoille käyttöä!

koodiman [06.06.2014 20:21:24]

#

Olen toki tietoinen digitointimahdollisuudesta kirjastoissa. Nyt vaan tilanne on se, että digitoitavaa materiaalia on kymmeniä tunteja. Ehkä jopa enemmän tulevaisuudessa. Digitointiinhan aikaa menee yleensä sen verran, mitä videotkin tai nauhat kestävät. En erityisemmin haluaisi viettää näin pitkiä aikoja kirjastossa ja varmaan kirjastoistakaan ei saa varattua koko päivän digitointivuoroja.

Avasin tämän keskustelun sen takia, että toivoisin kokemuksia erilaisista videosieppareista. Onko jollain onnistuneita kokemuksia jostain tietystä laitteesta?

peran [06.06.2014 20:32:34]

#

Minulla ei ole hyviä kokemuksia videosieppareista. Tosin siitä on kymmenisen vuotta aikaa, kun yritin sellaista käyttää. Itse suosisin kuitenkin käyttämään jo mainitsemaani tallentavaa DVD-soitinta. Huuto.net:ssä niitä on halvalla.

http://www.huuto.net/kohteet/tallentava-dvd-soitin-lg-dr4912v/315202280
http://www.huuto.net/kohteet/philips-tallentava-dvd-soitin/315435094
http://www.huuto.net/kohteet/tallentava-dvd-soitin-panasonic-dmr-es10/316384287

Noista ei ole kokemuksia, mutta luulisin niiden toimivan paremmin kuin videosieppareiden.

-tossu- [07.06.2014 00:28:17]

#

Olen digitoinut pari videonauhaa WinTV-kortilla sekä muuten vaan tallentanut videota EasyCAP-tikulla. Molempien laitteiden asetuksien kanssa piti kikkailla jonkin verran, mutta kyllä ne asiansa ajoivat.

Jos aiot hoitaa digitoinnin kaappauslaitteella etkä tarvitse broadcast-laatua, osta vaan jokin USB-palikka. C-kasetit voit digitoida ilmankin koneen äänikortilla.

vuokkosetae [08.06.2014 23:31:48]

#

Itse olen digitoinut remmiä S-videokaapelilla ja DV-kameralla ja sen jälkeen firewirellä. Kaikki kamerat eivät syö sisään ja DV-kamera alkaa olla myös jo vähän katoavaa kansanperinnettä.

LCHawk [16.06.2014 15:50:34]

#

Itsekin suosittelisin noita tallentavia dvd-soittimia, sillä ainakin omassa kotikaupungissani on kirjastojen digitointijuttuihin pitkät jonot, tällä hetkellä kolmatta kuukautta.

Noissa tallentavissa on oman kokemukseni mukaan paras hinta/laatu/käytettävyys-suhde.

reino [16.06.2014 19:15:58]

#

Lidlistä saa 20€ USB-kaappaustikun. Windowsissa en ole testannut mutta Linuxissa toimii pienellä kernelipatchilla. Äänet toimii ja kuvanlaatu on riittävä. Myös ATI:n vanhat mach64 ja rage128 kortit joissa on kaappausominaisuudet saa toimimaan Linuxilla (tosin ajuri on vanhoille 2.6 kerneleille).

Olen myös kikkaillut analogisen tv-kortin kanssa kytkemällä videonauhurin kortin antennin tilalle ja virittänyt oikealle kanavalle. Suosittelen silti digitaalista kaappauskorttia...

Olli [16.06.2014 20:27:43]

#

Tulos on näissä kaappaustikuissa erittäin huono verrattuna vhs-tallentava dvd -komboihin. Eli kannattaa ehdottomasti ostaa tuollainen kunnon laite ja sillä tallentaa. Et kadu.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta