Moi!
Olen miettinyt sitä miten onnistuu id suoraan osoitteeseen?
Tarkoitan sitä, että osoite ei olisi tälläinen osoite.fi/tuote.php?id=17
vaan se olisi muodossa osoite.fi/17
Tälläisen kuvitteli onnistuvan ilman, että tarvitsee jokaiselle tehdä omaa kansiota?
Kiitos, jo ennakkoon vastanneille! :D
http://www.mineskene.fi/threads/opas-php-dynaaminen-sivujärjestelmä-siistit-osoitteet.949/
Katos tuolta tuo kohta siistimmät osoitteet.
Edit. Itse oon käyttänyt seuraavaa pätkää:
<IfModule mod_rewrite.c> RewriteEngine On RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f RewriteRule ^(.*)$ index.php?sivu=$1 [QSA,L] </IfModule>
Minuakin kiinnostaa tämä sama ongelma, mutta vähän laajemmin. Tuolla antamassasi osoitteessa neuvottiin asia vain tiettyjen GET muuttujien osalta, joten kaikki mahdolliset osoitevariaatiot pitäisi muokata erikseen. Jos niitä on paljon, alkaa tämä tapa olla melko rasittava.
Mitenkähän tuon saisi niin, että GET voi saada useita eri arvoja ja eri järjestyksessä eli osoite.fi/index.php?get1=arvo1&get2=arvo2&get3
Toisaalta, jos osoite voi olla myös eri järjestyksessä, kuten osoite.fi/index.php?get3=arvo3&get2=arvo2&get1
$get[$_GET[0]] = $_GET[1]; $get[$_GET[2]] = $_GET[3]; // jne.
Eli miten saadaan osoite.fi/index.php?get1=arvo1&get2=arvo2&get3
Olen kommentoinut jo aiemmin tätä koodauksen valitettavaa tilaa, että toistellaan papukaijana wanhentuneita koodauskäytäntöjä. (Tarkemmin: urlien parsimista htaccessilla; [1], [2])
AkeMake: SEO urlien / clean urlien kanssa pitää kuitenkin jälleen kerran painottaa järjen osuutta asiassa. Jos sinulla on mielestäsi tarve saada urliin hyvin monta get-muuttujaa tai vaihteleva määrä niitä, niin olet luultavasti ymmärtänyt asian väärin. Get-muuttujissa ei ole mitään vikaa yleisesti ottaen. Ne tekevät hyvin juuri sen, mihin ne on tarkoitettukin.
Erityisesti tuo sinun koodiesimerkkisi muuttujien parsimisesta antaa viitteitä siitä, että yrität purkata urleja syyttä suotta. Jos et voi päätellä arvojen "tyyppiä" (muuttujan nimeä) ilman että url sisältää myös muuttujien nimet, niin luultavasti arvojen ei silloin kannata olla osa polkua vaan ihan aitoja get-muuttujia. Tämä ei perustu mihinkään tieteellisesti todennettuun väittämään vaan omaan mielipiteeseeni.
Hox: osan muuttujista voi viedä polkuun ja osan jättää omiksi muuttujikseen.
Hyvä: ?action=search&type=cars&q=punainen+auto => /search/cars?q=punainen+auto ?action=search&country=suomi&city=helsinki => /suomi/helsinki Huono: ?action=search&type=cars&q=punainen+auto => /action/search/type/cars/q/punainen+auto
Urlien siistimisen tarkoitus on juurikin sekä selventää että lyhentää osoitteita. Ei ole mitään järkeä vain pukea paskaa eri muotoon vaihtamalla &-merkit /-merkkeihin.
Jaa-a.. Enpä näköjään tähän hetkeen mennessä ollut käsittänyt oikein mitä .htaccess todella tekee. Vasta kun luin antamastasi keskustelusta ([1]) Lebe80:n viestin tajusin mistä todella on kyse.
Tarkemmin asiaa pohdittuani kysymykseni oli tosiaan typerä eikä tuollaisia tilanteita pitäisi koskaan tulla. Mahtavaa kuinka sitä taas huomasi olevansa kuin typerä aloittelija asioissa, jotka luuli jo jotenkuten osaavansa.
Ja kun luin tuon linkittämäsi toisen keskustelun ([2]) huomasin viestistäsi, ettei .htaccess tosiaan ole pakollinen tämän toteuttamiseen. Kyllä minulla on yksinkertainen ajatusrakenne, kun en sitten aikaisemmin tajunnut, että voin ja on ehkä jopa suotavampaa yksinkertaisesti ratkaista PHP:llä tämä ongelma.
Pahoittelut typeristä kysymyksistä ja kiitos ajatusmaailmani päivittämisestä ja laajentamisesta. :)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.