Taas tuli aika kysyä viisailta koodaamisen totuuksia. Ongelma on se, että jouduin eksyksiin viidakkoon. Tämä viidakko muodostuu lukemattomista WordPressin teemoista ja mielipiteistä, miten niitä pitäisi valita. Tuntuu siltä, että maailman jokainen koodaaja on tehnyt niitä harjoitukseksi tai huvikseen.
Pitäisi siis valita teema. Joka on hyvin optimoitu ja joustaisi omiin tarkoituksiin. Mielessäni jaan madollisuudet ilmaisiin teemoihin, premium teemoihin ja systeemeihin joilla voi itse rakentaa teeman. Juuri kun olen päätymässä johonkin ryhmään, luen netistä, että se on tarpeeton tai jokin muu tapa on parempi...
Pitkään ihmettelin WordPress Theme Generatoria http://www.wpthemegenerator.com/, joka on samatapainen mutta uudempi kuin Artisteer. Siten luin, että nämä tekosoftat lisäävät koodiin kaikenlaista vähemmän tarpeellista, että kunnon premium teema olisi parempi eli paremmin optimoitu. Tutkin niitä, mutta tietenkään ei yksikään ole oikein sellainen, mitä tarvitsin. Niissä törmää myös lokalisointiongelmaan, onko teema käännetty, vai pitääkö itse kääriä hihat.
Tutkin myös aivan tavallisia uusia ilmaisia teemoja, esim. näitä: http://wedesignpixel.com/best-free-wordpress-themes-2013/ Ja sama juttu kuin premiumienkin kohdalla, ei oikein sellaista. Sivustoni pyrkii olemaan jonkinlainen tietotekniikan sivusto.
Tuumasin, että täytyy kysyä asioita tietäviltä. Mistä tunnistaa hyvin toimivan WP teeman? Mistä voisi tietää, että se suht. uusi eikä vanhasta lämmitetty? Mistä voisi lähteä hakemaan kolmipalstaista mukautuvaa hyvää teemaa? Ja onko noista teemageneraattoreista miksikään? Onko premium ja maksuttomilla teemoilla muuta eroa kuin, että edelliset ovat maksullisia?
Tulisiko jotakin mieleen näin kinkkua sulatellessa.
Hei, oletko ehtinyt tutkia ThemeForestin -teemoja?
"You can also individually buy WordPress themes at other places such as ThemeForest, where theme developers sell their own themes."
---
Olen tehnyt itse pari vaatimatonta WP-teemaa, joten yksi vaihtoehto on tehdä oma teema (lapsiteema) ja ylläpitää sitä. Päivittää sitten vaikka (äititeema) tarvittaessa. Eli yritän sanoa sitä jos ei löydy juuri sopivaa teemaa (maksullinen) niin sitten koodaisi itse. Muutenkin on eroa sillä ostaako teeman lisenssin vai koko teeman. Muistaakseni eräs kokonainen teema oli aikanaan noin 1350 $.
Kiitos late. En ole vielä tutkinut ThemeForerstin juttuja, mutta ole kyllä kuullut niistä. Tosin olen saanut sellaisen käsityksen, että ne ovat kuitenkin kokeilemattomia "yksityisiä" teemoja kun itse etsin jo varsin varmaa ja kypsää ratkaisua. Voiko niihin luottaa kun ei ole oikein aikaa kokeiluihin?
Itsellä ei ole oikein innostusta lähteä niinkin suureen työhön kuin teeman tekoon. Olen myös sitä mieltä, että pyörää on turha keksiä uudelleen. Eli jos on olemssa jo hyviä eväitä, niin miksi ei voisi niitä käyttää. En tarvitse mitään yksinoikeutta teemaan vaan pikemminkin teeman kuin teeman, joka taipuu muokkaukseen ja on monipuolisesti ja helposti päivitettävissä. Ja kuten totesin lokalisointi on myös osa asiaa, sitäkin pidän melko suuritöisenä.
Periaateessa - kokeilematta - lähtökohtia voisivat olla mainitsemani WordPress Theme Generatorin tuotokset. Mikäli sillä teeman muokkkaus ei huononna koodia, jota siis en tiedä. Yksi vaihtoehto olisi myös kunnon premium tai ilmainenkin teema, varsinkin jos löytyisi joku, joka olisi apuna muokkauksessa jos omat taidot eivät siihen riittäisi.
Tuleeko vielä jotakin eteenpäin ohjaavaa mieleen?
Netistä löytyy kaikki mitä WP:n käyttöön tarvitaan aloittelijasta ammattilaiseen. Tällä sivustolla on ilmaista ja maksullista sisältöä.
Video-tutoriaaleja: WP 101
..jotta pääsee nopeasti sisään WP:n maailmaan, voisi ottaa jäsenyyden kuukaudeksi, hinnat tässä: WP 101 hinnat
Kiitos late, mutta en taida ennättää etenemään pitkää tietä. Kun olen vain tavallinen sivunpitäjä ja satunnainen harrastelijakoodaaja ja sellaisena aion pysyäkin. Ymmärrän hyvin, että tyvestä kannattaisi aina pyrkiä ylös puuhun. Mutta kun ei ole aikaa eikä riittävää kiinnostusta, niin on pakko käyttää tikapuita. Ja sellaisia ovat valmiit tai muokattavat WPn teemat, joista siis kyselin. Jos on tietotekniikkasivuston ylläpitäjä ja sisällöntuottaja, niin siinä se kaikki aika meneekin. Vaikka olisi paljon muutakin mielenkiintoista tekemistä :-)
Jos ei ole hinnasta kiinni niin tuolta löytyy teemoja moneen lähtöön:
Kiitos pistemies, sielläkin pitää tutkia. Edelleenkin olen kovasti kiinostunut mielipiteistä teemageneraattoreista, esim. juuri WordPress Theme Generatorista. Huonontaako se koodia? Muutenhan moisen työkalun käyttö olisi kätevää. Ja kyllä sekin, että mistä premiun teemoissa maksetaan kun verrataan ilmaisiin?
Ei siis mielipiteitä :-) Jos kokeilee jotakin, vaikka tuota WordPress Theme Generatorin käyttöä, niin voiko täältä tai jostakin näyttää ja kysyä, onko aikaansaatu koodi mitenkään käyttökelpoista? Vai huolehdinko turhaa moisista asioista? Jos ne kaikki ovat käypiä kuitenkin...?
En tiedä mitään WP:n teemoista, mutta jos generaattorilla tuotettu koodi on erillisissä tiedostoissa ja se on tarvittaessa helppo poistaa projektista ja korvata uudella, generaattorista ei varmasti ole peruuttamatonta haittaa. Pääsääntöisesti erilaiset generaattorit tuottavat rumaa koodia, jota ei ole järkevää ylläpitää käsin, joten sikäli koodin laadulla ei kannata vaivata päätään, jos se toimii. Koodin toimivuuden taas voinee tässä tapauksessa testata empiirisesti eri selaimilla.
Kiitos kovasti Metabolix. Sikäli kun tiedän, niin uusimpana generaattorina tuon WPTG.n pitäisi tehdä kelvollista koodia, ainakin itse niin väittävät ja puhuvat jotakin WordPressin valvonnastakin. Vaikka ei kai siellä koodien laatua valvota, toimintaa korkeintaan. Luonnollisesti noilla systeemeillä kokeillaan kaikki toimivuudet enenkuin ne otetaan käyttöön. Systeemi on selvästi hinnakkaampi kuin esim premium-teemojen käyttö.
WPTGn tuottama teema on sikäli minua kiinostava, koska se sisätää lokalisointityön. Sen sijaan esim premium-teemojen muokkauksessa on täällä edessä suomeksi kääntäminen, mikä ei ole vaivan pieni homma.
Koodin hyvyyden puntarina on minulla mielessä sen optimointi eli latausten nopeus. Kun sivustolla on jo paljon tauhkaa, niin edes koodin pitäisi kuitenkin olla sujuvasti esittävää.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.