Olen etsinyt googlesta esimerkkejä, mutta mitään toimivaa ei tunnu löytyvän tai sitten en tajua kaavoja kokonaisuudessa, mutta olisiko jollakin muulla parempin matikkapää.. elikä 2D-koordinaatit pitäisi saada 3D:ksi ja sitten 3D-koordinaatit 2D:ksi. Osaako joku auttaa?
3d koordinaatistossa on Y axeli(pysty) X axeli(vaaka) vai olikse toiste päin ja sitten on Z akseli. Jos 2d koordinaatit ovat vaikka Y,10 X,10 niin se olisi 3deenä
Y,10 Z,0... Tai äsh voisitko selventää kysymystä mitkä koordinaatit pitäis saada 3deeksi ja 2deeksi.
Eli, esimerkki: minulla on X=10, Y=10 (2d koordit), jossain esim. MAP(20,20) arrayssa ja tuosta pitäisi saada ne 3D muotoon.. Z:lla ei ole väliä, koska se on korkeus, mutta ruudullahan X on vaaka- ja Y on pystyakseli. Z-akseli menee "ruudun sisään". (Oliko liian epäselvä tarkennus?=))
Onks tä jotain assemblya vai mitä tää on en kato sittenkään osaa auttaa sua.
Ei ole. Tavallista matematiikkaa Basic-pohjalla. Mutta sain jo ratkaistua asian.
Kertoisitko meillekkin sen ratkaisun?
Ratkaisu oli liiankin selvä, en vaan tajunnu heti sitä. Eli; ruudulla on 3d-maailma, missä ovat koordinaatit X,Y,Z.
Ja tässä tapauksessa Y on korkeus, jotenka sen voi määritellä vapaasti ja minun tapauksessani se on aina sama. Jäljelle jää X ja Z, jotka ovat vaaka-akseli ja ruudun sisään menevä. Ja jos halutaan 3d-maailman esim. joku objekti paikkaan 20,5 (X,Y 2d-koordinaatit) silloin vain Y sijoitetaan Z:n paikalle ja X on sama kuin 2D-maailmassa. Ja Y määrittää kuinka "korkealla" objekti on.
Kansankielisesti:
x = leveys
y = korkeus
z = syvyys
eikse Z ollu se kuinka "korkealla" se oli? :P
mut en kyl tajuu miten 2d:stä voi tehä 3d:tä, kun 2d:stähän puuttuu kokonainen ulottuvuus :P
Z on että kuin "kaukana" on
En minä kyllä tajunnut alkuperäisen kysymyksen tarkoitusperiä en sitten ollenkaan. Ja jälleen kerran tappelu siitä, mitä xyz tarkoittavat on turhaa. Kompuutterihommissa yleisesti x on vaakaakseli, y on pystyakseli ja z-akseli syvyysakseli (ruudun sisään), mutta esim. meikäläisen matematiikan kirjassa y ja z oli jotenkin ovelasti pyöräytetty toisin päin.
Huomasin itsekin, että kysymys oli epäselvä. Ja "oikeassa" maailmassa Z ja Y on todellakin toisin päin eli Y on syvyys ja Z korkeus, mutta kun ajattelee 2D-koordinaatteja, niin X,Y on oikein päin ja siihen on vain lisätty zoomaus- eli Z-akseli.
3D-koordinaattinen laskeminen riippuu siitä, onko jokin tietty pistä minkä ympärillä pisteet pyörivät vai tiedetäänkö koordinaatit sekä esineille, että "kameralle", joka tavallaan kuvaa maailmaa 2D:nä ruudulle. Jos joku tietää miten tuollaisen kamera-moottorin saa tehtyä niin voisiko kertoa? QB:lle yritän vääntää rautalankaa ja jonkinlainen systeemi toimii jo mutta se... no tuota noin... jätän yksityiskohdat kertomatta mutta erikoisen toimitavan vuoksi nimitän sitä LINKKU-moottoriksi.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.