Mikä on kun QBasicissa ei toimi hiiren käskyt ja bmp-kuvien lataus? Aina kun yrittää käynnistää niitä koodivinkkejä niin se valittaa aina, että jotain ei löydy ja DIR käskyssä muistaakseni "type mismatch" vaikka eikö siihen kuulukin tulla merkkijono?
Avasitko hiiressä qb:n varmasti käskyllä qbx /l qbx.qlb ja se toimii vain qb7.1:ssä
kuvan latauksessä tämän voi poistaa. Mainittu myös vinkin kommentiessa
IF DIR$(kuva) = "" THEN PRINT "Tiedostoa ei löytynyt!" END END IF
Kannattais varmaan lukea vähän tarkemmin niitten vinkkien ohjeet.
DIR$-funktio toimii ainoastaan QB7.1:ssä, joten jos käytät toista versiota, ota se pois.
No nyt hankin 7.1:n, mutta miten se avataan jollain qbx:llä?
no hohhoijaa... QB7.1:n nimi on vähäniinku qbx senkun kirjoitat sen dossiin (tai komentoriville jos on XP) se
QBX /L QBX.QLB jos tota hiiren avaamista tarkotit.
No käynnistän kyllä sillä QBX:llä mutta se valittaa koko ajan siitä CALL INTERRUPT:sta että "subprogram not defined."
äähh! Seuraa ohjeita.(kerrankin)
Vaihe yksi: ota MS-dos kehote esille (tai jos xp niin komento rivi)
vaihe kaks: kirjoita "cd kansio jossa qbx sijaitsee"
vaihe kolme: kirjoita QBX /L QBX.QLB
vaihe neljä: tarkista että kirjoitit varmasti oikein ↑
Anteeksi nyt vaan, mutta olen koko ajan noudattanut ohjeita niin hyvin kuin olen ne ymmärtänyt. XP minulla on, joten kirjoitin tuon komentoriville. Mikäli oikein ymmärsin se on se käynnistä-valikosta löytyvä RUN. Mikäli taas käsitin väärin niin minulla ei ole mitään aavistusta mikä se komentorivi on. No siihen joka tapauksessa kirjoitin ja vastauksenkin sain koneelta pian:
QBX.pif
Invalid program file name, please check you pif file. Choose 'close' to terminate the application.
Ja varmasti kirjoitin oikein sillä kopioin sen suoraan vastauksestasi.
Sen voi säätää suoraan "QBX /L" huomaa:ilman qbx.qlb, se o defaultti.
Noh, helpoin tapa: raahaa se exe tiedosto johonkin tyhjään kohtaan hiiren oikeella korvalla, clickaa "kopioi pikakuvake". Sitten meet sinne sen piffin ominaisuuksiin, ohjelma välilehti ja siihen komentorivi kohdalle lisäät sen qbx.exen perään "/L" ilman lainausmerkkejä. Jos se ei toimi niin... öh... voisit vaikka varmistaa että sulla on qbx.qlb siellä.
Niin ja sitten tietty avaat sen _pikakuvakkeesta_ eikä siitä exestä...
Kätevä kikka on tietää että kun tonne Ohjelma-välilehden Komentorivi kohdan perään änkeää kysymysmerkin '?' niin Wintoosa kysyy ohjelman parametreja aina avattaessa.
Jippii!! Tuo kysymysmerkki toimi. Koko ongelmahan olikin alunperin siinä, ettei QBasic kysynyt mitään parametrejä. Nyt sain hiiren pelaamaan.
Hyvä nyt kun poistin kysymysmerkin ei kysy enää häiritsevää parametriä
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.