Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Ohjelmoijaa nettilääkärisivustolle?

Sivun loppuun

teromme [22.10.2013 22:55:46]

#

Hei!

Olin vuosi sitten liikenteessä vastaavalla asialla, mutta tuolloin projekti jäi jäihin. Kyselen nyt uudestaan löytyisikö täältä kiinnostunutta ohjelmoimaan allanäkyvän duunin minulle?

Tarvitaan myös hakukoneoptimointi. Grafiikan luomisen voisin ottaa tätä kautta tai muualta.

Olen lääkäri ja harkitsen aloittavani nettilääkäritoiminnan. Hieman samaan tapaan kuin naistenlehtien lääkäripalstoille ihmiset jättävät kysymyksiä ja lääkärit vastaavat. Tällä sivustolla kysymykset ja vastaukset eivät kuitenkaan olisi julkisia vaan vastaus tulee ainoastaan kysyjälle itselleen. Asiakas lähettää kotisivuni kautta kysymyksensä ja minä lupaan vastata esim 2 vrk sisällä. Kysymyksen jättäessään asiakas maksaa kysymyksestä. Niissä tapauksissa, etten katso pystyväni antamaan järkevää vastausta, palautetaan rahat asiakkaalle. Ehkä silloin mailaan asiakkaalle ja pyydän hänen tilinumeronsa tms..

Koska toiminta tulee luultavasti olemaan melko pienimuotoista (sivutuloa), niin juoksevat kustannukset, eivät voi olla kovin suuria.

Maksu tapahtuisi esim johonkin alla näkyvään verkkokauppatapaan.

- http://checkout.fi/home/yritysasiakkaat/hinnasto.html
- Pankkipaketti: 25€/kk + 0,35€/maksutapahtuma
- Laajapaketti: 45€/kk + 0,35€/maksutapahtuma

http://www.verkkomaksut.fi/palvelut/palveluhinnasto/

Tietosuojasyistä tavallinen e-mail ei olisi oikein suositeltava ratkaisu kysymyksen ja vastauksen siirtämiseen. Suomen Lääkäriliittokaan ei suosittele potilastietojen siirtoa e-mailitse tietoturvasyistä. Sen tyyppinen alustava idea on nyt noussut esiin, että kysyjä lähettää kysymyksensä sivustolle, jonnekin serverille tms, ei siis minun e-mailiini. Minä saan tulleesta kysymyksestä viestin mailina siinä vaiheessa, kun asiakas on kysymyksen maksanut ja menen sitten lukemaan kysymyksen jostain sivustolta, jonne pääsy on vain minulla. Vastaan asiakkaan viestiin, vastaus jää sivustolle, josta se on asiakkaan salasanan kautta avattavissa. Salasana ehkä arvottaisiin asiakkaalle hänen jättäessään kysymyksen tms, ehkä hän voi siinä sitten vaihtaa haluamaansa salasanaan samalla?? Kun kysymys on vastattuna asiakas saa sähköpostina viestin, että kysymys on nyt sivustolla luettavissa. Yleensä dialogia ei ole tarkoitus käydä asiakkaan kanssa, mutta tarvittaessa sivustolla olisi tekninen mahdollisuus minunkin kysyä asiakaalta tarkentava kysymys, johon hän voisi vastata.

Nämä ovat alustavia ideoita, parempia ideoita otetaan mielellään vastaan.

Asiakkaan kysymys sivustolla kirjoitettaisiin vapaamuotoiseen tekstiboksiin. Tämän lisäksi voisi olla mielellään (ei välttämättä) olla erilliset boksit asiakkaan säännöllisesti käyttämille lääkkeille niin, että yhden lääkkeen nimi menisi yhteen boksiin, tämän lääkkeen vahvuus toiseen boksiin ja montako tablettia kerralla kolmanteen boksiin ja montako kertaa päivässä tabletit ottaa neljänteen. Tämä siksi, että se selventäisi asiakkaita todella antamaan kaikki nämä tiedot jokaisesta lääkkeestään niin, etten saisi vain tietoa burana ja somac vaan saisin tiedon Burana 600 mg 1 tabletti 3 kertaa päivässä ja somac 40 mg 1 tabletti 1 kertaa päivässä. Hyvä huomioida, että vanhuksilla voi olla joskus jopa 10-20 lääkettä samanaikaisesti käytössä. Kysyjän ikä ja sukupuoli voisivat olla myös vakiokysymykset kaikille.

Lisäksi saisi mielellään (ei välttämättä) olla paikka, johon asiakas voisi lähettää halutessaan kuvan, esim ihottumastaan tai muusta. Tämän yhteydessä olisi selvennys, että kuvassa on hyvä näkyä jotakin mittakaavaa antavaa (esim tulitikku) ja tarkka selostus esim ihottuman sijainnista.

Sivustolla täytyy myös olla jokin kohta missä on lyhyt esittely lääkäristä ja hänen kuvansa. Lisäksi lienee hyvä, jos sivustolla on mahdollisuus ulkopuoliseen mainostilaan, jos joku olisi halukas maksamaan mainoksesta. Samoin sivustolta voisi olla linkit joihinkin itsetäytettäviin kyselyihin, esim depressiokysely, selkäkipukysely, joita potilaat voivat täyttää edeltävästi. Minun täytyisi vain tarkistaa ovatko nämä vapaasti käytettävissä.

Ongelmana tietysti on, löytävätkö ihmiset sivustolle. Mikäli on mitään ideoita tähän niin otan mielelläni vastaan ideoita. Googlemainokset ovat kai nyt lähinnä ne, jotka ovat nousseet esiin mahdollisuutena, mutta en tiedä onko se toimintani pienuus huomioiden kustannus-hyöty-näkökulmasta järkevää. Hakukoneoptimointi lienee hyvin tärkeässä roolissa.

SSL-suojattu yhteys tarvittaisiin. Sellanen alustava idea on, että parin viikon kuluttua kysymykseen vastaamisesta poistan kysymyksen ja vastauksen kokonaan palvelimelta ja ehkä tallennan jollekin muistitulle tai kovalevylle. Poiston tarkoitus on ensisijaisesti tietoturva, eli ei viitsi pitää potilastietoja turhaan makaamassa missään mistä joku hakkeri periaatteessa niihin vois päästä käsiksi.

Kysymystä jätettäessä lisäksi tuodaan esiin, että kysymyksessä ei kannata näkyä mitään tietoja mistä kysyjän voi tunnistaa. Tarvitsisin itselleni kaikki oikeudet koodeihin ja joko ftp tai ssh tunnukset serveriin sekä tietokantatunnukset. Jonkinlainen mahdollisuus siihenkin olisi hyvä olla, että jotain sivuston ohjetekstejä tms voisin itse muokata myöhemmin paremmiksi, etten aina tarvitsis koodaria siihen avukseni, jos se vain on mahdollista. Kuitenkin tulee idea paremmasta sanamuodosta johonkin sitten myöhemmin

Kaveri suositteli seuraavaa webbihotellia ja voisin sen itse tarvittaessa avata.

https://www.nettihotelli.fi/index.php?Webhotellit/Webhotellipaketit/Huone

Tero

Mod. huom: Järkeä rivitykseen!

Rox [22.10.2013 23:40:09]

#

Kannattaa melkein jonkun freelanseeraus sivuston kautta hakea koodaria tähän hommaan, mieluiten niin että pystyt tapaamaan ko. henkilön.
Sitten tuosta tietoturva -asiasta: Itse en palkkaisi koodaria luomaan koko sivustoa alusta loppuun, vaan käyttäisin esim. Joomlaa.
Jokin sisällönhallintajärjestelmä joka tiedetään jo valmiiksi turvalliseksi, josta sitten vielä etsittäisiin kaikki mahdolliset
bugit ja tietoturva-aukot palkkaamalla asiantunteva penetraatiotestaaja.
Ja tuosta hostauksesta, uskoisin että amazon on suhteellisen turvallinen, taikka sitten joku ihan Suomalainen, esim Louhi.fi

..mutta mistäs minä mitään tiedän, kunhan jaan mielipiteeni.

Edit:

teromme kirjoitti:

Ehkä silloin mailaan asiakkaalle ja
pyydän hänen tilinumeronsa tms..

Jos näin käy useammin, saattaa käydä loppupeleissä hankalaksi.

Ja tosiaan, säännöt ja käyttösopimusehdot tulisi olla huolellisesti laaditut tällaisessa palvelussa.

teromme [23.10.2013 07:50:45]

#

Olisko sulla jotain osoitetta/ osoitteita antaa noille freelanseeraussivustoille?

pistemies [23.10.2013 10:31:25]

#

Tuolta löytyy pitkä lista freelancer-ohjelmoijia:
http://www.freelanceri.info/

jukkah [23.10.2013 12:17:53]

#

Putkalaisista suosittelisin ehdottomasti Metabolixia. Koodari, joka tuntee alan jo valmiiksi, saa yleensä hyvän lopputuloksen aikaiseksi nopeammin. Jos Metabolixilla on tekosyy valmiina hihassa, joudut kenties hankkimaan tekijän muualta.

qeijo [23.10.2013 13:03:18]

#

Hei, teknisesti järjestelmä on helppo toteuttaa, joten ei kannata hankaloittaa kehitystyötä hankkimalla ongelmia ja haasteita sekoillessa etä/freelancer kehittäjien kanssa. Jos on vain uskoa projektiin, kävele paikalliseen ict - firmaan, hanki niiltä maksullinen perusteellinen määrittely. Määrittely toimitat tarjouspyyntöinen muutamaan oikeaan softa - yritykseen.

Rahoituksen otat vaikka seuraavasta tilistä. Lääkärinä tienaat varmaan ko. projektin verran kuukaudessa.

teromme kirjoitti:

Asiakas lähettää kotisivuni kautta kysymyksensä ja minä lupaan vastata esim 2 vrk sisällä. Kysymyksen jättäessään asiakas maksaa kysymyksestä. Niissä tapauksissa, etten katso pystyväni antamaan järkevää vastausta, palautetaan rahat asiakkaalle. Ehkä silloin mailaan asiakkaalle ja pyydän hänen tilinumeronsa tms..

Uskon että tuolla menetelmällä tulee nopeasti liuta valituksia kuluttajaviranomaiselle, kun kerta mitään absoluuttista konkreettista palvelua tai tulosta ei ole saavutettavissa. Jää täysin sinun harkinnan varaan, osaatko vastata kysymykseen riittävän hyvin, eli sen rahan edestä. Mikä sen määrittää?

Mistä voit olla varma että kysyjä kertoo kaikki käyttämänsä lääkkeet ja oireet, kun ilmeisesti sinulla ei varsinaisesti ole pääsyä kysyjän potilastietoihin?
Onko tarkoitus toimia lähinnä ”tukisivustona”, laki ei varmaan salli sähköisten reseptien kirjoittelua nettikeskustelun pohjalta, vai? Siten käytännössä sivuston palvelun jälkeen on silti mentävä hakemaan lääkäriltä resepti (paikan päältä), ja vain jos hän tulee kanssasi samaan johtopäätökseen.

Henkilökohtaisesti uskon että virtuaalinen diagnosointi on käytännössä aika hankalaa, koska on täysin kysyjän vastuulla kuinka hyvin hän osaa esittää kysymyksen, ja kuinka epäolennaisia asioita hän jättää viestistä pois. Asioita jotka muuten normaalilla lääkärinkäynnillä yleensä selviäisi esim. nonverbaalisella viestinnällä.

Miten vastuuasiat?

Metabolix [23.10.2013 13:14:28]

#

Mielestäni alan tunteminen ei ole tämän palvelun toteuttamisessa olennaista, koska palvelu ei sisällä sinänsä mitään alan erikoisuuksia vaan käytännössä vain keinot maksujen, tekstin ja kuvien turvalliseen välittämiseen. Varmaan jukkah:n olisi myös aika ymmärtää, että en ole kovin kiinnostunut tekemään ohjelmointitöitä viimeisten opintojen (2 kk) tai sen jälkeen leipätyön päälle, ellei ole oma lehmä ojassa tai muhkea palkka.

Olen kylläkin miettinyt myös itse vastaavan palvelun mahdollisuuksia, joten jonkinlainen yhteistyö voisi tulla kyseeseen.

Rox kirjoitti:

Sitten tuosta tietoturva -asiasta: Itse en palkkaisi koodaria luomaan koko sivustoa alusta loppuun, vaan käyttäisin esim. Joomlaa.

En oikein ymmärrä, miten esim. Joomla auttaisi tässä projektissa.

qeijo kirjoitti:

Onko tarkoitus toimia lähinnä ”tukisivustona”, laki ei varmaan salli sähköisten reseptien kirjoittelua nettikeskustelun pohjalta, vai?

Reseptin nyt voi kirjoittaa melkein miten vain, mutta sähköisen reseptin kanssa on vielä toistaiseksi sellainen ongelma, että sen kirjoittaminen vaatii kalliin kaupallisen ohjelmiston, joka toteuttaa vaaditun rajapinnan – kiittäkää taas julkishallintoa hienosta projektista, saatiin palvelukuvaus muttei ilmaisia välineitä!

qeijo kirjoitti:

Miten vastuuasiat?

Keskustelin äskettäin ruokapöydässä erään Lääkäriliiton juristin kanssa tällaisen sivuston vastuukysymyksistä, ja jäi kuva, että käyttöehdot ja vastaukset pitää laatia todella huolellisesti, ettei joudu ongelmiin epäasiallisesta hoidosta. Oikeastaan olisi siis tarpeen selittää sekä potilaalle että juristeille, että palvelussa ei muodostu hoitosuhdetta ja että palvelun käyttö ei missään tilanteessa korvaa todellista lääkärikäyntiä.

teromme kirjoitti:

Tarvitaan myös hakukoneoptimointi.

Sivustolle voi olla vaikea saada näkyvyyttä, jos sivuilla ei ole paljonkaan sisältöä eikä näkyvää toimintaa. Yksi ratkaisu tähän voisi olla, että joitain kysymyksiä ja vastauksia julkaistaisiin – tietenkin luvalla ja julkaisukuntoon editoituina. Ehkä julkaisuluvasta voisi antaa alennusta hintaan. ;)

En nyt jaksa tarkemmin kommentoida. Kuitenkin mielestäni tätä on turha alkaa rakennella, ennen kuin on ihan loppuun asti selvitetty kaikki mahdolliset vastuukysymykset sekä hoidon että markkinoinnin kannalta ja vielä verotus siihen päälle. Näitä on varmaan hedelmällisempää pohtia juristien kanssa tai edes Lääkäriliiton keskustelupalstalla.

jukkah [23.10.2013 17:52:07]

#

jukkah kirjoitti:

Jos Metabolixilla on tekosyy valmiina hihassa --

Metabolix kirjoitti:

-- en ole kovin kiinnostunut tekemään ohjelmointitöitä viimeisten opintojen (2 kk) tai sen jälkeen leipätyön päälle --

Mistä minä olisin voinut tietää, että opintosi ovat edenneet. Vaikeampi retorinen kysymys kuuluukin, miksi tekstistäni voi silti saada sellaisen kuvan, että olisin aavistanut jotain. :D

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta