Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: AMD vs. Intel kotipalvelimessa

Sivun loppuun

Hennkka [10.09.2013 18:08:27]

#

Hei. Kotipalvelimeni alkaa olla tullut tiensä päähän ja nyt alkaa olla aika päivitellä sitä. Päivityslistalla ovat prosessori ja muistit sekä täten myös emolevy. Komponentteja valitessa tuli vain ongelmaksi, että kumpi prosessorivalmistaja kannattaa valita, AMD vai Intel. Palvelinta käytetetään omien sivujen jakeluun tutuille, verkkolevynä, satunnaisesti pelipalvelimena sekä kaikkeen, mitä ikinä päähän sattuukaan pilkahtamaan.

Komponentteja olen tällä hetkellä katsellut Verkkokauppa.comin sivuilta ja olen tällä hetkellä kallistumassa AMD:n puoleen, sillä heidän kuusiytimisen prosessorin saa ~120€ kun taas Inteliltä saa samaan hintaan kaksiytimisen i3:sen. Lisäksi AMD-kantaiset emolevyt ovat edullisempia. Muistiksi ajattelin 8GB Kingstonin kampaa. Hintaa tälle paketille tulisi ~250€. Yli 300€ en mieluusti mene.

Mitä mieltä olette valinnoista? Onko jotain erityistä syytä, miksi kannattaisi valita Intel mielummin kuin AMD ja maksaa tuplasti? Koneessa on tällä hetkellä uusin Ubuntu, 3 SATA-kovalevyä, 2 IDE-DVD-asemaa sekä ~8 vuotta vanhat prosessori ja emolevy.

The Alchemist [10.09.2013 22:43:58]

#

Noh, Intelin Core i3 -prossujen (dual core + HT) tdp eli väärin muotoiltuna "lämpöteho" on alimmillaan 35 W, kun AMD:llä nuo kuusiytimiset hönkivät 100-wattisella teholla. Onhan siinä pieni ero, kun erehtyy asiaa ajattelemaan. Täytyy kylläkin todeta, että idlatessaan kaikki suorittimet toimivat about samoilla tehoilla, eli silloin eroa ei tule, mutta pienikin rasitus kallistaa sähkönkulutuksen ja lämpöjen osalta vaa'an nopeasti Intelin puolelle.

Edit: Tarkistin noita kulutusarvoja, niin näköjään AMD:n FX-6300 syö idlessäkin sähköä ihan hirveät määrät. Luullakseni puhuit kyseisestä prossusta, sillä AMD:llä ei apu-suoritinperheessään taida vielä olla kuusiytimisiä malleja.

Edit2: Löysin vielä toisenkinlaista dataa, jonka mukaan noi AMD:n FX-suorittimet eivät lopulta söisikään idlessä Intelin suorittimia enempää.

Realisoitunut virrankulutus on kuitenkin ihan jotain muuta kuin idle-arvot taikka maksimiarvot.

Jos hankkisin AMD:tä palvelinkoneeseen, niin hommaisin ehdottomasti ns. apu-piirin eli FM1- tai FM2-sokettiin istuvia vähävirtaisempia piirejä. AMD:n työpöytäsuorittimet ovat ihan kokonaan poissuljettu vaihtoehto.

kayttaja-1634 [10.09.2013 23:06:54]

#

Edellinen jämäosistani kasattu AMD-pohjainen headless palvelin kulutti normaalikäytössä mitattaessa noin 67W:

Emolevy: M3-HT Deluxe
Prosessori: Athlon 64 X2 6000+
Muistit: random 2 x 2GiB DDR2 800Mhz
Kiintolevyt: 2 x Seagate 1Tb 7200.12

Palvelimessa oli päällä AMD:n Cool 'n' Quiet ominaisuus ja mielestäni vanhalla prossulla kulutus oli todella vähän. Pointtina siis, että itse ehkä säästäisin hankintakustannuksissa ja suhteuttaisin prosessorin kaliiperin käyttöön.

The Alchemist [10.09.2013 23:18:23]

#

Mulla ei ole koskaan ollut servua, joka olisi syönyt yli 30 wattia. Atom 330 -suorittimella varustettu mini-pc söi tuon verran. Kyseinen Atomi on mallia dual core + hyper-threading ja ilman mitään virransäästöominaisuuksia (tosin koneen emolevy taisi olla suurempi virtasyöppö). Toinen 30 wattia syönyt servuni oli ihan tavallinen atx-kokoluokan kone Pentium 4 -suorittimella, jossa ei myöskään ollut virransäästöominaisuuksia.

Vertailun vuoksi moderni teholäppäri Intel Core i7 -suorittimella syö ilman näyttöä alle kymmenen wattia. Tietysti muutkin komponentit kuten kovalevyt ja kotelotuulettimet tuovat oman lisänsä, kun puhutaan suuremmista kokoonpanoista.

Metabolix [11.09.2013 09:39:30]

#

Mielestäni kotipalvelin ei vaadi mitään uutta huipputeknologiaa tai edes 6-ytimistä prosessoria ja 8-gigaista muistikampaa. Nettisivut sun muut pyörivät vaikka halvoilla leluilla. Noista luetelluista eniten resursseja vaatii pelipalvelin, mutta sekin on yleensä paljon kevyempi kuin itse peli, koska grafiikoita ei ole. Viritelmäsi toki tiedät vain itse, joten varmaan sinulla on jokin pätevä syy, miksi palvelin on jo tullut tiensä päähän.

Itse valintaan en nyt kontribuoi kuin erään benchmark-sivuston linkin.

Hennkka [11.09.2013 13:51:36]

#

Tiedän, että palvelin poyörii kyllä melkein koneella kuin koneella mukaan lukien nykyisen kokoonpanon, mutta välillä silti tuntuu, että teho loppuu kesken. Toinen syy on, että kone ei ole toiminut kunnolla verkkolevyn tehtävässä. Tämä tosin saattaa johtua hitaista kytkimistä välissä (ADSL ja WLAN-modeemi). Minua vain mietityttää, mitä voitan ostamalla kaksiytimisen i3-prosessorin, jos samalla hinnalla saan 4- tai jopa 6-ytimisen? Onko sähkönkulutus niin paljon suurempi, että kannattaa mielummin valita i3? Vai onko päivityksen hintaluokka aivan väärä? Ja toisaalta kun nyt päivityskärpänen pääsi puraisemaan, niin kai se sitten kannattaa kerralla tehdä kunnolla ;)

Ps. Omistan kyllä myös tuollaisen "halvan lelun" :)

kayttaja-1634 [11.09.2013 14:46:12]

#

Voihan asiaa järkeillä varmasti monellakin tapaa. Itse lähtisin laskemaan varmaan sähkölaskusta ja hankintahinnasta päin.

Jos hieman virtasyöpömpi AMD-pohjainen kokoonpano vie vaikkapa saman verran kuin aiemmin kuvailemani kokoonpano, eli ~70W, vuosikulutus olisi noin 613KWh eli sähkön hinnoittelusta riippuen noin 86€ vuodessa.

Mikäli taasen panostat virtapihimpään kokoonpanoon ja saat vaikkapa hyvän Core-kokoonpanon, joka kuluttaa vaikkapa alkemistin mainitsemat ~30W, vuosikulutus olisi noin 262KWh eli noin 37€ vuodessa.

Hankintahinnaltaan halvempi kokoonpano tulisi tässä tapauksessa vuodessa 49€ kalliimmaksi kuin hankintahinnaltaan kalliimpi kokoonpano. Kauanko kestää, että halvempi kokoonpano kuroo sähkölaskun hinnassa kalliimman kokoonpanon kiinni? Entä mikä on palvelimen käyttöikä eli ehtiikö väli koskaan kuroutua umpeen?

Olen itse pysytellyt AMD-pohjaisissa kokoonpanoissa jo kauan, koska prosessorikannat ovat olleet pitkälle yhteensopivia uusien ja vanhojen prosessorien kanssa (mikäli BIOS-päivityksiä on valmistajalta tullut) ja näinollen päivitettävyys on ollut hyvällä tolalla. Mukavasti säästöä voi kertyä juuri siinä, että voi kierrättää desktop prossunsa palvelimeen aina, kun edellä mainittuun hankkii tehokkaamman.

The Alchemist [11.09.2013 19:20:50]

#

Minä en ajatellutkaan asiaa rahan kannalta vaan ihan siten, että minusta on oksettavaa kuvitella jotain satawattista pannua kiehumassa yöt ja päivät läpeensä. Uskoakseni mikään nykyaikainen kokoonpano ei kuluta edes 70 wattia idlatessaan eikä verkkolevynäkään. Kevyempi virrankulutus tarkoittaa myös kevyempää lämpeämistä ja sillä taas säästää jäähdytyksen osalta niin rahassa kuin myös melusaasteen määrässä. Mulle on erittäin tärkeää, että kaikki koneeni ovat mahdollisimman hiljaisia.

Hennkka [11.09.2013 21:55:26]

#

Tarkistimpa nyt lisää koneen tietoja: Suoritin on AMD Athlon 64 3500+, joka ilmeisesti on julkaistu vuonna 2004. Mittasin myös koko koneen sähkökulutusta ja se näyttäisi olevan ~80W hetki käynnistyksen jälkeen. Koneen melutasolla ei ole mitään väliä, sillä se sijaitsee talon teknisessä tilassa poissa ihmisten kuuluvilta.

Sitten herää tietenkin kysymys, että kannattaisiko sittenkin viedä nykyinen pöytäkone (neliytiminen i5 760) ja korvata se uudella, esimerkiksi tuolla AMD:n kuusiytimisellä FX-6300:lla, vai ampuisinko tässä vain omaan nilkkaani?


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta