Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mokkula ja reititin

Sivun loppuun

Mamma [08.09.2013 11:23:00]

#

Tämä minun kysymykseni ei nyt liity ohjelmointiin, mutta ajattelin kysyä teiltä viisaammilta, jos joku voisi minua kuitenkin auttaa. Minulla on koneessani Huawei ce0682 - mokkla. Nyt mieheni osti RT-N56U -reitittimen, tarkoituksena, että saataisiin muut meidän tietsikat samaan langattomaan verkkoon ja saataisiin printteri kaikkien tietsikoiden käyttöön. Tuon reitittmen ohjeissa neuvotaan miten reititin yhdistetään tietsikkaan ja modeemiin johdoilla. Mutta se ei paljon auta, koska meillä ei ole erillistä modeemia.
En ymmärrä näistä asioista paljoakaan, joten pystynkö minä jotenkin liittämään tuon mokkula siihen reitittimeen?
Liitin tietsikan reitittimen WAN-porttiin ja jotain rupesi tapahtumaan, mutta sitten asennus keskeytyi ja tuli herja, että IP yhteys epäonnistui. Minun koneessani on valittuna, että se hakee IP:n automaattisesti.
Kertokaa nyt miten tämä kuvio oikein menee?

knuutti [08.09.2013 11:42:55]

#

Liitä mokkula ja koneesi reitittimen perään ja mene reitittimen hallintaan lähiverkon kautta selaimella kirjoittamalla osoiteriviin reitittimen oletus ip-osoitte (192.168.1.1). Sen kauta voit ottaa mokkulan käyttöön oikeilla asetuksilla. Jos koneesi ei saa osoitetta reitittimelta (mitä luulen sen kyllä saavan) niin aseta koneeseen kiinteä osoite samaan verkkoalueeseen.

Metabolix [08.09.2013 11:55:05]

#

Laita mokkula kiinni reitittimen USB-porttiin ja säädä reitittimen asetuksista, että se ottaa mokkulalla 3G- tai 4G-nettiyhteyden. WAN-porttia et tarvitse ollenkaan, vaan koneet kytketään joko LAN-portteihin tai langattomaan verkkoon. Mukana on varmaan tullut ohjekirja, jossa tämä kaikki neuvotaan.

Toinen vaihtoehto, jota ehkä muut yrittävät tässä tyrkyttää, on laittaa mokkula koneeseen ja koneesta nettiyhteyden jakaminen käyttöön ja jotenkin taikoa reitittimestä asetukset niin, että yhteydet lähetettäisiin tuon koneen kautta. En suosittele tätä, koska asetukset ovat selvästi hankalammat ja kyseisen koneen pitää aina olla käynnissä, jos nettiin halutaan.

groovyb [08.09.2013 12:01:03]

#

3G Modeemit (ainakaan ne mitä itse olen omistanut), eivät natita yhteyksiä lainkaan, joten reititintä itsessään ei voi sillattuun tilaan laittaa. Tässä tapauksesa siis pitäisi heittää modeemiyhteys sillattuun tilaan, ja jakaa yhteys reitittimelle WAN:iin ja hoitaa tosiaan natitus reitittimellä. Sen jälkeen pitäisi reitittimen WLAN pyöriä oikein. Näin ainakin omilla 3g modeemeilla on toiminut. Reitittimistä joissa on USB,ja tuki ulkoisille USB modeemeille, ei ole itsellä kokemusta.

*Edit*

Tsekkasin tuon laitteenne manuaalin, ja tuki 3G reititykselle pitäisi olla suoraan. Eli pitäisi toimia kun lyötte mokkulanne vehkeen usb -porttiin kiinni.

Mamma [08.09.2013 12:58:16]

#

Kiitos vastauksistanne! Laitoin nyt mokkulan reitittimen usb-porttiin kiinni. Sitten laitoin ensiksi piuhan tietokoneestani reitittimen LAN-porttiin ja menin tuohon 192.168.1.1-osoitteeseen ja asennus ohjelma käynnistyi. Mutta se herjasi,että tarkista WAN-liitäntä. Minä vaihdoin tuon piuhan sitten WAN-porttiin ja asennus jatkui. Ohjelma pyysi irroittamaan modeemin virtajohdon ja laittamaan sen hetken kuluttua takaisin kiinni, tällä tavalla modeemi nollattiin. Mutta mulla nyt ei edelleenkään ole sitä erillistä modeemia eli pitäiskö tuo mokkula nyt jotenkin nollata? Sitten se kuitenkin jatkui, mutta lopulta se keskeytyi ja tuli ilmoitus: Automaattinen IP-yhteys epäonnistui. Siinä tuli sitten mahdollisuus antaa tiedot manuaalisesti eli IP, aliverkon peitto ja oletusyhdyskäytävä sekä kysytään yhdistetäänkö automaattisesti DNS-palvelimeen. Onko minulla nyt jotenkin piuhat kuitenkin väärin vai mitä tässä pitäisi vielä tehdä?

groovyb [08.09.2013 13:27:52]

#

et tarvitse mitään piuhoja koneesta reitittimeen. Reititin tulisi toimia niin, että lyöt mokkulan kiinni reitittimeen, ja voit ottaa yhteyttä WLAN:lla. Lue reitittimen manuskasta opas 3G modeemin jakamiseen. (Kun tämä on kunnossa, voit ottaa kyllä koneeseenkin yhteyden piuhalla jos pöytäkoneessanne ei ole WLAN vastaanotinta)

Metabolix [08.09.2013 20:48:21]

#

WAN-portissa ei kuulu olla mitään, ja jos käyttämäsi asennustapa sitä vaatii, käytät selvästi väärää asennustapaa. Eikö nyt ohjekirjasta todellakaan löydy kohtaa, jossa neuvottaisiin 3G-yhteyden käyttö?

Olli [08.09.2013 20:54:34]

#

Ohjeita Mammalle tässä:

http://www.asus.com/Networking/RTN56U/#support_Knowledge_FE8CC9A3-057B-424E-953E-320C3ACCBED5

Mamma [17.09.2013 20:55:33]

#

Kiitos kaikille, jotka olette minua auttaneet! Nyt minä olen päässyt jo niin pitkälle, että olen saanut määriteltyä langattoman verkon ja nyt puuttuu enää, että pääsisin nettiin sillä! Yritän sivulla 192.168.1.1 mennä yhdistämään nettiin Pika-internetasetuksen kautta. Kun painan Siirry-painiketta tulee kohta, jossa valitaan WAN-yhteystyyppi ja siinä on oletuksena valittu Automaattinen IP, jonka annan olla ja menen seuraavalle sivulle. Siinä kysytään Isäntänimeä ja Mac-osoitetta, mutta ne on valinnaisia, joten en laita niihin mitään. Seuraavalla sivulla kysytään yhdistetäänkö DNS-palvelimeen automaattisesti ja oletuksena on kyllä, jonka annan olla. Sitten alkaa yhteyden tunnistaminen ja se päättyy ja kehoittaa tunnistamaan yhteyden uudelleen. Siinä on ohjeena: Irrota modeemin virtajohto. Odota noin kaksi minuttia ja liitä se takaisin. Valitse Havaitse yhteys. Minä en nyt kertakaikkiaan ymmmärrä mikä tässä on vikana? Vieläkö jaksatte mua neuvoa?

Metabolix [17.09.2013 20:58:10]

#

Usko nyt jo: älä käytä mitään pika-asetuksia tai ylipäänsä WAN-yhteyttä vaan etsi USB- tai 3G-asetukset! Yllä on jopa annettu linkki, jonka takaa löytyy kuva oikeasta asetusruudusta juuri sinun reitittimessäsi.

Lebe80 [18.09.2013 10:22:26]

#

Tässä vielä ilmeeni, kun joku sukulainen pyytää apua mokkulaongelmiinsa:

http://www.reactiongifs.com/wp-content/uploads/2013/08/no-effin-way.gif


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta