Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Käyttäjäystävällinen C-kääntäjä

Rox [28.06.2013 19:53:09]

#

Elikkä C kieli on alannut kiinnostamaan, ja kiinnostaisi tietää mikä olisi käyttäjäystävällisin IDE aloittelevalle C-ohjelmoijalle, lähinnä Windows ympäristöön?

Code::Blocks, GCC, Dev C++, netbeans, mikä?

Mielipiteitä, ehdotuksia?

Kiitos etukäteen.

fergusq [28.06.2013 20:23:50]

#

Minusta Eclipse on hyvä IDE, mutta se on tietenkin mielipidekysymys.

Rox kirjoitti:

Code::Blocks, GCC, Dev C++, netbeans, mikä?

GCC ei muuten ole IDE vaan kääntäjä.

Rox [28.06.2013 20:28:28]

#

Oolrait. Hyvä tietää. :D Täytyypä koittaa tota Eclipseä myöhemmin, latasin äsken Dev C++, ja ainakin vielä vaikuttaa ihan helpohkolta käyttää. :)

Metabolix [29.06.2013 13:27:41]

#

Oletko lukenut, mitä oppaassa sanotaan? Päivitin juuri tekstiä ja lisäsin listalle tuon Dev-C++:n, kun sitäkin näköjään taas kehitetään.

feenix [30.06.2013 12:14:21]

#

Oppaassa mainitaan: "Lisäksi Microsoftin kääntäjässä ja kirjastoissa on koko joukko ominaisuuksia, jotka eivät sovi yhteen muiden C++-kääntäjien kanssa."

gcc:hän on tunnettu tästä, mutta siitä ei varoiteta? Ja kaikissa ympäristöissä on omat juttunsa. Niitähän ei ole pakko käyttää.

Aloittelijalle kyllä suosittelisin Visual Studiota. Eclipseä kun olen joskus kokeillut C++-vääntämiseen, se on aiheuttanut tuskaa. Tiedä onko viime aikoina sitten parannettu, mutta selvästi se oli huomattavan surkea siinä verrattuna vaikkapa siihen miten se toimi Javan kanssa. Ja debuggaus tuntuu olevan aika monessa ympäristössä monimutkaista, toisin kuin VS:n kanssa.

Mutta ainahan voi ladata kaikki ja kokeilla mikä tuntuu kivoimmalta.

Metabolix [30.06.2013 14:28:12]

#

feenix kirjoitti:

Oppaassa mainitaan: "Lisäksi Microsoftin kääntäjässä ja kirjastoissa on koko joukko ominaisuuksia, jotka eivät sovi yhteen muiden C++-kääntäjien kanssa."

gcc:hän on tunnettu tästä, mutta siitä ei varoiteta? Ja kaikissa ympäristöissä on omat juttunsa. Niitähän ei ole pakko käyttää.

GCC:n kohdalla ongelmat ovat mielestäni vähäisiä. Kielen eroista saa -std-valitsimilla selvät ilmoitukset, ja erikoisempiin ominaisuuksiin käytetään selvää __attribute__-merkintää. Standardikirjasto vastaa aika hyvin standardia ainakin niiltä osin, kuin olen itse sitä käyttänyt.

VC++ taas ei ilmoita kielen eroista (vieläkään?), ja monet sen ominaisuudet on vaikeampi tunnistaa. Standardikirjasto sisältää ylimääräisiä ominaisuuksia, joita aloittelija hyvin helposti käyttää tietämättään, ja sitten ihmetellään, kun koodista tulee GCC:llä niitä ihania STL:n templaattivirheilmoituksia.

Lisäksi GCC:llä toimiva koodi sentään toimii kaikenlaisissa järjestelmissä, kun taas VC++ toimii vain Windowsissa.

Kaikki ongelmat, joita itse olen kohdannut, ovat johtuneet VC++:n puutteista tai lisäominaisuuksista; kertaakaan en muista kirjoittaneeni vahingossa koodia, joka toimisi ainoastaan GCC:llä.

Voin kuitenkin selventää opasta myös näiltä osin, kun seuraavan kerran muokkaan sitä.

feenix [01.07.2013 12:01:40]

#

Metabolix kirjoitti:

Lisäksi GCC:llä toimiva koodi sentään toimii kaikenlaisissa järjestelmissä, kun taas VC++ toimii vain Windowsissa.

Jännää. Minä taas en ole ikinä kirjoittanut VC++:lla sellaista koodia, joka ei olisi kääntynyt myös esimerkiksi Linuxissa :) YMMV toki, jos haluaa tehdä jotain omituisuuksia.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta