Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Peliohjelmointi Javalla

Sivun loppuun

Teo3N [26.06.2013 11:30:33]

#

Ajattelin kysyä, että onko Java hyvä kieli peliohjelmointiin? Ajattelin jotain 3D peliä. Haluaisin nimittäin tehdä alustariippumattomia sovelluksia, siksi ajattelin Javaa.
Sitten vielä toinen kysymys: Mikä sovellus olisi paras pelin grafiikoiden toteuttamiseen? Olisiko Unity 3D tai Blender hyvä?

tmub [26.06.2013 12:00:42]

#

Kannattaa tutustua Unityyn lisää :)

Metabolix [26.06.2013 12:07:17]

#

Blender on hyvä mallinnusohjelma ja sisältää myös pelimoottorin. Unity on pelkästään pelimoottori ja varsin hyvä valinta 3D-pelin tekemiseen. Jos välttämättä haluat tehdä itse, Java (LWJGL) ja JavaScript (WebGL) ovat yksinkertaisia valintoja. Myös muilla kielillä ja kirjastoilla voi tehdä ohjelmia, jotka voi kääntää eri käyttöjärjestelmille, mutta yhteensopivuusongelmia toki tulee silloin herkästi.

fergusq [26.06.2013 13:02:07]

#

Java on hyvä jos haluaa, että ohjelmat toimivat kaikilla alustoilla. Itse olen käyttänyt LWJGL:ää ja toimii hyvin niin Windowsilla kuin Linuxillakin.

Unity on muuten ihan hyvä, mutta joistain sen ominaisuuksista pitää maksaa. Lisäksi en ole saanut itse Unity-ohjelmia toimimaan Linuxilla natiiveina, vaan olen joutunut ajamaan Windows-versioita winellä Linuxilla. Vika saattaa tietysti olla järjestelmässäni.

The Alchemist [26.06.2013 13:22:59]

#

Minusta olisi parempi hommata jokin monialustainen pelimoottori kuin lähteä tavoittelemaan alustariippumattomuutta ohjelmointikielen tasolla. Pelien teko javalla on mielestäni vähän kökköä - ainakaan kukaan ei ole onnistunut siinä riittävän hyvällä tasolla.

C:lläkin saa ns. alustariippumatonta koodia, kun käyttää sellaisia kirjastoja, jotka ovat saatavilla kaikille kohteena oleville alustoille.

Isopaha [26.06.2013 14:08:41]

#

The Alchemist kirjoitti:

Pelien teko javalla on mielestäni vähän kökköä - ainakaan kukaan ei ole onnistunut siinä riittävän hyvällä tasolla.

Ei sinäänsä ole Javan peliohjelmoinnista kokemusta, mutta tulipahan mieleen, että eikö Minecraft ole onnistunut mielestäsi riittävällä tasolla?

fergusq [26.06.2013 14:39:54]

#

The Alchemist kirjoitti:

Pelien teko javalla on mielestäni vähän kökköä - ainakaan kukaan ei ole onnistunut siinä riittävän hyvällä tasolla.

Isopaha kirjoitti:

eikö Minecraft ole onnistunut mielestäsi riittävällä tasolla?

Javalla ohjelmointi on melko samanlaista kuin vaikka C++:lla. Java on kielenä monipuolinen. Grafiikkakirjastot, kuten LWJGL, jota Minecraftin käyttää, ovat tosin yleensä natiivikoodia.

Minecraftissa Javalla on toteutettu käyttöliittymä ja yksinkertainen pelimoottori. Fysiikoiden tekeminen boundingboxeilla ei ole kovin haastavaa ja grafiikat hoituvat samalla tavalla kuin C++:ssakin LWJGL:n kautta.

vesikuusi [26.06.2013 15:29:13]

#

fergusq kirjoitti:

Javalla ohjelmointi on melko samanlaista kuin vaikka C++:lla.

Toivottavasti tarkoitat vain perussyntaksia :D Siinä voi olla jotain samaa.

Edit. syntaksia -> perussyntaksia

The Alchemist [26.06.2013 15:29:26]

#

Isopaha kirjoitti:

The Alchemist kirjoitti:

Pelien teko javalla on mielestäni vähän kökköä - ainakaan kukaan ei ole onnistunut siinä riittävän hyvällä tasolla.

Ei sinäänsä ole Javan peliohjelmoinnista kokemusta, mutta tulipahan mieleen, että eikö Minecraft ole onnistunut mielestäsi riittävällä tasolla?

Enpä ole hirveästi Minecraftin kehitystä seurannut sitten beta-vaiheen, mutta ainakin tuolloin vielä peli oli hyvin raskas siihen nähden, mitä se tarjosi visuaalisesti tai yleensäkin pelikokemuksena.

fergusq [26.06.2013 17:16:13]

#

The Alchemist kirjoitti:

Enpä ole hirveästi Minecraftin kehitystä seurannut sitten beta-vaiheen, mutta ainakin tuolloin vielä peli oli hyvin raskas siihen nähden, mitä se tarjosi visuaalisesti tai yleensäkin pelikokemuksena.

No Minecraftin voisi varmaan kirjoittaa uudelleen mahdollisimman tehokkaaksi ja optimoiduksi C:llä.

Peli on kuitenkin menestynyt ihan hyvin, joten voi varmaan sanoa, että Javalla voi tehdä onnistuneita pelejä.

Teo3N [27.06.2013 11:09:40]

#

Joo kiitos vastauksista. Ajattelin, että käyttäisin Unityä (itseltäni löytyy pro - versio), mutta olisiko mistään saatavilla hyviä, mieluiten Javalla toteutettuja, pelimoottoreita?

Jonne [27.06.2013 12:12:54]

#

Teo3N kirjoitti:

Joo kiitos vastauksista. Ajattelin, että käyttäisin Unityä (itseltäni löytyy pro - versio), mutta olisiko mistään saatavilla hyviä, mieluiten Javalla toteutettuja, pelimoottoreita?

Heh, lienee torrentilla latailtu, kun ekassa viestissä arvailtiin kyseessä olevan mallinnus softa. :P

jMonkeyEngine
Tästä ei näköjään ollut mainintaa muissa viesteissä.

Unity lienee tulevaisuudessa (jos ei jo nyt) kovasana pelialalla. Siihen varmaan kannattaisi tutustua/panostaa aikansa, ennemmin kuin noihin java härpäkkeisiin.

Teo3N [01.07.2013 07:44:09]

#

Jonne kirjoitti:

Heh, lienee torrentilla latailtu, kun ekassa viestissä arvailtiin kyseessä olevan mallinnus softa. :P

Sain syntymäpäivälahjaksi, enkä ole vielä ehtinyt perehtyä kovin paljoa siihen. :DD

Lisäys:

Ja vielä kommentoin tuohon (koska Unity 3d pro maksaa aika paljon), että sain sen yhteisenä syntymäpäivälahjana kavereilta ja sukulaisilta.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta