Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: IT-alan oppilaitokset

Sivun loppuun

late [23.06.2013 23:06:45]

#

Hei,

- Missä voi opiskella it-alaa pk-seutu?
- Mitä vaaditaan? (onko esim. ikä este)
- Opetetaanko esim. php:tä vai ainoastaan javaa?
- Onko esim. minulla pientäkään mahdollisuutta päästä it-kouluun, projekteihin, alalle? (yrittäminen kun enemmän osaamista jne.)

-----

Huom! Älkää heti haukkuko (esim. alkemisti & geijo) vaan ottakaa huomioon että minulla on ainakin vähän jo kokemusta. Kursseja, koulua, asiakastöitä, blogia ja leffahyllyä. Sekä toki työvuoron varausohjelma, josta nyt 3 versio kehitteillä, jonka aloitan ihan alusta.

Wordpress kokemusta myös, joka kiinnostaa. Photoshop jne. kiitän jo nyt jos tulee vastauksia!!

Triton [23.06.2013 23:37:50]

#

Tietotekniikan insinööriksi voi opiskella pk-seudulla ainakin Metropoliassa sekä tietotekniikan tradenomiksi ainakin Haaga Heliassa. Sitten jos tietojenkäsittelytiede kiinnostaa, niin Helsingin yliopistossa onnistuu ja enemmän teknillisestä näkökulmasta se taas onnistuu mm. Aalto yliopistossa. Ikä ei ole estä mihinkään noista ja sisään pääsee, jos on korkeakoulukelpoinen sekä läpäisee pääsykokeet, jotka mittaavat pääsääntöisesti loogista päättelykykyä sekä matematiikan, fysiikan ja kemian taitoja.

Edit. Kouluissa ei yleensä ole tarkoitus opettaa jotain tiettyjä välineitä vaan antaa valmiudet oppia itsenäisesti mitä tahansa välineitä...

tmub [23.06.2013 23:39:10]

#

Mainitsin jo aikaisemassa viestissäni Metropolian. Muitakin ammattikorkeakouluja toki on muualla kuin helsingissä. Löydät varmaan datanomiksi valmistuneena itsekkin tietoa kouluista sen ihme goog el in avulla vai mikä se oli?

Jos vaikka hakisit niihin kouluihin tai kävisit opinto-ohjaajien luona kyselemässä hölmöt kysymykset.

PS. Tiedän aika monta yli 30v, jotka ovat menneet takaisin koulun penkille opiskelemaan uuden ammatin.

late [23.06.2013 23:46:35]

#

Triton kirjoitti:

Ikä ei ole estä mihinkään noista ja sisään pääsee, jos on korkeakoulukelpoinen sekä läpäisee pääsykokeet, jotka mittaavat pääsääntöisesti loogista päättelykykyä sekä matematiikan, fysiikan ja kemian taitoja.

..no tuossa on hyvät perustelut miksi en pääse sisään. Eli olen aikoinani ollut ihan hyvä matsku, fyssa, kemma.. mutta aikaa tästä on riittävästi. Tutkin kuitenkin tuota Metropoliaa.. kiitän..

Triton [23.06.2013 23:53:14]

#

No mitä noihin pääsykokeisiin tulee, niin sen verran perus lukio matiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa, että ne nyt oppii viikossa parissa...

late [24.06.2013 00:08:10]

#

hmm.. viikossa parissa..

Onko tälläinen mistään kotoisin? Onko nämä jotain kaikki saa osallistua ja verkossa tehdään? Lähiopetus olisi kivaa ja parasta.

http://www.metropolia.fi/koulutusohjelmat/tieto-ja-viestintateknologia/avoin-amk/tietotekniikka-helsinki/

Lisäys:

epäilyttää tuo sana: tietoverkko

esim. tuo numero 4. kiinnostaisi kovasti:

4. Tietoverkkojen yleisiä ammattiaineita (II) 32 op (320 euroa) sisältäen seuraavat kurssit:

- Olio-ohjelmointi (C++)
- SQL-perusteet
- Python-ohjelmointi
- SQL ja relaatiotietokannat
- Skriptiohjelmointi (PHP)
- C-ohjelmointi
- Ohjelmoinnin perusteet (Java)
- Ohjelmoinnin perusteet (C++)
- Ruby-ohjelmointi
- C#-ohjelmointi

tmub [24.06.2013 00:17:01]

#

late kirjoitti:

hmm.. viikossa parissa..

Onko tälläinen mistään kotoisin? Onko nämä jotain kaikki saa osallistua ja verkossa tehdään? Lähiopetus olisi kivaa ja parasta.

No jos kiinnostaa maksaa 320 euroa 10 eri ohjelmointikielen perusteiden osaamisesta niin mikäs siinä. Onnea viopehelvetissä!

Et ole ammattilainen vaikka kävisit kaikki nämä kurssit, ja tuskin auttaa kauheasti työnhaussakaan.

edit: Kuten aina, etsit taas jotain helppoa keinoa olla paras. Jos haluat että opiskelusta on oikeasti jotain hyötyä niin menet sinne kunnon puolelle amkkiin. Tai sitten itket täällä kuukaudesta toiseen ja toivot, että joskus joku sinulle töitä tarjoaa.

The Alchemist [24.06.2013 09:38:56]

#

Triton kirjoitti:

No mitä noihin pääsykokeisiin tulee, niin sen verran perus lukio matiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa, että ne nyt oppii viikossa parissa...

Amkiin hakiessa ei tarvita lukio-osaamista. Ammattikorkea on tarkoitettu ensisijaisesti ammattikoulusta tuleville ihmisille, jotka vaivoin muistavat mitään edes yläasteopetuksesta. Kyllä siellä ihan yläastetason tiedoilla pärjää. Itse olin aikoinaan ammattikorkeaan hakiessa 9. paras liki 250 hakijan joukosta ihan sillä, että olin lukiossa suorittanut kemian kursseja, vaikka arvosanat olivatkin heikot ja pääsykokeisiin tullessa aikaakin oli mennyt vuosi tai pari.

tmub [24.06.2013 09:46:27]

#

Ainakin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun omilta sivuilta löytää edellisten vuosien kokeita. Late voisi vaikka etsiä jostain metropolian aikaisempia kokeita ja niiden perusteella miettiä sitten yrittämistä.

late [24.06.2013 10:17:31]

#

tmub kirjoitti:

Jos haluat että opiskelusta on oikeasti jotain hyötyä niin menet sinne kunnon puolelle amkkiin.

..tutkitaan tämä. Tietty haluaisin mieluiten pitkän kaavan kautta. Voihan 4 vuoden aikana tehdä siinä samassa projekteja jos vain ehtii opiskelun lomassa.

Lisäys:

Olenko ymmärtänyt jotain väärin? Pääseekö esim. Metropoliassa tekemään: HTML5, CSS3, JavaScript juttuja lainkaan? Entä responsiivisuus...

Tuntuu että olisi järkevä vain ottaa joku tuttplus premium videokurssi ja hakea avoimeen yliopistoon jollekin perus java-kurssille. Itse oppimalla tavallaan voisi päästä pidemmälle? Joku taisi kysyä että miksen vain ala panostamaan siihen wordpressiin tai jotain, vai ymmärränkö väärin.. huoh..

---

Eli haluaisin tehdä web-sivut yritykselle. Aina parempi jos siihen saa rakentaa jonkun varausohjelman mukaan. Toki php:tä haluaisin ymmärtää paremmin ja olio-ohjelmointia. Mutta myös ns. front-end tekniikat ovat tärkeitä.

En osaa päättää kannattaako minun keskittyä johonkin omaan projektiin vai hakea kouluun joka kestää 4 vuotta!?

vesikuusi [24.06.2013 11:46:16]

#

Late, mene sinne ihan kunnon kouluun. Kun hankit perusosaamista, voit koulun ohella opetella juuri niitä HTML5-, CSS3-, JavaScript- ja reponsiivisuusjuttujasi, mitä haluat. Voit panostaa jopa siihen ihanaan Wordpressiin, jos siltä tuntuu; tärkeintä sinulle on hankkia peruskäsitykset. Tämä onnistuu vallan mainiosti AMK:ssa.

Lisäksi ihan konkreettinen tutkinto AMK:sta näyttää paljon paremmalta työnantajan/asiakkaan näkökulmasta kuin joku yksittäinen videokurssi.

vuokkosetae [24.06.2013 14:10:43]

#

javascript ja php ovat turing täydellisiä kieliä. HTML ja CSS ovat dokumentin rakenteen ja ilmaisuun käytettäviä kieliä. webbisivujen koodausta tulee siis käsitellä ohjelmointina.

Nyt kun miettii asiaa niin webbisivut tarvitsevat ainakin kolme osaa. Ulkoasun, toiminnallisuuden ja toteutuksen. Ulkoasu on gimpillä hääräämistä ja css:n virittelyä, toiminnallisuus on se ajatus miten sivuston tulee toimia. Suunnitelma siitä mitä nappeja on käytössä ja mitä tapahtuu. Toiminnallisuus JS, PHP,SQL jne ovat ohjelmointia.

Jotta voi tehdä fiksun webbisivun, pitää ymmärtää grafiikkaa, värejä yms sisustussuunnitteluhömppää ulkoasua tehdessä. Itse en osaa.

Toiminnallisuus on usein ohjelmistosuunnittelija työtä. Miten ihmeessä tämä syöte muodostuu ja kuinka siitä voi tulla tuollainen ulostulo. Tämä on joko maailman vaikein asia tai sitten täysin selkeä tapa nähdä syy-seuraus. Tekemällä voi oppia hyväksi myös tässä.

Ohjelmointi... Se on hankala juttu. Pitää pystyä näkemään suorin tie sisääntulosta ulostuloon, tuntea kielen ominaisuudet ja lisäksi osata tehdä se algoritmisesti tehokkaasti. Lopuksi pitää vielä nimetä tekosensa.

Nyt tulee se pihvi. Jopa AMK:ssa opetetaan jotain fysiikasta ja matematiikasta ja ohjelmoinnista. Sen lisäksi opetetaan miten tehdään Hello world kymmenellä kielellä. Suoriudu noista ohjelmointikursseista ja opettele ne matematiikat ja fysiikat. Itse olen tarvinnut enempi derivaattaa, integraalia ja sarjaoppia kuin pythonin asennusta ja asennuksen debuggausta (johon käytettiin viikko)

Ohjelmointi on paljon muuta kuin se koodin hakkaaminen. Ja jos miettii webbikoodia niin sen pitäisi olla kaikista tehokkainta. Jossain TV:n kaukosäätimessä ei haittaa jos napin painalluksen tulkitseminen kestääkin kymmenen kertaa liian pitkään, mutta webbisivulla se tarkoittaa mahdollisesti palvelun saavuttamattomuutta, asiakkaiden menetystä ja rahantulon vähentymistä.

Tämä siis jos todella haluat opetella ohjelmoimaan. Niin ja sitten iltaisin, etsi githubista joku mielenkiintoinen projekti ja jatkokehitä sitä.

Mitä sivustojen toteuttamiseen tulee, niin ehdit opetella suosikkitoteutustekniikkasi siinä vaiheessa, kun ymmärrät mitä haluat oikeasti tehdä.

The Alchemist [24.06.2013 14:59:20]

#

Käyttöliittymäosaaminen ei lopulta ole niin tärkeässä roolissa nykypäivänä, kun on valmiita kehysympäristöjä ja cms:lle pohjiksi kelpaavia teemoja, joista valita sopivin. Melkein riittää, että ymmärtää vähän käytettävyyden päälle, jotta käyttäjät osaisivat palvelussa toimia. Pienetkin firmat käyttävät yleensä asialleen omistautunutta ammattigraafikkoa, kun tehdään palveluita, joissa myös visuaalinen ilme on tärkeä juttu.

vesikuusi [24.06.2013 17:27:30]

#

The Alchemist kirjoitti:

Käyttöliittymäosaaminen ei lopulta ole niin tärkeässä roolissa nykypäivänä, kun on valmiita kehysympäristöjä ja cms:lle pohjiksi kelpaavia teemoja, joista valita sopivin. Melkein riittää, että ymmärtää vähän käytettävyyden päälle, jotta käyttäjät osaisivat palvelussa toimia. Pienetkin firmat käyttävät yleensä asialleen omistautunutta ammattigraafikkoa, kun tehdään palveluita, joissa myös visuaalinen ilme on tärkeä juttu.

Näin.

late [24.06.2013 20:43:32]

#

Hyviä postauksia.. laitoin Metropolitaniin viestiä ja sain tämän:

Hei,

Haluaisin päästä opiskelemaan kunnolla ohjelmointia. Olen tutkinut teidän tarjontaa, mutta en saa kaikesta itse selvää.

Nämä kurssit kiinnostaisivat paljon:
http://opinto-opas-ops.metropolia.fi/index.php/fi/16185/fi/76

Olen kuitenkin jo 32 vuotias ja muutenkin matematiikan, fysiikan ja kemian opiskelusta vuosia. Ohjelmoin itse vapaa-ajalla ja olen datanomi. Onko minulla mitään mahdollisuuksia päästä opiskelemaan linkin kautta näkyviä kursseja esim. Helsingissä? Kiitos!

-----

Hei!

Ota yhteyttä Avoimeen ammattikorkeakouluun, ohjelmoinnin opintoja on tieto- ja viestintäteknologian koulutusohjelmissa:
http://www.metropolia.fi/koulutusohjelmat/tieto-ja-viestintateknologia/avoin-amk/

Erikoistumisopintoina ohjelmoinnin opintojaksoja ei valitettavasti järjestetä.

-----

Olen vähän huono sanomaan mitään.. ainoa jota haluaisin olisi opiskella ohjelmointia. Ja tarkoitan sillä koko pakettia, aina ulkoasusta, tietokantoihin, responsiivisuutta, dokumentointia ja testausta unohtamatta.

Triton [24.06.2013 20:55:47]

#

Mä en ymmärrä, että mitä järkeä on opiskella jotain tiettyjä ohjelmointikieliä tai välineitä, kun kaikki muuttuu koko aika. Paljon parempi olisi ensin edes ymmärtää perusasiat pohjalta, ennen kuin yritetään ottaa ne tämän hetken käytänteet haltuun.

Jesse Korhonen [24.06.2013 21:18:06]

#

Tämä ketju näyttää aika lailla pään hakkaamiselta seinään, niin annan oman näkökulmani asiaan.

Late, jos olet mielestäsi ikäloppu, niin voisitko harkita aikuisopiskelua muun työn ohella (oletetaan että käyt töissä). Tällöin opiskeluun AMK:ssa menee n. 3-4 vuotta ja opiskelu tapahtuu pääosin etänä tai iltaisin työvuorojen jälkeen. Tällaisen mahdollisuuden antaa esim. Haaga-Helian Ammattikorkeakoulu (http://www.haaga-helia.fi/fi/koulutus-ja-hakeminen/tutkintokoulutus/tietotekniikka/tietojenkasittelyn-koulutusohjelma-Malmi-aikuiset).

Kyseisessä opiskelumuodossa et tule tuntemaan itseäsi ikälopuksi ja vain hakemalla voi tietää, että pääseekö. Tottakai pääsykokeisiin pitää aina hieman panostaa, niin se on meillä nuoremmillakin, jotka olemme päässeet lukiosta tai ammatikoulusta. Itse hain Diplomi-Insinöörilinjalle tietotekniikkaa Oulun yliopistoon ja voinen todeta, että pääsykokeet eivät ole ylivoimaisen vaikeita ja vaativat vain perusasioiden hallintaa ja soveltamista. Mm. fysiikan kaikki tehtävät on ratkaistavissa lukion fysiikan kurssien pesusasioilla, eli esim. sähköstäkään ei tarvinnut kuin osata perus kytkentäkaaviot ja magneettikentät.

Yksittäisten kurssien suorittamisesta voisin sanoa sen, että ennemmin kannattaa aina tähdätä koko laajuuteen, sillä se tulee avartamaan näkökenttää enemmän ja voinen todeta omalta datanomitaustalta sen, että ilman multimediaviestinnän grafiikkaan liittyviä kursseja olisin paljon tumpelompi www-ohjelmoinnissa ja suunnittelussa kuin ilman. Lisäksi uuden oppiminen ei ole koskaan turhaa ja kuten edellämainitut ovat sanoneet on suoritettu tukinto parempi kuin yksittäiset opintopisteet sieltä täältä.

Oman koulutukseni pohjalta voinen todeta sen, että saadut paperit parantavat töihinpääsyä, myös antavat paremman palkan. Itselläni oli muodollisesti pätevyys jo puoli vuotta ennen valmistumista, mutta palkkaus oli sen mukainen. Kun sain paperit ulos koulusta, tuli samalla palkkaukseenkin muutos, kun poistettiin kaikki epäpätevyyteen vetoavat prosentit peruspalkasta. Vaikka jatkaisinkin nyt samassa työssä tulen korkeakouluopintojen jälkeen samaan palkankorotuksen johtuen korkeakouluopinnoista. Jos tass suorittaisin vain muutaman hassun kurssin avoimessa yliopistossa tai voimessa amk:ssa eivät ne vaikuttaisi palkkaukseen mitenkään.

Näin ollen, suosittelen sinulle Late hakemista joko täyspäiväiseksi opiskelijaksi yliopistoon / amk:hon tai aikuispuolelle suorittamaan vaikka iltaopintoja nykyisen palkkatyön ohessa, jolloin myöhemmin voit hakea paljon paremmin toiveammattiisi. Et ole vielä ikäloppu edes 36 vuotiaana, sillä onhan sinulla työuraa tuolloin edessä vielä ainakin 30 vuotta.

late [24.06.2013 21:57:16]

#

no.. kiitän. Tutkin tuon linkin. Yritin vaan postata yllä että lähetin kyselyn ja minut ohjattiin saman tien avoimelle puolelle. Siellä oli vain joku sähköverkko juttu ei hienoja ohjelmointikursseja.

..joka tapauksessa tutkin nyt tuon.

(itse näen että paras olisi käydä tutkinto 3-4v. ja siinä samassa rakentaa omaa projektia alusta loppuu itse). Voi olla että myyn sitten työn kun saan sen paremmalle tasolle.

Triton [24.06.2013 22:03:03]

#

Mikä se siinä sinun projektissasi niin on hienoa, että sitä pitää koko aika mainostaa. Tilannehan on se, että ohjelmoinnin harrastajat / ammattilaiset tekevät omia projektejaan jatkuvasti ja koko ajan - siis useampiakin projekteja. Jos projektin haluaa joskus saada valmiiksi, niin jo pelkästään projektin suunnitteluun tulee käyttää oma aikansa, jotta kaikki saa fiksusta aikataulutettua, ositettua jne...

late [24.06.2013 22:37:23]

#

- Noniin.. nyt on tutkittu. Erikoiskiitos J.K.
- Triton, pahoittelut en ole tajunnut että hoen koko ajan projektista.

Haluan sanoa sen että minua on ennenkin ärsyttänyt putkassa eräs asia todella pahasti. Olen siitä myös sanonut monesti. Osa teistä on erittäin fiksuja ja kokeneita näissä it-jutuissa, opiskelussa, työelämässä. Se mikä teille on todella helppoa voi olla jollekin toiselle lähes mahdotonta.

Tämä seikka ei kuitenkaan osalle teistä mene IKINÄ päähän... toistan EI IKINÄ.. siksi joudun vääntämään rautalangasta näitä asioita välillä. Mitä tulee matskuun, fyssaan tai kemmaan niin ei voisi vähempää kiinnostaa.

En todellakaan psyty edes asennoitumaan laskuihin. Minulla oli aikanaan pitkä matikka. Se ei ollut silloi mikään juttu, mutta näin vuosien jälkeen se todellakin on. Ajatukseni on muovautunut siten että jos joku antaa matikan kirjan käteen ja sanoo opettele tuo vuodessa (polttaisin kirjan siltä seisomalta) jos sama henkilö sanoisi opettele Ruby -ohjelmointia 1 kuukausi ja opettele mämä 10 kirjaa, tekisin mitä vain että tämä toteutuisi.

Wordpressistä lyhyesti. Se on alusta, joka antaa minunlaisilleni luusereille mahdollisuuden. Olen onnistunut sen avulla tekemään useita eri versioita omista kotisivuistani sekä pari asiakastyötä, joiden avulla olen onnistunut hankkimaan iPadin ja MBP:n jotka valitettavasti molemmat onnistuin hajoittamaan kun reppuni tippui maahan. Toiv. oma vastuu ei ole hirveä ja laitteet saadaan kuntoon.

Toki omaa koodia olen laittanut paljon joukkoon. Lähinnä HTML5, CSS3, PHP, SQL. Toki suuri kiitos datanomin opinnoille, lukuisille kursseille, eBookseille ja ennen kaikkea putkan oppaille ja foorumisteille. Noniin mutta pointtina se että ilman esimerkiksi JK:n kaltaisia hyviä ihmisiä, minunlaiseni ei vain pääse ekaa asekelta eteenpäin. En edes tajunnut että on jotain muitakin vaihtoehtoja kuin avoin yliopisto.

Sossut, kelat, työkkärit ja muut virastot eivät nykypäivävä auta minunlaisiani. Olen suureksi vaivaksi kaikille koska en ole pystynyt työllistymään, kuten nähtävästi kaikki muut. Mutta ylläpidän omia taitojani viikottain ja yritän rakentaa projektia jonka sitten kaupata eteenpäin. Fyysinen kunto on erinomainen, mutta työelämä liian vaativa, jotta siellä olisi aikaa näyttää et katso tee näin ja opettele tuo niin hyvä tulee. Pitää olla valmis paketti.

Loppuun vielä yksi typerä maininta omasta kehityksestä. Tänne kirjoittaminen on tuonut taidon että en joudu katsomaan näppäimistöä lainkaan. Vain ruutua. Tätä taitoa en vielä vuosi sitten osannut. Eli pointtina jopa rookie voi kehittyä kun tarpeeksi kauan toistaa jotakin. Kiitän kaikkia avusta, myös alkemistia!

tmub [24.06.2013 22:42:15]

#

En ole koskaan elämässäni vielä sanonut näin kenellekkään, mutta ehkä sinun olisi aika luovuttaa ja etsiä vaikka niitä datanomien töitä.

Ei sinua ilmeisesti kukaan voi enää auttaa

edit: Pitäisikö tarkentaa hieman?

late [24.06.2013 23:15:53]

#

tmub, muista että tuo on sinun mielipiteesi.

-----

Jatkan hieman tulevaisuutta ajatellen:

Onko foorumistejen joukossa alan ammattilaisia? Jos on mihin kouluttauduitte ja mihin päädyitte omassa työpaikassanne?

- Ohjelmistokehittäjä
- ICT-innovaattori
- Järjestelmäasiantuntija
- Tietohallinnon kehittäjä
- PK-yrityksen it-asiantuntija
- Esimiestehtävät

Metabolix [24.06.2013 23:52:21]

#

late kirjoitti:

..no tuossa on hyvät perustelut miksi en pääse sisään.

Sisäänpääsyssä yleensä mitataan sellaista minimitasoa, että henkilöllä on jonkinlaiset valmiudet oppia niitä asioita, joita oppilaitoksessa käsitellään. (Tietääkseni tietotekniikka ei ole niin suosittu ala, että suuria määriä alalle hyvin soveltuvia henkilöitä jäisi opistoista ulos. Osa ammattikoodareista on jo nyt tunareita.) Jos et täytä edes minimivaatimuksia, miten voisit oppia omin neuvoin niitä hankalampia asioita?

Jos luulet, että AMK:n tai yliopiston käyvät vain parhaat tai että peruskoodarin ei tarvitsekaan päästä opiskelemaan, mieti uudestaan. Oppilaitoksista ei todellakaan valmistu mitään huippuammattilaisguruja vaan ihan tavallisia koodareita, kuten sinäkin haluat olla. Turha siis kuvitella, että AMK olisi sinulle liian hieno tai että siellä opetettaisiin turhan mutkikkaita asioita. Jos AMK on ylivoimainen rasti, myös koodarin ammatti on liian vaikea, ellet ole jotenkin aivan poikkeuksellinen yksilö.

late kirjoitti:

Minulla oli aikanaan pitkä matikka. Se ei ollut silloi mikään juttu, mutta näin vuosien jälkeen se todellakin on.

Mitä tuo ilmaus sinulle tarkoittaa? Pääsitkö vain läpi vai olitko oikeasti hyvä? Oliko numero 5, 7 vai 9? Oliko yo-arvosana A, C vai E?

late kirjoitti:

– – rakentaa omaa projektia – –

Varmaan tuo yhden tai parin projektin suuntaus on myös osasyy heikkoon kehitykseen. Ohjelmointia oppii monipuolisella harjoittelulla. Itse tein ensimmäisen harrastusvuoteni aikana kymmeniä pieniä ohjelmia, ja sittemmin olen koodannut epäilemättä tuhansia asioita, joista toki suuri osa on hyvin lyhyitä ja yli tuhatriviset lasketaan varmaankin vain kymmenissä. Ehkä sinunkin kannattaisi kokeilla laaja-alaisempaa lähestymistapaa: koodaat vain kaikkea mahdollista, alkuun vaikka herätyskellon, ostoslistan, ruokakaappi-inventaarion ja kalenterin.

late kirjoitti:

Ajatukseni on muovautunut siten että – – jos sama henkilö sanoisi opettele Ruby -ohjelmointia 1 kuukausi ja opettele mämä 10 kirjaa, tekisin mitä vain että tämä toteutuisi.

Mikä ihmeen vika sinussa on, kun ”mitä vain” ei nähtävästi sisällä esimerkiksi tehokasta ja ohjattua opiskelua, ahkeraa ja järjestelmällistä harjoittelua tai ylipäänsä mitään järkevää toimintaa?

late kirjoitti:

Se mikä teille on todella helppoa voi olla jollekin toiselle lähes mahdotonta.

Tuot joka välissä tuon esiin, mutta minusta tuntuu, että sinä taas et ymmärrä (tai et halua uskoa) asian toista puolta: vaikka moni sanoo, että kyllähän koodariksi pääsee helposti, sinulle se saattaa olla silti mahdotonta. Ehkä sinun ei pitäisi tuhlata aikaasi asian itkemiseen foorumeilla. Joko ota härkää sarvista ja ala opiskella kunnolla tai alistu kohtaloosi ja hanki jokin tasoasi vastaava työ.

tmub [25.06.2013 00:38:49]

#

late kirjoitti:

tmub, muista että tuo on sinun mielipiteesi.

Ja onko mielipiteeni oikeaan suuntaan vai väärään? Haluat olla web developer, ja saada kyseisenä henkilönä töitä. Muut saman tittelin omaavat käyvät yleensä kouluja saadakseen kyseisiä töitä. Sinä et vain jaksa opiskella "matskuu ja fyskuu ja kemskuu", koska ne on perseestä ja poltat heti kirjat.

Aion nyt kuitenkin vielä antaa oman mielipiteeni mitä sinun pitäisi tehdä, ja käytän rakastamiasi ranskalaisia viivoja:

-Haet ammattikorkeakouluun ja LUET KOKEISIIN. Ainakin KYAMK aikoinaan tarjosi mahdollisuuden käydä matematiikan ja fysiikan kursseja avoimella puolella. Näin moni siis saivat pakollisia kursseja hyväksiluettua ja valmistauduttua kokeisiin.

-Muista, että myös koulussa sinun täytyy opiskella matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa. Ne ovat pakollisia aineita. Käy vaikka niitä valmennuskursseja niin lyöt kaksi kärpästä yhdellä iskulla!

-Jos mielestäsi kestäisit yliopistoa (joka ilmeisesti ei sinulle omasta mielestäsi ainakaan ole mahdollista), niin hae sinne myös.

-Jos et pääse ensimmäisillä kerroilla sisään, yritä uudestaan.


-Tee niitä projektejasi samaan aikaan kun olet koulussa, töissä tai yrität päästä molempiin.

-Lopetat topikkien teon ohjelmointiputkaan ja käytät sen ajan paremmin. Pyöräile vaikka.

Jos et kuitenkaan nyt halua päästä kouluun niin voit vaikka:

-Perustaa oman yrityksen, jonka alla voit sitten tehdä verkkosivuja. Muistathan sitten, että kun sinulla on portfolio töistäsi, niin et laita sinne tekemiäsi sivuja, joiden designin olet varastanut.

-Hakea aktiivisesti alan töihin harjoitteluun. Suosittelen hakeutumaan ihan kaikenlaisille tietotekniikkaa koskeviin töihin. En ainakaa usko, että yksikään työnantaja sanoo web developeriksi hakiessasi sinulle, että "miksi menit lähitukihenkilöksi typerys". Voisit myös hakea muiden alan hommiin, jotta näkyisi CV:ssäkin jotain.

Omaksi ihmeekseni huomasin, että topic "miten pääsen web developeriksi" tekemisestä on jo yli puoli vuotta. Oletko tähän mennessä omilla neuvoillasi kehittynyt mielestäsi tarpeeksi puolessa vuodessa?

Ei sinun enää kannata tehdä tänne uusia aiheita koska kukaan täällä ei sinua ja kyselyitäsi jaksa.

jumala kirjoitti:

Tänne kirjoittaminen on tuonut taidon että en joudu katsomaan näppäimistöä lainkaan. Vain ruutua. Tätä taitoa en vielä vuosi sitten osannut.

Myös tälläisten kommenttien jättäminen kannattaa ehdottomasti jättää sanomatta jos aikeina on olla lähiaikoina jonkinsortin ammattilainen.


Toivottavasti viestini auttoi ja pääsisit eteenpäin elämässäsi!

late [25.06.2013 10:34:27]

#

Okei paljon hyviä ohjeita. Kysyn vielä lyhyesti onko tällaisessa suunnitelmassa järkeä:

- haen syksyllä (AMK) ..valitettavasti koulu alkaa vasta 1/2014
- teen MOOC Java peruskurssin (syksy)
- teen (kesä-syksy) varausohjelman version 3

hyöty: paljon pieniä kokonaisuuksia..
---> kirjautuminen, käyttäjäoikeudet/ näkymät, tietokanta suunnittelu, lomakkeet, tarkistukset, HTML5, CSS3, JavaScript, PHP, SQL (ei WP) eli kaikki ihan alusta itse. Teen tavallaan varausohjelman, jonka on ohjelma, jonka voi integroida sisällyttää sitten tulevaisuudessa vaikka mihin.

Näin ollen haun aikana ja odottaessa koulun alkua minulla olisi kädet täynnä hommia. En valittaisi vaan rakentaisin?

vesikuusi [25.06.2013 11:10:10]

#

Late,

Kukaan ei validoi sinulle suunnitelmiasi. Olethan aikuinen mies, vastuu on sinun. Sitä paitsi sillä ei ole paljonkaan väliä, mitä teet kunhan teet jotain.

Sinuna tosin unohtaisin nyt koko iänikuisen työvuoronvarausohjelman ja tekisin paljon pieniä ohjelmia, joiden kautta oppii tekemään asioita oikein. Loppujen lopuksi ketään ei kiinnosta, mitä sinä siellä koodaat, kun perusteita opettelet.

Lebe80 [25.06.2013 11:12:28]

#

Ja siinä sivussa, kun ilta-aurinko on laskenut ja ulkona on jo viileämpää, niin kaivat tietokoneesi esiin ja tutkailet erilaisia julkaisujärjestelmiä ja niiden toimintaa.

Usein töissä törmään siihen, että joku asiakas kyselee heidän olemassa olevien sivujen päivitysapua. Tällöin on hyvä olla edes jonkinlainen kuva käytettävästä julkaisujärjestelmästä, jotta voi sanoa joko kyllä tai ei.

Samoin esim. Wordpress voi olla turhan suuritöinen käyttää alustana johonkin isompaan tai täysin erilaiseen sivustoon, jolloin on hyvä olla edes perustietoa jostain muusta julkaisujärjestelmästä.

Eli kannattaa muistaa, ettei pelkät koulujen opit tällöin riitä, vaan pitää olla myös omatoimisuutta ja kiinnostusta erilaisista web-asioista. Omia tietoja kannattaa ja pitää päivittää myös ihan itse!

Kannattaa myös yrittää tutustua myös työkaluihin, joilla työtä joutuu tekemään ja jotka sopivat itsellesi. Joskus myös työkaluja joutuu tekemään itse.

Teuro [25.06.2013 11:13:27]

#

Ja aina voit tehdä PHP-haasteen. Se auttaa monissa ongelmissa ohjelmoinnin saralla. Suoraa yhteyttä mihinkään käytännön ongelmaan siitä ei liene, mutta haasteen ratkaisemalla osaat aika varmasti ohjelmoida.

Metabolix [25.06.2013 11:56:36]

#

late kirjoitti:

hyöty: paljon pieniä kokonaisuuksia..

Miten ihmeessä pystyt näkemään tuossa listassasi ”paljon pieniä kokonaisuuksia”? Suunnittelet yhden pikkuisen tietokannan ja teet ehkä neljä viisi lomaketta, luuletko sillä oppivasi jotain? Ei! Suunnittele 10 pientä tietokantaa, tee 30 pientä lomaketta, tee 100 erilaista tarkistusta, ja sitten ehkä alat vähitellen päästä alkuun oppimisen pitkällä tiellä. Tee aluksi niin pieniä projekteja, että saat ne päivässä tehtyä, jotta kapasiteettisi ei kulu projektin hallitsemiseen vaan pystyt keskittymään yksityiskohtiin. Harjoitusprojekteista ei tarvitse olla mitään konkreettista hyötyä, harjoittelu maksaa itsensä takaisin myöhemmin – jos opit.

JaskaP [25.06.2013 12:10:07]

#

Vajaa vuosi sitten:

latenleffahylly kirjoitti:

Itselleni tuo putkan php-haaste on vielä aika vaikea kun en pääse alkua pidemmälle. Varmaan jokin perustieto hukassa jota en tajua.

Jos ei saa tehtyä vaikkapa 20 ensimmäistä PHP-haasteen tehtävää kannattaa unohtaa koko ohjelmointihomma.

(Ehkä Late on jo saanut jotain tehdyksi?)

kapitin [25.06.2013 13:26:08]

#

Late,
Haet sinne AMK:n opiskelemaan jotain mikä itseäsi kiinnostaa. Pääseminen sinne ei todellakaan ole mikään hirmuinen haaste itse sain pitkästä matematiikasta M ja fysiikasta C. Näilläkin arvosanoilla AMK: pääsykokeet tuntuivat naurettavan helpoilta kaavaan sijoituksilta, joissa ei tarvinnut osata mitään. Sain pääsykokeesta täydet pisteet ja olin valmis 40 minuutissa eli 20 minuuttia ennen pakollisen 1h paikallaoloa. En kuitenkaan mennyt sinne vaan päädyin Aalto-yliopistoon (entinen TKK) lukemaan materiaali tekniikkaa ja voin sanoa, että yliopistojen/korkeakoulujen pääsykokeissa vaaditaan jo jotakin. Nämäkään pääsykokeet eivät kuitenkaan ole mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeita joskin vaativat jo lukio tason tietoja. Tämä ei kuitenkaan tarkoita millään tavalla, että ohjelmointi olisi helppoa itselläni ainakin pythonkin tuottaa vaikeuksia joiltain osin, vaikka matematiikka yliopistossa on mielestäni suht helppoa (keskiarvo 4). Joten jollet koe pystyväsi hakemaan minnekkään kouluun kannattaa varmaan unohtaa myös se ohjelmointi ja hakea työ paikkaa vaikka Lassila & Tikanoja:lta, minne käsitykseni mukaan ei vaadita kummempia koulutuksia varsinkaan siivoojan pestiin.

Szanne [25.06.2013 17:39:45]

#

Hei Late!

Tuo oli hyvä idea hakea syksyllä AMK-opintoihin. Muista laittaa hakupaparit ajallaan menemään tuolloin syyskuussa. Ota selvää minkälaisia tehtäviä kokeessa on ja palauta kesän ja syksyn aikana muistiin matikkaa, fyssaa ja kemiaa. Ei pitäisi olla ylivoimaista kenellekään. Muista, että unelmien sekä myös sinun kohdallasi paremman tulevaisuuden eteen kannattaa nähdä edes sen verran vaivaa, että luet pääsykokeeseen. Lue mieluummin paljon ja liikaa kuin liian vähän. Mitä häviäisit? Suosittelen ohjelmoinnin saralla sinua keskittymään nyt aluksi kerralla vain yhteen asiaan. Kun saat siinä asiat rullaamaan paremmin kuin kohtalaisesti, niin voit alkaa katselemaan ympärillesi ja olet jo kokeneempi kuin aluksi. Silloin voi olla helpompi päättää, mitä tehdä seuraavaksi. Tsemppiä tulevaisuuteen!

Jesse Korhonen [25.06.2013 18:48:18]

#

Hei!

Tässä näin ohimennen voin sanoa sen, että kun Late olet nyt alkanut harkita AMK:ta tosissasi niin aloita pikku hiljaa valmentautumaan kokeeseen. Se on nyt helpompaa kun sinulla on aikaa lukea rauhassa asioita. Aloita vaikka aluksi fysiikalla, kun se kerta on haastavampaa. Parhaiten pääset alkuun hankkimalla vaikka vaikkapa Lukion fysiikasta seuraavat kurssit: Mekaniikka, Pyöriminen, Sähkö ja Sähkömagnetismi. Kyseiset kurssit ovat yleensä hyvin edustettuina pääsykokeissa. Kun olet sisäistänyt kyseisten kurssien perusasiat uskon sinun olevan näiltä osin valmis pääsykokeisiin.

Tämän lisäksi matematiikan harjoitteleminen tapahtuu vain raa'asti laskemalla laskuja ja tekemällä toistoja. Voit vaikka ottaa tavoitteeksi ratkaista X määrä laskuja viikossa, jolloin varmasti tulee kehitystä tapahtumaan jos laskut vain ovat tarpeeksi haastavia. Ei kuitenkaan kannata aloittaa liian haastavilla, vaan tehdä tarpeeksi harjoituksia, jotka parantavat hahmotusta ja kaavojen muistamista. Matematiikassakaan ei kannata lähteä merta edemmäs kalaan, vaan opettele perusasiat kunnolla. Derivaatta ja integraali ovat aika kova sana osata hyvin ja niissäkin pääosin käydään pääsykokeissa perusasioita läpi, eli sinun ei tarvitse hallita koko lukion pitkän matematiikan oppimäärää ulkoa.

Itse yliopistoon hakeneena uskon edellisten vinkkien auttavan ja yllämainitsemallani osaamisella uskon sinun pääsevän kouluun. Lisäksi jos pääkaupunki ei ole ainoa paikka, jonne haluat päästä niin kannattaa myös katsella täältä pohjoisestakin paikkoja. Mm. Oulu on hyvä kaupunki harkita tietotekniikan opsikelua ja uskoisin, että muualta kuin pääkaupunkiseudulta opiskelupaikka irtoaa varmemmin.

late [26.06.2013 10:27:24]

#

Suunnitelma:

01 MOOC (kesä-syksy)
02 Varausohjelma demo liveksi (syksy-talvi)
03 Haku AMK (syksy)
04 Opiskelu, keikkatyyliset asiakastyöt (talvi-kevät)

05 Tulevaisuus
- yrittäminen (yksinkertaisia web-sivuja/palveluja pk-yritykset, pk-seutu)
- työelämä
- harrastaminen (jos taidot ei riitä)

06 Ohjelmointiputka (1 kesto topic)
- omat projektit
- oma edistyminen
- it-ala yleinen keskustelu

(!) 06 korvaisi lukuisat pikku-topiicit, jotka menevät samojen asioiden jauhamisen. Toki ehkä parempi ettei ole mitään kesto topiiccia. No tämä on suunnitelmani. Tuosta MOOC kurssista niin siinä mukavasti olio-ohjelmointia, luokkia, metodeista, olioita.. Mielenkiintoista!

tmub [26.06.2013 10:36:33]

#

late kirjoitti:

06 Ohjelmointiputka (1 kesto topic)
- omat projektit
- oma edistyminen
- it-ala yleinen keskustelu

Sinuna alkaisin pitämään kirjaa näistä asioista siellä omassa blogissasi. Saa vähän järkevimmin jaoteltua asioita muutenkin.

late [28.06.2013 11:34:33]

#

Mitä mieltä olette siitä että erikoistuisi seuraavan 3-4 vuoden aikana UX juttuihin, käyttöliittymä, selaimet, html5, css3, javascript mm. Värimaailma, testaus.. Jne. Responsiivisuus.. Lievä kuvien ja graafikan käsittely.

Tätä kokonaisuutta tuskin haittaisi java ja php osaaminen. Tietokanta jutut jne.

ajv [28.06.2013 11:50:39]

#

Sori offtopic, mutta Late, tunnistatko itsesi?

http://fi.wikipedia.org/wiki/ADHD:

- keskittymisvaikeudet, ajatusten harhailu, huolimattomuusvirheiden runsas esiintyminen
- työmuistin häiriöt ja unohtelu
- uusien tehtävien aloittamisen vaikeus
- vaikeus toimia järjestelmällisesti ja pitkäjännitteisesti
- harkitsemattomuus eli impulsiivisuus
- mielialojen ailahtelu
- toistuva stimulaation etsiminen, taipumus pitkästyä, kärsimättömyys
- vaikeus toimia yleisesti odotettujen mallien mukaan
- luovuus ja intuitiivisuus
- alisuoriutumisen tunne ja tunne siitä, että asiat eivät ole hallinnassa.[4][5]

The Alchemist [28.06.2013 12:03:24]

#

late kirjoitti:

Mitä mieltä olette siitä että erikoistuisi seuraavan 3-4 vuoden aikana UX juttuihin, käyttöliittymä, selaimet, html5, css3, javascript mm. Värimaailma, testaus.. Jne. Responsiivisuus.. Lievä kuvien ja graafikan käsittely.

Tätä kokonaisuutta tuskin haittaisi java ja php osaaminen. Tietokanta jutut jne.

Erikoistuminen tarkoittaa sitä, että yleisen osaamisalueen lisäksi suuntautuu jollekin erikoisalalle, jonka opiskelee läpikotaisin. Sinä et osaa edes perusteita saati alkeita, joten erikoistumisesta puhuminen on aivan naurettavaa. Sinun pitäisi ensin opetella "php-ammattilaiseksi", jonka jälkeen voit katsoa, että onko sulla kalenterissa riittävästi vuosia jäljellä mihinkään syvempään asiantuntemukseen.

Lebe80 [28.06.2013 12:07:46]

#

ajv kirjoitti:

Sori offtopic, mutta Late, tunnistatko itsesi? [http://fi.wikipedia.org/wiki/ADHD]

HAHA! Itse ainakin tunnistan itseni, joskin taitaa olla yleistä kun aletaan "lääkärikirjaa lukemaan" :D

Synomi [28.06.2013 15:42:48]

#

Itsellä ainakin tietojenkäsittelyn ammattikorkeakoulu tutkinto antoi erittäin hyvän alun ohjelmointiin. Vaikka ohjelmointia oli jo tehnyt ennen ammattikorkeakoulua aika paljon (n.5 vuotta harrastuksena) ja oli aika hyvin tietotekniikkaan perehtynyt, niin ei sitä kumminkaan viittinyt mihinkään ohjelmointi tehtäviin hakea, kun ei tiennyt mitä se ohjelmointi työelämässä on, ja osaako tarpeeks.

Ammattikorkeakoulu aikana sitä pääsi sitten työharjottelu jakson jälkeen samaan kyseiseen firmaan töihin(töitä koulun ohella) ja siitä asti työllistettynä. Nyt vakioduunissa linux-palvelimien ylläpidon ja web-ohjelmoinnin parissa.

The Alchemist [28.06.2013 16:23:24]

#

Mulla oli pitkään vielä korkeakouluopiskeluiden aikaankin sellainen olo, ettei omat taidot riitä mihinkään. Ihan vain oman ylikriittisyyteni takia. Totuushan on se, että olisin jo vuosia aiemmin voinut olla töissä tekemässä paskaa koodia - niin kuin kaikki muutkin. Mutta sentään siihenkin aikaan osattiin tehdä omaa koodia, toisin kuin Late, joka joutuu tekemään foorumipostauksen selvittääkseen silmukkarakenteen toimintaperiaatteen.

Szanne [28.06.2013 19:30:35]

#

Late, suurin ongelmasi on tällä hetkellä, että haaveilet tulevaisuudesta ja siitä, kun osaat asiat hyvin ja mitä sitten teet. Haaveilu on hyväksi, mutta vain harvoissa tapauksissa haaveilemalla saa haaveet toteutettua. Usein tarvitaan raakaa työtä ja paljon, myös sinunkin asiassa. Eli jätä haaveilu ja suunnittelu vähemälle ja ala harjoittelemaan. Sinulla on jo mielessä ja sinulle on ainakin kerrottu monta tapaa, millä päästä alkuun, joten aloita jostakin yhdestä ja harjoittele ja tee paljon sen eteen. Tärkeintä, että aloitat jostakin ja pian. Myöhemmin on kyllä tarvittaessa aikaa haaveilla. Vertaa vaikka kuuluisiin jalkapallon pelaajiin. He ovat aina haaveilleet olevansa hyviä jalkapallon pelaajia. Toteuttaakseen unelmansa he ovat joutuneet treenaamaan todella, todella paljon. Sinä et yritä napata tähtiä taivaalta, joten et tarvitse yhtä paljon harjoitusta, mutta kuitenkin joudut harjoittelemaan paljon, joten hop, hop harjoittelemaan.

late [29.06.2013 11:53:17]

#

Noniin.. Aika paljon oletuksia. Eli olen viimeiset noin 5 vuotta koodaillut erilaisia web-sivu projekteja. Nyt tosiaan teen läpi tuon (MOOC).

Alkemisti on edelleen sitä mieltä etten osaa perusteita.. Teen olio-ohjelmointia ja osaan jo suht hyvin tehdä metodeita jotka kuuluvat luokkaan. Esim. Luokka varaus, hae käyttäjän tekemät varaukset jotka ovat tulossa... Jne. Ensin haen tiedon metodin sisällä ja yleensä palautan tiedon, jolloin sen voi vaikka tulostaa tai tehdä lisätoimenpiteitä...

No kuitenkin tarkoitin sitä että ajattelin erikoistua käyttöliittymiin, ulkoasuun ja selain juttuihin. En ole niin hyvä php ja java jutuissa, esim. Merkkijonojen käsittely on ihan ok mutta ei suuri rakkaus.

Lista noista keskittymis jne ongelmista oli ihan hyvä, mutta suomalaiset ovat myös aika samanlaisia. Rauhallisia ja tylsiä, joten erilaisuutta voisi hyödyntää.. Pitää olla enemmän rohkeutta tehdä asioita eri tavalla... No joo.. Mutta lopuksi vain se että koko ajan teen ja olen tehnyt jo vuosia... Tänne on mukava kirjoitella kun mielipiteet niin suoria.

tmub [29.06.2013 12:29:55]

#

Ei liene ohjelmointi sitten olevan se puoli, jota sinun kannattaisi opiskella. Oletko katsonut ohjelmointipuolen opintosuunnitelmaa?

The Alchemist [29.06.2013 13:16:05]

#

late kirjoitti:

Alkemisti on edelleen sitä mieltä etten osaa perusteita.. Teen olio-ohjelmointia ja osaan jo suht hyvin tehdä metodeita jotka kuuluvat luokkaan. Esim. Luokka varaus, hae käyttäjän tekemät varaukset jotka ovat tulossa... Jne. Ensin haen tiedon metodin sisällä ja yleensä palautan tiedon, jolloin sen voi vaikka tulostaa tai tehdä lisätoimenpiteitä...

Siis sun ongelmat alkavat jo siitä, ettei sulla ole mitään käsitystä mihinkään ohjelmointiin liittyvästä aspektista. Tämä koko kappale on pelkkää onttoa sanaleikkiä, missä ei ole päätä eikä häntää. Ohjelmointi ei ole sitä, että satunnaisesti muistaa riittävästi alkeita, jotta osaa yksittäisiä, toisistaan riippumattomia ja lyhyitä funktioita kirjoitella.

Muutenkin olet omakätisesti lukuisia kertoja todistanut sen, ettet osaa tedä edes noita tietokantatoimintoja oikein, kun et käytä sen alustaksesi valitseman WordPressin toimintoja vaan teet kaiken väärin. Tästä on käyty keskustelua jo puolessa tusinassa aiempia ketjujasi. Väitteesi funktioiden koodaamisen osaamisesta on siis aika heikolla pohjalla.

late [30.06.2013 10:00:55]

#

No jos pääse MOOC Java peruskurssin läpi heittämällä, niin osaako ollenkaan ohjelmointia?

Muutenkin ihmettelen sitä että ei ole mitään arvoa sillä että on rakentanut web-sivut, joissa mahdollisuus hallita työvuoroja sekä ylläpitäjällä kattavat ominaisuudet hallita tapahtumia, työntekijöitä, varauksia.. Hieman yli 200 käyttäjää, erilaisia laitteita ja selaimia.

Ei luomukseni ole lainkaan täydellinen, mutta tiedän mitä tapahtuu koodissa. Se on hyvin kommentoitu ja eri toiminnot on jaettu luokkiin, siellä metodeihin. Olen esim. Muuttanut tapaa varata työvuoroja jo kolmesti.. Tämä on ollut koka kerta nopeaa koska tietää mitkä metodit ja tarkistukset muuttuvat.

Nykyinen tapa sitten ollut suosittu ja toimiva. Ei ole maailman helpoin rakentaa aivan eri sukupolven ihmisille järjestelmää jolla he voivat esim. Kirjoittaa artikkeleita..

Wordpressin käytön suurin syy on ollut että saan todella nopeasti 3 tärkeää palasta sivuille:

- palaute lomake
- kirjautuminen
- uutisosio

Nyt jos minulle ehdotettaisiin että tarvitaa erillinen sivu jossa kuvia ja videoita. Niin tekisin yritykselle ensin YouTube kanavan ja jollain hyvällä liitännäisellä saisin yhdessä päivässä todella laadukkaan video/kuva "gallerian" joka toimisi myös iPadilla. Toki nyt juuri kiinnostaa koodata kaikki alusta tyhjältä pohjalta ja katsoa mihin saakka pääsen.

Loppuhuomautuksena, responsiivisuus pitää aloittaa jo suunnittelu vaiheessa. Haluan tehdä sivuja joita voi venyttää, kääntää ja vääntää.. Eli koko ajan mielessä myös se miltä tämä tai tämä näyttäisi esim. iPhone 5:ssä...

qeijo [30.06.2013 10:49:05]

#

huoh huoh.. Sama paska jatkuu näköjään. Ei käy putkassa pariin kolmeen viikkoon, niin palatessa löytää saman helvetin jankutuksen.. Putkassa ei enään ole mitään kiinnostavia aiheita joissa olisi oikeasti jotain substanssia. Vaan on vain näitä Laten helvetin puuduttavia huonon omatunnon pönkitys keskusteluja.

From the best seller off:

"Olenko jo koodari?"
"Milloin voin kutsua itseäni web-developperiksi"
"Kirja vs. video books"
"Osaanko jotain jo?"
"Milloin menetän neitsyyteni"
"MAMP:proon suuremmoiset seikkailut"
"Olenko homo vai olenko vain gay?"
"Plagiointi on tärkeä osa graafikon työtä"
"Vasen on oikea"
"1 + 1 = 3"
"Miten tappaa keskustelufoorumi - 8 askelta"
"Tekeekö hyvä kone koodista parempaa?"

Pitäisi perustaa kansalaisaloite siitä että ammuttaisiin Late kuuhun MBP kainalossa, Responsive kirja perseessä.. Olet Late tehnyt itsestäsi jo niin pellen ettei kukaan joka on putkassa käynyt viimeisen vuoden aikana koskaan tule palkkaamaan sinua töihin.

Ja olet osoittanut kerta toisensa jälkeen ettei sinua kannata edes yrittää auttaa, koska EI MENE JAKELUUN. Oletko muuten tietoinen yhdestä toisesta foorumista, käy tsekkamassa: http://mureakuha.com

feenix [30.06.2013 12:10:45]

#

Jos nyt jotakuta oikeasti kiinnostaa hakeminen vaikkapa Metropoliaan niin voin kertoa omia kokemuksia. Kahdesti käynyt pääsykokeissa tekniikan puolella vuoden sisällä ja läpi mennyt molemmista. Ei siis ole mitään ongelmaa vaikka olisi viimeksi opiskellut fysiikkaa ja kemiaa lukiossa ja siitä olisi aikaa. On siitä minullakin jo melkein 20 vuotta enkä ole moisia asioita tarvinnut.

Pääsykokeissa on muutama osio:

- luetaan teksti (muutama A4), sen jälkeen teksti viedään pois ja vastataan kysymyksiin (kyllä/ei tai monivalinta). Ollut esimerkiksi aiheista tyyliin jäävuoresta, johon Titanic törmäsi tai jostain kullan kaivamisesta maasta. Ei mitenkään vaikeaa, eikä vaadita mitään nippeliasioiden muistamista.

- matematiikan tehtävät, jotka eivät ole monimutkaisia. Ei tainnut olla integrointeja, derivointeja tms edes.

- fysiikan/kemian tehtävät, joista valitaan vain osa tehtäväksi. Esimerkki: ydinvoimalan uraanisauvat poistetaan reaktorista ja laitetaan viiteen kuutioon n-asteista vettä. Kuinka kauan menee, että vesi on y-asteista (ja toki annettu kaikki tarvittavat arvot). Eli ihan vaan kerto- ja jakolaskua. Kemian puolella saattaa olla esimerkiksi reaktioyhtälö, kysytään paljonko energiaa vapautuu ja sidosenergiat annettu jne.

Enemmän noissa testataan että ymmärtää mitä haetaan ja osaa laskea perusjuttuja. Ei mitään typeriä ulkoamuistamisia kuten lääkiksen kokeissa "mikä on kerroin jos äännen desibelit nousevat yhdellä."

Riippuen lukiotodistuksesta sisään voi päästä helpostikin. Yleensä noin puolet maksimipisteistä kun saa, pääsee sisään. Ja itsellänikään ei mikään superhyvä todistus ole (plus kun ei ole ainereaalia, menettää heti 9 pistettä) mutta silti sisään pääsee muutaman tehtävän osaamalla. Toki silti kannattaa tehdä kunnolla.

Opintosuunnitelmat tosiaan löytyvät netistä, mutta eivät välttämättä kerro mitä kursseilla opiskellaan. Opintosuunnitelmat myös muuttuvat parin vuoden välein ja henkilökohtainen suunnitelma tehdään aina. Jos haluaa kuitenkin keskittyä johonkin veppiin jne, voi olla, että mediatekniikka olisi myös vaihtoehto.

Ohjelmoinnin opetuksen tasosta ei ole kokemusta kun kaikki nuo menivät hyväksilukuna. Muuten opetus riippuu paljon opettajasta. Jotkut ovat kivoja, jotkut eivät. Yleensä ovat ja asiat saa hoidettua hyvin henkilötasolla. Ei kannata edes yrittää hoitaa muuten, koska ylemmällä tasolla Metropoliassa on monesti evvk-tyyli.

Yleisesti Metropolia voi aiheuttaa aggressioita ja hiustenmenetystä, varsinkin jos ei mene kiltisti lukujärjestyksen mukaan neljää vuotta ja ole hiljaa.

Niin ja kyllä sieltä on läpi ainakin yrittämässä aikamoisen kirjavaa sakkia, että ainahan voi kokeilla. Olen ollut tunnilla, jossa opettaja joutui neljästi selittämään mitä pitää tehdä kun oli annettu kaava tasoa "A = (1+B)/C", kerrottu mitä A ja C oli ja piti laskea B...

Grez [30.06.2013 12:47:15]

#

feenix kirjoitti:

Enemmän noissa testataan että ymmärtää mitä haetaan ja osaa laskea perusjuttuja. Ei mitään typeriä ulkoamuistamisia kuten lääkiksen kokeissa "mikä on kerroin jos äännen desibelit nousevat yhdellä."

No eihän tossakaan tarvitse muistaa mitään muuta kuin että Belit on 10-kantainen logaritminen asteikko, jonka nyt rehellisesti sanoen pitäisi olla yleistietoa. Ja loppu on ihan "maalaisjärkeä". Eli kysytty kerroin on 10^(1/10)

Voisin kuvitella että lääkiksen kokeissa on ihan oikeastikin "typeriä ulkoamuistamisia" mutta annettu esimerkki ei mielestäni ole sellainen.

The Alchemist [30.06.2013 12:53:19]

#

feenix kirjoitti:

Niin ja kyllä sieltä on läpi ainakin yrittämässä aikamoisen kirjavaa sakkia, että ainahan voi kokeilla. Olen ollut tunnilla, jossa opettaja joutui neljästi selittämään mitä pitää tehdä kun oli annettu kaava tasoa "A = (1+B)/C", kerrottu mitä A ja C oli ja piti laskea B...

Ei se nyt sinällään voi olla ihme, kun mun aikaan tuo oli juuri yksi pääsykokeissa olleista laskuista. (Ainoa jonka muistan, koska tyrmistyin kyseisestä tehtävästä.)

late [30.06.2013 13:14:19]

#

Kiitän Feenix, hyviä pohdintoja. Miten muuten arvostetaanko työhaastattelussa datanomin tai tradenomin papereita. Oman kokemuksen perusteella halutaan heti nähdä joku oma ohjelmointityö (esim. Omat kotisivut) jos tämä ei riitä saattaa saada jonkun harjoitustehtävän.

It-ala taitaa olla jotenkin erityinen koska asioita ei tavallaan opeteta vaan ne pitää itse oppia ja tietoa hakea itse googlen linkki helvetistä... Vaativaa mutta palkitsevaa.

Metabolix [30.06.2013 13:30:42]

#

feenix kirjoitti:

Enemmän noissa testataan että ymmärtää mitä haetaan ja osaa laskea perusjuttuja. Ei mitään typeriä ulkoamuistamisia kuten lääkiksen kokeissa "mikä on kerroin jos äännen desibelit nousevat yhdellä."

En tiedä, mistä olet esimerkkikysymyksesi keksinyt, mutta lääkiksen kokeessa ei todellakaan ollut tuollaisia triviaaleja tehtäviä edes kymmenesosaa. Myöskään laskutehtävät eivät olleet mitään tuollaisia valmiita yhtälöitä kuten ”A=(1+B)/C”, vaan sanallisesta tehtävästä piti ensin itse ymmärtää, mitä pitäisi laskea ja mitkä annetuista luvuista ovat ylipäänsä merkityksellisiä. Tietenkin on mahdollista opetella ulkoa sata erilaista laskettavaa asiaa ja yrittää niistä palasista koota jokin ratkaisu, mutta helpommalla pääsee, kun ymmärtää tehtävät ja käyttää järkeä.

Lääkiksen koe ei siis ole mitenkään muistamiseen suunniteltu, vaan siinäkin testataan ymmärrystä ja osaamista – tosin aivan eri tasolla kuin jossain insinöörikokeissa. Melkein missä tahansa kokeessa voi toki korvata ymmärryksen riittävän tarkalla yksityiskohtien opettelulla, kuten monet lääkikseen pyrkijöistä ovat perinteisesti tehneet. Ehkäpä juuri siksi lääkiksessä luovuttiin pääsykoekirjasta ja koe perustuu nykyään lukiokursseihin ja kokeessa jaettavaan aineistoon.

tmub [30.06.2013 14:01:50]

#

late kirjoitti:

Kiitän Feenix, hyviä pohdintoja. Miten muuten arvostetaanko työhaastattelussa datanomin tai tradenomin papereita. Oman kokemuksen perusteella halutaan heti nähdä joku oma ohjelmointityö (esim. Omat kotisivut) jos tämä ei riitä saattaa saada jonkun harjoitustehtävän.

Vaadin mielipiteitä kyseiseen väittämään!

feenix [01.07.2013 12:05:52]

#

Metabolix kirjoitti:

feenix kirjoitti:

Enemmän noissa testataan että ymmärtää mitä haetaan ja osaa laskea perusjuttuja. Ei mitään typeriä ulkoamuistamisia kuten lääkiksen kokeissa "mikä on kerroin jos äännen desibelit nousevat yhdellä."

En tiedä, mistä olet esimerkkikysymyksesi keksinyt, mutta lääkiksen kokeessa ei todellakaan ollut tuollaisia triviaaleja tehtäviä edes kymmenesosaa. Myöskään laskutehtävät eivät olleet mitään tuollaisia valmiita yhtälöitä kuten ”A=(1+B)/C”, vaan sanallisesta tehtävästä piti ensin itse ymmärtää, mitä pitäisi laskea ja mitkä annetuista luvuista ovat ylipäänsä merkityksellisiä. Tietenkin on mahdollista opetella ulkoa sata erilaista laskettavaa asiaa ja yrittää niistä palasista koota jokin ratkaisu, mutta helpommalla pääsee, kun ymmärtää tehtävät ja käyttää järkeä.

Lääkiksen koe ei siis ole mitenkään muistamiseen suunniteltu, vaan siinäkin testataan ymmärrystä ja osaamista – tosin aivan eri tasolla kuin jossain insinöörikokeissa. Melkein missä tahansa kokeessa voi toki korvata ymmärryksen riittävän tarkalla yksityiskohtien opettelulla, kuten monet lääkikseen pyrkijöistä ovat perinteisesti tehneet. Ehkäpä juuri siksi lääkiksessä luovuttiin pääsykoekirjasta ja koe perustuu nykyään lukiokursseihin ja kokeessa jaettavaan aineistoon.

No ihan erään vuoden lääkiksen pääsykokeesta moisen katsoin, enkä mitenkään tarkoittanut yleistää vaan tarkoitin, että siellä on myös ulkoa muistettava (merkityksettömiä) asioita, AMKin kokeissa ei tarvitse. En sanonut, että kaikki tehtävät olisivat tuollaisia missään vaiheessa. Lääkiksen koe on monta kertaa vaikeampi kuin AMK-koe, monista syistä. Yksi syy on se, että siellä pitää myös muistaa ulkoa.

Ja tuo kaava ei liittynyt mitenkään pääsykokeisiin, saati lääkikseen...

AMKiin voi päästä ihan vahingossakin, lääkikseen ei.

Metabolix [01.07.2013 13:16:30]

#

feenix kirjoitti:

tarkoitin, että siellä [lääkiksen pääsykokeissa] on myös ulkoa muistettava (merkityksettömiä) asioita, AMKin kokeissa ei tarvitse.

Kuten Grez sanoi, dB-asteikon tunteminen ei vaadi kummoista muistia ja kuuluu yleissivistykseen. Äänenpainetason mitta-asteikko on myös hyvin tärkeä asia korvan toiminnan ja kuulovikojen ymmärtämisen kannalta, joten tehtävä on merkityksetön vain niiden mielestä, jotka eivät ymmärrä sen merkitystä. Sen sijaan AMK:n mielivaltaiset laskut ne vasta merkityksettömiä ovatkin.

Myös AMK:n kokeessa pitää muistaa ulkoa kaikenlaista, esimerkiksi matematiikan merkintöjen laskujärjestys, joka on vain ihmisten sopimus. Ilmeisesti et vain käsitä ulkoa muistettaviksi sellaisia asioita, jotka itse osaat hyvin ja joita pidät tärkeinä. Eri henkilöillä se raja on eri kohdassa, ja monelle lääkikseen päässeistä – tai viimeistäänkin pari vuotta lääkistä käyneistä – useimmat pääsykokeiden asiat ovat osa suurempaa kokonaisuutta ja selvästi hyödyllisiä ja tärkeitä. Jos joku kurssikaverini pitäisi dB-asteikkoa turhana tai ei tuntisi sitä lainkaan, pitäisin tyhmänä.

feenix kirjoitti:

Ja tuo kaava ei liittynyt mitenkään pääsykokeisiin, saati lääkikseen...

The Alchemist kuitenkin kertoi, että kyseinen yhtälö olisi esiintynyt AMK:n pääsykokeessa.

feenix kirjoitti:

AMKiin voi päästä ihan vahingossakin, lääkikseen ei.

Tuo nyt riippuu lahjoista ja tavoitteista. AMK:hon ei voi vahingossa joutua, jos ei edes hae – tässä vinkki myös Latelle. Lahjakkaat taas voivat nykyään pyrkiä lääkikseenkin lukematta, kun ei ole enää pääsykoekirjaa.

essi97 [01.07.2013 15:47:39]

#

Metabolix kirjoitti:

Jos joku kurssikaverini pitäisi dB-asteikkoa turhana tai ei tuntisi sitä lainkaan, pitäisin tyhmänä.

Ketä sä et pitäis tyhmänä?

Metabolix [01.07.2013 16:09:33]

#

essi97 kirjoitti:

Metabolix kirjoitti:

Jos joku kurssikaverini pitäisi dB-asteikkoa turhana tai ei tuntisi sitä lainkaan, pitäisin tyhmänä.

Ketä sä et pitäis tyhmänä?

Mitä siinä trollaat? Tunnen moniakin fiksuja ihmisiä.

late [01.07.2013 20:21:06]

#

Viikon kysymys?

K: Miksi putkan keskusteluista tulee nykyään aggressiivisia?

V: Metabolix, Alkemisti, Geijo ja muut mustalistalaiset eivät voi sietää tilannetta, jossa olisivat kerrankin edes hieman väärässä.

Yhteenveto: Late (riidankylväjä) vaikenee

Teuro [01.07.2013 20:44:03]

#

late kirjoitti:

V: Metabolix, Alkemisti, Geijo ja muut mustalistalaiset eivät voi sietää tilannetta, jossa olisivat kerrankin edes hieman väärässä.

Voitko esittää jonkun esimerkin, jossa kyseiset henkilöt ovat olleet väärässä, mutta siitä huolimatta edelleen pysyneet kannassaan. Väite ilman perusteluita on toki helpompi heittää, joskin sen painoarvo on hiukan heikohko.

late [01.07.2013 21:41:20]

#

Yritän vain sanoa että esim. Fenix linnun pohdinnat olivat hyviä ja varmasti 100% oikeita, mutta sitten ne pitää kumota ja pakolla osoittaa vääriksi. Voi tietyt tyypitkin välillä olla hieman väärässä tai pikemmin eivät tiedä kaikesta kaikkea.

Eikai sellainen ihminen kukaan halua olla joka tietää kaikesta kaiken...

tmub [02.07.2013 00:14:49]

#

late kirjoitti:

Yritän vain sanoa että esim. Fenix linnun pohdinnat olivat hyviä ja varmasti 100% oikeita, mutta sitten ne pitää kumota ja pakolla osoittaa vääriksi. Voi tietyt tyypitkin välillä olla hieman väärässä tai pikemmin eivät tiedä kaikesta kaikkea.

Eikai sellainen ihminen kukaan halua olla joka tietää kaikesta kaiken...

Meinaatko tässä nyt Metabolix VS feenix? Itsehän en oikeastaan kyseisestä aiheesta tiedä mitään mutta voisin kuvitella että Metabolix (joka ilmeisesti lukee lääketiedetä yms?) olisi oikeassa.

Tietysti Laten silmille ja aivoille (joka ilmeisesti on aina väärässä?) tämä on 8-vuotiaan pennun vastahuutoa pakkosyöttämiselle koska:

-Metabolix
-Feenix on uusi, joten oikeassa
-Late haluaa olla oikeassa
-Late on oikeassa koska luki artikkelin
-Kyllä hiekka hiertää paikassa X
-Hei, haistakaa ttu ohjelmointiputka, kun annatte ilmaisia ohjeita ja olette ain väärässä (terkkuperkku late)

late [02.07.2013 07:36:36]

#

voi tmub noita sinun juttujasi, pitäisi julkaista vitsikirja noista. Eli kyllä tälläkin foorumilla voidaan jossain asioissa olla väärässä. Esim. suhtautumisenne vaikkapa Wordpressiä kohtaan on ollut aina negatiivinen.

WP on nykyään laajasti käytössä kun yrityksen web-sivuille pitää tehdä toimintoja, joita käyttäjät (asiakas) voi itse päivittää, tehdä jne.

En ole kuullut yhtäkään hyvää asiaa tätä julkaisualustaa kohtaan, vaikka se on yleisesti erittäin hyvä ja valtava juttu it-alalla.

Grez [02.07.2013 08:11:31]

#

late kirjoitti:

voi tmub noita sinun juttujasi, pitäisi julkaista vitsikirja noista. Eli kyllä tälläkin foorumilla voidaan jossain asioissa olla väärässä. Esim. suhtautumisenne vaikkapa Wordpressiä kohtaan on ollut aina negatiivinen.

Ihan mielenkiinnosta, voitko näyttää jonkun viestin jossa Wordpressiin sinänsä on suhtauduttu negatiivisesti? Itseltä on tainnut mennä ohi.

The Alchemist [02.07.2013 09:07:03]

#

Minä kyllä haukun WordPressiä aina kun on tarve. Koska se on huono niiltä osin kuin haukun sitä. Late vain on ihan pihalla siitä, mitä olen oikeasti sanonut.

Lebe80 [02.07.2013 09:52:17]

#

late kirjoitti:

voi tmub noita sinun juttujasi, pitäisi julkaista vitsikirja noista. Eli kyllä tälläkin foorumilla voidaan jossain asioissa olla väärässä. Esim. suhtautumisenne vaikkapa Wordpressiä kohtaan on ollut aina negatiivinen.

WP on nykyään laajasti käytössä kun yrityksen web-sivuille pitää tehdä toimintoja, joita käyttäjät (asiakas) voi itse päivittää, tehdä jne.

Omasta mielestä WP on hyvä blogialusta. Isommille yrityssivuille siitä ei ole hyötyä, kun muut julkkarit tekevät asiansa tällöin paremmin, mukaanlukien täysin uusien ominaisuuksien lisääminen.

late kirjoitti:

En ole kuullut yhtäkään hyvää asiaa tätä julkaisualustaa kohtaan, vaikka se on yleisesti erittäin hyvä ja valtava juttu it-alalla.

No hyvä se on blogeihin, ja nopeahkosti muokattaviin uutisiin. Valtava?... ei niinkään.

anppa [02.07.2013 11:57:53]

#

Miten muuten late itse arvioisit omaa osaamistasi? Missä asioissa sinulla on osaamista ja mihin pitäisi sitten taas ehkä panostaa enemmän?

groovyb [02.07.2013 12:18:58]

#

WP yritysmaailmassa on lähinnä PK-yritysten käytössä. Eikä se kyllä ole myöskään mikään valtava juttu IT-alalla. Ei ainakaan näin konsultin näkökulmasta. ylipäätään nuo isommat asiakkaat on harvemmin edes halunnut php -pohjaisia härpäkkeitä, ASP on käytännössä vallinnut keskikokoisten ja suuryritysten Intra-,extra- ja internetratkaisuja.

tmub [02.07.2013 13:55:24]

#

anppa kirjoitti:

Miten muuten late itse arvioisit omaa osaamistasi? Missä asioissa sinulla on osaamista ja mihin pitäisi sitten taas ehkä panostaa enemmän?

Hei, kas kummaa! Late on jo tehnyt topicin johon listannut kissojensa ja koiriensa nimien kanssa listan osaamisestaan täällä.

Perkeles [02.07.2013 13:56:37]

#

Itse käytän WP:tä blogeihin ja pienimuotoisiin sivuihin, jotka ei vaadi ylimääräistä toiminnallisuutta. Isompiin sivustoihin ja ajanvaraus järjestelmäsi kaltaisiin sovelluksiin valitsen suosista Django:n, Rails:n, ASP:n tai Drupalin. Frameworkkeihin olen tehnyt pohjan, josta on helppo lähteä rakentamaan erilaisia sivuja ns. oman CMS:n.

Late suosittelen, että opiskelet ja yrität ymmärtää "oikeaa" ohjelmointia eli opettelet jonkun peruskielen kuten Java tai C#. Mielellään siellä AMK:ssa, jossa saat perusteet ohjelmoinnille. Ja opiskelun ohella muistat tehdä paljon erilaisia omia projekteja.

late [02.07.2013 20:28:41]

#

"perkele" vaikka nimesi on vähintäänkin epäilyttävä, taidat olla oikeassa. Ja toki kaikki ne jotka ovat samaa mieltä.

mm. Spotifyn kotisivut on toteutettu wordpressillä. Toisaalta suuremmat kokonaisuudet varmaankin kiertävät kaukaa ...

gamehouse [02.07.2013 23:15:11]

#

late kirjoitti:

mm. Spotifyn kotisivut on toteutettu wordpressillä.

Mistäs tämän tiedon olet mahtanut repäistä?
Äsken kun tarkistin, niin eipä WordPressiltä näyttänyt omasta mielestäni millään tavalla.
Ellet sitten tarkoita jotain Spotifyn deviblogia.

late [03.07.2013 08:43:06]

#

No tuo Spotify oli jo 2009..

spotifyn sivut wordpress

Muita ihan mukavan näköisiä sivuja, jotka tehty myös wp:

tyylikkäitä sivuja

(Mod. siirsi loput viestistä muualle.)

Lebe80 [03.07.2013 09:42:30]

#

late kirjoitti:

No tuo Spotify oli jo 2009..

Niin, eihän siitä olekaan kuin neljä vuotta.

late kirjoitti:

spotifyn sivut wordpress

Muita ihan mukavan näköisiä sivuja, jotka tehty myös wp:

tyylikkäitä sivuja

Olipas geneerisiä sivuja. Näytti suurin osa just joltain WP:n valmiilta sivupohjilta.

groovyb [03.07.2013 12:19:00]

#

Minnes kaikki uudet viestit häipyi täältä?

*edit*
Näemmä uuteen keskusteluun.

essi97 [03.07.2013 20:48:44]

#

Eipä kannata Laten enää metropoliaankaan hakea:
http://www.hyyravintolat.fi/yritys/uutiset/hyy-ravintolat-laajentaa-toimintaansa-pääkaupunkiseudulla

late [31.07.2013 11:27:28]

#

..jatketaan hieman. Eli jos mahdollisuus päästä opiskelemaan on vasta 2014- niin voitteko suositella vaihtoehtoa tulevalle 5 kuukaudelle?

- itseopiskelu (esim. tuts premium videot)
- jonkun projektin aloittaminen
- asiakastyö
- kurssi (paikka, hinta..)

..Tuntuu järjettömältä odottaa jonkun koulun alkua. Monta kuukautta välissä ja haluaisin oppia uutta. Olisiko järkevä yrittää rakentaa jokin portfolio -sivu aikaisemmista töistä (vaikka niitä on vain 4). Niistäkin 2 henk. kohtaista... huoh.. haluaisin kehittyä UX puolella:

- HTML5
- CSS3
- JavaScript

..eli näitä olisi kiva oppia. Vinkkejä miten itse olette kouluttaneet itseänne, kiitos!

The Alchemist [31.07.2013 11:30:28]

#

Sinun pitää ainakin opetella mielenhallintaa, koska olet niin uskomaton tuuliviiri. Opettele rauhoittumaan ja keskittymään. Unohda nuo helvetin checklistit. Lainaa vaikka alkajaisiksi kirjastosta jokin ei-teknillinen kirja ja lue se läpi. Sinun aivosi eivät nykyisellään kelpaa korkeakoulutason opiskeluun ja työskentelyyn, joten joudut tekemään töitä sen osa-alueen kanssa. Ehkä voit kehittyä.

henkkeli [31.07.2013 12:45:37]

#

Uskon, että nämä on jo sanottu muutamaan kertaan, mutta...

Älä ota isoja projekteja, tai varsinkaan asiakastöitä, ennenkuin oikeasti on homma hallussa. Aloita pienestä. Tee vaikka putkan php-haasteita.

Aluksi tärkeintä on oppia ohjelmointi, ei kasaa ohjelmointikieliä. Kun osaat ohjelmoida yhdellä kielellä (tarkoitan, että ymmärrät mitä teet, miksi teet, jne, ei kielen härpäkkeitä vaan ohjelmointia yleisesti), on paljon helpompi oppia muut kielet ja ymmärtää wordpressin tapaisten valmiiden ohjelmien kanssa säätämistä.

"Perusteiden" opettelu voi tuntua tylsältä kun et suoraan saa suuria visioitasi ruudulle, mutta ne vain on osattava jotta ymmärrät miksi koodi tekee sitä mitä se tekee.

tl;dr: tyvestä puuhun.

Arttut02 [31.07.2013 13:20:06]

#

Heh. Nämä laten alulle laittamat ketjut on suurta viihdettä nykyään täällä ohjelmointiputkassa. :)

Itse kiinnostuin koodaamisesta vasta reilu 20-vuotiaana. 2000-luvun alussa pääsin tietojärjestelmäasiantuntija koulutukseen, missä sitten rupesin opiskelemaan koodausta kaiken muun ohessa. Pari vuotta sitten aloitin tietotekniikan opinnot SeAMKin aikuispuolella, joten kyllä vähän ikälopummatkin kouluun pääsee.

Yhden asian kuitenkin haluaisin sanoa. Näyttää siltä, että pidät koulutusta jonkinmoisena suurena viisauden lähteenä. Omaan kokemukseeni perustuen voin kertoa, että välttämättä näin ei ole. Jos et osaa mitään, niin koulu kyllä antaa hyviä pohjia alkuun, mutta vain alkuun. Jos todellakin haluat opiskella hienoja viimeisimpiä tekniikoita ja niiden käyttöä, niin sen tiedon (ja taidon) joutuu aika pitkälti hakemaan ja opiskelemaan itse.

late kirjoitti:

Vinkkejä miten itse olette kouluttaneet itseänne, kiitos!

Vastaus. Seuraamalla oman alan "guruja" ja trendejä. Kehitä projekti. Koodaa, koodaa, koodaa. Opi virheistä ja onnistumisista.

The Alchemist [31.07.2013 14:00:14]

#

Suomalaisen koulutuksen menestyksen syy on kenties sen keskinkertaisuus ja oppilaitosten tasaväkisyys. Tyhmätkin ihmiset voivat oppia jotain, kun rima pidetään riittävän alhaalla. Ammattikorkeahan on Suomessa pelkkä ammattikoulun jatke, ei mikään paikka minne oikeasti kannattaisi Korkean Koulutuksen takia pyrkiä. Yliopistoistakin valmistuu jatkuvasti porukkaa, jotka eivät osaa käyttää aivojaan mutta kykenevät muistamaan ulkoa kohtuullisen määrän tietoa kirjoja lukemalla.

Todelliset älyköt ja menestyjät pystyvät kehittymään omalle tasolleen itsenäisen työnteon kautta, jota perusteiden syöttäminen liukuhihnalta koulutuksen muodossa sopivasti tukee. Suomessa ei taida olla ainuttakaan koulua, josta voisi valmistua minkään alan asiantuntijaksi pelkästään opintopisteitä keräämällä.

tepokas [31.07.2013 14:41:39]

#

alkemisti kirjoitti:

Suomalaisen koulutuksen menestyksen syy on kenties sen keskinkertaisuus ja...

Jaa-a, kuinka tuota menestystä meinaat mitata? Jos katsoo viimevuosien tuotekehityslaitosten sulkemisia (nokia, renesas, , ..?) niin ei se keskinkertaisuus korkeakoulutuksessa tietotekniikan saralla taida riittää. Tai ei riitä ainakaan yksityisellä puolella. Julkinen puoli on näyttänyt lisäävän henkilöstöä, mutta julkisella ei niillä tuloksilla ole niin väliä ja rahoitus hoituu suhteilla.

Näitä keskinkertaisesti koulutettuja taitaa pelkästään intiassa valmistua 1 milijoona per vuosi. Niitä vastaan on vain aika hankala yrittää pärjätä, jos etes jonkinlaista elintasoa yrittää työllänsä ansaita. Maitten Hintatasoissa on kumminkin sen verta eroa.

The Alchemist [31.07.2013 14:59:46]

#

Eihän Nokia kehityslaitoksiaan sulje siksi, että niissä työskentelevät ihmiset olisivat kelvottomia. Syyt ovat ihan muut.

late [31.07.2013 15:21:39]

#

Arttut02 kirjoitti:

Jos todellakin haluat opiskella hienoja viimeisimpiä tekniikoita ja niiden käyttöä, niin sen tiedon (ja taidon) joutuu aika pitkälti hakemaan ja opiskelemaan itse.

Juurikin tätä tarkoitan eli kyllä IT-ala on aivan erityinen tässä mielessä. Suorastaan raaka... vain vahvimmat jaksavat/osaavat imeä tiedon ja pitää sen pään sisällä.

Grez [31.07.2013 15:25:30]

#

Ei kaikkien tarvitse erityisemmin pinnistellä pitääkseen imemänsä tiedon päänsä sisällä.

henkkeli [31.07.2013 15:25:52]

#

late kirjoitti:

Arttut02 kirjoitti:

Jos todellakin haluat opiskella hienoja viimeisimpiä tekniikoita ja niiden käyttöä, niin sen tiedon (ja taidon) joutuu aika pitkälti hakemaan ja opiskelemaan itse.

Juurikin tätä tarkoitan eli kyllä IT-ala on aivan erityinen tässä mielessä. Suorastaan raaka... vain vahvimmat jaksavat/osaavat imeä tiedon ja pitää sen pään sisällä.

Ei nyt ihan näinkään... Tieto on aina saatavilla (google), ei sitä kaikkea tarvitse muistaa. Tärkeämpää on osata sen etsiminen.

Grez [31.07.2013 15:33:25]

#

Mielestäni tiedon voi jakaa erilaisiin ryhmiin. Olennaista tietoa on esimerkiksi se mikä on mahdollista ja miten tietoa haetaan. Vähemmän olennaista on sitten nippelitieto, jonka voi aina tarkistaa kuten henkkeli sanoikin.

Eli jos ei tiedä tai osaa kuvitella millaisia mahdollisuuksia tehdä erilaisia asioita on olemassa, ei todennäköisesti osaa myöskään hakea sitä tietoa. Sen sijaan jos tietää että jokin tapa tehdä asia on mahdollinen, niin sen käytännön toteutuksen pystyy kyllä helposti hakemaan.

Voisi myös sanoa että looginen ajattelukyky on siinä mielessä tärkeämpää kuin mikään tieto, että loogisen ajattelukyvyn puutteita ei voi kompensoida Googlella.

qeijo [31.07.2013 15:48:44]

#

Grez kirjoitti:

Ei kaikkien tarvitse erityisemmin pinnistellä pitääkseen imemänsä tiedon päänsä sisällä.

hahah! Aivan.

Opiskelisit jo (kuten sanoin muutama kk sitten) ohjelmoinnin filosofiaa, eikä niinkään yksitäisen kielen syntaksia. Jos ei sitten esim. rajapinnat, periytyminen ja monimuotoisuus, suunnittelumallit aukea, niin ei se auta opetella php:n syntaksia ulkoa. Suosittelen vahvasti että menisit front-end kehittäjän polulle, ja unohtaisit php:n, se ei ollut sinun juttu.

The Alchemist [31.07.2013 17:27:50]

#

Jossei php aukea niin tuskin on mahiksia oppia mitään muutakaan ohjelmointikieltä - niitäkään mitä frontend-puolella vaaditaan. Pelkkänä graafikkona työllistyminen onkin jo piirun verran vaikeampaa ja teknisen alan koulutus ajanhukkaa.

late [01.08.2013 11:21:45]

#

geijo kirjoitti:

Suosittelen vahvasti että menisit front-end kehittäjän polulle, ja unohtaisit php:n, se ei ollut sinun juttu.

Eikö olisi hyvä juttu että on front-end osaaja, joka hallitsee ja ymmärtää myös PHP:n alkeita... Haluaisin jatkossa suunnitella tietokannan taulun, vaikka tekisinkin "vain" html5-lomakkeen css3-tyyleillä ja javascript-toiminnallisuudella.

Luulen että nyt viisainta käydä JavaScriptiä läpi ja tehdä vaikkapa oma portfolio, johon soveltaa oppimia asioita.

The Alchemist [01.08.2013 12:34:28]

#

late kirjoitti:

Luulen että nyt viisainta käydä JavaScriptiä läpi --

Ei tähän voi sanoa yhtään mitään mutta jotenkin tuntuu että pakko on.

late [01.08.2013 14:04:15]

#

No miksi JavaScript huono vaihtoehto?

qeijo [01.08.2013 14:22:25]

#

hahah! :D

jukkah [01.08.2013 15:14:36]

#

Kokeilepa late taustaprosessointia, eli sitä, mistä The Alchemist mainitsi eilen. Rentoudu, pidä hauskaa ja unohda ohjelmointi vähäksi aikaa. Pidä vaikka kuukauden loma kaikesta ohjelmoinnista. Sitä voisi kutsua myös resetoinniksi.

Onnistuessaan sinulta menee yli viikko käynnistäessäsi taas ohjelmointiaivojasi, mutta tulet huomaaman, että se oli kannattavaa; olet oppinut paljon tekemättä yhtään mitään.

late [01.08.2013 16:06:48]

#

Okei, voin noudattaa teidän ohjeistusta, mutta mielestäni on ihan ok että suuntaan UX touhujen pariin.

Olen miettinyt että ottaisin ihan kursseja, joissa tehdään logoja ja grafiikkaa. Kiinnostaisi tehdä kokonaiset web-sivut ihan tyhjästä. Eli aivan kaikki itse. Logo suunnittelu ja värimaailma olisivat ekat askeleet suunnittelun jälkeen.

Toivon että tietyt jäsenet ottaisivat huomioon myös front-end puolen että myös se on ohjelmointia. Putkassa tuntuu olevan käsitys että vain php ja java ovat oikeita juttuja, mutta mitä jos teidän pitäisi tehdä lomake ja tyylitellä se, niin kuinka moni pystyisi koodaamaan sen tyhjästä...

essi97 [01.08.2013 16:24:08]

#

late kirjoitti:

Luulen että nyt viisainta käydä JavaScriptiä läpi ja tehdä vaikkapa oma portfolio, johon soveltaa oppimia asioita.

Mitä jos opettelisit niitä ohjelmoinnin perusteita? Jos haluat oikeasti ohjelmoida, etkä tehdä graffaa, täytyy sinun hallita perusasiat.

Graafinen suunnittelu ei ole ohjelmointia. Sitä ei opeteta ohjemointia opettavissa oppilaitoksissa.

late [01.08.2013 16:50:36]

#

Eli "back to square one" ... miten niin en osaa perusasioita? Onko nyt kyse taas php:stä ja putkan php-haasteesta?

Olen monesti sanonut ettei ohjelmointi ole niin haastavaa kuin annetaan ymmärtää. Paljon haastavampaa on kokonaisuuden suunnittelu. Koska portfolio tarvitsee logon niin ajattelin että sellainen olisi hieno tehdä itse. Sitäpaitsi tämä sopii loistavasti teidän ehdotuksen kanssa pitää "lomaa" kuukausi.

Grez [01.08.2013 16:53:53]

#

late kirjoitti:

Olen monesti sanonut ettei ohjelmointi ole niin haastavaa kuin annetaan ymmärtää.

Ohjelmointi sinänsä ei olekaan kovin vaikeaa. Ei ole suurikaan ongelma saada tietokone tekemään jotain.

Sitten jos aletaan puhua laadukkaan koodin ohjelmoinnista, niin haastavuus pomppaa. Laadukkaalla tarkoitan siis rakenteeltaan järkevää, helposti ylläpidettävää, tietoturvallista, tehokasta, kaunista yms.

The Alchemist [01.08.2013 20:12:23]

#

Veikkaan että web-graafikkona tai "ad:nä" työllistyminen ilman amk-papereita on erittäin vaikeaa. Ja edelleenkään sellainen graafikko ei pääsisi kovin paljoa tekemään koodipuolella, koska jälki on huonompaa kuin oikealla koodarilla. Todennäköisin toimenkuva olisi photarileiskojen piirtely koodarin riistaksi. Jos firmat haluavat palkata graafisia kykyjä omaavan koodarin, niin silloin haetaan nimenomaan graafisia kykyjä omaavaa koodaria, eikä koodarinkykyjä omaavaa graafikkoa.

tmub [02.08.2013 02:43:44]

#

The Alchemist kirjoitti:

Jos firmat haluavat palkata graafisia kykyjä omaavan koodarin, niin silloin haetaan nimenomaan graafisia kykyjä omaavaa koodaria, eikä koodarinkykyjä omaavaa graafikkoa.

Amen


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta