Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Miten pääsen web developeriksi?

Sivun loppuun

latenleffahylly [21.12.2012 23:28:46]

#

Mitä vaaditaan siihen että henkilö voi kutsua itseään bussinkuljettajaksi? Entä Web-developeriksi? Kuten arvata saattaa olen kiinnostunut oppimaan kaiken sen mitä tarvitaan it-alalle pääsemiseksi ja pisteeseen, jossa voi kutsua itseään Web-developeriksi.

Mod. poisti kopioitua tekstiä.

Syy miksi listaan näitä asioita on se että tarvitsen jonkun pohjan josta aloittaa. Eli millä tasolla olen nyt ja mitä seuraavaksi kannattaa tehdä - mihin keskittyä jne. Oma osaamiseni on kulkenut sinne tänne linjalla, mutta toisaalta luulen sen olevan sittenkin hyvä asia. Yleistieto on aika lailla puutteellinen, mutta silti osaan jo jotain.

OSAAMISENI (1-5):

HTML5 (3)
CSS3 (3)
PHP (1,5)
Java (0,5)
JavaScript (0)
Apache (lamp, wamp, virtualbox) (1,5)
SVN (1)
SQL (2)
MySQL (3)
Joomla (2)
Wordpress (3,5)
Photoshop (3)
jQuery, Ajax (vain muokkausta)
PC, iPad (3)
Linux Ubuntu, Windows 7, iOS, OSX (2)
Valokuvaus (Nikon1) (2)
Mobile (0,5)
Dokumentointi (1)
Testaus (1)
NetBeans (1,5)
Webhotellit (2)
Verkkokauppa ylläpito (2)

------------------------------------------------------

YHTEENVETO:

Mielestäni minun tulee saada selkeä rutiini näistä kolmesta -> HTML5, CSS3, PHP

- Sitten ymmärtää PHP -luokkia ja kirjastoja
- API
- Olio-ohjelmointi ja NetBeansin tehokas käyttö
- Ymmärtää jotain palvelimesta
- Kehitystyökalut (Chrome, Firefox)


-> Syy miksi aloitin tämän topiicin on 1.) saada lisää eloa tänne foorumille, mutta 2.) ennen kaikkea saada putkan ylläpitäjät tekemään opas: "Näillä eväillä pääset Web-developeriksi" eli jonkin sortin aakkoset, järjestys miten edetä ja mitä opiskella. Oma kokemukseni on suht laaja mutta en ole missään kovin hyvä. Asiakastöitä on pari ja omat web-sivut olen koodannut uudestaan yht. 4 kertaa.

Jos aloittaisin projektin niin luultavasti käyttäisin tätä järjestystä.

1.) Progressiivinen kehitys
2.) Responsiivisuus (desktop, laptop, tablet, mobile)
3.) Ensin sisältö, sitten ulkoasu, selaimet, laitteet
4.) Etsisin Wordpress teeman
5.) WP-teeman sisään omaa koodia (PHP)
6.) Muokkaisin CSS, HTML -tiedostoja
7.) Etsisin joitain Plugineja
8.) Testaisin kaikilla mahdollisilla alustoilla
9.) Ensimmäinen versio ulos ja käyttäjien palautteella seuraavan version kimppuun

------------------------------------------------

POINTTI:

Jotta voisin oppia paremmin tätä alaa - olisi hienoa jos putkaan saataisiin tällainen opas: "Tie Web-developeriksi" tai jotain... Teillä on niin paljon tietoa, että siitä voisi olla kaikille suomalaisille apua. Tähän voisi listata mukaan:

- Koulut, opistot, avoimetkurssit jossa oppia alaa (esim. tutkinnot)
- Kirjat (ebooks, paperi)
- Web-sivut (Suomi, ulkomaat)
- Yhteisöt, postituslistat
- Tapahtumat aina Digi-Exposta saakka
- Miten yhdistää Hardware/ Software (esim. web-palvelu Lumialle jne.)

Joku tällainen yleishyödyllinen erittäin kattava materiaali olisi hieno koostaa yhdessä. Se sitten linkitettäisiin kaikkiin oppilaitoksiin ja kouluihin (yläaste). Sieltä voisi sitten vuosi kerralla edetä ja tutkia missä menee omassa kehityksessä, huom! vain ideoita, kiitos.

groovyb [21.12.2012 23:44:33]

#

Eipä kannattane aspia unohtaa. Ainakaan jos vähänkään isommille yrityksille meinaa töitä tehdä.

tmub [21.12.2012 23:53:10]

#

Perusta yritys ja kutsu itseäsi web developeriksi. Myös "Johtaja" on hyvä nimike!

Lopeta jo moisten oppaiden jankuttaminen ja mene kouluun, töihin alalle tai opiskele yksinäsi itsesi ammattilaiseksi.

Metabolix [22.12.2012 00:07:56]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Syy miksi aloitin tämän topiicin on – – ennen kaikkea saada putkan ylläpitäjät tekemään opas: "Näillä eväillä pääset Web-developeriksi"

En käsitä, millä tavalla uskot tässä edistäväsi asiaa. Minulle ainakin tulee vain paha mieli siitä, että olet vieläkin noin pihalla kaikesta, ja jokainen tällainen jankuttava vaatimusviesti vie entistä kauemmas ensimmäisestäkään nettisivuja käsittelevästä oppaasta.

Muutenkin koko ideasi oppaasta on aivan mahdoton: ei ole mitään tiettyjä asioita, tekniikoita, niksejä tai tutkintoja, jotka olisivat välttämättömiä ja määrittelisivät ammattilaisen. Ainoat asiat, jotka ovat lähes välttämättömiä, ovat kokemus ohjelmoinnista ja nettisivuista ja tiedonhausta. Kokemusta ei voi nopeasti opettaa, se pitää itse hankkia.

kaviaari [22.12.2012 00:34:49]

#

latenleffahylly kirjoitti:

PC, iPad (3)

Miksi ihmeessä nämä kaksi juttua ovat samassa kategoriassa?

jlaire [22.12.2012 03:13:16]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Kuten arvata saattaa olen kiinnostunut oppimaan kaiken sen mitä tarvitaan it-alalle pääsemiseksi

Sinulle on aiemminkin huomautettu, että web-kehitys on vain pieni osa IT-alaa.

Kuvauksessasi muuten lukee, että olet "amatööri web-kehittäjä".

Minusta latenleffahyllyn viestit ovat ottaneet viime aikoina suuren askeleen eteenpäin. Ne eivät ole enää hämmentäviä ja turhauttavia, vaan suorastaan huvittavia ja melkeinpä samassa kategoriassa kpzpt:n kirjoitusten kanssa!

The Alchemist [22.12.2012 09:14:40]

#

jlaire kirjoitti:

Minusta latenleffahyllyn viestit ovat ottaneet viime aikoina suuren askeleen eteenpäin. Ne eivät ole enää hämmentäviä ja turhauttavia, vaan suorastaan huvittavia ja melkeinpä samassa kategoriassa kpzpt:n kirjoitusten kanssa!

Nollapostauksia ne ovat yhtä kaikki.

Yhdyn Metabolixiin. Latella on ihmeellinen fiksaatio noihin helvetin ranskalaisia viivoja täynnä oleviin checklisteihin. Lisäksi jatkuva jankkaaminen "oppaista" vain kuvastaa sitä, miten täydellisen haluton Late on tekemään oma-aloitteisesti yhtään mitään. Kaikki pitäisi saada valmiiksi pureskeltuna, jalostettuna ja tiivistettynä yksissä kansissa. Homma ei voi toimia niin, että aina kun löytää jotain uutta, niin tulee huutamaan, että ruvetkaa töihin, minä haluan "oppia"!

Ihmisellä täytyy olla kyky oppia ymmärtämään "big picture" omin avuin*. Joskus voi tulla ongelmia yksityiskohtien kanssa, ja vasta silloin tulee kuvaan sosiaalinen vuorovaikuttaminen. Itse tapaan siinä vaiheessa liittyä sopivalle irc-kanavalle.

* Myönnän olevani tietyllä tavalla ennakkoasenteellinen. Olen itse opetellut uusia asioita teknologialähtökohtaisesti, eli olen kiinnostunut jostain tietystä kirjastosta tai frameworkista ja halunnut oppia sitä. Lähtökohtien valitseminen voi olla vaikeampaa, jos haluaisi toteuttaa jonkin abstraktin palvelun, muttei osaa valita sopivia teknologioita siihen. Tosin, jos tietämys relevanteista tekniikoista on nollassa, niin luultavasti muutkaan projektin onnistumisen kannalta merkittävät taidot eivät ole riittävällä tasolla.

latenleffahylly [22.12.2012 11:28:31]

#

Kiitos vastauksista. Yksinkertaistetaan hieman. Moni kokenut koodari on sanonut minulle että minun kannattaisi kehittää omaa ohjelmointiympäristöä ja yrittää ymmärtää sitä.

Joten minulla on jotain tällaista:

- iso työpöytä, pöytälamppu, huono työtuoli
- PC 23", suht tehokas
- NetBeans, jossa olen mm. opetellut debuggausta
- oma webhotelli
- virtualbox: apache ympäristö -> mysql, php, phpMyAdmin
- photoshop cs6
- chrome, ie, firefox, opera
- iPad
- kehitystyökaluja (chrome, firefox)
- dokumentoin asioita Developer nimiseen kansioon
- kerään materiaalia webistä, artikkeleita, hyviä web-sivuja

No tässä joitain asioita. Yritän kerätä myös laajaa kokoelmaa ebookseja. Näitä lukemalla yleiskäsitys paranee. Se että en opettele itse on suuri väärinkäsitys. Eli olen koeajalla, jonka aikana opettelen parhaillani Java ja PHP -alkeita lukuisten harjoitusten kautta. Samaan tapaan kuin PHP-haaste.

Tarkoitukseni on saada PHP haltuun, mutta minua kiinnostaa samalla esim. mikä on API ja miten sitä/ niitä käytetään. Toki olen lukenut asiasta, mutta ajattelin että sellainen yleinen opas sarja olisi hieno. Nyt se on "ohjelmoinnin aloittaminen" joka löytyy Ohjelmointiputkan oppaista. Yritän itse ymmärtää miten tänä päivänä kannattaa kehittää ylipäätään mitään webbiin. Mielestäni parhaillaan tapahtuva muutos on valtava. Yhä useampi hommaa älypuhelimen tai tabletin päälaitteekseen, jolla asioida Kelassa, hoitaa raha-asioita Nordeassa tai lukea uutisia Iltalehden sivuilta. Nämä ihmiset eli valtaosa, odottavat että heidän laitteella toimii video, ääni toistuu ja dropdown menu aukeaa kosketuksen avulla.

Nyt ideani oli jonkin tällaisen yleishyödyllisen topicin / oppaan rakentaminen, jolla saataisiin koko tämä 1 web-maailma samojen kansien sisään. Jotenkin määriteltyä, mutta kiinnostavalla tavalla.

kaviaari [22.12.2012 11:36:47]

#

Ammattiohjelmoijalla työpöydän pinta-ala on 3 m2 ja vähintään 25" PC. Työtuolin on oltava nahkaa ja mieluiten korkeussäädettävä. Mikäli hoidat nämä peruasiat kuntoon voit alkaa opettelemaan olio API PHP-ohjelmointia.

tmub [22.12.2012 11:39:29]

#

kaviaari kirjoitti:

Ammattiohjelmoijalla työpöydän pinta-ala on 3 m2 ja vähintään 25" PC. Työtuolin on oltava nahkaa ja mieluiten korkeussäädettävä. Mikäli hoidat nämä peruasiat kuntoon voit alkaa opettelemaan olio API PHP-ohjelmointia.

Ja tämän jälkeen voitkin jo siirtyä opiskelemaan iPadin hankalaa käyttöä. Kun masteroit nämä taidot, voit vihdoinkin kutsua itseäsi web-sankariksi.


PS: Mitä jos alkaisit itse väsäämään tätä kuolaamaasi opasta.

The Alchemist [22.12.2012 12:04:39]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Nyt ideani oli jonkin tällaisen yleishyödyllisen topicin / oppaan rakentaminen, jolla saataisiin koko tämä 1 web-maailma samojen kansien sisään. Jotenkin määriteltyä, mutta kiinnostavalla tavalla.

Sinulle on jo aiemmin sanottu, ettei ole mitään yhtä ja oikeaa tapaa tehdä asioita. Se pätee niin yleisellä tasolla kuin myös erikseen webbipalveluihinkin. Pääsääntöisesti käytetty kehysympäristö määrää sen, millä tavoin järjestelmä koodataan kasaan. Jäljelle jääkin enää päätös siitä, kuinka esimerkiksi mobiililaitteet halutaan huomioida. Mobiiliystävällisten käyttöliittymien suunnitteluun on netissä "oppaita" jo ihan riittämiin, joten niillä sinun pitäisi pärjätä.

groovyb [22.12.2012 12:07:45]

#

Minusta on hämäävää että dokumentoit Developer nimiseen kansioon Web Developer kansion sijasta. Onko sittenkin jotain halua yleisesti Developeriksi, tarkemman suuntauksen Web Developerin sijaan? En ymmärrä.

qeijo [22.12.2012 12:26:00]

#

Late, listasi ovat hämmentäviä, mutta toinen toistaan hulvattomampia.
Kadehdin kuitenkin sinun intohimoasi alaa kohtaan.

Ei ole mitään yksiselitteistä tietä tai opasta 'Web-developeriksi', usko jo.
Löydä se yksi asia(aihe) missä olet hyvä ja satsaa energiasi siihen.

Laatu on tärkeää, ei se että osaa kaikesta vähän.

Olen lukenut jo monta Allan Wattsin kirjaa, enkä vieläkään ole mikään helvetin Zen masteri.

Olemme kaikki samaa yhmistä vain eri aikaan eri paikassa, kaikki olemme minä myös sinä.

http://www.youtube.com/watch?v=mMRrCYPxD0I­&feature=related

Muutama tärkeä pointti:

http://www.youtube.com/watch?v=cABVdXdxT-Q
http://www.pidro.net/
http://www.hauskat.net/hauskoja/kissa4.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=hV8qXGeryd0

timoh [22.12.2012 12:27:55]

#

Ei kannata yrittää lipaista noin laajaa kakkua kerralla. Noin kun lähdet liikkeelle niin siinä on jo lähdemateriaalia niin paljon kahlattavaksi että olet sen kimpussa vielä ties milloin.

Kokeile aloittaa mahdollisimman yksinkertaisesti ja ruohonjuuritasolta. Teet vaikkapa staattisen nettisivun, tässä voit käyttää tarvittaessa apuna vaikka juuri Photaria ja muita valitsemiasi välineitä. Sitten päivität sivut toimimaan dynaamisesti, otat PHP:n käyttöön. PHP:llä haet tarvittavat sisällöt myslistä. Samalla tutustut phpMyAdminiin.

Tuon koko keitoksen voit ajaa koneellasi Virtualboxissa, esim. vaikka Ubuntu serverillä.

Koodia voit työstää juuri vaikka NetBeansilla. Se ei ole kuitenkaan oleellista millä koodaat, kunhan koodaat. Saatat kuitenkin huomata että kunnolliset työkalut koodin työstöön helpottavat ja auttavat totaalisesti.

Kun olet saanut pohjan kasaan, niin jatka esim. luomalla hallintaosio missä voit hallita sivujesi sisltöä. Toisaalta voit myös muokata leiskaa edistyksekkäämmäksi (harkitse jopa oman leiskasi korvaamista esim. HTML5 ★ Boilerplatella, missä saat mukana responsive-toiminnallisuuden yms).

Viilaat sekä front-endiä ja back-endiä.

APIa voit käyttää sivuillasi vaikkapa Twitterin tarjoamana. Näytät sivullasi Twitter-viestejäsi.

Jossain kohtaa kannattaa kuitenkin miettiä haluatko panostaa enemmän back-end- vai front-end-puoleen. Missään nimessä ikinä ei ole haittaa että osaisit guru-tasolla molemmat, mutta käytännössä ikinä noin ei ole, ja se kannattanee myöntää heti alussa ettet turhaan turhaudu.

Mainitsemasi työpöydän koot ja pöytälamput ovat pohjimmiltaan epäoleellisia, koodia on kirjoitettu ammoisinakin aikoina ties missä rasvaisissa autotalleissa ja tulosta on syntynyt. Kunhan työskentelet jollain muulla kuin todella pienillä ruuduilla tai kosketusnäytöllä, niin ei se homma siitä jää kiinni.

latenleffahylly [22.12.2012 16:04:25]

#

timoh kirjoitti:

Jossain kohtaa kannattaa kuitenkin miettiä haluatko panostaa enemmän back-end- vai front-end-puoleen. Missään nimessä ikinä ei ole haittaa että osaisit guru-tasolla molemmat, mutta käytännössä ikinä noin ei ole, ja se kannattanee myöntää heti alussa ettet turhaan turhaudu.

Hmm.. kiitän geijo ja timoh. Tässä kohtaan ollaan kuitenkin juuri asian ytimessä. Eli tavoitteeni on olla tässä välissä. Hyvä backend osaaminen ja hyvä frontend osaaminen. Nythän olen toiminut lähes kohta kohdalta kuin "timoh" -viestissä. Huomaan vain että omaksun frontend puolen helpommin kuin nyt Java harjoituksia. Eli mielestäni looginen päättelykykyni on aika hyvä, mutta joku perusymmärrys puuttuu.

En ole vielä ratkaissut mistä on kyse? Eli onkohan vain niin että minun on nyt vain koodattava tehtäviä eteenpäin ja hankittava rutiinia. Yritän käyttää vain oppimateriaalia, ei esim. googlea. Välillä tuntuu että olen yliväsynyt ja siksi en tajua. Toisaalta pelkään että minulla ei ole jotain taitoa mikä kaikilla teillä on. Eli jotenkin aivomme ajattelevat eri tavalla. Ainakin olen huomannut että teen yksinkertaisista tehtävistä liian monimutkaisia.

Heti kun olen yrittänyt pitää asiat yksinkertaisina olen päässyt eteenpäin. Myös se että kirjoitan tehtävää ensin ruutupaperille on auttanut. Ja se että mietin tarkkaan mitä olen juuri nyt tekemässä. Tavallaan ajattelen että jos ei ymmärrä kaikkia perusasioita esim.

- while
- for
- foreach
- do-while
- if
- else if
- else
- array
- jne.

100% ....niin silloin ei voi tulla ohjelmoijaksi. Seuraavaksi tutkin nuo youtube linkit, kiitos molemmille. Ja hyvää joulua!

qeijo [22.12.2012 16:08:25]

#

Hyvää joulua ja tsemppiä!

Pentu [22.12.2012 16:37:44]

#

Tähän väliin esitän tyhmän kysymyksen... Mutta mitä on "back-end" ja "front-end"? Olen näihin termeihin törmännyt vasta viime aikoina..

Ja anteeksi ketjuun kuulumaton kommentti ;) Ja hyvät joulut täältäkin!

Metabolix [22.12.2012 16:52:57]

#

Pentu kirjoitti:

Mutta mitä on "back-end" ja "front-end"?

Front-end on käyttöliittymä, back-end on järjestelmän logiikka. MVC-mallissa siis malli on back-end ja näkymä on front-end. Ohjaimen paikasta jotkut ovat eri mieltä (aivan kuten MVC-mallistakin on monta tulkintaa), mutta minusta ohjain kuuluu pääsääntöisesti front-endiin, ja back-end on vain se osa, jota ei (toivottavasti) tarvitse muuttaa, vaikka koko käyttöliittymä vedettäisiin uusiksi.

latenleffahylly kirjoitti:

Eli onkohan vain niin että minun on nyt vain koodattava tehtäviä eteenpäin ja hankittava rutiinia.

Varmasti on. Hyväksi ohjelmoijaksi tuleminen vie hyvinkin kymmenen vuotta, jos ei ole poikkeuksellisen lahjakas, ja paljon pidempäänkin, jos on jostain syystä hitaampi oppija.

Jaska [22.12.2012 18:01:50]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Yritän käyttää vain oppimateriaalia, ei esim. googlea.

Voin sanoa kokemuksesta, että oppimateriaaleista ei löydy kaikkea. Esimerkiksi kerran jouduin tekemään ohjelmistoon ominaisuuden, joka tarkastaa henkilötunnusten oikeellisuuden. En löytänyt mistään ohjelmointioppaasta tietoa siitä, missä muodossa vaikkapa unkarilaiset henkilötunnukset ovat. Googlella sekin selvisi. Et kai todella luule, että voisin kirjoittaa oppaan, jossa olisi annettu euron ja USA:n dollarin vaihtokerroin 22.12.2013, kun tuollainen voisi olla tarpeellinen tieto jossakin ohjelmassa?

groovyb [22.12.2012 22:07:28]

#

Hyvissä oppikirjoissa on hyvää,validia tuotantokelpoista materiaalia.
se miten opittua sovelletaan, vie sen vuosien työn. Ja kun siihen lasketaan tämä ohjelmointikielien,kirjastojen ja tekniikoiden jatkuva kehitys, opiskelu on käytännössä elinikäistä.

latenleffahylly [22.12.2012 22:45:08]

#

Hienoja postauksia näin joulun alla. Tuota, tuota.. Tavallaan tämän topiicin tarkoitus on että saisi hieman ajatuksia ja oppimaani kasaan. Tuntuu että materiaalia on todella paljon, joten parempi että keskityn nyt vain yhteen asiaan kerralla.

Nyt äsken sain yhden minulle vaikea harjoituksen täysin itse tehtyä. Tätä fiilistä paransi se että käytin koodaamiseen NetBeansia, kommentoin, sisensin. Vielä tässä vaiheessa muuttujien nimet ovat suomeksi ja ruutupaperia meni aivan liikaa. Mutta parasta oli että en antanut periksi, vaikka aamulla aloitin ja päivällä melkein luovutin. Nyt illalla kokeilin uusiksi ja onnistuin. Havaintoja, uni on tärkeä ja ylipäätään mielenvirkeys. Myös se että pyrkii pilkkomaan ohjelman/tehtävän pienempiin osiin auttaa.

Harmi että debuggaus ei toimi oikein, kun pop-up ikkuna ei avaudu. Ohjelma kysyy lukuja. Jos käyttäjä antaa heti nollan ohjelma sanoo "ei lukuja". Jos käyttäjä antaa esim. "5" ohjelma sanoo "5 on suurin, 5 on pienin". Jos käyttäjä antaa esim. "2 9 -44 6 0" ohjelma etsii pienimmän luvun ja suurimman luvun ja sulkeutuu, koska 0 tarkoittaa lopeta. Harjoitus on Javaa, mutta PHP:llä hyvinkin identtinen.

---

Nyt yritän löytää ebooksia jossa kerrottaisiin web kehittämisestä ihan yleisesti. Sellaisen löytäminen on kuitenkin lähes mahdotonta. Tällainen yleinen lukeminen parantaisi käsitystäni tai jokin youtube video. Esim. Mark Zutterberg, googlen luoja tai Jobs dokkarit/kirjat ovat arvokasta tavaraa, jos haluaa ymmärtää web-maailmaa laajemmin.

volume [23.12.2012 08:59:58]

#

en kyllä ymmärrä kuinka viitsitte/jaksatte jauhaa tämän jäsenen kanssa jatkuvasti tätä samaa skeidaa. tälläiset keskusteluketjut on omiaan murentamaan sivuston uskottavuutta.

makumaku [23.12.2012 09:57:56]

#

Itse kyllä sanoisin että jos menee koko täysi päivä aamusta iltaan siiten että saa ohjelman löytämään muutamasta kokonaisluvusta pienimmän, niin silloin kannattaa kyllä keskittyä vain yhteen asiaan ja jättää tälläisten turhien osaamislistojen miettiminen pois. Muutenkaan en näe järkeä tälläisissä listoissa joissa on listattu esim työkaluja, ja arvosanan 1.5 saa siitä kun osaa jonkun ohjelman ladata netistä ja melkein sen oikein vielä asentaakin.

Eli ota aluksi joku yksi kieli, vaikka java tai C, ja tee jotain perusharjoituksia pelkästään sillä. Esim Putkan PHP-haasteen tyylisiä loistavia perustehtäviä. Jos jatkuvasti on 20 erilaista ohjelmaa/kieltä/kirjastoa mielessä, niin pelkään koko aika menee siihen kun mietit mikä tämä homma taas olikaan etkä pääse oikeasti eteenpäin missään.

latenleffahylly [23.12.2012 10:26:18]

#

Hyvin nukutun yön jälkeen olen saanut ajatukset vihdoin kasaan. Eli tosiaan keskityn nyt vain perusharjoituksiin. Sen sijaan olen saanut jäsennettyä web-alaa omalta kohdaltani joka auttaa ymmärtämään kokonaisuutta, jota pyrin ottamaan haltuun step by step. Valitettavasti kirjoitukseni ärsyttävät 50% putkalaisista.

Eli tämä on polkuni:

FRONT END ----- "Web Design"
- html5
- css3
- javascript

BACK END ------ "Web Programming"
- php


Eli olkoon sitten html5 rakenne, css3 tyylittely, javascript toiminnallisuus ja php konehuone jonka avulla saadaan tietokanta mukaan. Näiden web-tekniikoiden hallitsemisen avulla voin toimia vaikka freelancerina lopun elämäni. IT-ala toki tavoitteena. Mielestäni itsensä kehittäminen alkaa juuri tällä tavalla, laitetaan asioita tällaisten raamien sisään ja katsotaan missä mennään.

Nyt siis harjoittelen Java tehtäviä. Hyvin samanlaisia kuin PHP. Vuoden 2013 tavoite olisi vakituinen työpaikka, olio-ohjelmoinnin ymmärtäminen ja oman perustason nostaminen noviisista tasolle "advanced". Eli osaisin jo tyhjään tiedostoon koodata ihan automaattisesti.

makumaku [23.12.2012 10:56:12]

#

Tuotapa noin. Tämä saattaa olla tyhmä kysymys, mutta jos IT-ala kiinnostaa ja tavoite olisi omaksua tarvittavat tiedot siitä, niin eikö silloin kannattaisi pyrkiä johonkin sellaiseen oppilaitokseen, jossa näitä asioita opetetaan? Jokusen vuosi koulussa ja sitten saisi todistuksen, paperit ja pätevyyden.

tmub [23.12.2012 11:07:08]

#

Hän on jo datanomi!

latenleffahylly [23.12.2012 12:12:41]

#

Teillä on aivan liian kriittinen näkemys. Osaan tehdä jo jonkun verran, kysyin vain oikeastaan sitä mikä on web-developer ja milloin ihminen voi kutsua itseään sellaiseksi?

Esim. poliisi on poliisi kun hänet hyväksytään poliisikoulusta, vaikkakin kokematon poliisi. Entä sitten bussinkuljettaja? Onko web-alalla kaikki vain jotain määrittelemätöntä osaaja joukkoa, jotka aloittivat koodaamaan ekalla luokalla.

kaviaari [23.12.2012 12:19:55]

#

Nyt menevät purot ja vellit sekaisin, nimellinen pätevyys ja se että osaa hommansa ovat kaksi aivan eri asiaa. Useat koulusta valmistuneet eivät osaa hommiaan kovinkaan syvällisellä tasolla ennekuin ovat olleet töissä ja joutuneet oikeasti ratkomaan juttuja. Asioita ei opita istumalla kurssilla ja tankkaamalla hauki on kala, itse tekeminen ja tutkiva oppiminen johtavat parhaaseen lopputulokseen. Hommaa voi myös hankaloittaa se, että oppimisen motivaationa on halu tituleerata itseään Webbiosaajaksi eikä niinkään se, että tykkää puuhastella ja opetella asioita.

Lebe80 [23.12.2012 12:20:33]

#

Sähän voit kutsua jo nyt itseäsi webdeveloperiksi. Se pitääkö muut sinua pätevänä, on eri asia.

edit:
ps. Poliisi on muuten aika "ympäripyöreä" nimitys, ja erilaisia "poliiseja" on oikeastaan yhtä monenlaisia kuin vaikkapa "sotilaita".

Poliisihan voi tarkoittaa henkilöä, joka pukeutuu siihen siniseen haalariin, tai sitten kauluspaidassa istuvaan toimistotyöntekijään...

latenleffahylly [23.12.2012 18:32:32]

#

Noniin.. kysytään sitten niin että onkä täällä putkalaisten keskuudessa työssä olevia developereita, designereita, devaajia, koodaajia tai ohjelmoijia? Eli tarkoitan vain että jossainhan sen ammattinimikkeen pitää lukea?

- työsopimus
- profiili
- oma portfolio

Grez [23.12.2012 18:45:09]

#

latenleffahylly kirjoitti:

developereita, designereita, devaajia, koodaajia tai ohjelmoijia?

Voitko selventää mitkä on erot developer vs devaaja vs koodaaja vs ohjelmoija.

Itse olisin siinä käsityksessä että noi on melko pitkälti ristiinkäytettyjä.

Lebe80 [23.12.2012 19:04:38]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Noniin.. kysytään sitten niin että onkä täällä putkalaisten keskuudessa työssä olevia developereita, designereita, devaajia, koodaajia tai ohjelmoijia? Eli tarkoitan vain että jossainhan sen ammattinimikkeen pitää lukea?

- työsopimus
- profiili
- oma portfolio

Hei Late, vastasin kysymykseesi jo etukäteen.

Lebe80 kirjoitti:

Sähän voit kutsua jo nyt itseäsi webdeveloperiksi. Se pitääkö muut sinua pätevänä, on eri asia.

Itsellä lukee työpaikan sähköpostiviestien allekirjoituksessa Ohjelmoija.

hernih [23.12.2012 19:24:08]

#

Tiukka vuosi tulossa jos if elsen opiskelun ohessa pitää saada vakiduunia.

Tsemppiä.

Lebe80 [23.12.2012 19:33:22]

#

hernih kirjoitti:

Tiukka vuosi tulossa jos if elsen opiskelun ohessa pitää saada vakiduunia.

Tsemppiä.

Mä veikkaan, et if-elseen ei päästä vielä hetkeen, ennen kuin Late on yöttöminä öinään kategorisoinut kaikki ajatuksensa ranskalaisin viivoin.

qeijo [23.12.2012 20:39:10]

#

Mitä väliä sillä on mikskä sä itseäsi kutsut ja missä vaiheessa!? Kenelle sinä yrität todistaa ja mitä?

Sinusta ei tule suutaria, vaikka lukisit kaikki netin "oppaat" aiheesta.

Kutsun kyllä itseäni Web-ohjelmoijaksi/kehittäjäksi, koska tieto- ja viestintätekninen koulutukseni, sekä työkokemukseni antaa siihen luvan.

Sitten voidaan olla monta mieltä olenko hyvä sellainen vai erinomainen, omaa osamista kun on vaikeaa puolueettomasti arvioida.

Blaze [23.12.2012 21:00:39]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Noniin.. kysytään sitten niin että onkä täällä putkalaisten keskuudessa työssä olevia developereita, designereita, devaajia, koodaajia tai ohjelmoijia? Eli tarkoitan vain että jossainhan sen ammattinimikkeen pitää lukea?

Palkkakuitissa lukee "ohjelmistoinsinööri". Itteäni oon tavannu kutsua koodiapinaksi.

latenleffahylly [23.12.2012 21:07:04]

#

Noniin.. antaa olla. Aloitin väärästä päästä. Eli kaiketi on ensin viisainta panostaa kunnon kehitysympäristöön. Näistä asioista olen nyt tämän illan aikana ottanut selvää. Toki on hieman hölmöä että haluaisin tehokkaan työkoneen, joten olen miettinyt 15" MacBook Pro "retina" -konetta. Harmillisesti menee yli 3000 euron, mutta toisaalta, ainakin on tehoa ja mahdollisuus valita:

MAMP tai MAMP PRO

Vielä mietin onko NetBeans järkevin koodaukseen mac os x... tutkitaan, tutkitaan. Ja tuosta if else jutusta sen verran että ensi kertaa käytin sitä noin 3 vuotta sitten. Käyn perusteita läpi, jotta ei jää mitään taakse. Olen tehnyt asiakastöitä josta saanut palkkaakin eli älkää nyt ihan liikaa aliarvioiko. Ja tuo Java tehtävä jota kuvailin on kaiketi helppo jos käyttää arrayta ja funktioita, mutta se ei ole tehtävässä tarkoitus. Noniin.. eli nyt tämä ilta menee tutkiessa miten rakennetaan järkevä kehitysympäristö työ/koti <- läppäri kulkee mukana. Ja huom olen työharjoittelussa käyttänyt tällaisia ympäristöjä sekä tapoja hallita useita projekteja, mutta sekään ei ole pointti. Jos joku jaksaa tässä antaa vinkkejä, niin hyvää joulua hänelle!

Lebe80 [23.12.2012 21:28:32]

#

Kyllä itseään kunnioittava ohjelmoija käyttää joko linuxia tai windowsia ;)

Läppärin ei tarvitse kulkea mukana, vaan työkoneena pitää olla iso, kömpelö ja maailman rumin laatikko, joka on sijoitettuna vanhojen tietokoneiden ja komponenttien keskelle.

The Alchemist [23.12.2012 21:32:02]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Noniin.. antaa olla. Aloitin väärästä päästä. Eli kaiketi on ensin viisainta panostaa kunnon kehitysympäristöön. Näistä asioista olen nyt tämän illan aikana ottanut selvää. Toki on hieman hölmöä että haluaisin tehokkaan työkoneen, joten olen miettinyt 15" MacBook Pro "retina" -konetta. Harmillisesti menee yli 3000 euron, mutta toisaalta, ainakin on tehoa ja mahdollisuus valita:

MAMP tai MAMP PRO

--

Noniin.. eli nyt tämä ilta menee tutkiessa miten rakennetaan järkevä kehitysympäristö työ/koti <- läppäri kulkee mukana.

Vielä mietin onko NetBeans järkevin koodaukseen mac os x... tutkitaan, tutkitaan.

Oikeasti, älä nyt hemmetti häsellä koko ajan! Paras koodausympäristö on se, jolla saat työsi parhaiten tehtyä ja josta itse tykkäät eniten (koska työkalu, josta itse ei pidä, on tuskin se tehokkain). Työkaverini ovat käyttäneet niin NetBeansia kuin joskus myös Eclipseä ja Notepad++:aa, mutta itse olen aina tykännyt yksinkertaisemmista tekstieditoreista. Vimiäkin tulee käytettyä välillä aika paljonkin pienten muutosten tekemiseen.

lainaus:

Olen tehnyt asiakastöitä josta saanut palkkaakin eli älkää nyt ihan liikaa aliarvioiko.

Henkilökohtaisesti en voi ymmärtää sitä, miten sinä olet onnistunut itsesi juonimaan palkallisiin projekteihin, enkä sitä että miten olet voinut saada toimivaa koodia aikaan. En siis aidosti voi ymmärtää, en mitenkään.

lainaus:

Ja huom olen työharjoittelussa käyttänyt tällaisia ympäristöjä sekä tapoja hallita useita projekteja, mutta sekään ei ole pointti.

Mikset sinä siellä työharjoittelussasi voi kysellä asioita, kun ne olisi paljon helpompi selittää vieressä seisoen kuin näin netin välityksellä? Mitä edes teet siellä, josset edes if-elseä ymmärrä läpikotaisin?

latenleffahylly kirjoitti:

Noniin.. kysytään sitten niin että onkä täällä putkalaisten keskuudessa työssä olevia developereita, designereita, devaajia, koodaajia tai ohjelmoijia? Eli tarkoitan vain että jossainhan sen ammattinimikkeen pitää lukea?

Edellisessä duunissa nimikkeeni jäi mysteeriksi, koska työsopparissa ei ollut siitä mainintaa eikä minulla ollut käyntikortteja tms. Kollegani kuitenkin oltiin brändätty yleisesti ohjelmoijiksi. Nykyisessä työssäni virallinen nimikkeeni on suunnittelija, mutta kutsun silti itseäni web-kehittäjäksi, koska pelkkä geneerinen "suunnittelija" ei ole yksinomaan tietoteknisen alan nimike. Toisaalta käpistelen myös rautapuolta, joten pelkästä "web-kehittämisestä" ei ehkä kuitenkaan ole kyse, sillä miellän tuon termin kattamaan lähinnä softapuolen.

Koulutukseni (papereideni) puolesta minulla ei pitäisi olla mitään asiaa juuri webbialalle, ja toisaalta koodailen harrastuksikseni myös muita juttuja. Käytän silti web-kehittäjän titteliä, koska tällä hetkellä webbihommat ovat minulle "se" juttu, johon käytän eniten aikaa ja joka on työnikin puolesta relevantein.

Pentu [23.12.2012 21:33:37]

#

En jaksa uskoa, että se tehokkaampi, tai kalliimpi kone tekee yhtään parempaa ohjelmijaa... Eikä tuo taida oppimiseesi vaikuttaa kovinkaan paljoa, jos lainkaan.

Sen sijaan varmastikkin kannattaisi tarmo keskittää siihen opettelemiseen ja harjoitteluun. Yrittää tehdä jotain omia "vaativia" projekteja. Itse kuitenkin parhaiten tiedät oman tasosi.

Liene koodailua ja harjoittelua edistäisi jokin hyvä kehitys ohjelma. Itse käytän yksinomaan Notepad++:ssaa jolle vissiin ois huomattavasti parempiakin vaihto-ehtoja :D

eetu99 [23.12.2012 21:35:31]

#

Ei perkele, ei tuottavuutesi nouse vaikka ostaisit kuinka tehokkaan koneen tai pöytälampun. Harkitsepa uudelleen työkalujen vaihtamista, kun törmäät johonkin ongelmaan koodia kirjoittaessasi tai kuvia muokatessasi, tai työpäivää ei meinaa jaksaa loppuun asti huonojen välineiden takia.

Ongelmasi tosiaan on siinä, ettet edes tiedä, mitä webkehitys käytännössä tarkoittaa, ja siksi haluaisit jonkin kaikenkattavan oppaan kaikesta. Osaat kyllä listata asioita, mutta osaatko kertoa, miten ne liittyvät webkehitykseen?

Olet aivan oikeassa, että yhden miehen webbisivuteam tarvitsee todella osaamista grafiikan tuottamisessa, taittamisessa ja ohjelmoinnissa. Olet kuitenkin vielä niin alussa, että kunkin opiskeleminen erikseen ihan pitämättä webiä mielessä voisi olla kaikkein hyödyllisintä - kyllä ne sitten nivoutuvat yhteen, kun osaat edes perusteet kaikista. Silloin toivottavsti ymmärrät, ettei palvelinpuolen logiikkaa kirjoittaessa tee Photoshop-taidoilla mitään, eikä etenkään Photoshopilla räpläillessä Java EE:tä.

Myöskään mainitsemasi HTML/CSS/JS/PS/PHP-kombon osaaminen ei tee sinusta web-kehittäjää. Mitä jos asiakkaasi haluaakin ennen kaikkea XML:ää palauttavan backendin Javalla, tai laajennat Djangolla tehtyä MVC-mallia noudattavaa sovellusta? Kumpikin voi nivoutua webbikeitykseen tai vaikka niihin muodikkaisiin kännykkäapplikaatioihin.

Lisäys: Ja edelleen tuosta typerästä konehankinnaasta: niitä ohjelmointi-, HTML- ja PHP-sormiharjoituksia voi tehdä melkeinpä vaikka laskimella.

makumaku [23.12.2012 21:37:05]

#

Taas lähti juttu heti lapasesta epäolennaisiin asioihin. Tuonkin ajan mitä käytit koneen tehojen ja ympäristön miettimiseen olisit voinut käyttää ohjelmoinnin opetteluun. Koneelle on tuossa vaiheessa ihan sama mikä se on. Ei siihen tarvita 3000 euron mäkkiä, kun 25 dollarin arm-linux-koneella tekisit jo kaiken oleellisen. Kyllä se for-looppi muutaman kerran jaksaa pyörähtää heikommallakin koneella.

The Alchemist [23.12.2012 21:40:20]

#

eetu99 kirjoitti:

Myöskään mainitsemasi HTML/CSS/JS/PS/PHP-kombon osaaminen ei tee sinusta web-kehittäjää. Mitä jos asiakkaasi haluaakin ennen kaikkea XML:ää palauttavan backendin Javalla, tai laajennat Djangolla tehtyä MVC-mallia noudattavaa sovellusta? Kumpikin voi nivoutua webbikeitykseen tai vaikka niihin muodikkaisiin kännykkäapplikaatioihin.

Millä tavoin ihminen, joka osaa vain php-ympäristön on yhtään vähemmän "web-kehittäjä" kuin toinen ihminen, joka osaa vain python-ympäristön? Tai ihminen, joka osaa molemmat muttei osaa jotain kolmatta ympäristöä X? Kaikki nuo kolme voivat ihan yhtä hyvin olla web-kehittäjiä.

Lebe80 [23.12.2012 21:46:40]

#

Oma vinkki on, että Late keskittyisi nyt rutiinien kehittämiseen, sen sijaan, että yrittää osata ja hallita aivan kaiken ohjelmointiin liityen osaamatta loppujen lopuksi yhdestäkään aihealueesta yhtään mitään.

Eli jos olet tekemässä vaikka php-skriptejä, niin alat opettelemaan sitten sitä php-kieltä ja siihen liittyviä juttuja. Eli ei tuossa mitään muuta voi tehdä, kuin ihan konkreettisesti tehdä vaikka itselle omat kotisivut, joita alkaa sitten parantelemaan jatkuvasti. Myös erilaisien pienten protojen teko auttaa kummasti ymmärtämään pieniä asioita.

Se, että listaat täällä erilaisia asioita ranskalaisilla viivoilla sen sijaan ei auta koodaamisessa juurikaan.

edit:
Hyvä koodari on semmonen, joka osaa hahmotella koodistaan jo etukäteen sellaista, ettei koodiin tule turhia toistoja. Eli vähän kuten piirtelyssäkin hahmotellaan aluksi hahmoja, kannattaa ohjelmoidessakin suunnitella etukäteen mitä kaikkea mikin osa tekee, jottei isoja muutoksia tarvitse tehdä ohjelmoinnin "loppupuolella". Pitempään ohjelmoineet osaavat ajatella etukäteen jo rutiinilla, miten suurimmat sudenkuopat kierretään, tai miten voidaan esim. kustannustehokkaasti vaikkapa säästää aikaa jättämällä toisarvoisia ominaisuuksia pois (jotta ohjelmointiprojekti valmistuisi esim. kiireellisessä aikataulussa ajallaan).

tkok [23.12.2012 21:54:56]

#

makumaku kirjoitti:

Koneelle on tuossa vaiheessa ihan sama mikä se on. Ei siihen tarvita 3000 euron mäkkiä, kun 25 dollarin arm-linux-koneella tekisit jo kaiken oleellisen. Kyllä se for-looppi muutaman kerran jaksaa pyörähtää heikommallakin koneella.

Mistä saa 25 dollarin arm-linux-koneen 3k-macin ominaisuuksilla? siis ei kaikilla ominaisuuksilla, mutta niillä, joita tarvitset ohjelmoimiseen, esim. näppäimistö, (ehkä hiiri) ja riittävän tarkka näyttö, ja ehkäpä jopa wlan? ois tietty kiva, jos ois sen verta kovalevy tilaa (tai vast.), että sais jonku käyttiksen/ympäristön asennettua.
Niin mistä niitä saa? Ei löytyny googlella eikä kaverit tienny, eikä muilla foorumeilla näkynyt.

Lebe80 [23.12.2012 21:57:51]

#

tkok kirjoitti:

makumaku kirjoitti:

Koneelle on tuossa vaiheessa ihan sama mikä se on. Ei siihen tarvita 3000 euron mäkkiä, kun 25 dollarin arm-linux-koneella tekisit jo kaiken oleellisen. Kyllä se for-looppi muutaman kerran jaksaa pyörähtää heikommallakin koneella.

Mistä saa 25 dollarin arm-linux-koneen 3k-macin ominaisuuksilla? siis ei kaikilla ominaisuuksilla, mutta niillä, joita tarvitset ohjelmoimiseen, esim. näppäimistö, (ehkä hiiri) ja riittävän tarkka näyttö, ja ehkäpä jopa wlan? ois tietty kiva, jos ois sen verta kovalevy tilaa (tai vast.), että sais jonku käyttiksen/ympäristön asennettua.
Niin mistä niitä saa? Ei löytyny googlella eikä kaverit tienny, eikä muilla foorumeilla näkynyt.

No ei siinä kolmen tonnin mäkissäkään välttämättä ole näppistä tai näyttöä ;)

Mutta veikkaan, että tässä viitattiin Raspberry Pi-tietokoneeseen, johon voi kyllä hommata melkein minkä tahansa näytön ja näppiksen.

makumaku [23.12.2012 22:04:07]

#

tkok kirjoitti:

Mistä saa 25 dollarin arm-linux-koneen 3k-macin ominaisuuksilla?

Missä kohtaa sanoin että siinä olisi macin ominaisuudet. Kun just sanoin ettei siinä tarvitse olla niitä. En myöskään sanonut että näytön saa tuohon samaan hintaan, puhuin keskusyksiköstä, kun mainittiin konetehot. Miksi koneessa pitäisi olla kovalevy jos opettelee ohjelmoimaan, esim linux 8 gigan muistikortilta käy opetteluun hyvin, jne... En tiedä pilkulleen mitä nämä koneet ihan tarkalleen maksaa eikä se ollutkaan jutun pointi. Mutta esim Raspberry pi -projektin jonkun kympin linux koneella tekee jo aika paljon. Jatkakaa tästä, poistun vasemalle...

Pentu [23.12.2012 22:04:35]

#

Jep, itsekkin viisi vuotta enemmän ja vähemmän koodanneena (lähinnä PHP) olen sitä mieltä että paras olisi se, että jaksaa harjoitella ja kirjoittaa toimivia kokonaisuuksia.. Kauan olen opetellut, pitkiä ovat tauot olleet... Mutta jotain on jäänyt mieleen.. En siltikään voi sanoa hallitsevani php:ta hyvin.. mm. olio -ohjelmoinnista en ymmärrä mitään. Ja kiinnostus harhailee uusiin projekteihin. (nyt yritän opetella js:n kirjoittamista...)

Moni on tainnut jo sanoa, ettei tässä hommassa ole oikotietä onneen. En itse ole mikään hyvä ohjelmoija, mutta sentään silloin kun jaksan koodata, käytän aikani ongelman etsimiseen ja ymmärtämiseen. Enkä sen sijaan paremman ohjelmointi ympäristön etsimiseen. Jos ei vastausta itse keksi, niin siinä kohtaa voi kysyä jo neuvoa.

Kyllä se siitä, kun jaksat vain harjoitella ja muistat myös tehdä, ja kehittää omia projektejasi, oman osaamisesi rajoissa.

:D ^^ Eihän se 3k Mac ole sama kuin RPi (tai toisinpäin)... Mutta periaatteessa samat asiat sillä pystyy opetteleen, saman ohjelman (esim. <?php echo "Hello World!"; ?>) siinä RPi:ssä kirjoitat, kuin tehomyllylläkin..

makumaku [23.12.2012 22:04:55]

#

tkok kirjoitti:

Mistä saa 25 dollarin arm-linux-koneen 3k-macin ominaisuuksilla?

Missä kohtaa sanoin että siinä olisi macin ominaisuudet. Kun just sanoin ettei siinä tarvitse olla niitä. En myöskään sanonut että näytön saa tuohon samaan hintaan, puhuin keskusyksiköstä, kun mainittiin konetehot. Miksi koneessa pitäisi olla kovalevy jos opettelee ohjelmoimaan, esim linux 8 gigan muistikortilta käy opetteluun hyvin, jne... En tiedä pilkulleen mitä nämä koneet ihan tarkalleen maksaa eikä se ollutkaan jutun pointi. Mutta esim Raspberry pi -projektin jonkun kympin linux koneella tekee jo aika paljon. Jatkakaa tästä, poistun takavasemmalle...

tkok [23.12.2012 22:07:03]

#

Lebe80 kirjoitti:

tkok kirjoitti:

makumaku kirjoitti:

Koneelle on tuossa vaiheessa ihan sama mikä se on. Ei siihen tarvita 3000 euron mäkkiä, kun 25 dollarin arm-linux-koneella tekisit jo kaiken oleellisen. Kyllä se for-looppi muutaman kerran jaksaa pyörähtää heikommallakin koneella.

Mistä saa 25 dollarin arm-linux-koneen 3k-macin ominaisuuksilla? siis ei kaikilla ominaisuuksilla, mutta niillä, joita tarvitset ohjelmoimiseen, esim. näppäimistö, (ehkä hiiri) ja riittävän tarkka näyttö, ja ehkäpä jopa wlan? ois tietty kiva, jos ois sen verta kovalevy tilaa (tai vast.), että sais jonku käyttiksen/ympäristön asennettua.
Niin mistä niitä saa? Ei löytyny googlella eikä kaverit tienny, eikä muilla foorumeilla näkynyt.

No ei siinä kolmen tonnin mäkissäkään välttämättä ole näppistä tai näyttöä ;)

3k macbook pro "retina", josta alunperin oli puhe sisältää kaiken devaamiseen tarvittavan maksullisen. Raspberryjä löytyy 5kpl, mut silti tykkään enempi koodailla tällä macillä tai pyötä winukka koneella.

Lebe80 kirjoitti:

Mutta veikkaan, että tässä viitattiin Raspberry Pi-tietokoneeseen, johon voi kyllä hommata melkein minkä tahansa näytön ja näppiksen.

Tosiaan toi "voi kyllä hommata" yleensä aiheuttaa lisäkustannuksia.

Tää keskustelu haara ei kyllä auta alkuperäistä leffahyllyä, mutta ärsyttää toi raspi hehkutus "toimiva tietokone n. 35e", kun musta "toimivaan tietokoneeseen" kuuluu esim. tallennustila käyttöjärjestelmälle.

Offtopicina hyvä joululahjavinkki: Lataa Raspiin media center käyttis (raspbmc) ja pistä muistitikulle miljoona leffaa/sarjaa/musaa. Sopii kaikenikäisille! Huomenna voin raportoida tuloksista ;)

Lisäys:

makumaku kirjoitti:

tkok kirjoitti:

Mistä saa 25 dollarin arm-linux-koneen 3k-macin ominaisuuksilla?

Missä kohtaa sanoin että siinä olisi macin ominaisuudet. Kun just sanoin ettei siinä tarvitse olla niitä. En myöskään sanonut että näytön saa tuohon samaan hintaan, puhuin keskusyksiköstä, kun mainittiin konetehot. Miksi koneessa pitäisi olla kovalevy jos opettelee ohjelmoimaan, esim linux 8 gigan muistikortilta käy opetteluun hyvin, jne... En tiedä pilkulleen mitä nämä koneet ihan tarkalleen maksaa eikä se ollutkaan jutun pointi. Mutta esim Raspberry pi -projektin jonkun kympin linux koneella tekee jo aika paljon. Jatkakaa tästä, poistun takavasemmalle...

Sanoin kovalevy tai vastaava (esim. muistitikku tai kortti) ei sisältyne 25$. ja kuten sanoit ei ole pointti :)

Macro [23.12.2012 22:13:52]

#

tkok kirjoitti:

Raspberryjä löytyy 5kpl, mut silti tykkään enempi koodailla tällä macillä tai pyötä winukka koneella.

Pyörittääkö tommonen full hd -leffoja?

Pentu [23.12.2012 22:21:30]

#

Macro kirjoitti:

tkok kirjoitti:

Raspberryjä löytyy 5kpl, mut silti tykkään enempi koodailla tällä macillä tai pyötä winukka koneella.

Pyörittääkö tommonen full hd -leffoja?

1080p filuja. Ainakin sivujensa mukaan. (juurikaan en nuista ymmärrä, mutta eikös tuossa luotu toi 1080 tason kuva jotenkin tyyliin puolet kuvasta joka toisella näyttö kerralla loput taas toisella puoliskolla).

latenleffahylly [23.12.2012 22:22:51]

#

Joo hyviä pointteja. Osa teistä ei siedä minua lainkaan, pahoittelut. Juu.. sitä olen yrittänyt sanoa että moni kokenut ohjelmoija on neuvonut minua panostamaan koodausharjoitusten ohella -> ohjelmointiympäristön rakentamiseen/ ymmärtämiseen. Oma ehdotukseni on kunnon tietokone ja MAMP PRO.

Näiden avulla rauta on kunnossa ja projektien tekeminen onnistuu. Koodaaminen voisi tapahtua NetBeansilla koska sillä voi tehdä Javaa ja PHP:tä sekä debuggaus on mukava kun yrittää ymmärtää yksityiskohtaisesti asioita.

Lyhyesti taustoistani:

- 3,5 vuotta sitten en osannut koodata lainkaan, en tiennyt käsitteitä HTML, CSS, PHP
- työväenopiston kotisivujen teko -kurssi antoi kipinän ja koodasin 1. elokuva-aiheisen web-sivun
- kurssin innoittamana hain datanomi koulutukseen ja tulin valituksi
- suoritin datanomi paperit (2.v) ja siinä samassa olin työharjoittelussa webbi-firmassa (mac, wordpress jne.)
- yritin koulun jälkeen löytää työtä, siinä samassa tein 2 asiakastyötä (tuotto alle 1000€)
- pääsin nyt kesällä koulutusohjelmaan jossa kurssipäiviä ja työpaikalla harjoituksia

--> Keskityn nyt Java harjoituksiin, jotka hyvin samanlaisia kuin PHP. Omat web-sivuni olen koodannut uudestaan 4. kertaa ja käytin niiden tekoon: html, css, php, wordpress, myös hiukan javascriptiä (mm.ajax). Valokuvaan silloin tällöin ja osaan jotain Photoshopilla. Aikaisempi koulutustaustani on graafiselta alalta photoshop, indisign jne. Nyt tosiaan yritän jotenkin hahmottaa sitä mihin kannattaa keskittyä. Teidän avulla olen päättänyt keskittyä oman kehitysympäristön rakentamiseen ja rutiinin kasvattamiseen tekemällä lukuisia pieniä harjoituksia päivittäin.

Minulla oli vaikeuksia hyväksyä että olisin "vain" php-koodari. Koska vahvuuteni ovat käyttöliittymä suunittelu, värit, taitto, ulkoasu jne. Toisaalta olen aika tarkka ja nautin kauniisti sisennetystä koodista. PHP kiinnostaa koska se liittyy mm. web-sivuihin. Oma tavoitteeni on osata tehdä seuraava projekti:

- pienet web-sivut
- toimivuus: ->mobile ->tablet ->laptop ->desktop
- otetaan huomioon progressiivinen kehitys ja responsiivisuus
- tietoturva ja sisäänkirjautuminen
- mysql tietokanta ja webhotelli

Käytettävät web-tekniikat ovat niitä jotka hallitsen kun se päivä koittaa eli: HTML5, CSS3, JavaScript, PHP - toivon että ette heti lyttää. Uskon että minulla on mahdollisuus tähän 2-3 vuoden säteellä. Yritän testata projektia koko ajan. Eli PC 23" näyttö, Windows 7 (IE,FF,Chrome,Opera), iPad3 kosketusnäyttö, iso resoluutio, tuleva puhelin ja kannettava.. vuoden 2013 aikana.

Olen jopa miettinyt että seuraisin virhelogia SVN kautta iPad näytöllä langattomasti. SVN toimikoon varmuuskopiointiympäristönä. Ja loppuun vielä huomautus, olen kokematon ohjelmoija mutta osaan toki asioita sieltä täältä, esim. SQL, MySQL, validointi, jne. jne. Kiitos kuitenkin kaikille kommenteista, vaikka toivonkin että ne eivät olisi noin agressiivisia. Tuskin uskaltaa tänne enään kirjoittaa jos noin pahasti suututte.

Pentu [23.12.2012 22:36:47]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Käytettävät web-tekniikat ovat niitä jotka hallitsen kun se päivä koittaa eli: HTML5, CSS3, JavaScript, PHP - toivon että ette heti lyttää. Uskon että minulla on mahdollisuus tähän 2-3 vuoden säteellä

Saatan toki olla väärässäkin, mutta eikös CSS3 noudata pitkälti samaa linjaa kuin aikaisempi CSS2.1, 3:ssa on vain joitakin uusia asioita. Samaten HTML5 taitanee noudattaa pitkälti samoja asioita kuin HTML4.1, 5:sessa on vain joitakin uusia elementtejä.. Ja joitakin vastaavasti jäänyt pois. Ja taitaa muitakin pieniä eroja olla. Kovin paljoa en näihin ole perehtynyt. Mutta tämä on minun näkemys asiaan.

Ja etköhän saa tuon ensivuoden aikanakin kehiteltyä jos jaksat projektin kimpussa hääriä. Toki eri asia on, että vaaditko itseltäsi paljon sellaisia asioita joita et vielä ymmärrä.. Jolloin uuden opettelu vie melkoisesti aikaa. Vai mahdatko laskea tuohon myös sen kehityksen parempaan (toivottavasti) suuntaan.

jukkah [23.12.2012 22:43:46]

#

latenleffahylly kirjoitti:

ohjelmointiympäristön rakentamiseen/ ymmärtämiseen.

Tällä tarkoitetaan luultavasti kehitysympäristön (eli ohjelmointiympäristön) asentamista, konfiguroimista ja ymmärtämistä. Kaikki ohjelmat, joita tarvitaan ohjelmoinnissa, kuuluvat kehitysympäristöön. Eri projekteissa ja eri koodareilla siihen sisältyy siis eri työkaluja. Kyse ei ole raudasta vaan softasta.

tmub [23.12.2012 22:45:55]

#

Vielä tarkennus ylempään: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ohjelmointiympäristö

makumaku [23.12.2012 22:48:24]

#

Okei, kerta kiellon päälle näin jouluna.
Sanoin väärin kun väitin että tuollainen muutaman kympin Raspberry olisi ominaisuuksien puolesta riittävä ohjelmoinnin harjoitteluun.
Itse asiassa se on ominaisuuksien ja tehojen puolesta rajusti ylimitoitettu.
Pointi oli että jos intoa riittää, niin nykyinen kone aivan varmasti tekee tehtävänsä.

Suurin osa foorumilaisista lienee paljon nuorempia kuin minä. Joten kerrotaan miten entisaikaan opeteltiin ohjelmoimaan.
Joskus muistaakseni 1983 hyvin pienenä nassikkana paikalliseen kodinkoneliikkeeseen tuli esittelykäyttöön Salora Fellow mikrotietokone. Päivällä sitten koulun jälkeen fillaroitiin kauppaan hakkaamaan konetta. Aamulla oli ehkä lapulle tehty vähän pläniä että mitä koneella tehtäisiin. Kaupassa ehti konetta hakata ehkä sen 30-40min kun myyjät ajoivat ulos. Tuossa ajassa ehti koodata numeronarvauspeliä, lotto-ohjelmaa ja sen sellaista pientä. Sitten taas seuraavana päivänä uudestaan ja kaikki alkoi alusta, koska ei ollut mihin ohjelmaa tallettaa, tai ehkä kynällä siihen samalle paperilapulle johon se plänikin oli tehty.
Tuolloin ei osannut edes uneksikaan tuollaisesta raspberryn kaltaisesta tehomyllystä, mutta mitään estettä ei ollut oppia ohjelmointia.
Niin, ja älkää kysykö mitä IDE tuossa Salorassa oli.

tkok [24.12.2012 00:39:18]

#

Pentu kirjoitti:

Macro kirjoitti:

tkok kirjoitti:

Raspberryjä löytyy 5kpl, mut silti tykkään enempi koodailla tällä macillä tai pyötä winukka koneella.

Pyörittääkö tommonen full hd -leffoja?

1080p filuja. Ainakin sivujensa mukaan. (juurikaan en nuista ymmärrä, mutta eikös tuossa luotu toi 1080 tason kuva jotenkin tyyliin puolet kuvasta joka toisella näyttö kerralla loput taas toisella puoliskolla).

Hyvin pyörii, testaillu muutamalla eri codecilla, katsotaan jos jossain välissä testais missä kyykkää, jos bitrate on minkäkin korkea milläkin kodekilla.

Blaze [24.12.2012 02:05:19]

#

tkok kirjoitti:

Hyvin pyörii, testaillu muutamalla eri codecilla, katsotaan jos jossain välissä testais missä kyykkää, jos bitrate on minkäkin korkea milläkin kodekilla.

Mites ois 1080p H.264 10-bittisillä väreillä ja vielä ASS-subit kaupan päälle? Mun Atomi ei pysty, en usko, että Raspikaan. Tai jos pystyy, niin ostan heti.

latenleffahylly [24.12.2012 10:36:04]

#

Hetkinen, hetkinen.. Eikö tästä ollut aikanaan puhe, että jos käyttää NetBeans IDE ympäristöä niin jo pelkkä Java osuus on niin iso että koneelta vaaditaan tehoja.

Sitäpaitsi ketä haittaa jos kone on uusi tehokas macbook pro 15" retina. Verkkokauppa.comissa näyttävät todella hyviltä. Kaunis design ja nopeus.

qeijo [24.12.2012 11:53:13]

#

voi voi ja lämmin leipä.

Lebe80 [24.12.2012 13:44:26]

#

Eikös se retina ole vain Applen oma nimitys Windowsin huononäkö-moodille...

tmub [24.12.2012 19:31:52]

#

Sinun macbook pro 15" pikkunäyttöinen retina on todella todella tehoton 3k hintaiseksi tietokoneeksi. Kai tajuat että tohon hintaan ostat TODELLA tehokkaan pöytäkoneen, kaveriksi näytön, läppärin ja vaikka puhelimen?


PS: http://netbeans.org/community/releases/69/relnotes.html#system_requirements

The Alchemist [24.12.2012 21:10:48]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Hetkinen, hetkinen.. Eikö tästä ollut aikanaan puhe, että jos käyttää NetBeans IDE ympäristöä niin jo pelkkä Java osuus on niin iso että koneelta vaaditaan tehoja.

Sitäpaitsi ketä haittaa jos kone on uusi tehokas macbook pro 15" retina. Verkkokauppa.comissa näyttävät todella hyviltä. Kaunis design ja nopeus.

Asenna NetBeans koneellesi ja testaa, että pyöriikö se riittävän hyvin sillä. Ei tarvitse arpoa, säheltää eikä sekoilla.

latenleffahylly [25.12.2012 10:18:35]

#

Mistä ihmeestä teette näitä oletuksianne? Olen tutustunut netbeansiin jo pari vuotta sitten ekan kerran. Oma PC:ni täyttää hyvin nuo vaatimukset jne. Kyse oli oman kehitysympäristön pystyttämisestä. Laptop on siitä hyvä että se voisi kulkea mukana työpaikan ja kodin välillä. Jos työ joskus löytyy ja vuokra tulee maksetuksi ajallaan.

Eli yritän nyt koota asioita joita tarvitsen ympäristöön:

- MAMP PRO
- webhotelli
- ftp
- netbeans
- ehkä virtuaalibox?
- phpmyadmin
- mysql, php, apache
- svn

Kaikista hauskin on se että 90% näistä on tuttuja jo ennestään. Se suuri asia on järkevä ympäristö ja sen organisoiminen. Miten esim. Tehdä ammattimainen kansiorakenne ja mihin sijoittaa se (Mac OS X)

tmub [25.12.2012 10:22:18]

#

Tiedätkö edes mikä MAMP on? Keskityt taas aivan vääriin asioihin...

latenleffahylly [25.12.2012 10:54:46]

#

Katson juuri MAMP tutorial videota youtube. Kysymykseni on että kumpi kannattaa asentaa, MAMP vai XAMPP -> Mac OS X

..ja miten niin taas väärästä päästä.. Teen juuri harjoituksia netbeans ja siinä samalla otan selvää miten rakentaa kehitysympäristö mac os x. En mitenkään voi jaksaa koodata joka päivä monta tuntia.

tmub [25.12.2012 11:11:34]

#

Olet oikeassa, olin väärässä.

The Alchemist [25.12.2012 11:12:42]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Mistä ihmeestä teette näitä oletuksianne?

Sinun varsin epäkoherenteistasi kirjoituksistasi.

Kannattaisi ehkä tyhjentää ajatuksia välillä ihan muissa hommissa kuin koko ajan web-devaamista miettien, liittyi se sitten softaan tahi rautaan.

Etkö itse muka näe, miten typerää on katsella YouTubesta videoita siitä, miten asentelet Mäkkiin jonkin web-kehitysympäristön, kun sinulla ei edes ole Mäkkiä? Tuo ei vie sinua yhtään lähemmäs tavoitettasi oppia web-kehittäjäksi.

Tmubin kysymys siitä, ymmärrätkö mikä "MAMP" on, on mielestäni todella osuva. Viimeisimmissä ranskalaisissa viivoissasi listan kärjessä on tämä mystinen "MAMP", vaikka myöhemmin luettelet erikseen vielä MySQL:n, PHP:n ja Apachen. Mistäs sanoista "MAMP" olikaan lyhenne? Aivan: Mac OS X, Apache, MySQL ja PHP.

-----------

En tykkää mennä henkilökohtaisuuksiin, mutta olen täysin satavarma (pl. pyöristysvirhe) siitä, että tämä Late on trolli, joten se täytyy myös sanoa ääneen.

Ihminen, joka on yksinkertaisesti niin tyhmä, ettei voi oppia alkeellisimpiakaan ohjelmoinnin perusteita vuosien yrittämisellä, ei voi osata kirjoittaa suomen kieltäkään sillä tasolla, kuin Late täällä kirjoittaa. Lisäksi hänestä ei löydy mitään muuta tietoa kuin tuo leffasivusto, ja hänen käyttämänsä profiilikuva, joita ei myöskään löydy kuin täsmälleen yksi kappale, on niin päivänselvä väärennös kuin mikään kuva voi ikinä olla.

En olisi lainkaan yllättynyt, jos "Lauri Hasko" olisi sama surullinen ja päästään sekaisin oleva trollaaja, jonka lautapelisivuston hautajaisia täällä juuri eilen vietettiin.

Tiedostan vastuuni yhtenä aktiivisista keskusteluun osallistujista, joten jatkossa yritän vähentää osuuttani tämän pelleilyn ylläpitämisessä.

latenleffahylly [25.12.2012 12:00:29]

#

Noniin.. alkemisti vauhdissa. Eli selitetäänpä nyt hieman teidän ajatuksenjuoksua. Kun kirjoitin MAMP, niin toki olen tutustunut siihen mitä tuo kirjainyhdistelmä tarkoittaa. Jos sitten listaan alle ne "samat" asiat niin sorry.

Toinen asia, asensin MAMPin ensi kertaa muistaakseni lähes 2 vuotta sitten. Kyllä vielä macille. Tällä hetkellä olen hankkimassa MacBook Pro konetta. Mieluiten "retina" koska siihen se kehitys jää, kun ihmissilmä ei tarkempaa tarvitse. 15" ei ole liian massiivinen 13" verrattuna. MAMP mielummin kuin XAMPP macille, koska erot pieniä. MAMP ulkoinen olemus vakuuttaa.

Kritiikistä sen verran että minun pitää opetella kirjoittamaan lyhyesti ja selvemmin. Se kuitenkin on vieläkin epäselvää että kun kysyn kysymyksiä, niin mistä alkemisti on saanut sen käsityksen etten osaa mitään tai tule oppimaankaan. Jos nyt käyn array tehtäviä läpi. Niin se ei tarkoita ettenkö olisi arrayta ennen käyttänyt. Yritän saada tämän taulukkomuuttujan paremmin haltuun. En ole aikaisemmissa tehtävissäni tarvinnut ensimmäistä tai viimeistä arvoa. Olen hoitanut tällaiset SQL-lauseessa.

Olen tehnyt asioita ylhäältä alas, eli ihan väärinpäin. Nyt palaan ihan juurille. Kehitysympäristöön haluan panostaa koska kokeneemmat ovat tätä painottaneet. Tuossa youtube videossa käytiin läpi MAMPin asentamista ja erilaisia säätöjä. mm. helvetin hankalaa root -salasanan vaihtoa, ehkä tulevaisuudessa tämä tapahtuu graafisessa käyttöliittymässä, jossa vain kirjoitetaan uusi nimi vanhan tilalle.

Nyt kun tutoriaali videota katsoin: iPad3+AppleTV+LCD TV+Genelec 2.1 niin opin uutta. En sanoisi asioita vaikeaksi koska video oli niin hyvä että kädestäpitäen neuvoivat kohta kohdalta. Niin eli se kehitysympäristö rakentuu kohdallani jotenkin näin:

MAMP
- MacBook Pro (3200€)
- Apache (jokin web-palvelin?)
- MySQL (tietokannat, taulut, jokin web-palvelin?)
- PHP (netbeans)

Olen kiinnostunut siitä mihin kansioon projektit tallennan. Tai miten saan oman webhotellin mukaan (mm. FTP). Entä omat web-sivut, omat asiakastyöt jne. Entä miten on kuvankäsittely? (photoshop cs6). Minulla selkeästi menee termit sekaisin ja muutenkin mikä on missäkin järjestyksessä. Tästä syystä tavallaan aloitin tämän topiicin eli olisiko joku opas miten laitetaan asiat järjestykseen: "Näin rakennat oman kehitysympäristön"

..sitten toinen juttu että vaikka olen ohjelmointiputkan "kaikkien aikojen tyhmin muka ohjelmoija" -listan ylivoimainen ykkönen niin pyrin kirjoittamaan omalla nimellä ja kuvalla. Olen itse toivonut että joskus foorumeille tarvitsisi aina oman kuvan ja nimen. Silloin keskustelu ei olisi niin hyökkäävää. Se voisi olla avoimempaa, riippuen toki aiheesta. No mutta seuraavaksi Java harjoituksia (array).

Macro [25.12.2012 12:29:39]

#

Miksi teet harjoituksia Javalla, kun koitat opetella PHP:tä?

kaviaari [25.12.2012 13:17:19]

#

Ohjelmointiympäristön kasaaminen on hankalaa kun ei ole asioista niin perillä että tietäisi mitä tarvitsee ja mihin mitäkin käytetään. Ihan perusjutut kuten versiohallinta voisi olla tutustumisen arvoisia. Jos ei kiinnosta koodata kuin alle tunti päivässä niin voi toki pohtia onkohan tämä se paras toiveammatti...

Graafinen suunnittelu yms. näyttää kuitenkin luonnistuvan, joten ei kannata väkipakolla yrittää puskea ohjelmointiin jos se ei motivoi oikealla tavalla.

latenleffahylly [25.12.2012 16:07:31]

#

Mistä ihmeestä keksitte noita olettamuksia? SVN versionhallintaa olen käyttäny nyt n.5kk. Ja tunti päivässä on enemmänkin 6 tuntia. Java harjoituksia teen koska Suomessa nähtävästi koulussa opetettu ainakin ennen paljon pelkällä Javalla. Toisaalta syntaksi ei eroa kovinkaan paljoa ja periaate sama.

Kun oppii 1 kielen toisen oppiminen ei vaadi liikaa. Java vs. PHP. nyt tämä kehitysympäristö juttu niin itse käsitän että tehokkaasta koneesta ei ole haittaa. Softana MAMP ja netbeans mm. Tähän kyselen millaisia teidän kehitysympäristönne ovat?

ljlassi [25.12.2012 16:17:44]

#

Niin kuin tässä monet ovat yrittäneet sanoa olet kyllä nyt aivan hakoteillä koko homman kanssa.

Ensinnäkkin on mahdotonta määritellä, kuka on web-koodauksen ammattilainen ja kuka ei. Web-koodarin nimikettä voi käyttää kuka vain, käytännössä sitä kannattaakin käyttää jos olet toimenkuvassa joka on pääosin web-koodausta, tittelisihän on kuitenkin tarkoitus kertoa lähinnä siitä mitä teet. Kuka on sitten hyvä web-koodari, ei siihenkään voi vastata. Ihmisen luonteesta johtuen asia liittyy käytännössä ammattikunnassa saamaasi arvostukseen, kun ylität tietyn pisteen sinua aletaan pitämään "ammattilaisena". Senkin pisteen ylittämiseen ei välttämättä tarvitse kuin osata yksi kieli todella hyvin.

Toisekseenkin se tärkein asia, eli mihin tarvitset tuhansia euroja maksavaa kehitysympäristöä jos opiskelet alkeita? Eihän sellaisesta haittakaan ole jos rahaa tursuaa korvista ulos, mutta ei sillä oikeasti tee yhtään mitään tässä vaiheessa. Linux + Apache + PHP + MySQL + PHP + PHPMyAdmin eli niinkutsuttu LAMPP riittää koodauspuolella lähes kaikkeen mihin yksin työskentelevä ihminen voi kyetä web-ohjelmistokehityksessä jos tarkoituksena on pysyä erossa .NET ympäristöstä. Myllyksi (ohjelmoinnin alkeita voi kyllä opetella vaikka C64:llä) riittää mikä tahansa Windows 7:ää ja Ubuntua pyörittävä vehje, tietysti mitä nopeampi sitä kivempi jos Windowsin puolella joutuu paljon hommia tekemään.

Näytöksi käy käytännössä mikä tahansa, tietysti pöytäkoneen kanssa suurempi resoluutio auttaa ehkä jonkin verran työskentelyä. Läppärin kanssa kannattaa ottaa huomioon kuljetuspuoli.

Mitään tabletteja tai vastaavia et ainakaan omasta mielestäni tarvitse, kyllä ne linkit ja muut toimivat niilläkin jos HTML on validia. Ennemminkin ongelmana on se miltä sivu näyttää puhelimen ruudulla, mutta senkään testaamiseksi ei tarvitse markkinoiden kalleinta luuria. Tietenkin jos rahaa on liikaa niin miksei.

Sitä en kyllä ymmärrä, miksi haluaisit Macin. En usko, että lähes kukaan käyttää Maccia serverinä. Jos työllistyt niin tulet olemaan lähes aina tekemisissä Linuxin kanssa, joskus eteen voi tulla Windows Server. Loput vaihtoehdot ovatkin käsitykseni mukaan lähinnä joitain lujitettuja palvelinkäyttiksiä, joihin kenelläkään potentiaalisella asiakkaallasi ei olisi varaa.

Tärkeintä sinulle olisi nyt, että jos todella olet kiinnostunut ohjelmoinnista niin opettelisit yhden kielen kunnolla. Kun osaa perusteet kunnolla niin uuden kielen melkeinpä oppii viikossa jos tarve tulee.

Arttut02 [25.12.2012 18:27:54]

#

Late. Kirjoista (e:llä tai ilman), youtubesta ja ties mistä saa aivan äärimmäisen hyviä vinkkejä ohjelmointiin. Kannattaa kuitenkin välttää sitä, että "rakastuu" tiedon etsimiseen liikaa. Pian huomaa, että on lukenut monet kirjat, katsonut monet videot, mutta ei ole kirjoittanut pätkääkään koodia.

Tämän duunin oppii parhaiten tekemällä. Hyvä on hommata perustieto kirjoista ja videoista yms., mutta mitä nopeammin tiedon ottaa käyttöön, niin sitä nopeampaa oppii. Kannattaa vääntää joku itseä kiinnostava projekti ja ratkoa matkanvarrella tulevia haasteita ja ongelmia. Näin karttuu taito ohjelmointikielestä ja sen koukeroista ja käytännöistä. Tietoa tarttuu väkisinkin vaatteisiinkin matkanvarrella - jotkut hyviä ja jotkut vähemmän hyviä.

Noista teksteistäsi tulee välillä sellainen kuva, että haluat kaiken olevan täydellistä. Kiinnostus lopahtaa hyvinkin nopeasti, jos käytät kaiken energiasi työtuolin säätämiseen optimaalikorkeuteen työpöytään nähden tai johonkin muuhun yhtä tärkeään.

Itse seuraan paljon oman alansa osaajia twitterissä ja blogin feedien kautta. Niistä yleensä saa paljon käyttökelpoista matskua ja insipiraatiota arkityöhön.

Kannattaa käydä myös tsekkaamassa tutoriaaleja alla olevasta osoitteesta. Luulisin, että niistä voi olla sinulle hyötyä. Kaikkea ei kuitenkaan kannata käydä läpi, vaan lueskella mielenkiintoisimpia.

https://tutsplus.com/

latenleffahylly [25.12.2012 22:14:42]

#

Hmm.. hienoja postauksia otan niistä opiksi. Tuosta Mac asiasta sen verran että web-alalla olen törmännyt paikkaan, jossa kaikilla omenat. Toisessa paikassa saa itse valita (Mac, Windows, Ubuntu Linux). Tärkein että alusta on itselle optimaalisin. Joku harjoitusympäristö täytyy olla, mutta nykyään tajuan kutsua tätä jo kehitysympäristöksi.

Sitten kiitos tuosta tutusta linkistä. Olen havainnut että sielläkin hyviä tutoriaaleja, joista yhtä käytin juuri (login + register panel).

Tuota, tuota.. tekstejäni mielestäni väärennetään jatkuvasti. Juuri äsken sain ylläpito tehtävän. Siihen liittyi Wordpress, html, php, mysql, phpadmin, webhotelli jne. Koodasin nopeasti uuden ominaisuuden NetBeansilla. Kyllä kyseessä on asiakastyö. Palkka: ilmainen netti joka kk. Ihan kiva. Eli toisin sanoen olen hyödyntänyt osaamistani. Toinen juttu on kun myin ekan asiakastyöni niin hommasin niillä rahoilla (iPad3). Elikkä kyllä olen saanut myös tuottoa oppimastani.

On totta että olen noviisi monessa asiassa. Mutta se että nyt koodaan Javan alkeita, niin on vain hyvä. Sellaisia asioita joita olen käyttänyt vuosia sitten kuten tuo "array" saavat nyt aivan uuden merkityksen kun ymmärrän paremmin. Toinen juttu on edelleenkin se että en aloittanut koodaamaan Macilla. Vaan surkealla työväenopiston koneella. Sitten oli koulukoneita jne. Kun pääsin datanomi kouluun hommasin oman PC:n, 23" näyttö jne. ihan uusi oli. Jossain vaiheessa tajusin kuinka pihalla olen tablet maailmasta, joten onneksi tein rahat iPadiin. Nyt huomaan olevani pihalla mobile maailmasta, mutta onneksi kävin kurssilla ja ajattelin hommata Lumian.

Elikkä osaan sieltä täältä asioita. Joissakin jutuissa on kuitenkin naurettavia puutteita. Jokatapauksessa toivon että 1 vuoden sisällä perusteet on hallussa. 2 vuoden sisällä haluan pystyä kutsumaan itseäni hyväksi ohjelmoijaksi, mutta en erittäin hyväksi (huomatkaa ero). Eli nyt olen vaiheessa jossa laitan kehitysympäristön uudelle tasolle. Sellainen nimittäin minulla on jo nyt:

- PC, 23"
- NetBeans
- FTP
- Webhotelli, DirectAdmin, phpMyAdmin
- Virtuaalibox, lamp, svn
- selaimet, dropbox jne.

Netti on 10/10Mb ja googlen kautta saan tietoa. Se tosiaan mitä nyt haluan olisi työn ja kodin välinen kannettava. Nopea, tehokas, hieno. MAMP ympäristö on helppokäyttöinen ja kehuttu. Netin nopeutta haluaisin nostaa 100Mb. Olisi hieno jos olisi tämä tuttu ja hyvä ympäristö aina lähellä. Myös asiat kuten Skype, YouTube kanavat, Twitter profiili, Flickr olisi tarvittaessa mukana. Voi olla että pidän PC:n omana kuvankäsittely alustana. Photoshop CS6. Valokuvaus on myös kivaa ja yritän yhdistää sen Wordpressiin ja koodaukseen.

Mutta, mutta.. olkoon niin että nyt keskityn 90% niihin harjoituksiini. Perusteet pitää olla kunnossa ennen kun voi oppia vaikeampaa tavaraa. Niin se vielä että olen laittanut tietokantoja kuntoon ja rakennellut taulujen välisiä yhteyksiä, tietotyypit jne. olen noviisi, mutta aika kokenut monessa (n.2-3v.)

Lisäys:

Tuli mieleen nettiä selatessa että miksikä oikeaoppisesti kutsutaan ympäristöä, jossa ihminen koodaa sivuja tai sovelluksia webbiin? Nyt käsitän että kehitysympäristö = ohjelmointiympäristö. Esim. NetBeans on tällainen.

Yritän saada asioita, kuten FTB, VirtualBox, NetBeans, XAMPP saman nimen alle. Miten näitä asioita opetetaan paljon nuoremmille.

Lebe80 [26.12.2012 01:19:07]

#

Ei se kyllä vielä tuottoa ole. Itsehän maksan joka kuukausi asunnosta lyhennykset, auton vakuutukset, sähköt yms... lisäksi palkan pitää riittää ruokaan ja uusiin vaatteisiin ja muuhun elämiseen. Voisi sanoa, että halvalla olet tehnyt.

Edit:
Jäbä koodaa mäkillä ja hankkii photarin pc:lle... mikä nyt on, päinvastaispäiväkö?

Lisäys:

Ja lopeta niistä hankkimistasi laitteista puhuminen, on täällä muillakin vanhentuvaa teknologiaa ja muuta materiaa kotona, mutta ei ne tee yksistään kenestäkään koodaria.

Keskity nyt vain siihen ohjelmoinnin rutinoimiseen. Se millä koodaat on ihan sama, kunhan pidät merkin ja mallin omana tietonasi. Joku mäkki saattaa 13-vuotiaiden lastenkutsuilla herättää kateutta, mutta samaa ikääntyvää tekniikkaa siellä on kuin muissakin koneissa.

latenleffahylly [26.12.2012 09:24:06]

#

Kiitos neuvoista. Mielestäni Mac, Linux, PC ovat kaikki samalla viivalla. Hassua vaan että jotkut eivät voi sietää Applesta tykkääviä. Kun sitten itse hommaavat ekan Macin, niin ihmettelevät kuinka laadukas hardware kyseessä.

samip [26.12.2012 09:45:45]

#

ei kai kukaan macceja tai maceistä tykkääviä moittinut, vaan outoa hössötystäsi aiheesta. ei se php-koodisi siitä miksikään muutu vaikka ajaisit sitä millä käyttöjärjestelmällä tai raudalla.

qeijo [26.12.2012 13:03:52]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Miten pääsen web developeriksi?

Opettele kutomaan

Lebe80 [26.12.2012 13:54:50]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Kiitos neuvoista. Mielestäni Mac, Linux, PC ovat kaikki samalla viivalla. Hassua vaan että jotkut eivät voi sietää Applesta tykkääviä. Kun sitten itse hommaavat ekan Macin, niin ihmettelevät kuinka laadukas hardware kyseessä.

Itse taas ihmettelen, kuinka mäkkiä ylistävät vertaavat aina sitä kolmentonnin mäkkikokemusta siihen kolmen sadan euron pc-kokemukseensa.

Blaze [26.12.2012 15:12:36]

#

qeijo kirjoitti:

latenleffahylly kirjoitti:

Miten pääsen web developeriksi?

Opettele kutomaan

Tai anna radioaktiivisen hämähäkin purra!

latenleffahylly [26.12.2012 17:27:43]

#

Kysytään sitten suoraa kun ei muu auta. Voitteko kertoa omasta ympäristöstä kotioloissa? Onko esim. 1 vai 2 näyttöä. Entä kuinka otatte huomioon? Desktop/laptop, tablet/mobile kehityksen? Miten testaatte.. Back end ja front end.

Itsellä tosiaan työpöytä, jossa 23" PC, iPad3, NetBeans, XAMPP, VirtualBox, FTP, oma webhotelli, 5 suosituinta selainta, kehitystyökalut (FF,Chrome), iPadissa diet coda, ebooks kirjoja mm. Php. Työtuoli, pöytälamppu, youtubessa tilaan paria tutorial kanavaa, svn.

rainmaker_ [26.12.2012 17:34:46]

#

Jos nyt noin paljon kiinnostaa lukea mitä muut käyttää, niin täältä löydät haastatteluita siitä.

Tämänkin ajan minkä täällä kysylet tästä voisit olla tekemässä niitä java harjoituksiasi.

latenleffahylly [26.12.2012 21:25:11]

#

Kiitos linkistä, tutustutaan.. Kysymys? Mitä tapahtuu aivoille kun käy läpi kymmeniä toisiaan toistavia java harjoituksia, joululomat ja uudenvuoden.. No motivaatiota on, mutta jotenkin alkaa pikkuhiljaa riittämään.

Grez [26.12.2012 21:33:07]

#

Aivot tykkää siitä että niitä käytetään, mutta tietenkin niidenkin täytyy välillä levätä.

makumaku [26.12.2012 21:48:02]

#

Jos pelkän joululoman aikana muutaman tunnin päivittäinen koodaaminen aiheuttaa tunteen että homma alkaa riittämään, niin miten ajattelit sitten ansiotöissä tehdä samaa asiaa 200 päivää vuodessa ja 8 tuntia päivässä? Myös näistä kysymyksistäsi on helppo päätellä että koodaaminen ei ole ehkä aidosti se sydämenasia, koska alitajuisesti (tai tahallisesti) keskityt kaikkeen muuhun kuin itse siihen koodaamiseen. Tältä se minusta näyttää. Tai sitten yrität etsiä joitakin oikopolkuja/syitä, taas välttääksesi niitä harjoitusten tekemistä.

Kun olen nyt tämän ketjun lukenut kirjoituksiasi, niin olen melko varma että koodaaminen ei ole se juttu jota sinun kannattaisi tehdä työksesi. Olisiko se ehkä enemmän jokin graafinen juttu, tai jokin muu asia, en tiedä. Tiedän että tämä oli kova kommentti, mutta tämä ei ollut sanottu missään nimessä ilkeällä mielellä, vaan auttaaksesi sinua tulevaisuudessa keskittämään johonkin oikeaan asiaan, jossa olet hyvä ja joka kiinnostaa. Tosin en edes tiedä onko tämä koko ketju jokin provo/vitsi, mutta kuitenkin.

efteri [26.12.2012 21:48:57]

#

Ei se ohjelmointi mitään varusteurheilua ole, unohda siis turhat softat, tarvikkeet yms mitä et tarvitse. Keksi mitä haluat toteuttaa ja sitä mukaan kun tarvitset jotain hanki se.

Tee vaikka nettisivut keksitylle parturikampaamo yritykselle, joka sisältää jonkinlaisen ajanvaraus -systeemin. Mikäli saitista tulee toimiva ja nätti, niin voit koittaa vaikka myydä paikalliselle yritykselle sivun.

Jalmari91 [26.12.2012 22:20:34]

#

Meillä töissä käytetään ihan perus-PC:tä (4-ytiminen intel core i5, ~500GB hdd, ~21''), johon on asennettu Windows 7 ja virtuaalikone jossa on Ubuntu Linux. Työskentelen lähinnä androidin parissa töissä, joten itselle sopivin ympäristö on ihan emacs. Ja nämä siis monikansallisessa it-yrityksessä. Kotona koodaan läppärillä jossa on Windows 7 ja Arch Linux. Mutta sillä ei ole oikeasti merkitystä millä koodaat, vaan mitä. Sun oikeasti pitäisi lopettaa tuo jankkaaminen ihan turhista asioista. Olen käynyt monissa alan työhaastatteluissa (kolmessa ;)), ja ainoa mitä on kysytty koodausympäristössä on se, että osaanko kääntää "käsin" koodia vai olenko käyttänyt pelkästään IDEä ja sekin sen takia, koska se oli relevanttia työssä. Eli vähemmän puhetta ja enemmän koodia. Ihmettelen tosissaan jos olet 32-vuotta kuten profiilisi kertoo, koska nuo asiat josta keskustelet on sellaisia, joista ehkä jotkut 10-14 -vuotiaat voisivat keskustella. Kiitos ja anteeksi.

latenleffahylly [26.12.2012 23:21:45]

#

Hmm.. Mielenkiintoisia kommentteja, kiitän. Ehkä kyse on siitä että olen tehnyt viimeiset kuukaudet paljon harjoituksia. Eli pidän siitä että pääsen tekemään php, css, html, sql, mysql juttuja. Eli monipuolisempaa. Noissa java harjoituksissa mietin koko ajan miten käyttää noita asioita jossain projektissa.

Sitten noista taustoista lyhyesti, että olen kertonut koodanneeni omat sivuni 4 kertaa alusta saakka. Ensimmäinen versio on yli 3 vuoden takaa. Joten se osoittaisi kiinnostusta koodaamiseen. Mutta toki on kiinnostavampaa hakea elokuvien tietoja tietokannasta kuin numeroita samasta tiedostosta.

Int[] taulukko = {2, 5, 17, -3}

Toisaalta yksi hienoimpia tunteita oli saada asiakastyö liveksi ja sitten palautteen avulla aloittaa bugejen korjaus ja parantelu. Onhan se tunne hieno kun hommasin tämän iPadin josta nyt kirjoittelen, omilla tuotoilla. Eli 2 vuotta datanomin papereja saalistin ja sitten onnistuin rakentamaan tämän "kuuluisan" työvuoronvaraus ohjelman. Toki kun taitoa tullut niin olen tajunnut että monet asiat tekisin nyt aivan toisella tavalla. Funktioina mm.

Eräs asia minkä olen huomannut tässä harjoituksia tehdessä että itseluottamusta tarvitsisi paljon enemmän. Eli kun opin jotain tulee hyvä fiilis, sitten tulee uusia asioita usein vaikeampia ja putoan taas pohjalle, tiedättekö tunteen ... Eli tulee olo ettei osaa yhtään mitään. Luulen että on kyse oppimisesta. Eli oppii jotain, menee viikko kaksi sen sisäistämiseen ja jossain siinä välissä on olo että ei osaa mitään.. Eli oppiminen tulee unen ja levon aikana.

Tuossa eräs ilta jouduin tekemään uuden toiminnon työvuoronvaraus ohjelmaan, kiireessä ja stressissä.. Mutta kuinka kävikään, keksin ratkaisun nopeasti, miten se koodataan ja miten testataan.. Kaikki reilussa tunnissa. Samassa ehdin hieman tutkia koodiani ja tajusin että asiat olisi voinut tehdä paljon yksinkertaisemmin ja turvallisemmin. Kommentointi ja muuttujien nimeäminen jne. Tässä hetkessä huomasin edistyneeni noin 4-5 kk aika paljon. Jotenkin eri tasolla. Vaikkakim alkp. Versio olikin täysin toimiva.

Kiitos vielä nuubille että jaksoit kertoa omasta ympäristöstäsi. Sitten vielä se että huom!! Kuten jo aikaisemmin kerroin, aloitin hyvin vaatimattomasti noin 3,5 vuotta sitten, eli nyt olen jo pitkään toivonut kunnon tehokasta konetta. Ja mieluiten ei Windows, itselläni Windows 7 mikä on hyvä, mutta jotenkin nuo Applen tuotteet ovat toimivampia, varmempia ja siksi parempia myös kalliimpia. Ilmaa välissä.

..niin ja jos joku on sitä mieltä että koodaus ei ole juttuni, niin on totta että hc java tai hc php -koodaus eivät varmaan koskaan tule olemaan vahvuuteni, mutta sen sijaan haluan ymmärtää olioita ja sitä kautta muutkin web-tekniikat aukeavat paremmin. Esim. JavaScript. Mielestäni ei pidä olla pro koodaaja jotta voisi tehdä tuottavaa työtä. Se on kuitenkin suunta ja tavoite .. Kehittyä ohjelmoijana.

Lisäys:

Jalmari91 kirjoitti:

Ihmettelen tosissaan jos olet 32-vuotta kuten profiilisi kertoo, koska nuo asiat josta keskustelet on sellaisia, joista ehkä jotkut 10-14 -vuotiaat voisivat keskustella. Kiitos ja anteeksi.

Mitä tarkoitat tällä kommentilla? 3,5 vuotta sitten en osannut riviäkään koodia, joten siihen nähden olen jo kokenut, mutta varmasti aukkoja perusteissa.

Toinen pointti, te osaatte kaikki valtavan paljon enemmän mitä edes tajuatte. Varsinkin ne jotka alkoivat kiinnostua koodaamisesta jo ekalla luokalla. Se on mielestäni poikkeuksellista. Minä ja kaverini tappelimme, varastimme omenoita ja rakensimme lumilinnoja silloin. Te siis useat teistä ovat olleet poikkeuksellisen kypsiä ja älykkäitä jo hyvin nuorena.

Mutta, mutta.. Nämä samat ihmiset eli yli 50% koodareista, ottavat todella herkästi asioita itseensä. Eivät kestä kritiikkiä ja laittvat ihmisiä kategorioihin. Tuo tajuaa asioista nuo 99% eivät tajua mistään mitään. Aliarvioitte ihmisiä, ettekä tajua mitään tunneälystä. Olette jääneet osittain ala-aste ikäisiksi henkisesti. En muuten sano tätä kaikkea pahalla, vaan kokemuksesta.

Monet jotka tuntevat koodareita ovat kertoneet että nämä kaverit ovat aina vähän korkeammalla kuin muut, eivät osaa laskeutua muiden tasolle. ..tulee mieleen peili jollaisia ekaluokkalaisilla tytöillä oli.. Mutta antaa olla.

Blaze [27.12.2012 12:01:43]

#

latenleffahylly kirjoitti:

mieluiten ei Windows

Joo todellakin, Linux on paljon parempi ;)

latenleffahylly kirjoitti:

ettekä tajua mitään tunneälystä

No siihen tuppaa olemaan syynsä, miks ajautuu tietokoneiden, eikä ihmisten pariin...

reino [27.12.2012 13:01:10]

#

Miksi pitää olla noin hieno ja viimeisen päälle laitettu työtila? Itse ainakin koodaan sotkuisen pöydän ääressä vanhalla IBM-X31 läppärillä tai 500 MHz Pentium II koneella. Ja pystyn kyllä koodaamaan ihan hyvin. Ei kannata hankkia Mac konetta koska sitä ei ole suunniteltu koodaamiseen.

Jos haluat web-developeriksi, niin opettele ensin koodaamisen perusteet. Jos et tiedä mikä on Apache tai MySQL niin suosittelen tutustumaan ihan perusasioihin. Laita vaikka RaspberryPi:lle palvelin pystyyn asentamalla Apache, MySQL ja PHP. Itsekin aloitin koodaamisen C64 koneella.

Ja mitä tarkoitat omalla web hotellilla? Itselläni on RaspberryPi palvelimena ja se toimii ihan hyvin.

Älä haukkaa liian suurta palaa kerralla, vaan opiskele ne perusteet. Ja asenna GNU/Linux jakelu, mieluiten Debian.

Grez [27.12.2012 13:14:31]

#

reino kirjoitti:

Ei kannata hankkia Mac konetta koska sitä ei ole suunniteltu koodaamiseen.

Eikös Russell kommentoinut pikemminkin iPadista kuin Macista.

latenleffahylly [27.12.2012 14:54:23]

#

reino kirjoitti:

Jos haluat web-developeriksi, niin opettele ensin koodaamisen perusteet. Jos et tiedä mikä on Apache tai MySQL niin suosittelen tutustumaan ihan perusasioihin.

Hetkinen, hetkinen.. mistäs tällainen oletus taas tuli? Eli MySQL on hyvinkin tuttu vuosien takaa. Ja tuollainen XAMPP ympäristön asennus oli koulussa ensimmäinen juttu.

Toinen asia jota en ymmärrä on miksi et itse panostaisi enemmän omaa ympäristöön, varsinkin kun olet kokenut ammattilainen? Mutta hyviä pointteja. Webhotelli tarkoitin omaa palveluntarjoajaa, eli miten voisin tässä samalla tuoda DirectAdminia ja webhotellia mukaan omiin projekteihini. Omat websivut siis olen koodannut aina välillä uudestaan koska siinä oppii monia asioita.

jlaire [27.12.2012 15:22:43]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Toinen asia jota en ymmärrä on miksi et itse panostaisi enemmän omaa ympäristöön, varsinkin kun olet kokenut ammattilainen?

Oletko oikeasti lukenut yhtäkään tämän ketjun viestiä ajatuksen kanssa?

Luetunymmärtäminen on aika tärkeä taito ohjelmoijalle.

JaskaP [27.12.2012 15:52:02]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Eli MySQL on hyvinkin tuttu vuosien takaa. Ja tuollainen XAMPP ympäristön asennus oli koulussa ensimmäinen juttu.

Täh? Siis sinulla on jo riittävät perustiedot ja haluaisit ihan "oikeaksi" web-developperiksi.

Sanoisin että "oikean" koodarin tai web-developerin yms. yksi välttämätön ominaisuus on omatoimisuus eli pystyy itse ottamaan asioista selvää. Jos nyt yrittäisit ensin sitä niin ne muutkin ongelmat hiljalleen ratkeaisivat.

Toisaalta vaikuttaa että olet muissa asioissa sangen omatoiminen, joten herää epäilys että koodaus ei sinulle sovellu (tai tämä on jotain trollailua).

No, voisihan joku XAMPP:sta tietävä laittaa "nämä on osattava X(L/W/M)AMP- ympäristössä"- listan. Ja ehkä Latekin voisi listata mitä XAMPista osaa, toivottavasti Laten lista ei rönsyile vaan pysyy vain XAMPissa.

latenleffahylly [27.12.2012 16:25:08]

#

No joo viesti meni perille. Kun kysyin teidän ympäristöstä, vain yksi vastasi. Ja tuosta trolli jutusta, niin edelleenkin omalla nimellä ja kuvalla haluan kirjoittaa. Muutenkin tunnutte suuttuvan ihan asiallisista kysymyksistä ja postauksista.

Lebe80 [27.12.2012 17:06:48]

#

Mitä enemmän mä luen näitä viestejä, sitä enemmän luen Laten "X on hyvinkin tuttu"-jutut suoraan: "kerran koulussa näytetty"-tyyliseksi jutuksi.

Late:

Nyt enemmän:
- Oikeaa koodausta ja erilaisten rutiinien harjoittelua.
- Valmiiden julkaisujärjestelmien tutkiskelua niin niiden käyttöä kuin niiden koodipohjan tutkiskelua.
- Omien laajennusten tekemistä valmiille julkaisujärjestelmille... yms. omien taitojen kehittämistä.
- Omatoimisuutta ja kärsivällisyyttä.

Vähemmän:
- Puhetta laitehankinnoista.
- Puhetta yleisesti.

Kolme ja puolivuotta koodausta ei ole mitään, jatka puurtamista. Harjaannuta aivoja ajattelemaan ohjelmointia syvemmin, jotta osaat käsittää erilaisten olioiden luomisen sovelluksiisi jo etukäteen ennen kuin olet koodannut riviäkäänsovellustasi. Se itse koodaaminen on vain mekaanista kirjoittamista, oikea koodi on syntynyt jo etukäteen päässäsi ja muistiinpanoissasi.

jlaire [27.12.2012 17:08:40]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Kun kysyin teidän ympäristöstä, vain yksi vastasi.

Tähän voi olla syynä se, että kiinnität monien mielestä jo nyt aivan liikaa huomiota rautaan. Jos kaikki alkaisivat listaamaan omien koneidensa speksejä, innostuisit entisestään ja oikeasti tärkeät asiat jäisivät vielä pahemmin sivuun.

Jos se nyt tekee sinut onnelliseksi, voin vastata kysymykseesi. Koodaan vapaa-ajalla pääasiassa 11" miniläppärillä, joka oli pari vuotta sitten Verkkokaupan halvimpien mallien joukossa. Prossu on hidas kuin etana ja muistia on vain yksi giga, mutta konsolipohjaiseen ohjelmointiin nämä ovat riittäneet loistavasti. Softapuolella käytössä on Arch Linux, vim, git, Chrome ja komentorivi.

Minulla on myös pöytäkone, jonka ostin reilu vuosi sitten alle 300 eurolla. Käyttöjärjestelmänä on Windows 7 ja ohjelmointityökaluista mainittakoon Netbeans, cygwin ja Notepad++.

Töissä koodaan huomattavasti laadukkaammilla vehkeillä, mm. tuo himoitsemasi MacBook Pro retina on päivittäisessä käytössä. En koe eroa tuottavuudessa tai mukavuudessa läheskään kymmenkertaisen hinnan arvoisena, enkä aio jatkossakaan ostaa omaan käyttöön mitään kalliita koneita. Sijoittaisin kaksi tai kolme tonnia mieluummin vaikkapa tyylikkääseen Go-lautaan.

latenleffahylly kirjoitti:

Muutenkin tunnutte suuttuvan ihan asiallisista kysymyksistä ja postauksista.

Jos samoja asiallisia kysymyksiä ja asioita jankuttaa loputtomiin, vaikka niihin on jo saanut hyviä vastauksia, muilla on syytäkin suuttua.

latenleffahylly [27.12.2012 20:22:41]

#

No luotan teihin, kiitos arvokkaista neuvoista. Lebe mikä muuten noiden kotisivujesi idea on jos saa kysyä?

tmub [27.12.2012 20:25:56]

#

Todennäköisesti Lebe siellä tiedostoja säilyttelee ja testailee ehkä vähän koodiapoodia!
+ on solmussa

Jalmari91 [27.12.2012 22:21:24]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Jalmari91 kirjoitti:

Ihmettelen tosissaan jos olet 32-vuotta kuten profiilisi kertoo, koska nuo asiat josta keskustelet on sellaisia, joista ehkä jotkut 10-14 -vuotiaat voisivat keskustella. Kiitos ja anteeksi.

Mitä tarkoitat tällä kommentilla? 3,5 vuotta sitten en osannut riviäkään koodia, joten siihen nähden olen jo kokenut, mutta varmasti aukkoja perusteissa.

Lähinnä sitä, että minun mielestä se on melko naivia miettiä, että milloin voin kutsua itseä miksi. Voinko jo kutsua itse web-developeriksi? Ja että tekeekö se, että koodaan Macillä musta paremman koodarin?

latenleffahylly kirjoitti:

Mutta, mutta.. Nämä samat ihmiset eli yli 50% koodareista, ottavat todella herkästi asioita itseensä. Eivät kestä kritiikkiä ja laittvat ihmisiä kategorioihin. Tuo tajuaa asioista nuo 99% eivät tajua mistään mitään. Aliarvioitte ihmisiä, ettekä tajua mitään tunneälystä. Olette jääneet osittain ala-aste ikäisiksi henkisesti. En muuten sano tätä kaikkea pahalla, vaan kokemuksesta.

Monet jotka tuntevat koodareita ovat kertoneet että nämä kaverit ovat aina vähän korkeammalla kuin muut, eivät osaa laskeutua muiden tasolle. ..tulee mieleen peili jollaisia ekaluokkalaisilla tytöillä oli.. Mutta antaa olla.

Vaikka en olekkaan mikään ultrasosiaalinen, väitän että osaan lukea ihmisiä aika hyvin (varsinkin livenä). Se miksi täällä ihmiset puhuvat sulle vähän ilkeästi johtuu siitä, että ne joutuvat jatkuvasti toistelemaan samoja asioita. Yleensä asiallisiin kysymyksiin vastataan asiallisesti.

leipuri [12.01.2013 20:28:59]

#

En halua nyt olla ilkeä mutta apinakin osaa käyttää iPadia. Katso vaikka itse jos et usko: http://www.youtube.com/watch?v=_xQNp8iMUqk

Lebe80 [12.01.2013 21:11:48]

#

leipuri: huumorissa ajoitus on usein suuressa osassa... olet jokusen viikon myöhässä

vesikuusi [13.01.2013 23:03:03]

#

Nyt on ihan pakko ottaa osaa tähän (mahd. kuolleeseen) keskusteluun, kun tuli hätätapauksessa väsättyä hyvin omalaatuinen työympäristö, kuva: http://imageshack.us/photo/my-images/839/ymparisto.jpg/

Siinä on siis läppäri pienellä biljardipöydällä, langaton Logitechin hiiri ja vanhat laadukkaat sony-kuulokkeet. Virtajohto menee viereiseen tilaan katosta roikkuvaan jatkojohtoon. Työtuolin alla oleva viltti ehkäisee voimakkaita ääniä tuolin liikkuessa yön hiljaisuudessa. Koko viritelmä on sijoitettu äskettäin puretun takan paikalle.

Läppärissä 2-ytiminen Intel Core, kellotaajuus 2.30GHz, RAM 4BG. Käyttis Ubuntu Linux 12.10.

Ja late: työympäristön muutos ei tuntunut vaikuttavan koodin laatuun ;)
Edit. Tavanoimasessa ympäristössä kone siis on semmoisen ikivanhan ompelukoneen päällä.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta