Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Pelintekijän ammatti

Sivun loppuun

UPC [01.06.2013 21:56:26]

#

mua kiinnostaa pelintekijän ammatti! tykkään koodata ja osaan 3d mallinnusta sun muuta graafista shittiä, mut en tiiä mitää erikoistumisesta, opiskelusta tai tutinnoista ;_; jelpatkaa vähä :D

mietinvaan [01.06.2013 22:16:14]

#

Jyväskylän yliopistossa alkaa syksyllä uusi peliaiheinen maisteriohjelma: https://www.jyu.fi/it/laitokset/mit/opiskelu/maisteriopinnot/TEMAATTINEN_TIEDOTE_20.5.13.pdf (ks. sivu 13 ->).

Jos ei löydy alempaa korkeakoulututkintoa ennestään, niin hae JY:lle tietotekniikkaan (www.jyu.fi/it/). Opiskelet ensin kandiks (3 vuotta) ja sitten maisteriks (2 vuotta).

samip [01.06.2013 22:18:25]

#

Joissakin ammattikorkeakouluissa voi suuntautua pelinkehitykseen, ainakin Turussa tälläinen linja löytyy tietotekniikan koulutusohjelmasta. Helsingin yliopistossa taisi olla jotain samantyylistä.

Jos osaat oikeasti mallintaa työpaikka löytynee ilman korkeakoulututkintoa. Panosta portfolioon.

mietinvaan [01.06.2013 22:19:55]

#

Ainiin, kannattaa huomata että JY:n haku tietotekniikkaan on auki koko vuoden.

crafn [01.06.2013 23:07:31]

#

Olen itse saanut (kyseisellä alalla) sellaisen kuvan, että työnantajat usein arvostavat itseoppineisuutta enemmän kuin pelkkää tutkintoa, sillä se osoittaa, että hakija todella on motivoitunut, taidokas ja on kykenevä kehittymään omatoimisesti.

Paras neuvo minkä keksin alalle pääsyyn on, että ala toteuttamaan omia ideoitasi ja kokoa niistä portfolio. Kannattaa myös miettiä kumpi on parempi, että osaako kaikkea vähän, vai panostaisiko tiettyyn pelinteon alueeseen muita enemmän (http://en.wikipedia.org/wiki/T-shaped_skills).

The Alchemist [02.06.2013 07:54:14]

#

Ihan sama miten taitojaan painottaa, niin työnantajat haluavat kuitenkin aina jotain valmista. Ei se oikein paina vaaterissa, jos on esittää jokin kiva animointialgoritmi muttei koskaan ole tehnyt sillä mitään konkreettista ja osoittanut sen toimivan käytännössäkin. Koodarin on yleensäkin paljon helpompi saada työtä, jos osaa koodata - eli on saanut jotain tehtyä omalla ajallaankin. Koulussa ei opita hyviksi koodareiksi (ohjelmistosuunnittelijoiksi) vaan koodiorjiksi.

UPC [02.06.2013 20:57:59]

#

kiitti :D nyt tiiän mistä alottaa, ja oon kyl itseoppinu parhaasta päästä :D, jos sil on paljon merkitystä ni tiiän mihin panostaa :D

vuokkosetae [02.06.2013 23:32:08]

#

Itseäni ei pelijutut kiinnosta, mutta koodaan silti kummallisuuksia. Grafiikkakin on jäänyt bitmappien generointiin, mutta 3D:tä olen laskenut CNC-konetta varten.

Ja julkaise jotain. Itse teen nyt ensimmäistä ehkä julkaisukelpoista työkalua omien mielihalujen pohjalta. Muuten oma sorsapuu on aivan hillitön. Löytyy työkalua puhua jos jonkinlaiselle laitteelle, pulauttaa datasta webbisivuja, generoida haluttua dataa jne.

Ei ole kiva kun selittää törkeän kokoisista tietokannoista, kehnoista nettiyhteyksistä ja prosessitaulun pyörähtämisistä ympäri, kun on tehnyt omia virityksiä ja kohdannut haasteita.

Ei ole myöskään kiva, vaikka loggaisi 3G:n yli ja koneelleen ja näyttäisi kuinka hieno webin jäsenntelin toimii. Tai sääennustin, joka vertailee vanhoja tietoja ja ennustusten paikkaansapitävyyttä ja antaa jonkin luetettavuuden ennusteelle.

Työnanatajat pitävät ajettavasta koodista ja vilkkuvista ledeistä, jos rautapuolelle hakeutuu. Eli valmista ohjelmaa näytille.

Ja sitten se juttu... Itse oppii hyvin nopeasti tekeen linkitettyjä listoja tai PID-säätimiä. Tein molemmat ennen kuin kuulinkaan noiden olemassa olosta. Vasta koulussa tajusin miten listasta tulee puu ja kuinka se tasapainoitetaan.

Lebe80 [03.06.2013 10:06:24]

#

UPC kirjoitti:

kiitti :D nyt tiiän mistä alottaa, ja oon kyl itseoppinu parhaasta päästä :D, jos sil on paljon merkitystä ni tiiän mihin panostaa :D

No ei muuta kuin wordpress-blogi pystyyn, jossa esittelet tekemiäsi tuotoksia.

Itsellä oikeastaan kävi juurikin niin, että omilla kotisivuillani oli valmiita ja keskeneräisiä pelejä, joiden avulla sitten töitäkin löytyi paljon helpommin.

Muutenkin on hauska jälkikäteen naureskella omille tuotoksille.

temu92 [03.06.2013 14:33:14]

#

Täällä Kajaanin Ammattikorkeakoulussa on myös pelidevaamista tradenomilinjalla tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa. Kts. kajak3d webbisivut. Mainostavat myös itseään suomen parhaaksi ammattikorkeakouluksi.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta