Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: IT-alan sekätyöläinen avautuu

Sivun loppuun

koodiman [28.04.2013 22:31:23]

#

Tämä on hieman erilainen kirjoitus, mihin putkassa on totuttu. Kirjoitukseni käsittelee jo keski-ikää lähetyvän IT-alan sekatyöläisen mietteitä ja pientä turhautumista työntekoon. Miksi kirjoitan Ohjelmointiputkaan jotain tällaista? Kohtuullisen pitkä työura on tuonut mukanaan toki jonkin verran rahallista hyvää, mutta samalla koen myös pientä turhautumista ja väsymistä. Haluan ideoita ja mietteitä miten jatkaa uraa ja kehittää itseään. Ehkä myös jonkinlaista vertaistukea. Näitä mietteitä on kuitenkin helpompi ymmärtää jonkun, joka on itsekin alalla.

Olen siis keski-ikää lähestyvä IT-alan työläinen, joka on vaikuttanut alalla jo viitisentoista vuotta. Tästä jokainen voi laskea, että olen aloittanut hommat jo varsin nuorena opiskelijapoikana. Olen urallani koodannut, testannut, tehnyt testiautomaatiota, ollut järjestelmän ylläpitäjänä ja joskus toiminut myös projektipäällikkönä oman toimen ohella. Kokemusta on siis eri osa-alueilta ainakin määrällisesti varsin paljon. Toisaalta rumasti voisi sanoa, että en ehkä osaa mitään kunnolla, kun olen tehnyt näinkin montaa eri hommaa. Ei kai asia nyt ihan näinkään ole, mutta kieltämättä en ole ehkä nimenomaan koodarina, siis ohjelmoijana, kehittynyt niin hyvin kuin alalle tullessani halusin.
Minut rekrytoitiin aikoinaan alalle töihin suoraan koulunpenkiltä. Opinnot olivat hädin tuskin puolivälissäkään, kun jonkun rekrytointisaunaillan kautta tuli kutsu työhaastatteluun, joka sitten johti lopulta tulokseen. Eräs pikkufirma haki Java-koodaria ja minä olin ilmoittanut osaavani kohtuullisesti C++:saa. Pääsin haastatteluun ja selitin mielestäni varsin rehellisesti ja seikkaperäisesti osaamiseni tai osaamattomuuteni. Firman sen hetkinen toimitusjohtaja oli sitä mieltä, että olen riittävän pätevä kaveri ja otti minut töihin. Toki ensin harjoittelijaksi ja harjoittelijan palkalla.

Töihin mennessäni en aavistanut mikä odotti. Opiskeluissa olin ohjelmointiharjoituksia ja harkkatöitä tehdessä tottunut siihen, että ongelma on aina ratkaistavissa ja informaatio ratkaisua varten on saatavilla. Töihin mentyäni jouduinkin työskentelemään välittömästi ympäristön kanssa, joka oli vain muutaman kokeneen softasuunnittelijan kehittämä, eikä dokumentoitu juuri lainkaan. Pulassa siis olin, mutta jotenkin selvisin. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi ehkä ollut järkevää opiskella vielä muutama vuosi ihan puhtaasti ohjelmointia ennen töihin menoa. Näin olisin saanut paremman pohjan työelämässä opiskella ja perehtyä asioihin.

En ole mikään huippukoodari. Kuvittelin kehittyväni hyväksi koodariksi työelämässä, mutta työelämä yksityisessä yrityksessä on hyvin hektistä ja jo alle vuoden työskenneltyäni olin osallisena ensimmäisissä YT-neuvotteluissa. Noissa neuvotteluissa ajauduin sivuun koodarin uraltani Toki olen senkin jälkeen koodannut, mutta en ole enää työskennellyt päätoimisena koodarina, vaan koodaamiseni on liittynyt aina esimerkiksi testiautomaatioon, ylläpitämääni järjestelmään ja muuhun tällaiseen väliaikaiseen pikkukoodaamiseen.

Haen tällä kirjoituksellani kahta asiaa. Ensinnäkin olisi mukava kuulla muiden vastaavassa tilanteessa olevien kokemuksia. Miten on menty tilanteesta eteenpäin tai miten ajattelette jatkavanne tulevaisuudessa alalla. Toiseksi kaipaisin vähän vinkkejä, miten kehittää ohjelmointitaitoja. Itse koen niin, että minun itse omalla ajallani opiskeltava ohjelmointia. Tietyt aika perusasiatkin vaativat vahvistamista ja rutiinia. Tällä hetkellä vahvin ohjelmointikieleni on Java. Olen ajatellut vain ottaa jonkun Java-kirjan käteen ja alkaa opiskelemaan asioita siitä. Näin ainakin aluksi.

Antti Laaksonen [29.04.2013 00:01:05]

#

Helsingin yliopiston MOOC-kurssi voisi olla sinulle hyvä:

http://mooc.cs.helsinki.fi/

Netissä toimiva kurssi lähtee liikkeelle Java-ohjelmoinnin perusasioista ja päättyy vaikeampiin asioihin. Kurssi alkaa seuraavan kerran kesällä 2013. Lisäksi jos algoritmit kiinnostavat, niin AlgoMOOC on tutustumisen arvoinen.

Merri [29.04.2013 07:26:40]

#

Omatoiminen opiskelu kuulostaa varsin hyvältä. Toki jos sinulla on mahdollisuuksia esimerkiksi tehdä jonkin aikaa töitä osa-aikaisesti, niin siitä voi olla todella paljon apua kunnon keskittymiseen. Ehkä olennaisempaa on kuitenkin asettaa itselle jokin pidemmän ajan tavoite, esimerkiksi kysymys "minne tai millaiseen paikkaan haluan töihin" on aika hyvä. Toisen erilaisen kielen opiskelu voi myös olla hyvä idea, koska vaikka et tulisikaan käyttämään sitä, niin se avartaa (ohjelmointi)mieltä.

qeijo [29.04.2013 09:11:14]

#

Hei, onko enää tuossa vaiheessa mitään järkeä pureskella uudestaan ohjelmoinnin perusteita? Tuskin edes haluat enää rivikoodarin hommiin.?

Sinulla on varmasti hyvä käsitys ohjelmoinnin filosofiasta sekä ilmeisesti jotain kokemusta sovellusprojektien johtamisesta.

Käy mieluummin jokin sovellusprojektin - johtamiseen liittyvä (lisä)koulutus, esim. Tieto- ja viestintätekniikan erikoisammattitutkinto. Anna finninaamojen koodata 2300 € /kk, kun tienaat projektipäällikön tehtävissä tuplat.

Tieto- ja viestintätekniikan erikoisammattitutkinto:
3.1 Tietohallinnon projektien vastuuhenkilönä toimiminen
3.2 Tieto- ja viestintätekniikkaprojektin johtaminen.
3.3 Ohjelmiston kehittämistyön johtaminen
3.4 Tietoverkko- ja tietoturvapalvelun kehittämistyön johtaminen

Ote tutkinnon perusteista:
"Ohjelmistokehityksen vastuuhenkilö toimii ohjelmistoprojektien kehittämistyön vetäjänä. Hän johtaa hanketta tai projektia, joka suunnittelee ja toteuttaa ohjelmistoja asiakkaiden tarpeisiin. Hän laatu kehittämishankkeen testaus- ja käyttöönottosuunnitelmat ja valvoo niiden toteuttamista. Vastuuhenkilö toimii työssään taloudellisesti ja kannattavasti sekä ymmärtää itsensä kehittämisen osana koko yrityksen kehittämistä. Johtaessaan kehittämishankkeita hän huolehtii työhön osallistuvien henkilöiden ammattitaidon ylläpidosta sekä työssä
jaksamisesta. "

Sitten paukutat rinta rottingilla hakemuksia projektipäällikön virkoihin.

Lue lisää koulutuksesta

ps. Älä lannistu, toi on ihan normi pikku masennusta kun huomasit ettei sinusta tullutkaan seuraava Bill Gates.

groovyb [29.04.2013 10:16:52]

#

Omatoiminen opiskelu on aina hyvästä, kunhan valitset sellaisen osa-alueen joka oikeasti kiinnostaa ja jossa haluat kehittyä. Kouluun en sinuna enää menisi, en usko että saisit siitä enää mitään vastaavaa hyötyä. Pätevyys sinulla jo on työkokemuksen kautta, ja se käytännössä ratkaisee työhönpääsynkin. IT-ala on sinänsä erikoinen ala, että moni alan ammattilaisista on ajautunut työhön harrastuksensa kautta, eikä koulutuksen. Ja tätähän ei sovi väheksyä yhtään, koska harrastuksen kautta taitonsa oppineet on yleensä aika taitavia jannuja verraten kaveriin, joka on käynyt tutkintonsa pakolliset kurssit mutta ei omaa mielenkiintoa aiheeseen.

Monitaitoisuus on sinänsä hyvä ja huono asia. Huono asia sillä, että yleensä aikaa ei ole ollut "erikoistua" mihinkään, mutta hyvä siten että omaa laajat perustietämykset eri asioista. Usein ei vaan jaksa tehdä miljoonaa roolia sekä opetella useita eri teknologioita ja tekniikoita joka vuosi. Se alkaa ajan kanssa rassaamaan.

Minun silmissäni näyttää siltä, että sinulla on pieni työuupumus. Aloita joku kiva harrastus työn oheen, joka ei liity mitenkään it-alaan. Näin saat ajatuksia pois työelämästä vähän enemmän, ja työtkin alkaa taas maistumaan kun ei stressaa työasioita myös vapaa-ajalla. Samalla toki voi syventää sitä itselle mielenkiintoista osa-aluetta tietenkin, mutta jos se alkaa maistumaan puulta niin kannattaa palata siihenkin vasta kun fiilis vähän paranee.

Lebe80 [29.04.2013 11:11:02]

#

groovyb kirjoitti:

Omatoiminen opiskelu on aina hyvästä, kunhan valitset sellaisen osa-alueen joka oikeasti kiinnostaa ja jossa haluat kehittyä.

Juurikin näin! Meillä kävi juuri eräs kesätöiden hakija, joka oli käynyt jo kolme vuotta (neljästä) ohjelmointialan koulua. Ainoa mitä hän pystyi näyttää työkseen, oli joku ohjelmointitunnilla koodattu lyhyt sovellus, jota ei pystynyt edes koulun ulkopuolella ajamaan/kääntämään. Hän ei myöskään ollut tehnyt vapaa-ajalla yhtään mitään ohjelmointiin liittyvää.

lakeus [29.04.2013 13:47:24]

#

Itselläkin työvuosia takana saman verran kuin ketjun aloittajalla. Suosittelisin itse-opiskelua työn ohessa.

Itse yrittäisin välttää testaushommia, ne eivät yleensä ole kovin vaativia tai kehittäviä. Samaten projektipäällikön hommaa en haluaisi, siinä ollaan pikkupomo jolla ei tyypillisesti ole paljoa osaamista.

Koodaajan ei tarvitse olla mikään rivikoodari kuten joku ylempänä mainitsi. Jos on kohtuullinen koodari jolla on hyviä ideoita vain taivas on rajana. Esimerkiksi tuttuni yhden miehen iPhone-pelifirma teki viime vuonna seitsemännumeroisen summan voittoa. Oma firmani ei ihan niin paljoa ;-)

Suosittelen siis opiskelemaan lisää koodaamista ja sitten yrittäjäksi. Ei tarvitse tehdä mitä muut sanovat eikä ole motivaatio-ongelmia.

koodiman [29.04.2013 23:50:44]

#

Kiitoksia kaikille vastauksista. Olen iloisesti yllättynyt kannustavasta palautteesta.

Selvennän nyt tässä muutamaa asiaa. Vaikka aloitin työnteon jo opiskelijapoikana, olen siitä huolimatta saanut opinnot päätökseen ja valmistunut. Minulla on akateeminen tutkinto. Työnteko toki lykkäsi valmistumista useita vuosia, mutta lopulta sain kaiken tehtyä. Tällä hetkellä olen ajatellut opiskelevani töiden ohella. Saan kuitenkin työn teosta ihan kohtuu hyvää palkkaa (noin 4000 euroa kuussa peruspalkkana), enkä haluaisi hypätä sivuun nykyisestä työpaikastani vain opiskelemaan.

En myöskään koe varsinaisesti olevani mitenkään masentunut. Olen ehkä vähän kyllästynyt työhöni, mutta niin on varmaan aika moni muukin tässä maassa. Se on elämää ja yritän esimerkiksi tällä tavalla korjata asiaa. Minulla on harrastuksia ja elämää myös työn ulkopuolella. Enimmäkseen harrastukset liittyvät liikuntaan ja urheiluun, mutta harrastan myös jotain pääkoppaa kehittäviä asioita. Liikunta on hyvin tärkeää myös henkiseltä kannalta. Vaikka töissä kuinka harmittaisi, niin harvoin enää salikäynnin jälkeen saunassa harmittaa.

Projektipäällikön hommiakin ehdotettiin. Ihan puhtaaksi projektipäälliköksi ryhtyminen ei ole käynyt mielessä. Erityisesti ei tällä hetkellä, kun olen nähnyt projektipäälliköitä potkittavan pihalle oikealta ja vasemmalta. Minusta myös tuollainen "antaa finninaamojen koodata" asenne on haitallista tälle alalle. Se mitä itse olen nähnyt ympärilläni, viittaa kyllä siihen suuntaan, että projektipäälliköiden määrää ollaan karsimassa ja yhä enemmän projektipäälliköltäkin edellytetään esimerkiksi koodaustaitoja. Ei tästä hommasta niinkään mitään tule, että kaikki muka koodataan Intiassa.

Lisäys:

Antti Laaksoselle kiitokset MOOC-kurssin linkittämisestä.

Tutustuin kurssin materiaaleihin ja ne näyttivät aika lailla vastaavan omien opintojeni peruskursseja. Joskin vaativammat tehtävät olivat hieman toisen tyylisiä kuin omana aikanani noin 15 vuotta sitten. MOOCin tehtävät näyttivät enemmän käytännönläheisiltä ja niissä myös tutustuttiin käyttöliittymäohjelmointiin, joka omana aikanani oli melkoisen vähäistä.

Kysymys Antti Laaksoselle: Onko siis niin, että voin noin vain rekisteröityä MOOCciin ja ruveta suorittamaan tehtäviä? Näin ymmärsin materiaalin pohjalta. Varsinainen kurssihan alkaa vasta kesällä, mutta kai tehtäviä voi ruveta tekemään omaan tahtiin jo nyt? Tokihan tämä selviäisi jos vain rupeaisi tekemään, mutta ehkä tätä olisi hyvä mainostaa muillekin.

ajv [30.04.2013 00:04:11]

#

Työpaikan vaihto piristää aina. Itse vaihdoin työpaikkaa aika tarkalleen 2 vuotta sitten ja täytyy sanoa, että kyllä kannatti. Edellisessä firmassa tein 2 viimeistä vuotta projektipäällikön hommia ja totesin sen todella turhauttavaksi minunkaltaiselleni tyypille. Nykyisessä työssä koodaan lähes täysipäiväisesti.

Edit: tai ehkä on väärin sanoa, että "piristää aina". Onhan siinä olemassa riski, että vaihtaa huonompaan työympäristöön. Näitäkin on nähty.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta