Terve,
mun pitäisi saada jQueryllä, css:llä tai muulla toteutettua seuraava juttu:
Taulukon td:n tai vaihtoehtoisesti divin taustakuvan pitäisi vaihtua muutaman sekuntin välein fade -efektillä. Kierrossa on mukana n. 6 kuvaa.
Vaikean tilanteesta tekee se, että vaihtuvan solun/divin taustan edessä pitäisi olla toinen kuva. Olen kohta kolme päivää koittanut selvittää ja luulen ettei oma viisauteni riitä tämän toteuttamiseen.
Nopeasti tehty, mutta saisitkohan tästä idean. Kuvia käytössä kuusi kappaletta ja ne on nimetty kuva1.jpg, kuva2.jpg jne..
<!DOCTYPE html> <html> <head> <title>Taustakuva vaihtuu</title> <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=utf-8" /> <script src="//ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.9.1/jquery.min.js" type="text/javascript"></script> <style type="text/css"> .holderi { width: 300px; height: 400px; position: relative; } .vaihtuvaTausta, .muuTeksti { width: 100%; height: 100%; } .vaihtuvaTausta { z-index: -1; position: absolute; top: 0px; left: 0px; } </style> <script type="text/javascript"> function vaihdaKuva(imgID){ imgID++; if(imgID > 6){ imgID = 1; } $('.vaihtuvaTausta').fadeOut('slow', function(){ $(this).css('background-image', 'url("kuva'+imgID+'.jpg")'); }).fadeIn('slow'); setTimeout(function(){ vaihdaKuva(imgID); }, 2000); } $(document).ready(function(){ vaihdaKuva(0); }); </script> </head> <body> <div class="holderi"> <div class="vaihtuvaTausta"></div> <div class="muuTeksti">Tämän taustakuva vaihtuu</div> </div> </body> </html>
edit, halunnet myös ladata taustakuvat valmiiksi joten googlesta esim. "javascript preload image" hakusanalla luulisi löytyvän ohjeita!
Voi kiitos! Tämä lähti toimimaan heti hienosti.
Yhtä juttua en kuitenkaan vieläkään saanut toimimaan. Taidan olla vähän tunari.
Pitäisi nimittäin saada sijoittumaan etualalla olevan divin sisältö vielä aivan alas.
vertical-align on tuettuna esimerkiksi tablessa, joten antamalla laittamani esimerkin "holderi"-elementille määrite display: table; ja "muuTeksti"-elementille määritteet display: table-cell; ja vertical-align: bottom; niin homma toimii.
edit, ja toimii koska "muuTeksti"llä on korkeus ja leveys koko laatikon verran eli vertical-alignilla käskytetään varsinaista sisältöä eikä elementin paikkaa.
Kiitos!
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.