No niin, tavallaan trollihan tämä on, mutta kuitenkin halusin saada jutun tynkää pystyyn:
Eli mun väittämä on, että olen 14 vuotta käyttänyt Visual Studiota ja viimeiset 6 vuotta olen käyttänyt Netbeans, Zenstudiota yms. myös.
Mutta sitä lähin hakemaan ja hiukan pelon sekasin tuntein avasin keskustelun, tietäen että täällä suurin osa on linux fanaatikoita, mutta jos ei keskitytä kieleen, käyttöjärjestelmään tai mihinkään tahansa, vaan oikeasti keskitytään parhaaseen ideen, niin väittäsin että kyseinen Visual Studio vie voiton. Netbeans on kehittynyt elämäni varrella paljon, mm. osaa tarjota automaattisesti luokat ja funktiot, kun olen ilmottanut kirjaston paikan, mutta mielestäni VS vie kaikilta osin pidemmän korren käytettävyydeltään. Toki sitä on taidettu kehittääkin pisimpään.
Kiinnostaisi kuulla kokemuskia mitä mieltä oot mistäkin ide:stä. Ja ei mielellään sellasia että on kokeillut sen 10 min. mitä kaikki koodarit on varmaan tehnyt jossain välissä.
Eli se mitä haen, niin keskustelua parhaasta kehitysympäristötstä ja nimenomaan IDE:stä eikä notepad++:sta, vaikka sitä käyttäneistä se tuntuiskin parhaalta mahdolliselta syntaksi_väritykseen.
15 vuotta Visual Studiota (Visual C++) versiosta 6.0 käyttäneenä sanoisin että se on toiseksi paras. Puutteita ovat kääntäjän output-ikkunan epäselvyys: Miksi virheet, varoitukset ja muut viestit eivät voi olla eri värillä, jolloin virheet näkyisivät helpommin. Samaten virheet voisi näkyä myös suoraan lähdekoodieditorissa kyseisillä riveillä. Miinusta myös hitaudesta, etenkin 2012 versio kääntää yksinkertaisiakin ohjelmia todella pitkään. Käytössä paras/kallein Ultimate-versio, en ole kaikkia sen työkaluja tutkinut mutta esimerkiksi muistivuotojen tutkimiseen en ole löytänyt hyvää työkalua.
Huonoin käyttämäni IDE on Eclipse. Käyttöä takana pari vuotta. Hidas ja sekava. Ihmetyttää etenkin oikean hiirennapin kontekstimenu ja järjettömän kokoinen sisältäen yli 30 valintaa.
Mikä sitten on paras? Kolmen vuoden kokemuksella Xcode 4. Toimii nopeasti, kääntää ohjelmat (OS X /iOS) nopeasti sekä edellä mainitsemani Visual Studion puutteet on korjattu. Osaksi paremmuus johtuu varmaan modernista kääntäjästä (LLVM), joka osaa esimerkiksi analysoida koodia paremmin kuin Microsoftin kääntäjä. Pari pikkuvikaa löytyy Visual Studioon verrattuna, esim. "find all references"-toiminta puuttuu. Lisäksi työkalut kuten muistivuotojen lyötäminen, pofiloijat (GPU, CPU, verkko, yms) ovat erinomaisia.
Softaa työkaluilla on siis tehty Windowsille, Symbianille, iOS:lle ja Mac OS X:lle.
Lazarus:ta on kyllä vaikea voittaa jos IDE:jä vertaillaan. Visual Studiossa on hyviä puolia mutta se on loppupelistä todella "bloat" ja epäkäytännöllinen. Tekstieditorikäyttöön on aivan tuskallisen turhaa latailla kaikkea mikkisoftadataa puol minuuttia, kun kilpailevat IDE:t käynnistyy puolessa sekunnissa.
Mulla Visual Studio käynnistyy ja lataa melko kookkaan projektin läppärillä 3 sekunnissa.
Muutenkin mielestäni ehkä epäolennaisin seikka IDE:ssä. Jos jossain vaiheessa huomaisin jotain tahmausta, niin voisi kiinnostaa enemmän joku sellainen mikä tehdään sata kertaa päivässä kuin 3 sekunnin hitaus kerran päivässä tehtävässä asiassa.
Visual Studion rinnalla on täysin luvallista käyttää vaikka Notepad++:aa tms. kevyttä tekstieditoria, jos ei tarvitse muuta toiminnallisuutta kuin tekstieditorin.
Lazaruksessa ja Pascalissa on vain ymmärtääkseni hankaluuksia ja rajoituksia Windows-ohjelmointiin liittyen, esimerkiksi COM-komponenttien kehitys on hankalaa ellei mahdotonta.
Vaikka Visual Studio onkin viimeisimmissään versioissa muuttunut raskaaksi, ei käynnistymisajalla ole mielestäni merkitystä. Itselläni on Xcode on ollut päällä ilman uudelleenkäynnistystä nyt 20 päivää, ja käynnistymisajankin saa pienemmäksi rautaa päivittämällä.
Samaa mieltä Grezin kanssa myös siitä että tekstieditorit on erikseen.
lakeus kirjoitti:
Lazaruksessa ja Pascalissa on vain ymmärtääkseni hankaluuksia ja rajoituksia Windows-ohjelmointiin liittyen, esimerkiksi COM-komponenttien kehitys on hankalaa ellei mahdotonta.
Visual Studiossa on vain ymmärtääkseni hankaluuksia ja rajoituksia Pascal-ohjelmointiin liittyen, esimerkiksi LCL-komponenttien kehitys on hankalaa ellei mahdotonta.
pr0l3 kirjoitti:
lakeus kirjoitti:
Lazaruksessa ja Pascalissa on vain ymmärtääkseni hankaluuksia ja rajoituksia Windows-ohjelmointiin liittyen, esimerkiksi COM-komponenttien kehitys on hankalaa ellei mahdotonta.
Visual Studiossa on vain ymmärtääkseni hankaluuksia ja rajoituksia Pascal-ohjelmointiin liittyen, esimerkiksi LCL-komponenttien kehitys on hankalaa ellei mahdotonta.
Pointtini oli että Lazarus ei voi oikein korvata Visual Studiota Windows-sovelluskehityksessä joten niiden vertailu on tavallaan turhaa. Samaten OS X ja iOS-kehittäjät ovat käytännössä sidottuja yhteen IDE:en.
lakeus kirjoitti:
Mikä sitten on paras? Kolmen vuoden kokemuksella Xcode 4. Toimii nopeasti, kääntää ohjelmat (OS X /iOS) nopeasti sekä edellä mainitsemani Visual Studion puutteet on korjattu. Osaksi paremmuus johtuu varmaan modernista kääntäjästä (LLVM), joka osaa esimerkiksi analysoida koodia paremmin kuin Microsoftin kääntäjä. Pari pikkuvikaa löytyy Visual Studioon verrattuna, esim. "find all references"-toiminta puuttuu. Lisäksi työkalut kuten muistivuotojen lyötäminen, pofiloijat (GPU, CPU, verkko, yms) ovat erinomaisia.
On niitä "pikkuvikoja" pari muutakin tullut vastaan, kaatuilusta projektifilujen ilmeisen peruuttamattomaan hajoamiseen ja "Couldn't upload binary" -tyylisiin hyvin kuvaaviin virheilmoituksiin AppStoreen softaa työnnettäessä. Tosin minunkin kirjoissani Xcode 4 joka tapauksessa voittaa Visual Studion.
Itse olen tässä sekä duunissa, koulussa, että omissa projekteissa käyttänyt pitkältikin Qt Creatoria viimeiset vuodet (GCC/MinGW mukana) tuommoista IDE-härpäkettä tarvittaessa, usein ilman Qt:ta. Tyksin kovasti Xcodea (ja varsinkin Visual Studiota) yksinkertaisemmasta ulkoasusta, eikä se Qt:n projektifiluhärpäke ole mitenkään toivottoman huono, ja onhan koko paketti noin yleensä suht bugivapaata softaa.
Vaan kuitenkin, käytännössähän näitä kahta tässäkin mainittua muuta IDE:ä on ennemmin tai myöhemmin puolpakko käyttää ainakin osittain, jos Windows ja OS X kuuluu softan alustoihin.
Visual Studiota on tullut käytettyä vuodesta 2003, ja se onkin käytännössä ainut järkevä vaihtoehto .Netin eri osa-alueita koodatessa. NetBeans on myös osittaisessa käytössä.
Visual studion edut minulle tulevat puhtaasti siitä että sen käyttöön on rutiinit parhaiten vuosien saatossa kasvaneet, sekä luonnollisuus .Net kilkkeitä väsäillessä (ja tuki). NetBeans taasen tuntuu itselle sopivalta muiden härpäkkeiden koodailuun, kun vaihdetaan .netin ulkopuolelle.
Näyttäis kyllä olevan että COM-ohjelmointi onnistuu Lazaruksella. Tuossa nyt vaan 1 esimerkki valmiista kirjastosta:
http://www.softpedia.com/get/Programming/
Ja tukeehan se tietysti myös DLL:iä muilla kielillä tehtynä. Tässähän oli kyseessä Windows ohjelman tekeminen, käyttöliittymä jolla rakennetaan käyttöliittymä. Kaiken lisäks se mitä kirjotat Windowsille, voi toimia Linuxilla ja muilla ilman mitään muutoksia.
User137 kirjoitti:
Näyttäis kyllä olevan että COM-ohjelmointi onnistuu Lazaruksella. Tuossa nyt vaan 1 esimerkki valmiista kirjastosta:
http://www.softpedia.com/get/Programming/Components-Libraries/BTComObj-for-Lazarus.shtml
Ja tukeehan se tietysti myös DLL:iä muilla kielillä tehtynä. Tässähän oli kyseessä Windows ohjelman tekeminen, käyttöliittymä jolla rakennetaan käyttöliittymä. Kaiken lisäks se mitä kirjotat Windowsille, voi toimia Linuxilla ja muilla ilman mitään muutoksia.
Olet oikeassa, mutta "Writing 32/64bit COM objects with the Lazarus shipped library is not very comfortable". Ilmeisesti Lazaruksella ei voi tehdä sovelluksia Windows 8 App Storeen, joten se ei kuitenkaan voi korvata Visual Studiota. Siis ainakaan minun käyttötapauksessani.
Tuo eri alustoilla toimiminen riippuu täysin ohjelmatyypistä, esim. jos tekee Windowsille COM-pluginin se ei toimi Linuxilla tai OS X:llä. Jos taas tekee hirsipuu-pelin se voi toimiakin.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.