Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kotipalvelin

Sivun loppuun

kayttaja-11960 [20.02.2013 19:33:10]

#

Millasen tietokoneen tarttis kotipalvelimen pytstyttämiseksi. Lähinnä kotiverkkokäyttöön.

Metabolix [20.02.2013 19:39:12]

#

Ihan mikä tahansa käy.

kayttaja-11960 [20.02.2013 19:42:48]

#

Verkkoyhteys WLAN (802.11g noin. 4-10m ilman seiniä matkaa). Verkkoyhteyden nopeus on noin 10/1.

jukkah [21.02.2013 22:09:19]

#

Käy varastossa hakemassa alle 10 vuotta vanha (pöytä)kone, joka on joskus pyörittänyt XP:tä.

Kiinnittäisin itse eniten huomiota lähinnä keskusmuistiin ja kiintolevyyn. Suosittelen vähintään 2 Gt ja 200 Gt. Jos luvut ovat 1 Gt ja 50 Gt, saat koneelle vain OS:n.

Metabolix [21.02.2013 22:44:50]

#

jukkah kirjoitti:

Kiinnittäisin itse eniten huomiota lähinnä keskusmuistiin ja kiintolevyyn. Suosittelen vähintään 2 Gt ja 200 Gt. Jos luvut ovat 1 Gt ja 50 Gt, saat koneelle vain OS:n.

Mitä ihmettä? :D Itse olen pitänyt hyvin sujuvasti kotipalvelinta koneella, jossa on muistia 192 Mt ja kovalevyä 4 Gt. Sillä pyörittää ihan hyvin nettisivut, sähköpostin, irkin ja kaikenlaista muuta pientä. Enempää ei tarvita peruskäyttöön, lähinnä lisää kovalevytilaa jaettaville tiedostoille (musiikille, kuville).

Miksi 50 Gt käyttöjärjestelmälle? Tiedän kyllä, että nykyiset Windowsit vievät 10–20 Gt jo ilman mitään ohjelmia, ja minusta se on ihan hullua. Nykyisellä palvelimellani on kaiken maailman kääntäjiä ja apuohjelmia, ja silti käyttöjärjestelmä ja ohjelmat vievät vain noin 4 Gt. Täysi työpöytäympäristö (KDE) kaikkine Arch Linuxiin saatavine paketteineen veisi vain noin 2 Gt lisää.

groovyb [21.02.2013 23:03:52]

#

Varmaan riippuu mitä aiot hostata. Jos esim IIS ja SQL Server niin tarvitset vähän isomman myllyn kuin Apache ja mysli. Sinänsä kyllä en ymmärrä miksi kotiverkossa tarvitsisi erillistä palvelinta mihinkään.

dartvaneri [22.02.2013 08:48:17]

#

groovyb kirjoitti:

Sinänsä kyllä en ymmärrä miksi kotiverkossa tarvitsisi erillistä palvelinta mihinkään.

Tiedosto palvelimena kätevä. Ja toinen vaihtoehto on laittaa se harjoittelua varten.

jukkah [22.02.2013 14:24:55]

#

Metabolix kirjoitti:

Itse olen pitänyt hyvin sujuvasti kotipalvelinta koneella, jossa on muistia 192 Mt ja kovalevyä 4 Gt. Sillä pyörittää ihan hyvin nettisivut, sähköpostin, irkin ja kaikenlaista muuta pientä. Enempää ei tarvita peruskäyttöön, lähinnä lisää kovalevytilaa jaettaville tiedostoille (musiikille, kuville).

No kyllä homman voi hoitaa kivasti Raspberry Pi:lläkin. Siinähän on jopa 512 Mt ja SD-kortti. :)

Metabolix kirjoitti:

Miksi 50 Gt käyttöjärjestelmälle? Tiedän kyllä, että nykyiset Windowsit vievät 10–20 Gt jo ilman mitään ohjelmia, ja minusta se on ihan hullua. Nykyisellä palvelimellani on kaiken maailman kääntäjiä ja apuohjelmia, ja silti käyttöjärjestelmä ja ohjelmat vievät vain noin 4 Gt. Täysi työpöytäympäristö (KDE) kaikkine Arch Linuxiin saatavine paketteineen veisi vain noin 2 Gt lisää.

Oletuksena oli tietenkin että käyttöjärjestelmänä on Windows. Olen muuten erittäin pessimistinen sen suhteen, että Windows pyörisi kunnolla 50 Gt:n levyllä. Itselläni on Win7 tungettu sellaiselle, ja tiukkaa tekee. Katso vaikka, 40 Gt ilman sovelluksia ja dataa.

t0ll0 [22.02.2013 16:36:55]

#

jukkah kirjoitti:

Oletuksena oli tietenkin että käyttöjärjestelmänä on Windows. Olen muuten erittäin pessimistinen sen suhteen, että Windows pyörisi kunnolla 50 Gt:n levyllä. Itselläni on Win7 tungettu sellaiselle, ja tiukkaa tekee. Katso vaikka, 40 Gt ilman sovelluksia ja dataa.

Kun aloittaja mainitsi kotipalvelimen niin ei ensimmäisenä tullut windows mieleen ;)
Mikä on sitten helpoin ja sopivin verme hommaan riippunee aloittajan taitotasosta, oppimishalusta ja lopullisesta päämäärästä. Itselläni on mainitun raspberryn aikaisempi 256mt versio ja hyvin se nettisivuja pyörittää omiin testeihin sekä tiedostopalvelimenakin toimii varsinkin jos alkukikkailut jaksaa..

peran [22.02.2013 17:22:45]

#

Minulta ääni myös Raspberry Pi:lle. Itse pyöritän siinä verkkolevyjä (USB:lla 5 Teraa). SSH:n läpi viedessä lieneen myös turvallista.

jukkah [22.02.2013 18:02:44]

#

t0ll0 kirjoitti:

Kun aloittaja mainitsi kotipalvelimen niin ei ensimmäisenä tullut windows mieleen ;)

Minulle taas tuli. Ei sen puolen, Windowsin jälkeen seuraava ja viimeinen vaihtoehto olisi Mac. ;P

Teen uhkarohkean arvauksen: Aloittaja ei näyttäisi olevan kovin kokenut ohjelmoija ja käyttää Vistaa. Siitä seuraa, että hän ei ehkä ole käyttänyt Linuxia yhtään. Ko. käyttäjä ei ole vihjaillut mitään kiinnostuksesta Linuxia kohtaan viime aikoina. Päättelen siis, että suunnitteilla olisi Windows-pohjainen kotipalvelin. Arvasinko oikein? :)

Metabolix [22.02.2013 19:15:45]

#

jukkah kirjoitti:

t0ll0 kirjoitti:

Kun aloittaja mainitsi kotipalvelimen niin ei ensimmäisenä tullut windows mieleen ;)

Minulle taas tuli. Ei sen puolen, Windowsin jälkeen seuraava ja viimeinen vaihtoehto olisi Mac. ;P

Mäkki nyt on minusta vihoviimeinen ajatus ensimmäiseksi palvelimeksi, kun hintaa tulee heti kokonaisen merkkilaitteen verran. Mieluummin vaikka myy vanhan mäkkinsä ja ostaa tilalle kokonaisen Raspberry Pi -klusterin.

Windows vaatii niinikään maksullisen lisenssin, ellei satu jo omistamaan ylimäärästä tai kuulumaan Microsoftin DreamSpark-mainostusohjelman piiriin. Muutenkin se vaikuttaa aika hankalalta ympäristöltä, jos tarvitsee muuta kuin Windows-juttuja tai tavanomaisen HTTP-paketin. Toisaalta erityisiin Windows-juttuihin se sitten onkin muita helpompi.

Linux on melko luonnollinen valinta, koska se on melko tunnettu ja moni ajattelee, että sitä käytetään juuri palvelimissa. Ehkä aloittelijalle kynnys on korkea, mutta en usko, että Linuxin käyttö palvelimena olisi oikeasti yhtään vaikeampaa kuin Windowsin, kunhan lukee ohjeita eikä yritä ratkaista ongelmia Windows-tyyliin klikkailemalla päättömästi.

BSD:stä tai jostain eksoottisemmasta haaveileva ei varmaan olisi suomalaisella foorumilla kyselemässä alkeista.

tmub [23.02.2013 09:33:26]

#

Itse suosittelen myös ehdottomasti jotakin linux jakelua. Jos ei selviä ilman graafista näkymää niin toki voit aina asentaa jonkin ubuntun koneelle ja harjotella sen kanssa. Ubuntuun löytyy kuitenkin aika paljon apua suomeksikin ja monta ohjetta erilaisiin "kotiservu" aiheisiin.

http://wiki.ubuntu-fi.org/

groovyb [23.02.2013 14:07:51]

#

Eiköhän kaikki ole siitä kiinni mitä aikoo tehdä. Ei se Linux auta vaikka olisi kuinka kevyt jos tarkoitus on vaikka aspia vääntää.

kayttaja-11960 [14.03.2013 18:29:43]

#

Ajattelin laittaa palvelimelle videoita ja musiikkia kotiverkon käyttöön.

groovyb [15.03.2013 12:23:20]

#

Tuohon tarkoitukseen voit ostaa vaikka edullisen verkkolevyn, ei tarvitse erllistä pannua pystyttää tuohon tarkoitukseen.

kayttaja-11960 [15.03.2013 21:26:22]

#

No, ajattelin tehdä sille oman verkkokäyttöliittymän.

Blaze [17.03.2013 14:08:51]

#

No mulla esim. on tommonen: http://www.qnap.com/en/index.php?lang=en&sn=822&c=1655&sc=1656&t=1659&n=3365
Siinä on vakionaki ihan pätevä käyttöliittymä, mut jos haluaa säätää, niin mullakin on siinä pyörimässä ihan tavallinen Debian, jonka päälle sitten voiki tehä ite ihan mitä vaan.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta