Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: ABS-pulssilla peränlukon ohjaus mikrokontrollerilla

Sivun loppuun

antti86 [25.01.2013 00:12:09]

#

tarvisin jonkun tekemään koodin mikrokontrolleria varten.tarkoitus olisi vertailla kahta eri pulssia(auton abs) eli yksi etupäästä ja toinen perästä ja tarkoitus olisi,että jos takarenkaat alkavat sutimaan eli pulssi muuttuu suhteessa keulaan nii piiri ohjaa lukon päälle ja taas erojen tasaantuessa lukko aukeaa.tähän vielä lisäksi mittaristolta tulisi tietty pulssimääräkäsky mikä estää lukon päälle menon yli 60km/h nopeudessa

Metabolix [25.01.2013 00:22:17]

#

Tarkoitatko jonkin valmiin mikropiirin (tai -kontrollerin) ohjelmointia vai uuden mikropiirin suunnittelua (esim. Verilog-kielellä), ja aiotko maksaa jotain?

antti86 [25.01.2013 00:31:02]

#

uuden mikropiirin ohjelmointi olisi kyseessä.itse kun en näistä kovin paljoa tiedä, että minkälaisen piirin tuo 3 eri tietoa sisään ja yksi ulos tarvitsee.korvauksen olen tietenkin valmis maksamaan

Grez [25.01.2013 00:43:33]

#

Hauskasti kun kysyttiin tarkoitatko a vai b, niin vastasit c.

Luulen, että tuohon tarkoitukseen olisi järkevämpää tehdä ohjelma olemassaolevalle mikrokontrollerille.

Ja sanoit että renkaalta tulee 2 pulssia, niin kuulostaisi moottoripyörältä. Toisaalta puhut perälukosta ja tässä tulee lähinnä tasauspyörästön lukko mieleen, jota tietenkään moottoripyörässä tai muussa 2-pyöräisessä ei ole.

antti86 [25.01.2013 01:08:02]

#

olemassa olevaa kontrolleria ei ole olemassa,koska tätä ollaan vasta rakentamassa.autoon on tulossa ja mielestäni on turhaa ottaa pulssi molemmilta eturenkailta sen takia vain 2 pulssia.

Othnos [25.01.2013 08:31:16]

#

Valmiilla mikrokontrollerilla tarkoitetaan varmaan mikrokontrolleria jolle on olemassa jo jokin valmis ohjelmointialusta esim. Arduino olisi yksi tälläinen. Ebaysta Arduino Unoa saa ainakin reiluun 22 euroon.

Kyseisellä mikrokontrollerilla itse ohjelma tulisi vaatimaan varmaan varovaisen arvion mukaan 20-30 riviä koodia ja parhaimmillaan pientä kolvailua.

Grez [25.01.2013 10:34:40]

#

antti86 kirjoitti:

olemassa olevaa kontrolleria ei ole olemassa

No jos nyt ihan ensimmäiseksi selvittäisit itsellesi, mitä seuraavat käsitteet tarkoittavat:
- 1 Mikrokontrolleri (suomeksi englanniksi)
- 2 Ohjelmoitava logiikkapiiri (suomeksi englanniksi)
- 3 ASIC-piiri (suomeksi englanniksi)

Käytännössä nuo ovat edullisuusjärjestyksessä (hankintahinta + koodauksen työkustannus)

Kun sanoit, että tarvitset jonkun tekemään "koodin mikropiiriä varten" niin se kuulostaa siltä että puhutaan vaihtoehdoista 2 tai 3. Kuitenkin tällaiseen projektiin tyypillisesti käytetään vaihtoehtoa 1.

Sen takia Metabolix varmastikin kysyi että tarkoitatko vaihtoehtoa 1 (prosessorin ohjelmointi) vai vaihtoehtoa 2/3 (piirin suunnittelu logiikankuvauskielellä)

Olemassa olevalla mikrokontrollerilla nyt tarkoitin lähinnä sitä, että käytetään esim. Atmelin, Microchipin, Analog Devicesin, Cypressin, Fairchildin, Freescalen, Honeywellin, tms. markkinoilla olevaa piiriä, jolle tehdään ohjelma.

Ja näitä mikrokontrollereita on tosiaan olemassa toistasataatuhatta erilaista joista valita ja niihin ohjelman kirjoittamalla niistä valtaosan varmasti saa tekemään nuo haluamasi asiat.

Toki jos halutaan käyttää mikrokontrolleria, mutta ei olemassa olevaa mikrokontrolleria, niin voihan sellaisenkin tehdä itse vaikka ASIC-piirinä. Siis voi muttei ole järkevää, ellei jostain syystä halua polttaa ylimääräistä 100 000 euroa huvin vuoksi.

antti86 [25.01.2013 11:37:39]

#

joo ei sentään kokonaan uutta kontrolleria ole tarkoitus tehdä.mikrokontrollerilla tämä olisi tarkoitus tehä


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta