En ole okein saanut selvää että miten toi spite toimii,
kun esimerkki ei kerro mulle mitään.
https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.
Ei se mikään spite ole vaan sprite. :) Ja ideanahan on se, että suorakulmion muotoinen bittikartta piirretään näytölle ilman että tausta sotkeutuu kuvan "tyhjissä" osissa. Sprite-oppaan esimerkkikuvaparista pitäisi kyllä ymmärtää asia.
Kyllä mää ton tiedän, mutta miten tehdä se helpoiten peliini.
No Windows-ympäristössä on BitBlt-funktion käyttäminen suht' helppo tapa. Oppaasta löytyy (muistaakseni hyvin kommentoitu) esimerkki Visual Basicille. On spritejen käyttäminen tietty hieman monimutkaisempaa kuin kuvan piirtäminen tavallisesti.
Itse en koskaan jaksanut tajuta noiden maskien tarpeellisuutta, DirectX:n ColorKey-systeemi (väli r1g1b1-r2g2b2 on läpinäkyvä ja ko. pikselit jätetään piirtämättä) toimii loistavasti ilman ylimääräisten bittikarttojen kanssa säätämistä.
Hei Blaze, voitko antaa tuosta DirectX:n Colorkey-systeemistä vähän lisävinkkiä, pieni koodinpätkä ei ois hassumpi.
lainaus:
Hei Blaze, voitko antaa tuosta DirectX:n Colorkey-systeemistä vähän lisävinkkiä, pieni koodinpätkä ei ois hassumpi.
Luodaan DDCOLORKEY-tyyppinen muuttuja, asetetaan sen high- ja low -ominaisuudet, käytetään DirectDrawSurface7.SetColorKeytä ja aina kun blitataan muistetaan tunkea DDCKEY_SRCBLT -vakio sinne rimpsun perään.
Soodia löytyy DirectX SDK:sta, tuossa esimerkki niille, jotka eivät koko SDK:ta jaksa ladata: http://pp.kpnet.fi/blaze/temp/ddtut2.zip
Niin ja jos joku ei jo tajunnut, niin tätä ei voi käyttää BitBlt:n kanssa, pahoittelen, jos aikasemmasta viestistäni sai sen käsityksen.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.