Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Aloitteleva koodari

Sivun loppuun

lyos [06.01.2013 02:21:45]

#

Morjens!

tuli tässä mieleen että minkä ikäisenä muut on aloittaneet ohjelmoinnin? ja kuinka tiheään tahtiin rivejä on suurinpiirtein näyttöön naputeltu?

itse nyt 21v:nä pääsin vihdoin alkuun tuossa pari päivää sitten ja on tullut koodattua joka päivä ainakin 8 tuntia päivässä ja tämä homma näyttää sanoinkuvaamattoman kiinnostavalta.. varsinkin pelikoodaus. coolbasicilla on tullut nyt väkerrettyä oma pieni pelikin.

Mod. edit: siirretty Yleiseen keskusteluun.

Jalmari91 [06.01.2013 11:23:40]

#

Moi

Muistaakseni tästä aiheesta on juteltu täällä useampaan otteeseen, mutta itse aloitin noin 13 vuotiaana ja koodailen viikossa yleensä noin 10-15 tuntia, tosin nyt en ole hirveänä ehtinyt kotona koodailla työ ja koulukiireiden takia. Aika ahkerasti olet koodaillu, ja ikä ei ole este, eli onnea uudelle harrastukselle ja kenties tulevalle ammatille.

The Alchemist [06.01.2013 12:42:18]

#

En muista enää tarkalleen, että olinko 16- vai 17-vuotias, kun aloitin ekan kunnon ohjelmointikielen opettelun. Kyse oli php:stä, jonka aloitin tukeakseni lukiossa samaan aikaan kurssilla käydyn vbasicin opiskelua. Tosin kävi sitten niin, että kaikki oppitunnit pelattiin Quakea ja kotona koodailtiin php:tä.

Nettisivuja olin tehnyt jo pari vuotta sitä ennen, kun aloitin html:n alkeet 14-vuotiaana. En tiedä yhtään, miksi siirros php:hen kesti noin hemmetin kauan. Tosin siitä meni vielä vuosia, ennen kuin php:ssäkään aloin päästä aloittelijan ongelmista eroon ja hommaan tuli vakavampi meininki.

Koodailua on tullut harrastettua välillä hurmoksessa, välillä on/off-hengessä. Nyt viimeisen puoli vuotta on ollut burnouttia ilmassa, kun töissäkin koodaaminen on ollut melko väkinäistä touhua, tosin juuri tällä viikolla on taas alkanut kiinnostaa. Vapaa-ajalla en ole tänä aikana koodannut kuin harvakseltaan muutamia tunteja. Olen kyllä aiemminkin pitänyt kuukausienkin taukoja koodaamisesta.

Hurmoksen aikoihin meininki oli sitä, että heti aamulla herättyä suihkun kautta koodaamaan, ja sitten koodattiin kunnes silmä alkoi aamuyöstä luppasta. Ja monta päivää perätysten samalla rutiinilla. Ongelmana minulla on ollut se, että kiinnostus tiettyyn "projektiin" on ollut aina on/off-tyylistä, eli jaksan sitä hetken (pari päivää... pari viikkoa) täysillä ja sitten tylsistyn ja keksin jotain muuta. Ja kun aina aloittaa samat projektit puhtaalta pöydältä, niin pyörän prototyyppejä kertyy nurkat täyteen mutta tuotantoon ei koskaan valmistu ensimmäistäkään.

Macro [06.01.2013 13:28:16]

#

Taisin olla 11-vuotias, kun ensimmäisen kerran aloin HTML:llä leikkimään.

jukkah [06.01.2013 15:19:35]

#

Ensimmäisen kosketuksen ohjelmointiin sain 14-vuotiaana, kun lainasin kirjastosta jonkun HTML:ia käsittelevän kirjan. Puolen vuoden sisällä aloitin Javan, josta tulikin vahvin kieleni pitkäksi aikaa.

Pahimmillaan olen koodannut yli 12-tuntisia sessioita muutaman päivän ajan, kunnes Heureka!-latauksen vaikutus hälveni riittävästi. Nykyisin en kuvittelisi koodaavani enemmän kuin 8 tuntia 5 päivänä viikossa.

makumaku [06.01.2013 15:44:04]

#

Olisinkohan ollut 16 kun ensimmäisiä ohjelmia kotona ihmetteli jollakin basic-kielellä. Ohjelmointitahtia on vaikea sanoa kun tuosta on jo niiin monta vuotta ja tahteja on ollut hyvinkin erilaisia vuosien mittaan. Mutta ammatti kuitenkin nyt ollut jo hyvin pitkään, josta ylivoimaisesti suurin osa C-kielellä erilaisissa sulautetuissa systeemeissä.

<IMHO>
Jos puhutaan ohjelmoinnin aloittamisesta, niin itse en laskisi tähän html:n kirjoitelua. Vaikka meillä on käsite HTML-ohjelmointikieli, niin mielestäni se ei ole ohjelmointia, koska siitä puuttuu useat (lähes kaikki) ohjelmoinnille tyypilliset rakenteet. Tiedän monia jotka tekevät kotisivuja ihan html-tagejä kirjoittamalla editorilla, mutta eivät ymmärrä kyllä ohjelmoinnista juurikaan mitään. Enemmän tuo html muistuttaa melkeinpä vaikka tekstin kirjottamista wordissä, kun siinäkin pitää miettiä mihin kohtaa laittaisin otsikon, minkä pätkän lihavoisi jne...mutta sekään ei ole ohjelmointia.
</IMHO>

dartvaneri [06.01.2013 15:53:53]

#

Itse aloitin joskus 12-13 vuotiaana. Vuosien varrella on tullut harjoiteltua enemmän tai vähemmän, mutta oikeastaan varsinaisen ohjelmoinnin harjoittelun voi sanoa alkaneen 2-3 vuotta sitten.

Oikeastaan tämän porttiteorian kautta on tieni kulkenut:
Porttiteoria ville-v

Vastaava vanhemipi keskustelu.

Ripe [06.01.2013 15:59:05]

#

14-vuotiaana aloitin coolbasicilla. Html:n opiskelun aloitin muutamaa kuukautta jälkeenpäin, olen sen jälkeen myös koodaillut muillakin kielillä (tai ainakin kokeillut seuraavia), kuten vb:llä, cllä ja c++ssalla, javalla, clojurella, scalalla, rubylla, javascriptillä, phpllä. Pythonia käytän tällä hetkellä eniten. Toki nettisivustoja rakennellessa javascriptistä on todella paljon hyötyä, mm. ajaxilla tavaran latailu sivuille. Olen nyt 15-vuotias. Koulun takia ei ehdi kovin paljon koodata, mutta noin 5 tuntia päivässä.

Grez [06.01.2013 16:03:06]

#

makumaku kirjoitti:

Vaikka meillä on käsite HTML-ohjelmointikieli

Niin siis keillä on sellainen käsite? HTML-kieli eli HTML-merkkauskieli kyllä kuulostavat minustakin tutuilta.

lyos [06.01.2013 17:53:20]

#

oho melko nuorena suurin osa aloittanu. mietin tuossa näitä eri kieliä ja alkaa hahmottuun sellanen kuva että esim. python, java ja visualbasic olisi tämän coolbasicin kanssa aloittelijaystävällisiä kieliä?
C kielet on varmaan vähän kokeneemmille?

tiedän ettei nuita nyt ihan tarkalleen voi luokitella hard/easy kieliksi jota voi alkaa vasta myöhemmin kokeilemaan, mutta mietin vain että millä kielillä pääsen nopeaa jyvälle hommasta.

kylläpä tässä tietenkin pikkuhiljaa alkaa selkenemään. tänäänkin tullut noin 6h naputeltua :)

jalski [06.01.2013 19:02:27]

#

lyos kirjoitti:

mietin tuossa näitä eri kieliä ja alkaa hahmottuun sellanen kuva että esim. python, java ja visualbasic olisi tämän coolbasicin kanssa aloittelijaystävällisiä kieliä?
C kielet on varmaan vähän kokeneemmille?

CoolBasic:ista voisit vaikka siirtyä johonkin moderniin yleiskäyttöiseen Basic toteutukseen. Itse kirjoittelen Windows alustalla pelejä ja pieniä apuohjelmia MiniBASIC:illa. Kääntäjä tekee natiiveja Windows binääreja, OOP, UDT ja osoittimet ovat tuettuna tietenkin. Esimerkkinä vaikka tämä väljästi kirjoitettu 320 rivin miinaharava toteutus.

C-kielellä en nykyään enää itse lähtisi mitään kirjoittelemaan. Kai sitä on vanhemmiten tullut jotenkin sen verran mukavuudenhaluiseksi...

Metabolix [06.01.2013 19:56:35]

#

lyos kirjoitti:

C kielet on varmaan vähän kokeneemmille?

Ei ole mitään yhtenäistä ryhmää nimeltä "C kielet". Kieltämättä C ja C++ ovat kohtalaisen hankalia aloittelijalle mutta onneksi myös aivan tarpeettomia. Sitten taas C# on jopa helpompi kuin Java (joka on yhtä lähellä C:tä myös) mutta toimii kunnolla vain Windowsissa. Visual Basiciin ei kannata koskeakaan, vaan C# on helpompi ja käytännöllisempi. Useimpien nykyaikaisten kielten vaikeudessa ei ole valtavia eroja, isommat erot tulevat kirjastoista.

Eräs nykyään realistinen vaihtoehto on JavaScript yhdessä HTML5:n uusien ominaisuuksien kanssa; ainakin 2D-pelejä pystyy tekemään jo oikein hyvin, ja aikanaan myös 3D alkaa kunnolla onnistua.

Lebe80 [06.01.2013 22:40:41]

#

Olin alle 10v. Tyhjensin pankkitilini ja ostin 300 markan arvoisen AMOS-pelinteko-ohjelman, jolla tein pelejä ja ohjelmia yli 5 vuotta.

Jalmari91 [06.01.2013 23:46:15]

#

jalski kirjoitti:

C-kielellä en nykyään enää itse lähtisi mitään kirjoittelemaan. Kai sitä on vanhemmiten tullut jotenkin sen verran mukavuudenhaluiseksi...

Mun mielestä kai se on mukavinta koodata C++:lla (ja C:llä) :) Itse suosittelisin aloittelijalle pythonia. Pakolliset sisennykset, laaja kirjastotuki, toimii kaikilla tärkeimmillä käyttöjärjestelmillä, varauksella muistuttaa hieman uutta C++:aa (ei täysin mutta samankaltaisuuksia on paljon). *Basic:iin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan. Jos sulla on xbox, niin voit koodata siihen C#+XNA:lla.

etsubu [07.01.2013 00:02:00]

#

11-vuotta taisi olla ikää ohjelmoinnin aloittaessani. Ensin se oli javalla kaikenlaisia pieniä ohjelmia ja jokunen vuosi sitten aloitin ohjelmoinnin c++:lla.
Hitaammin saan sillä asioita valmiiksi, mutta siinä on tullut opittua toisenlailla, kuin javalla.

C#, Visual Basic ja muut grafiikan tekoa helpottavat kielet eivät ole kuitekaan oikein osuneet vielä kohdalleen. Jotenkin kaikki on tuntunut valmiiksi pureskellulta, joka ei siis ole väärin. Itse vain tykkään ensin opiskella miten asiat toimivat matalammalla tasolla. Assembly olisi varmaan seuraava mihin haluaisin perehtyä.

jalski [07.01.2013 09:16:15]

#

Jalmari91 kirjoitti:

*Basic:iin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan.

Perustelut? Ei C:llä tuotettu koodi ole sen parempaa kuin hyvällä Basic kääntäjälläkään.

Itse siis ohjelmoin myös PL/I:llä, Fortranilla ja Limbolla. Silti tiettyihin hommiin valitsen ihan mielelläni jonkun Basic pohjaisen.

lapm [07.01.2013 10:14:35]

#

Aikoinaan taisin olla 11-12 vuotias kun ostin koneen Commodore 16, tuo oli ensimmäinen omistamani tietokone ja basic ohjelmointi tuli sillä tutuksi aikoinaan. Sittemmin siirrytty kohtuu moderniin pc-rautaan commodoren 64/128 kautta aikoinaan, tullut opeteltua asiaa jos toistakin ohjelmoinnista. Assembly ohjelmointi oli joskus aikanaan kovaa kamaakun commodore 64 oli vielä voimissaan..

Sopivin ikä aloittaa on se kun asia alkaa kiinnostaa. :P

Vaikea sanoa mikä nykyisistä kielistä on paras aloittelijalle. Lähinnä tulee mieleen että mikä kiinnostaa näin ensi alkuun uutta oppijaa. Sellaisella kielellä joka tukee sitä mistäon kiinnostunut tietysti pääsee hyvin alkuun kun saa nopeasti tuloksia. Ei into lopu heti alkuunsa.

Itse väännän kiinnostuksen ja tilanteen mukaan Lua scriptistä Perliin ja Php ohjelmiin.

En tietysti ole ammattilainen, mutta harrastelijana tulee viihdyttyä.

Jalmari91 [07.01.2013 16:03:27]

#

jalski kirjoitti:

Jalmari91 kirjoitti:

*Basic:iin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan.

Perustelut? Ei C:llä tuotettu koodi ole sen parempaa kuin hyvällä Basic kääntäjälläkään.

Itse siis ohjelmoin myös PL/I:llä, Fortranilla ja Limbolla. Silti tiettyihin hommiin valitsen ihan mielelläni jonkun Basic pohjaisen.

Se on lähinnä henkilökohtainen mielipide, koska minun mielestä Basic syntaksi on aivan kamalan ruma ja muutenkin aivan kamala, ja koska on olemassa "parempiakin kieliä", niin miksi käyttää Basic:iä. Tiedän, että suurimmat tehokkuus erot tulevat ohjelmoijien välillä kuin kielien välillä ja jos ei osaa koodata hyvin esim. C++:lla, niin voi olla että tuottaa jollain muulla kielellä tehokkaampaa koodia. Itse suosittelisin kaikesta huolimatta mielummin jotain muuta kuin Basic:iä (Python). Mutta enemmänhän nämä kielivalinnat tehdään joko henkilökohtaisen mieltymyksen tai pakon perusteella.

reino [07.01.2013 16:42:02]

#

Itse aloitin koodaamisen isän C64 koneella n. 8 vuotiaana. Sitten siirryin vbasic:iin ja nykyään koodaan C:tä.

jalski [07.01.2013 17:07:50]

#

Jalmari91 kirjoitti:

Se on lähinnä henkilökohtainen mielipide, koska minun mielestä Basic syntaksi on aivan kamalan ruma ja muutenkin aivan kamala, ja koska on olemassa "parempiakin kieliä", niin miksi käyttää Basic:iä.

Basic-kielikin on kehittynyt 8-bittisten koneiden ajoista, rivinumeroista ja GOTO pakosta on päästy jo pitkälle. Itse en ole koskaan pitänyt C-sukuisten kielien tavasta käyttää kaarisulkeita rajaaman ohjelmalohkoja. Monimutkaisten huonosti sisennettyjen kokonaisuuksien hahmottaminen kaarisulkuhelvetistä ei aina ole ihan suoraviivaista ja monesti muiden koodia lukiessa näkeekin kommentin kaarisulun jälkeen auttamassa koodin hahmottamista.

jlaire [07.01.2013 18:24:53]

#

jalski kirjoitti:

Itse en ole koskaan pitänyt C-sukuisten kielien tavasta käyttää kaarisulkeita rajaaman ohjelmalohkoja. Monimutkaisten huonosti sisennettyjen kokonaisuuksien hahmottaminen kaarisulkuhelvetistä ei aina ole ihan suoraviivaista [..]

Kaarisulut () on lispiä. Tarkoitat aaltosulkuja {}.

Ripe [07.01.2013 18:52:42]

#

jlaire kirjoitti:

Kaarisulut () on lispiä...

Kaarisulut on myös aika monta muuta funktionaalista ohjelmointikieltä, mm. clojurea, schemeä (joka tosin on lispistä kehitetty).

vesikuusi [07.01.2013 19:28:34]

#

Hmm itsellä oli ensimmäiset vuodet sellaista epämääräistä HTML-väkertelyä joskus 12 - 14 vuoden iässä, jossain vaiheessa kaveri esitteli CoolBasicia, teinpä sillä pari pientä tehtävää.

Kasiluokalla talvella ollessani 14 vuotias tuli meillä koulussa ohjelmointikurssi lyhyenä vapaavalintaisena aineena, jonka sitten otin. Siellä käytettiin GameMakeria, VB:tä ja C++:aa, joka sitten nappasi hyvin. Kuitenkin vasta ysiluokan talvella lainasin kirjastosta pari C++ -kirjaa ja koodasin ihan määrätietoisesti, ja sen jälkeen harrastus on vakiintunut. Osaamista on nyt hankittu monista muistakin osa-alueista, ja harrastus alkaa muotoutua työksi.

Kiitos, kun sain jakaa teille tieni koodaamisen maailmaan :D

latenleffahylly [07.01.2013 21:52:59]

#

Vaikutat erittäin kypsältä ja olet vielä todella nuori. Sinulla on hyvä mahdollisuus päästä ammattilaiseksi koska asenne ja motivaatio noin hyvällä tasolla. Itse olen jo 30+ ja olen koodannut vasta 3,5 vuotta.

Osaamiseni rajoittuu HTML5, CSS3, PHP, Java, SQL, (MySQL), WordPress (CMS) - web-tekniikoihin...... lisäksi valokuvaan ja osaan käyttää Photoshoppia. Eli pointtini on että sinulla kaikki mahdollisuudet kehittyä. Asenne ratkaisee.

Omat tavoitteet: (1-3v.)
- php, java (olio-ohjelmointi)
- javascript (jquery, ajax)
- html5+css3
- mobiili web+tabletit

---------

Tulet luultavasti yhä uudestaa tuntemaan ettet osaa vielä mitään, mutta kyse on oppimisesta. Vuoden kuluttua olet jo aivan eri tasolla. Jonain päivänä ammattilainen ja unelma työssä. Onnea!

Lebe80 [08.01.2013 14:16:54]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Tulet luultavasti yhä uudestaa tuntemaan ettet osaa vielä mitään, mutta kyse on oppimisesta. Vuoden kuluttua olet jo aivan eri tasolla.

Meinasin juuri tulla sanomaan aiheen aloittajalle, että pari vuotta kun olet koodaillut, niin tunnet olevasi maailman paras koodari, ja pari vuotta siitä, niin tajuat kuinka vähän oikeasti tiedätkään ohjelmoinnista.

Itse olen itse ollut ja lukenut vuosien varrella muidenkin olleen aina jossain vaiheessa siina samassa tilanteessa, että parin hassun keskeneräisen minipelin koodanneena luullaan pystyvän koodaamaan jonkun massiivisen moninpelin, koska *teoriassa* siihen pystyykin, mutta jossain vaiheessa tulee realiteetit vastaan, ja tajuaakin, että koodaamisessa pitää osata juuri hahmottaa kokonaisuus melko hyvin, jotta tajuaa, ettei pelkkien funktioiden ulkoa muistamisella tee juurikaan mitään, vaan koodin selkeyden, rutiinien oppimiset ja järjestelmällisyys onkin koodaamisen a ja o.

temu92 [08.01.2013 14:22:50]

#

Itte quickbasicilla alottelin 9 vuotiaana. Siitä jatkoin nettikoodaukseen (html + php & kumpp.) ja coolbasiciin. Nykyään käytän enimmäkseen C++:aa ja php:tä.

Tapsa [09.01.2013 01:27:53]

#

Jos omaksi iloksi ohjelmoi, mielestäni QBasic on kaikki helpoin oppia, ja siinähän on muuttujat, silmukat ja saat kokeilla pelkäämättä että kone kaatuu.

lyos [09.01.2013 20:15:26]

#

kiitoksia vastauksista.

olen kuullut usean ihmisten puhuvan että pitäisi aloittaa C:llä että tietää "mitä konepellin alla tapahtuu" ennenkuin siirtyy muihin kieliin.. tiedä sitten. itse ajattelin siirtyä kielestä toiseen oman mielenkiinnon mukana.

sitten haluaisin tietää näistä basiceista enemmän. esim coolbasic, quickbasic, blitzbasic, visualbasic ynnä muut. mitä eroa ja yhteistä näillä on ?

runeberg [09.01.2013 21:15:49]

#

Jos välttämättä basicin syntaksin haluaa opetella, niin suosittelen VB.Net kieltä, siinä oppii helposti .Net kirjastot, josta on taas helppo siirtyä C#(.Net) kieleen, josta taasen oppiin C/Java tyylisen syntaksin, josta taas helppo siirtyä.., melkein mihin tahansa.

Metabolix [09.01.2013 21:34:25]

#

lyos kirjoitti:

sitten haluaisin tietää näistä basiceista enemmän. – – mitä eroa ja yhteistä näillä on ?

Basicit eivät ole yhtenäinen ryhmä (kuten eivät myöskään "C-kielet"), joten ei ole järkevää niputtaa niitä keskustelussakaan yhteen kysymykseen. Ohjelmointikielen syntaksi on samanlainen asia kuin luonnollisen kielen syntaksi: siihen kuuluvat pilkkusäännöt ym. pikkuseikat, joilla ei tee juuri mitään ilman sanastoa. Basicit ovat siis joukko ohjelmointikieliä, joissa käytetään samanlaisia pilkkusääntöjä. Silti esimerkiksi VB.Net ja C# ovat hyvin lähellä toisiaan, koska niissä on käytännössä identtinen sanasto, aivan kuten hyvin ja huonosti pilkutettu englanti ovat ihan samanlaisia. Sen sijaan VB.Net ja BlitzBasic ovat ihan eri kieliä, aivan kuten suomi ja ruotsi ovat eri kieliä, vaikka pilkkusäännöt ovat samanlaiset.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta