Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Käyttäjän tietojen näyttäminen

Sivun loppuun

Ajattar [15.11.2012 22:06:43]

#

Hei,

Kopsasin sivuilleni ao linkissä olevan sovelluksen ja se toimii hienosti.
http://www.mvnet.fi/index.php?osio­=Kotisivun_teko&sivu=Salasanasuojaus_PHPll%E4

Nyt haluaisin lisätä tälläisen toiminnon:

Käyttäjän kirjauduttua sivuille, hän ohjautuu esim. sivu.php. Tällä sivulla olisi käyttäjäntiedot näkyvissä, jotka hän rekisteröityessään on antanut: nimi, sukunimi, sähköposti, asuinpaikka, ikä yms. Olen saanut käyttäjätunnuksen/sähköpostin näkymään tällä:

<?php

$salakoodi ="XXXXXX";

//Printtaa kuka on käyttäjä

if ($_SESSION["accesslevel"] == "$salakoodi")
{

$kukakayttaa = $_SESSION["username"];
print ("<b>Omat tiedot</b>: "."$kukakayttaa");

}

?>

Mutta miten saisin tuohon näkymään käyttäjän muita tietoja? Varmasti ihan yksinkertainen ratkaisu, jota mä en osaa lisätä :(

Olen täysin aloittelija PHP:n ja MySQL:n osalta, joten pliis, puhukaa niin selkeästi kuin mahdollista. Kaikesta vinkkailusta on apua, kiitos jo etukäteen!

Mod. korjasi kooditagit!

Teuro [15.11.2012 22:19:57]

#

Haet ensin käyttäjän kaikki (haluamasi) tiedot tietokannasta, jonka jälkeen tulostat ne haluamaasi muotoon sivulle. Tietojen hakeminen kannattaa varmaankin eristää omaan funktioonsa, josta sitä on helppo päivittää ja itse tulostava sivu pysyy oleellisesti selkeämpänä.

<?php
function hae_kayttaja($id) {
    $kayttaja_q = db()->prepare("SELECT kayttajanimi, email FROM kayttajat WHERE id = ?");
    $kayttaja_q->execute(Array($id));

$kayttaja = $kayttaja_q->fetch();

return $kayttaja;
}

Itse sivulla sitten vain kutsut tuota funktiota käyttäjän id-numerolla, jonka olet kaiketi tallentanut evästeeseen / sessioon.

Metabolix [15.11.2012 22:46:56]

#