Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Voiko 12-vuotias aloittaa koodaamisen

Sivun loppuun

Olenaloittelia [19.10.2012 21:16:50]

#

Voiko jopa 12-vuotias aloittaa koodaamisen vaikka ei olen ikinä koodannut mitään, mutta olen kiinnostunut koodaamisesta ja koodi kielistä, esim. C++.
Osaan puhua ihan kohtuullisen hyvin englanti...

(Mod. siirsi aloitusoppaan kommenteista.)

Metabolix [19.10.2012 21:34:00]

#

Tietenkin voi. Lukemassasi aloitusoppaassakin sanotaan, että ohjelmoinnin oppiminen on vanhempana usein helpompaa kuin nuorena, ja 12-vuotias on vasta erittäin nuori.

Antti Laaksonen [19.10.2012 21:41:09]

#

12 vuoden ikä on oikein hyvä hetki aloittaa koodaaminen. Englannin osaamisesta ei varmasti ole haittaa, koska paljon materiaalia on vain englanniksi.

mietinvaan [19.10.2012 21:50:02]

#

Kyllä voi.

Älä aseta aluksi vain liian suuria tavoitteita.

Grez [19.10.2012 22:18:52]

#

Itsekin aloittelin suunnilleen sen ikäisenä. Nykyisin kuvittelisin olevan jopa helpompaa kuin silloin 80-luvulla.

User137 [20.10.2012 16:50:15]

#

Aloittelin itse jo n. 7 vuotiaana, joten etköhän tuota onnistu.

Lebe80 [21.10.2012 01:04:51]

#

Itse myös koodailin ala-asteella. 90-luvun taitteessa ei ikäiselläni pojalla ollut mitään mahdollisuutta päästä internettiin, joten koodailu vaati tällöin erittäin paljon sinnikkyyttä.

TVdata [28.10.2012 13:35:19]

#

Voi todellakin. Itse koodailin javaa aluksi ja sitten löysin ohjelmointiputkan viime vuonna kuukauden päästä, ja siirryin C++ :aan koska se oli jostain syystä minulle helpompi. Johtuu varmaan oppaista.

reino [28.10.2012 20:08:28]

#

Ite aloitin myös 7 vuotiaana commodore 64 koneella. Suosittelen kyllä aloittaman ohjelmoinnin nuorena vaikka jollain pythonilla tai C kielellä.

Tzaeru [29.10.2012 03:49:41]

#

Kielisota! Jeeee! ..En suosittele aloittamaan C:llä.

Itse ensimmäisen kerran koodasin JavaScriptiä joskus alle 10-vuotiaana ja sitten käytin serkun opastuksella Espanjanloman Visual Basicin koodailuun biitsillä loikoilun sijaan. (nykyisin lopputulos olisi svn commit -m "l0l teqiillaaa suunriiseeee xD")

Siitä C++:hen sitten pian perään ja ihan hyvin siinä sitten lopulta pärjäsi oltuaan ensin ihan pihalla kuutisen vuotta.

Voi olla, että paras aloituskieli on sellainen, jolla saa nopeasti ruudulle näkyviin tavaraa - koodin lopputuloksen hahmotus visuaalisesti on todella hyvä tapa oppia ihan perusperiaatteet siitä logiikasta mitä ohjelmointi nyt yleensäkin on. Voisin jopa suositella jotain processing.js:n kaltaista, jahka on hiukan perusteita ensin kahlannut läpi. Tähän kyseisen porukan sketchpad on oikein näppärä. 'Create new sketch' vie suoraan uuteen pohjaan jossa saakin rendattua suoraan jotain näkyville koodiesimerkkinsä kanssa.

...Tai sitten mikä vaan ohjelmointiopas täältänäin. :)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta