Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C++: Koulutehtävä: Keskiarvon laskeminen

Sivun loppuun

AnnaLeena [06.10.2012 23:09:28]

#

Hej pojkarnas...

Tarvitsisin vähän taitavan hiiren klikkailijan sekä näppäimistön käyttäjän apua. Meillä on koulus tällänen tehtävä ku pitäis laittaa niinq ohjelma kyseleen arvosanoja ja lopettaan se ohjelma negatiivisella numerolla. sit sen pitäis näyttää syötetyt arvosanat ja niiden keskiarvo mut siis en mä osaa...

mä oon saanu tälläsen tehtyy mut ku se ei toimi... vaikka mun mielestä sen pitäis niin ku toimii...

#include <stdio.h>

int main(){

int lokero[100];
int luku, i = 0, lkm;
float keskiarvo=0;

printf("Ohjelma laskee syötettyjen arvosanojen keskiarvon.\n");
	printf("Lopetus negatiivisella kokonaisluvulla.\n");

do {

printf("Anna arvosana (4-10):");
			scanf("%d", &luku);

if(luku > 0) {

lokero[i] = luku;
			i++;

keskiarvo = (float)lkm / (float)lokero[i];

} else if(luku< 0) {

printf("Ohjelmaan syötetty %d arvosanaa.\n", lkm);
			printf("Arvosanojen keskiarvo: %.2f", keskiarvo);

} while(luku> 0);

}

return 0;

}

Ei tää koodaus sovi oikein blondeille...

Mod. korjasi otsikon ja kooditagit!

Metabolix [06.10.2012 23:21:03]

#

Eihän koodisi edes käänny. Kannattaisi lukea, millainen virheilmoitus tulee. Esimerkiksi minun kääntäjäni ilmoittaa näin:

lainaus:

koodi.c:34:3: error: expected ‘while’ before ‘return’

Tässä sanotaan ihan suoraan, että while-kohdan pitäisi olla vasta ennen return-kohtaa, kun nyt koodissasi while-rivi on liian aikaisin.

Lisäksi koodisi keskiarvoasia on aika pahasti pielessä: nyt koodissasi keskiarvo = määrittelemätön_lkm / määrittelemätön_kohta_taulukossa, vaikka oikeasti keskiarvo = summa / määrä. Lukuja ei tarvitse edes tallentaa taulukkoon, vaan voit suoraan laskea niiden summaa yhteen muuttujaan. Muista alustaa (nollata) muuttujat alussa.

AnnaLeena [07.10.2012 00:38:06]

#

Yritän tuosta sit keksii jotain toimivaa...

mikä olisi hyvä ohjelma c / c++ käyttämiseen kotona missä olisi se sellainen käännös juttu ittessään ettei tarvi mennä tonne mustaan ikkunaan kirjotteleen kauheesti kaikkia ihme komentoja?

Deffi [07.10.2012 02:43:54]

#

http://imgur.com/RGBMX

Jaska [07.10.2012 14:35:42]

#

AnnaLeena kirjoitti:

mikä olisi hyvä ohjelma c / c++ käyttämiseen kotona missä olisi se sellainen käännös juttu ittessään ettei tarvi mennä tonne mustaan ikkunaan kirjotteleen kauheesti kaikkia ihme komentoja?

Mä olen kirjoittanut kaikki koodit ihan editorilla ja kääntänyt ohjelmat komentoriviltä. Mutta kääntäjiä on ainakin gcc ja clang. Ohjelmien käännösjutuissa ilman mustaa ikkunaa taikasana on IDE. Netistä löytyy infoa niistä. Ainakin Anjuta, Eclipse ja Code::Blocks ovat tällaisia IDEjä. Valitettavasti mulla on niin vähän kokemusta IDEistä, että en osaa suositella mitään.

AnnaLeena [07.10.2012 15:03:51]

#

En minä tätä saa kääntyyn... hirvee darra ja kaikkee ja huomiseks pitäis olla valmis...
Täytyy mennä vissiin kaupungille hakeen joku koodaja kylään... tai ainakin nukkua krapula pois...
Eclipse mulla onkin koneella mut on toi Java versio...

Timmmo [07.10.2012 15:45:00]

#

Taidat olla trolli?

AnnaLeena [07.10.2012 16:17:25]

#

Joo... ainakin mitä peiliin katsoo aina väliin...

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta