Hei!
Olen koodannut ohjelmia excel + VBA ja haluaisin tehdä ohjelmasta .exe tiedoston.
Tarvitsenko siihen visual studion ja mitä hyötyä saan jos ostaan visual basicin(esim saanko valikoistani näyttävämmät kuin pelkästään VBA + excel?).
Katselin noita Visual studio paketteja, minkälainen paketti minun kannattaa ostaa kun koodailen itselleni ohjelmia?
Kiitos avusta!
Noh, ensinnäkin et saa mitenkään exejä vba:sta. Olet tehnyt scriptejä exceliin, eli laajentanut excelin toiminnallisuuksia vba:lla, et ohjelmia. Visual basic on eri asia kuin vba.
Visual studiosta saat ilmaiseksi express version, joka tarpeisiisi varmasti riittää. (esim visual studio 2010 express)
Itse koodaus on syntaksiltaan aika lähellä vba:ta, käytännössä kuitenkin puhutaan täysin eri asiasta.
Visual studiolla voit ohjelmoida myös muillakin kielillä, kuten c# ja c++.
Mitä voit tehdä näyttävämmin? No voit ohjelmoida ihan mitä haluat. Tee vaikka tekken 20 pc:lle tai uusi käyttöjärjestelmä kun taidot riittää.
Kiitos, nyt on ladattu visual studio. Mutta miten voin tehdä formista korkeamman kun visual studio ei anna säätää korkeutta kun tiettyyn pisteeseen asti?
Niin, siis ei anna määrittää sitä korkeammaksi kuin näytön korkeus + reunat.
Siis oletko tekemässä ohjelmaa pieninäyttöisellä koneella käytettäväksi isompinäyttöisellä koneella vai mitä moinen kysymys? Idea lienee se, että jos ohjelman ikunnan koon on tarkoitus pystyä muuttumaan, niin sinne täytyisi joka tapauksessa tehdä koodi joka huolehtii eri kokoihin skaalaamisesta.
Ikkunan sisään voit toki laittaa itse ikkunaa isompia objekteja ja esim. skrollauksen.
Tarkoitin juuri tuota skrollausta!
Lisäys:
Nyt on tullut seuraava ongelma johon olen nyt pari päivää etsinyt ratkaisua, olen vielä niin amatööri että en kaikkea vielä ymmärrä. Toivottavasti voitte tässäkin auttaa!
Eli kaksi comboboxia ja jos combobox1 arvoksi valitaan A niin combobox2:sen alasveto valikon vaihtoehdot ovat X,Y ja Z. Mutta jos combobox1 arvoksi valitaankin B niin combobox2:sen vaihtoehdot olisivat K,L ja W näin esimerkiksi
Tässä on koodi jolla olen sitä yrittänyt toteuttaa, tai onnistuukin mutta en usko että tämä on se paras vaihtoehto, aika "kankea". Eli miten tämän saisi toteuttua tietokantaa hyväksi käyttäen
Private Sub ComboBox1_MouseClick(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.MouseEventArgs) ComboBox2.SelectedIndex = -1 With Me.ComboBox2.Items .Clear() End With If ComboBox1.SelectedItem = "A" Then With Me.ComboBox2.Items .Add("X") .Add("Y") .Add("Z") End With End If If ComboBox1.SelectedItem = "B" Then With Me.ComboBox2.Items .Add("K") .Add("L") .Add("W") End With End If End Sub
pointer kirjoitti:
toteuttua tietokantaa hyväksi käyttäen
Private Sub ComboBox1_MouseClick(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.Windows.Forms.MouseEventArgs) Handles ComboBox1.MouseClick Dim db As New TietokantaEntities() ComboBox2.DataSource = (From a In db.TauluNimi Where a.Ryhmä = ComboBox1.SelectedItem Select a.Alaryhmä).ToArray() End Sub
Ei toiminutkaa... Jos joku voi vääntää rautalangasta tän että opin.
Eli avaatteko vähän noita termejä,(Dim, db, TietokantaEntities, a.Ryhmä, a.Alaryhmä, ToArray)
herjas tuosta Entitiesistä.
Sitten en ole vielä ymmärtänyt mitä integrer ja string yms Dim kanssa käytettävät tarkoittaa.
kiitos!
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.