Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: English Chat Bot

ZuBer [22.09.2012 21:12:56]

#

Sain tarpeekseni suomen kielen kiemuroista ja ajattelin lähteä tekemään englannin kielistä Chattibottia. Rupesin miettimään, että jos teen taulun erilaisista faktoista, mitä botti voi tietää, esim. mikä on Ranskan pääkaupunki, mikä on botin nimi tai mikä on botin lempiväri, että miten rakennan taulun? Sen voisi tehdä melkein näin:

id...|fakta.....................|arvo........
---------------------------------------------
1....|Ranskan pääkaupunki.......|Pariisi.....
2....|botin nimi................|Chat Bot....
3....|botin lempivari...........|sininen.....

Mutta tässä joudun laittamaan monta faktaa samaan soluun. Sitä ei suositella. Parempi esimerkki:

id...|fakta.....................|arvo........
---------------------------------------------
1....|botin harrastus...........|Jalkapallo..
2....|botin harrastus...........|Koodaus.....
3....|botin mieleisin harrastus.|maalaus.....

Vaikka tietokoneet eivät harrasta, on tässä tarkoitus tehdä siis mahdollisimman ihmismäinen botti.

Asiaan, siis jos nyt haluan laittaa kyselyn, että mitä harrastat, se ei onnistu kovin helposti. Pitää käyttää LIKEä ja menee aika hankalaksi. Jos taas haluan tietää botin parhaan harrastuksen, pitää olla aika tarkkaan määritelty koodissa, että mitä haetaan... Pitäisikö tässä tehdä kuinka hirveästi tauluja ja linkityksiä, että tämän saisi mahdollisimman automaattisesti pelittämään...?

qeijo [23.09.2012 14:40:29]

#

Tuo ei tule koskaan onnistumaan, ehkä jos ohjelmoit oppivan ohjelman.

Wizand [27.09.2012 18:46:14]

#

Juu aika moisen rojektin olet aloittanut. Itse ehkä lähtisin miettimään sitä jotenkin näin: kuka-taulu, mitä-taulu ja näiden suhteen saataisiin solu vastaus-taulusta.. Tyyliin kuka: botti mitä: harrastaa --> koodaus. kuka: botti, mitä: lempijuusto --> cheddar. kuka: ranska mitä: lempijuusto --> emmental.

Mutta olen vähän tuohon qeijon tapaan epäuskoinen jotta tuleeko tästä mitään..

Tilli [28.09.2012 20:19:58]

#

Minäkin olen hieman suunnitellut tuollaista projektia, mutta syystä tai toisesta olen aina lykännyt sen aloittamista. Mielessäni on käynyt tekstistä oppiva ohjelma. Sille täytyisi kuitenkin ensin koodaamalla opettaa lauseen jäsentäminen Wizandin esimerkkien tapaisesti ja paljon muuta. Jos oppiva ohjelma onnistuu, se tietysti vaatii melko paljon tilaa kiintolevyltä. (Ainakin jos sille opettaa eglannin kielisen Wikipedian ulkoa.)

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta