Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: PHP-sertifikaatti

Sivun loppuun

latenleffahylly [16.07.2012 20:59:29]

#

Hei,

haluasin kysyä seuraavaa, onko kellään tietoa mikä on PHP-sertifikaatti? Missä sellainen suoritetaan ja miten vaikeita juttuja se pitää sisällä? Kiitos.

rainmaker_ [16.07.2012 21:01:47]

#

http://www.zend.com/services/certification/php-5-certification/

Metabolix [16.07.2012 22:47:13]

#

Zendin PHP-sertifikaatti on todistus, joka osoittaa, että henkilö muistaa ulkoa suuren määrän nippelitietoja PHP:stä. Sertifikaatti ei tietääkseni kerro juuri mitään ohjelmointitaidosta. Kuten tuolla Zendin FAQ:ssa osuvasti sanotaan, "becoming a Zend Certified Engineer will not make you a better programmer".

Antti Laaksonen [16.07.2012 22:53:19]

#

Tälle hyvänä vastapainona on Ohjelmointiputkan PHP-haasteen sertifikaatti. Se takaa, että henkilö osaa ohjelmoida, mutta PHP:stä ei tarvitse tietää paljon mitään.

Grez [16.07.2012 23:34:03]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

PHP-haasteen

Nimeäminen ei ehkä ole ihan onnistunein :D

walkout_ [17.07.2012 10:29:20]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

Tälle hyvänä vastapainona on Ohjelmointiputkan PHP-haasteen sertifikaatti. Se takaa, että henkilö osaa ohjelmoida, mutta PHP:stä ei tarvitse tietää paljon mitään.

PHP-haasteessa on mun mielestä muutakin kuin se että osaa vaan ohjelmoida.

latenleffahylly [17.07.2012 10:39:09]

#

hmm.. no kiitos näistä pointeista. Tarkoitin tavallaan sitä että mennäänkö johonkin opistoon ja siellä istutaan luokassa, suoritetaan joitain tehtäviä ja saadaan hieno diplomi käteen!?

..diplomi joka sitten myöhemmin kotona ripustetaan seinään.

---

Itselleni tuo putkan php-haaste on vielä aika vaikea kun en pääse alkua pidemmälle. Varmaan jokin perustieto hukassa jota en tajua.

walkout_ [17.07.2012 10:43:39]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Itselleni tuo putkan php-haaste on vielä aika vaikea kun en pääse alkua pidemmälle. Varmaan jokin perustieto hukassa jota en tajua.

Mulla loppui into PHP-haasteeseen koska mä en jaksa tuntitolkulla yrittää keksiä oikeaa ratkaisutapaa 100 tehtävään jotka vaikenevat ja vaikenevat. Kyllä ne menis jos jaksaisi vaan tehdä.

dartvaneri [17.07.2012 18:46:36]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Itselleni tuo putkan php-haaste on vielä aika vaikea kun en pääse alkua pidemmälle. Varmaan jokin perustieto hukassa jota en tajua.

Alku on kaikkein vaiken, siis ensimmäisessä ohjelmointikielessä.

Itse luin 2-3 kertaa putkan oppaan läpi, ymmärsin asiat suunnilleen, mutta en osaanut niitä käyttää, siis niistä rakentaa mitään toimivaa. Noh, sitten tuon putkan mysql ja php -oppaan luettuani, ja kun sain toimimaan tuon esimerkin, ja lähdin sitten sitä muokkaamaan ja tekemään kaikkea uutta, se oli se, joka itsellä laukaisi sen alku jumituksen.

latenleffahylly [17.07.2012 19:06:20]

#

Hmm.. Kiitos tuesta. Kävin juuri läpi tuon php+mysql opas-osion. Nyt käyn tokaa kertaa läpi php-osiota. Olen tehnyt esimerkkejä omaan web-hotelliini ja yrittänyt ymmärtää koodin jokaisen kohdan. Valitettavasti oman koodin kirjoittaminen tyhjälle tiedostolle on vielä täysin mahdoton idea, luulisin.

Olen miettinyt että kun olen käynyt läpi oppaat pari kertaa niin aloitan jonkin harrastukseen/ yleishyödylliseen liittyvän projektin:

- tietokannan suunnitteleminen, miksi tietyt tietotyypit
- taulujen väliset yhteydet
- tiedon tallentaminen (db) turvallisesti lomakkeelta
- tiedon tulostaminen mukavan näköisesti (html5+css3)
- miten saada youtube, twitter, google+, flickr, facebook jne. Liitettyä jollakin tavalla omiin web-sivuihin

- sisäänkirjautuminen, sessiot, evästeet
- photoshop cs6, oma grafiikka, omat valokuvat jne.

Tässä asioita joita olen miettinyt usein yksinäisinä iltoina. Asioita jotka pitää hallita täysin että voin suorittaa php-sertifikaatin, tai jonkun näytön osaamisestani. Ohjelmointiputka on jo nyt osoittanut että en olisi pystynyt ilman sen apua kehittymään nykyiselle tasolleni ja saattamaan loppuun projekteja, joista sentään olen saanut hieman tuohtakin.. Hankin mm. Uuden iPadin ja mikrojärjestelmäkameran.

The Alchemist [18.07.2012 07:20:47]

#

Ison projektin aloittaminen ennen kuin osaa edes oikeasti kirjoittaa koodia - copy-pasteamista ja sen kosmeettista hieromista ei valitettavasti voi laskea - on aika hullua hommaa. Muutenkin lähtisin liikkeelle jostain "todella pienestä". Kirjoittaisin vaikka vieraskirjan julkisen puolen alusta asti itse.

Josset osaa kirjoittaa koodia, niin sinulla ei ole mitään mahdollisuutta oppia ymmärtämään sitä. Et voi tällöin myöskään oppia pelkästään lukemalla juuri mitään, joten oppaiden iterointi on ajanhukkaa.

Suorastaan pelottavaa, että sanot tehneesi maksullisia asiakasprojekteja vaikket mielestäsi osaa edes kirjoittaa omaa koodia...

latenleffahylly [18.07.2012 13:53:02]

#

..tarkoitin sitä että jo putkan oppaita ymmärtämällä, kopioimalla pääsee pitkälle. Sitten koodia vain muokataan omaan tarkoitukseen sopivaksi.

Onhan täällä juuri tuo lomakkeelta tiedon tallentaminen tietokantaan turvallisesti. Jos kerta nämä ovat valmiina niin en ymmärrä miksi lomake ja sen php-tiedosto pitäisi itse koodata tyhjästä.

jukkah [18.07.2012 14:36:01]

#

Kuten The Alchemist jo sanoi: copy-pasten käyttäminen on selvä merkki osaamattomuudesta.

Jos alat kirjoittamaan sähköpostia, alat kirjoittamaan sitä tyhjästä etkä copy-pasteta jostakin ja muokkaa sitä tarkoitukseen sopivaksi.

JaskaP [18.07.2012 16:06:17]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

Tälle hyvänä vastapainona on Ohjelmointiputkan PHP-haasteen sertifikaatti. Se takaa, että henkilö osaa ohjelmoida, mutta PHP:stä ei tarvitse tietää paljon mitään.

Itse asiassa ei tarvitse tietää PHP:stä yhtään mitään, sillä senhän voi tehdä millä (palvelin)kielellä huvittaa.

On se hauskaa kun saa PHP-sertifikaatin vaikka onkin tehnyt tehtävät Pythonilla, Rubyllä tms.

Grez [18.07.2012 20:06:56]

#

jukkah kirjoitti:

Jos alat kirjoittamaan sähköpostia, alat kirjoittamaan sitä tyhjästä etkä copy-pasteta jostakin ja muokkaa sitä tarkoitukseen sopivaksi.

No riippuu vähän. Jos esimerkiksi pitää laittaa ohjeet johonkin hommaan, niin mieluummin kopioin ne knowledge basesta tai käytän pohjana aikaisemmin jollekin toiselle lähttämiäni samoja ohjeita, kuin kirjoitan joka kerta alusta alkaen itse. Toki jos ohjeet on julkisesti luettavissa, niin voi laittaa linkinkin. Tai vaikka projektisuunnitelman tekemisessä voi ottaa projektisuunnitemapohjan tai aikaisemman samantyyppisen projektin projektisuunnitelman pohjaksi mieluummin, kuin alkaa hakkaamaan tyhjään dokkariin.

Sama juttu tietyssä määrin pätee koodaamiseenkin. Yksi hyvän koodarin tuntomerkki on, että hän tietää milloin kannattaa koodata itse, milloin käyttää valmista kirjastoa tai milloin kopioida pätkä koodia jostain aikaisemmasta omasta projektista tai mallitoteutuksesta.

latenleffahylly [18.07.2012 23:06:51]

#

Grez kirjoitti:

Sama juttu tietyssä määrin pätee koodaamiseenkin. Yksi hyvän koodarin tuntomerkki on, että hän tietää milloin kannattaa koodata itse, milloin käyttää valmista kirjastoa tai milloin kopioida pätkä koodia jostain aikaisemmasta omasta projektista tai mallitoteutuksesta.

..juurikin tämän tapaista tarkoitin. En valitettavasti vielä osaa kirjoittaa koodia tyhjästä, haluaisin osata, mutta olen myös miettinyt että pyörää ei keksitä uudestaan - sitä voi kuitenkin kustomoida mielensä mukaan.

..on kuitenkin totta että olen hypännyt perusteiden yli aikoinaan ja nyt opettelen kaiken uudestaa ihan basicista lähtien.

The Alchemist [19.07.2012 07:50:38]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Grez kirjoitti:

Sama juttu tietyssä määrin pätee koodaamiseenkin. Yksi hyvän koodarin tuntomerkki on, että hän tietää milloin kannattaa koodata itse, milloin käyttää valmista kirjastoa tai milloin kopioida pätkä koodia jostain aikaisemmasta omasta projektista tai mallitoteutuksesta.

..juurikin tämän tapaista tarkoitin. En valitettavasti vielä osaa kirjoittaa koodia tyhjästä, haluaisin osata, mutta olen myös miettinyt että pyörää ei keksitä uudestaan - sitä voi kuitenkin kustomoida mielensä mukaan.

..on kuitenkin totta että olen hypännyt perusteiden yli aikoinaan ja nyt opettelen kaiken uudestaa ihan basicista lähtien.

Grez kylläkin puhuu ihan eri mittakaavassa kuin sinä. Ei hän tarkoita, että jokin alkeellinen lomake kopsattaisiin toisaalta omaan koodiin.

Lomakkeen käsittelevä koodi on muutenkin niin integraalinen osa käytettävää kehysympäristöä, ettei randomia lomakkeenkäsittelijää voi copy-pasteta omaan järjestelmäänsä, vaan se pitää kirjoittaa juuri sitä tiettyä ympäristöä varten.

punppis [27.07.2012 20:54:06]

#

pro-tip: kun otat jostain koodista mallia, älä kopioi sitä suoraan, vaan kirjoita se manuaalisesti tekstieditoriin. käyt vielä katsomassa dokumentaatiosta mitä sinulle tuntemattomat funktiot tässä koodissa tekee.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta