Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Linuxin näytön pimeneminen kun en tee mitään

Jaska [28.06.2012 18:11:05]

#

Mulla on vanhassa koneessani Ubuntu 9.10. Siinä on ilmeisestikin Gnomessa jokin asetus, kun näyttö menee mustaksi jos en tee koneellani mitään vähään aikaan. Saako tuon ominaisuuden pois päältä kun haluaisin katsoa illalla EM-välierän YLEn Areenasta ilman keskeytyksiä?

Metabolix [28.06.2012 18:19:09]

#

Hyvin lyhyen googletuksen tulos:

xset -dpms; xset s off

Vaihtoehtoinen purkkaviritelmä xdotool-ohjelmalla (asennettava erikseen):

while sleep 1m; do xdotool key Shift_L; done

The Alchemist [28.06.2012 18:53:56]

#

Veikkaisinpa vaan, että tuo säätö löytyy myös jostain niitä Gnomen pienistä apuohjelmista System-valikon alta. Itse en ole Gnome 2:ta enää neljään vuoteen käyttänyt, joten tarkemmin en osaa neuvoa.

Pekka Karjalainen [28.06.2012 21:32:41]

#

Asetus löytyy Power Management -osiosta systeeminhallinnasta (muistelee hän). Voi sitä hallita komentoriviltäkin, mutta en ole ikinä jaksanut opetella komentamaan GNOMEn mitään versiota komentoriviltä, kun se on niin työlään oloista. Eikä noita asetuksia juuri tarvitse vaihdella minun tapauksessani.

Arvaus: System | Preferences | Power Management | On AC Power (jos laptop) | Put display to sleep...

Lisäksi Screensaver-asetukset kannattaa katsoa, etteivät ne pistä ruutua mustaksi jonkin ajan jälkeen.

Jaska [28.06.2012 23:06:36]

#

Ongelma ratkesi osittain. Näytönsäästäjänä oli musta ruutu. Kuitenkin pidemmän ajan päästä näyttö sammui kokonaan. Ikään kuin BIOSissa olisi joku asetus, joka käskee sammuttamaan näytön.

Macro [29.06.2012 10:30:44]

#

Ubuntussa taitaa olla erikseen power managementin alla näytön asetukset sekä akkuvirralle että kun johto on kiinni.

Lebe80 [29.06.2012 12:42:31]

#

No sitä sammuttamista tuskin kannattaa estää kokonaan, vaan mieluummin juuri laittaa, että se näyttö sammuu sitten vaikka kolmen-neljän tunnin päästä, ettei se ruutu ole esim. viikkoa päällä kun oletkin lähtenyt kesken leffan katsomisen kavereittesi kanssa leirille.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta