Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Linux-palvelin: Usea palvelu samasta IP:stä

Triton [17.04.2012 21:54:26]

#

Mulle ei noi aivan kaikki linux-palvelimen ylläpidolliset asiat ole täysin avautuneet, joten päätimpä kysyä.

Eli jos haluan pyörittää samassa IP:ssä sekä ftp-palvelinta ja www-palvelinta, niin saanko mä mitenkään asetettua siten, että ftp:tä voi käyttää vain ja ainoastaan osoitteesta ftp.domain.com ja www:tä www.domain.com vai pitäisikö silloin olla käytössä jokaista palvelua varten oma IP? Kyllä mä noita domainin A- ja CNAME-tietueita osaan käyttää, mutta tosiaan nämä palvelin puolen asiat on vielä hieman hakusessa.

The Alchemist [17.04.2012 22:26:16]

#

Tuhlaat aikaasi pohtimalla, kuinka voisit tehdä asiat mahdollisimman väärin. Verkko-osoitteen tulee olla (koska minä sanon) saavutettavissa sekä osoitteesta "www.domain.fi" kuin myös pelkästään kirjoittamalla "domain.fi".

Protokollan määrittämiselle on varattu ihan oma osionsa: http://www.domain.fi/. Tosin taitaa kieltämättä olla tavallista, että FTP-protokollaa käyttäessä saatetaan jopa vaatia myös www:n tilalla käytettävän muotoa "ftp".

jcd3nton [17.04.2012 22:40:56]

#

The Alchemist kirjoitti:

Tosin taitaa kieltämättä olla tavallista, että FTP-protokollaa käyttäessä saatetaan jopa vaatia myös www:n tilalla käytettävän muotoa "ftp".

Vain silloin, kun ftpd pyorii eri palvelimella -- ja silloin on syytakin vaatia.

Tritonin kysymykseen voitaneen vastata, etta oletusarvoisesti et voi haluamaasi jarjestelya luoda, koska yhteyden vastaanottajana et tieda mita domain-nimea yhdistaja kaytti (jos kaytti laisinkaan!). HTTP on poikkeus, koska klaientti lahettaa hostin ja polun osana pyyntoa. Vaan eipa tosiaan kannata huvin vuoksi vaatia mitaan etuliitetta.

Triton [18.04.2012 01:21:44]

#

Juu, siis ei todellakaan ole tarkoitus tehdä mitään väärin... Itsekin ajattelin tämän olevan mahdotonta, mutta ajattelin nyt kuitenkin vielä asian tarkistaa. Käytössä on vain VPS:ssä yhdellä IP:llä, joten eihän tässä sitten jää vaihtoehtoja.

kayttaja-1634 [18.04.2012 20:51:49]

#

Reverse proxyllahan tuo onnistuu, jos näin äkkiseltään ymmärsin oikein, mitä ajat takaa. Saman IP:n takana voi olla usean eri domainin palvelin/virtuaalipalvelin ja reverse proxy jakaa liikenteen halutulla tavalla.

Esimerkiksi ftp.domain.com ohjaa liikenteen ftp kansioon/porttiin ja domain.com ohjaa liikenteen verkkosivut sisältävään kansioon.

https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/26019-apache-ja-virtuaalikoneissa

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta