Mulle ei noi aivan kaikki linux-palvelimen ylläpidolliset asiat ole täysin avautuneet, joten päätimpä kysyä.
Eli jos haluan pyörittää samassa IP:ssä sekä ftp-palvelinta ja www-palvelinta, niin saanko mä mitenkään asetettua siten, että ftp:tä voi käyttää vain ja ainoastaan osoitteesta ftp.domain.com ja www:tä www.domain.com vai pitäisikö silloin olla käytössä jokaista palvelua varten oma IP? Kyllä mä noita domainin A- ja CNAME-tietueita osaan käyttää, mutta tosiaan nämä palvelin puolen asiat on vielä hieman hakusessa.
Tuhlaat aikaasi pohtimalla, kuinka voisit tehdä asiat mahdollisimman väärin. Verkko-osoitteen tulee olla (koska minä sanon) saavutettavissa sekä osoitteesta "www.domain.fi" kuin myös pelkästään kirjoittamalla "domain.fi".
Protokollan määrittämiselle on varattu ihan oma osionsa: http://www.domain.fi/. Tosin taitaa kieltämättä olla tavallista, että FTP-protokollaa käyttäessä saatetaan jopa vaatia myös www:n tilalla käytettävän muotoa "ftp".
The Alchemist kirjoitti:
Tosin taitaa kieltämättä olla tavallista, että FTP-protokollaa käyttäessä saatetaan jopa vaatia myös www:n tilalla käytettävän muotoa "ftp".
Vain silloin, kun ftpd pyorii eri palvelimella -- ja silloin on syytakin vaatia.
Tritonin kysymykseen voitaneen vastata, etta oletusarvoisesti et voi haluamaasi jarjestelya luoda, koska yhteyden vastaanottajana et tieda mita domain-nimea yhdistaja kaytti (jos kaytti laisinkaan!). HTTP on poikkeus, koska klaientti lahettaa hostin ja polun osana pyyntoa. Vaan eipa tosiaan kannata huvin vuoksi vaatia mitaan etuliitetta.
Juu, siis ei todellakaan ole tarkoitus tehdä mitään väärin... Itsekin ajattelin tämän olevan mahdotonta, mutta ajattelin nyt kuitenkin vielä asian tarkistaa. Käytössä on vain VPS:ssä yhdellä IP:llä, joten eihän tässä sitten jää vaihtoehtoja.
Reverse proxyllahan tuo onnistuu, jos näin äkkiseltään ymmärsin oikein, mitä ajat takaa. Saman IP:n takana voi olla usean eri domainin palvelin/virtuaalipalvelin ja reverse proxy jakaa liikenteen halutulla tavalla.
Esimerkiksi ftp.domain.com ohjaa liikenteen ftp kansioon/porttiin ja domain.com ohjaa liikenteen verkkosivut sisältävään kansioon.
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.