Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ohjelmointi-wiki

Sivun loppuun

ZuBer [15.04.2012 21:55:25]

#

Moro!

Oletteko kuulleet ohjelmointi-wikistä? Ettekö, en minäkään. Mieleeni vain tuli idea sellaisesta. Olisi kiva perustaa jollekkin wiki-alustalle wiki, jolle koottaisiin kattavat tiedot monista ohjelmointikielistä. Tällaisia ilmaisiakin helppokäyttöisiä wiki-alustoja löytyy(Wikispaces, [linkki"http://www.wikia.com"]Wikia[/linkki]). Kaikki ohjelmointiputkalaiset ja miksei muutkin saisivat osallistua tietämystensä mukaan.

Arvostan kovasti toki Ohjelmointiputkasta löytyviä oppaita, mutta ne eivät
kuitenkaan kerro kaikista funktioista yms. ohjelmointikielien sykkyröistä. En meinaa sitä, että sellaista paikkaa koskaan olisi mahdollista tehdäkään, mikä kertoisi 100% kaiken kaikista ohjelmointikielistä, mutta ainahan sitä voi parastaan yrittää.

Tällaisesta wikistä olisi apua varsinkin aloittelijoille (kuten minulle),
mutta myös edistyneimmille ohjelmoijille. Huonolla kielitaidolla on monesti
hankalaa hankkia tietoja netistä, koska suurin osahan netissä olevasta
ohjelmointiin liittyvästä materiaalista on englanniksi.

Haluaisin nyt mielipiteitä tästä ideasta. Onko tämä ihan järjetön idea, vai voisiko tästä tulla jotain?

Terveisin ZuBer

Lebe80 [15.04.2012 22:13:53]

#

Hei, tosi hyvä idea vuonna 2005! Eräällä toisella suomalaisella ohjelmointiyhteisöllä se on ollut jo pitkään myös pölyttyneenä!

Ideana siis hyvä, jos myös käytännössä joku/jotkut jaksavat ylläpitää sitä

vesikuusi [15.04.2012 22:16:17]

#

Lebe80 kirjoitti:

Hei, tosi hyvä idea vuonna 2005! Eräällä toisella suomalaisella ohjelmointiyhteisöllä se on ollut jo pitkään myös pölyttyneenä!

Jos mureakuhaan viittaat niin käypä kurkkaamassa; "wiki toistaiseksi alhaalla." Ollut jo pitkään.

Lebe80 kirjoitti:

Ideana siis hyvä, jos myös käytännössä joku/jotkut jaksavat ylläpitää sitä

Putkassa tuollainen tosin voisi olla ihan kiva, vaikka itse en ainakaan jaksaisi moista kirjoittaa :D

Merri [15.04.2012 22:19:37]

#

Mureakuha ei koskaan tehnyt kunnon panostusta wikinsä eteen, lähinnä tarkoittaen ettei sitä sulautettu sujuvasti sivustoon. Mureakuha on tosin ylipäätään ollut jo vuosia kuin kala kuivalla maalla.

Kattavan wikin tekeminen suomalaisin harrastelijavoimin on kovahko tavoite, osaavammilla ja tietävämmillä ohjelmoijilla on usein kädet täynnä työtä, jolloin ei jää aikaa ja voimavaroja miettiä suomalaisen harrastelijapiirin tarpeita. Putka keskustelualueen ja oppaidensa avulla auttanee jo hyvin alkuun. Tosin täälläkin mentaliteetti on usein sitä, että "opettele englantia".

Antti Laaksonen [15.04.2012 22:41:49]

#

Idea on hyvä, mutta ongelmana on saada wikiin kunnollista sisältöä. Toisaalta nyt kun Mureakuhan wiki näyttää jääneen pysyvämmin pois käytöstä, niin uudelle suomenkieliselle ohjelmointiwikille voisi olla tarvetta.

Merri kirjoitti:

Putka keskustelualueen ja oppaidensa avulla auttanee jo hyvin alkuun. Tosin täälläkin mentaliteetti on usein sitä, että "opettele englantia".

Tämä ei ole ainakaan Ohjelmointiputkan "virallinen" linja. Ohjelmoinnista on tärkeää saada tietoa omalla äidinkielellä. Kuitenkin ohjelmoijan täytyy myös pystyä lukemaan englanninkielistä tekstiä.

Merri [16.04.2012 00:55:13]

#

Jep, siinä on ero virallisen ja epävirallisen linjan suhteen. Aina joskus tuo englantipainotteisuus tahtoo tulla vähän läpi osalla keskustelijoista.

Wikin hyvä puoli on kyllä siinä, että jos oppaat sun muut lykättäisiin sinne, niin niitä olisi mahdollista parannella ja kehittää pikkuhiljaa. Nykyinen systeemihän on kankeahko wikiin verrattuna. Jonkun pitäisi kuitenkin ottaa vastuu sisällön jaottelusta sekä muutosten seuraamisesta, ja mielellään jonkun toisen taas ylläpitämisestä ja teknisestä kehittämisestä.

Lisäksi wikin pitäisi mielestäni ehdottomasti olla mahdollisimman helppopääsyinen, eli saumattomasti osa sivustoa. Ei mielellään erillisiä rekisteröitymisiä sun muuta. Toki sen toteuttaminen olemassaolevan järjestelmän kanssa on kinkkistä, esim. MediaWiki mulkkaa näemmä jokaisen isomman päivityksen yhteydessä Vectoria sen verran, että menee aiempi muokattu versio rikki.

ZuBer [16.04.2012 07:10:37]

#

Jos wikistä aikoisi tehdä osa Ohjelmointiputkaa, sehän tarkoittaisi taas Ohjelmointiputkan ylläpitäjille töitä ainakin, jos aikoisi tehdä tasokkaan wikin, jossa saisi esim. luokat käyttöön. Meinaan sellaisia luokkia, että saisi helposti tehtyä polkuja kuten wiki/CB/funktiot/movecamera... Ja versiojärjestelmässäkin löytyy tekemistä...

Edit: En ole muuten ennen tuota wikiä huomannutkaan. Vain joskus harvoin tullut käytyä mureakuhassa...

Jaska [16.04.2012 14:57:28]

#

Ihan hyvä idea, jos siitä on hyötyä. Ainakin itse havaitsin, että kun laitoin suomalaiseen Wikipediaan joitain graduani koskevia artikkelitoiveita matikasta, niin ne olivat toiveina vielä vuosien päästä. Eli kellään ei ollut mielenkiintoa selvittää spesiaaleja aiheita.

Toinen asia on sitten, millä tarkkuudella artikkeleja kirjoitetaan. Jotenkin tuntuu siltä, että aloittelijat voivat hyötyä wikistä eniten, mutta kokeneemmat käyttävät mieluummin Googlea tai lukevat mahdollisesti artikkeleja. Voisin hyvin kuvitella, että vaikkapa relaatiotietokannasta voisi kirjoittaa joko parin sivun ytimekkään artikkelin tai tuhannen sivun teoriapläjäyksen.

Ja mitenkä ratkotaan mahdolliset konfliktitilanteet, jos muutamalla kirjoittajalla on mielipide-eroja vaikkapa siitä, kannattaako C:ssä käyttää taulukoita vai kannattaako aina varautua siihen, että ohjelmaa voi joutua muuttamaan, jolloin taulukot tulisi aina korvata dynaamisilla tietorakenteilla.

ZuBer [16.04.2012 15:28:45]

#

Minun mielestäni ei wikiin tarvitsisi laittaa mielipiteitä, eihän wikipediassakaan mielestäni ole... Ajatukseni olisi noita artikkeleja aloittaa kirjoittamaan niin, että aluksi laittaa edes vähän tietoa kaikesta ja sitten vasta kun rupeaa artikkeleita olemaan kohtalaisen paljon, rupeaa täydentämään. Esim:

Aluksi:
Kissa on eläin.

Ja sitten:
Kissa eli kesykissa tai kotikissa (Felis catus aiemmin Felis silvestris catus) on metsäkissasta (Felis silvestris) polveutuva ja kissaeläinten (Felidae) heimoon kuuluva kesy nisäkäslaji........yms. yms.

(^^lainaus Wikipediasta^^)

Tämä siksi, ettei wiki ole sellainen, että koko wikissä on yksi artikkeli, joka kertoo C++ inline-funktioista sata sivua.

Wiki olisi hyvä ajanviete koodaajille, jos ei mitään tekemistä olisi. :D Lisäksi se antaisi kaikille mahdollisuuden kirjoittaa ohjelmointikielistä, vaikkei mitään erikoista olisi keksinytkään(koodivinkeissä vähän tätä vaaditaan...). Käyttäjiä voitaisiin innostaa kirjoittamaan artikkeli jollakin keinolla. Montaa koodaajaa jo varmaan kiinnostaisi, kun saa olla avuksi ja rakentamassa yhteistä tietopankkia. Nykyäänhän monet keskinkertaiset koodaajat varmaan vain koodaavat ja odottavat, että expertit tekevät oppaat ja vinkit, kun ei itsellä ole siihen erityiskykyjä.

jukkah [16.04.2012 15:51:52]

#

ZuBer: Joku on ehdottomasti yhdellä kannalla ja toinen toisella, eikä kumpikaan anna periksi. Siitä ei hyvää seuraa.

Kattava suomenkielinen ohjelmointiwiki olisi kyllä ihan paikallaan. Se voisi hyvinkin korvata (optimistisesti ajateltuna) alan ammattikirjallisuuden (ne kun ovat melkein heti vanhentuneita).

reino [16.04.2012 16:09:40]

#

Wiki voisi olla täällä ohjelmointiputkassa samalla palvelimella ja mahdollisesti osoitteessa wiki.ohjelmointiputka.net. Se voisi olla vaikka ohjelmointiputkalaisten itse tekemä wikialusta ja kaikki ohjelmointiputkan jäsenet voisivat lähettää ehdotuksia koodiin. Sinne voitaisiin valita omat moderaattoritkin.

Jaska [16.04.2012 16:16:15]

#

ZuBer kirjoitti:

Minun mielestäni ei wikiin tarvitsisi laittaa mielipiteitä, eihän wikipediassakaan mielestäni ole.

Ei se olekaan pakollista, mutta toisinaan olen oppinut järkevämpiä menettelytapoja koodaamiseen kuuntelemalla kokeneemman kaverin neuvoja kuin miettimällä itsenäisesti ratkaisuja.

ZuBer kirjoitti:

Ajatukseni olisi noita artikkeleja aloittaa kirjoittamaan niin, että aluksi laittaa edes vähän tietoa kaikesta ja sitten vasta kun rupeaa artikkeleita olemaan kohtalaisen paljon, rupeaa täydentämään.

No joo. Tämä toimii, jos niitä laadukkaita artikkeleja on paljon. Mutta uskoisin käyttäjien kyllästyvän Wikiin, jos hän törmää jatkuvasti artikkeleihin, jossa on vain pari "Hauki on kala."-tyyppistä lausetta. Toisaalta lyhytkin artikkeli voi olla todella hyödyllinen, jos se tarjoaa vaikkapa hyviä kirja- tai nettisivusuosituksia joihinkin ongelmiin, joihin koodaaja voi joutua uransa aikana.

ZuBer [16.04.2012 16:36:19]

#

Kun väkeä näyttää olevan puolesta että vastaan, niin mitä jos Antti sanoisi suorat sanat, että olisiko putkaan mahdollista tehdä wiki? Kovin pitkälle ideaa ei kannata varmaan kehittää ennen, kun Antti tyrmää idean. :D

ErroR++ [16.04.2012 16:37:58]

#

Voin osallistua projektiin.

Lebe80 [16.04.2012 16:51:44]

#

ZuBer: tehkää jonnekin omalle palvelimelle!

ZuBer [16.04.2012 17:58:47]

#

Sehän on mahdollista ja helppoa tehdä se jollekin wikialustalle eikä siinä menisi kun pari minuuttia, mutta jos pystytän oman wikin johonkin luulen, että siitä ei tule mitään, jos kukaan muu ei osallistu. Ja sehän tässä olisikin tärkeätä, että mahdollisimman moni osallistuisi, ja wiki pääsisi sellaisen huomion alle, että mahdollisimman moni löytäisi sen ja osaisi käyttää sitä apuna, sillä ei ole mitään järkeä tehdä wikiä, jos sitä ei lueta. Ohjelmointiputkaan se olisi hyvä tehdä myös siksi, että sinne on helppo kirjoittaa, kun ei tarvitse uutta rekisteröitymistä.

ErroR++ [16.04.2012 18:15:39]

#

Tuleeko muita kuin minä? Ja minne se tulee? Ja milloin sen kehitys aloitetaan?

jukkah [16.04.2012 18:41:35]

#

ErroR++: Minä voin tulla, sikäli kun ehdin muista projekteista.

ZuBer [16.04.2012 19:07:28]

#

Hyvä, että osallistujia löytyy. Odotamme nyt vain Laaksosen lausuntoa asiasta, että tehdäänkö se putkaan vaiko johollekin ulkoiselle wikialustalle...

Merri [16.04.2012 21:55:48]

#

Yksi mahdollisuus olisi laajentaa olemassaolevan wikin sisältöä... kaappasin parisen vuotta sitten Suomipelit.comin tietokannan ja sovitin sen MediaWikiin:

http://merri.net/wiki/Etusivu

Valitettavasti tuo on päivityksen jälkeen osittain rikki, pitäisi päivittää myös liitännäisiä ja sen jälkeen ihmetellä mahdollisia muita rikkinäisyyksiä. Spammiakin on vetänyt läpi, tuoreet muutokset -sivu on rikki niin on vähän heikossa ollut poistamiset.

Tuossa wikissä on hyvin vähän ohjelmointiin liittyvää asiaa, mutta sisältöä on silti useampia satoja sivuja. Aiheena suomalaiset pelit liittyvät aika epäsuorasti ohjelmointiin, vaikka tietysti väistämättä jonkin verran sivuaa aihetta.

Se on sitten oma asiansa, kuinka tuota käytettäisiin jos sitä halutaan käyttää: tarviiko siirtää muualle, otetaanko vaan pelkkä sisältö jne.

ZuBer [16.04.2012 22:36:37]

#

Mikä tuo MediaWikin rikkoutumissysteemi oikein on? En siitä oikein tajua mitään...

Tuohon Suomipeli.com:in sisältöön, että äkkiseltään tulisi mieleen, että ei viitsisi toisten wikiä kopioida, ja sitäpaitsi kun se ei kuitenkaan HIRVEÄSTI ohjelmointiin liity. Jos pitää olla puolesta tai vastaan, olisin ehkä enemmän vastaan.

Jos tuo MediaWiki on toimiva järjestelmä, se mielestäni olisi ihan hyvä alustavaihtoehto. Mutta jos mahdollista, ottaisi ihan puhtaan pohjan sille wikille(siis tarkoitan kyllä, että ehkä MediaWiki, mutta ei suomipeli.com:in pohjalta) ja siihen sitten tekisi ihan Ohjelmointiwikin näköisen wikin. Sen voisi varmaan ulkoistaa putkasta, jos Antilla ei riitä puhtia nyt ruveta wikiä rakentamaan putkaan. Olisi kiva saada sille joku ihan kunnon domaini esim. ohjelmointiwiki.org/com/fi/yms. siis silloin jos se tulisi putkasta erilleen. Tosin sitten jos se putkaan tulisi, eihän tämmöinen ole mahdollista...

Antti Laaksonen [16.04.2012 22:59:11]

#

Minusta on parempi, että wikiprojekti aloittaa ainakin aluksi Ohjelmointiputkan ulkopuolella.

Keskeinen ongelma on, että osaavia halukkaita kirjoittajia on niukasti. Wikin perustaminen ei ratkaise tätä ongelmaa. Mureakuhassa oli vuosia wiki, mutta sinne tuli vain vähän uutta laadukasta sisältöä.

Merri [16.04.2012 23:08:13]

#

ZuBer: se on vain päivityksestä tullut ongelma, jonka tarkkaa syytä en ole selvittänyt. Todennäköisesti johtuu epäyhteensopivasta liitännäisestä, esim. poistamalla niitä käytöstä tai päivittämällä ongelmat todennäköisesti katoaisivat. Kokonaan uudella wikiasennuksella ei moista ongelmaa olisi, kun ei olisi vanhentuneita/epäyhteensopivia liitännäisiäkään.


Minulla ei kuitenkaan ole antaa kauheasti aikaa tämmöiselle projektille. Mieluummin käytän aikaani ohjelmointiin sekä muihin projekteihin, joihin sattuu olemaan innostusta.

ZuBer [17.04.2012 09:05:05]

#

Onko mahdollista siirtää tietoja wikistä wikiin sitten myöhemmin?

Olisiko joku halukas perustamaan MediaWikin jonnekin ja päivittämään sitä sillä tavalla, ettei se menisi rikki? Vai menenkö lähettämään arkkuun anomuksen? En kyllä itse osaa MediaWikiä asentaa, tai en ainakaan sitä koskaan ole tehnyt... Jos arkkuun saisi niinkun monta "adminia" sille omalle sivulle, että minä voisin hommata sivutilan ja joku muu voisi MediaWikin asentaa?

jukkah [17.04.2012 10:03:00]

#

ZuBer kirjoitti:

monta "adminia"

Yksi tunnus monen tietoon. Niin se käy kätevimmin. :)

Ennen kuin laitat hakemusta Arkkuun, tutustu myös Viuhkaan. Se tuntuu olevan joustavampi palveluntarjoaja.

Lebe80 [17.04.2012 10:21:15]

#

ZuBer kirjoitti:

Onko mahdollista siirtää tietoja wikistä wikiin sitten myöhemmin?

Jos ei muuten, niin vaikka copy/pasteamalla artikkeleiden sisältöä. duh.

ZuBer kirjoitti:

Jos arkkuun saisi niinkun monta "adminia" sille omalle sivulle, että minä voisin hommata sivutilan ja joku muu voisi MediaWikin asentaa?

Montaa sivutilan ylläpitäjää ei kannata ottaa, vaan yksi ottaa päävastuun vaikka juuri sivutilasta ja tiedostojen päivittämisestä, niin ei satu mitään ihmeellisiä tietovuotoja yms.

Tällöin on selkeä vastuu yhdellä ihmisellä, jotta palvelun tarjoajakin tietää, kuka voi oikeasti irtisanoa tai ottaa esim. lisäominaisuuksia palveluun... tai äärimmässä tapauksessa, tietää varmaksi kuka vaikkapa on tallennellut palvelimelle laitonta materiaalia.

Wikisovelluksiin taas saa useamman ylläpitotunnuksen, joten niitä voi sitten jaella ja poistella mielin määrin.

Merri [17.04.2012 11:01:16]

#

MediaWikistä löytyy vientitoiminto, johon voi syöttää kopioitavien sivujen nimet ja niistä saa sitten XML-tiedoston, jonka puolestaan voi tuoda toiseen wikiin.

Entisen Suomipelit.comin (ja Fingan) sisältö on lisensoitu Creative Commonsin Nimeä-Epäkaupallinen-Tarttuva -lisenssillä, joka suojaa artikkelit kaupallisuudelta (sisältöä ei saa myydä) ja pyytää ilmoittamaan alkuperäisen tekijän/lähteen. Tämän mainitsen siksi, että wikiä perustettaessa lisenssivalinta kannattaa tehdä heti alkuunsa, koska on ongelmallista sitten jälkikäteen asettaa lisenssi ja alkaa kysellä muokkauksia tehneeltä porukalta, sopiiko uusi lisenssi heille.

ZuBer [17.04.2012 14:35:16]

#

Kiitos tiedoista. Kuka nyt ottaa vastuun tästä Wikin perustamisesta? Itse olen aika kokematon, mutta haluaisin olla mukana kaikella mahdollisella tavalla. En osaa MediaWikiä asentaa, joten jos minä perustan wikin, tarvitsisin jonkun neuvoja. Mitenkä tästä nyt saataisi sellainen selvä yhteenveto, että kuka perustaa wikin, kuka huolehtii sen päivittämisestä ja ylläpitämisestä, ketkä aikovat osallistua kirjoittamiseen yms.

Nyt jos kaikki halukkaan ilmoittaisivat viestissään MIHIN haluaa osallistua, jos johonkin osallistuu, kiitos! Jos ketään muuta sivutilan ylläpitäjää ei löydy, joku saa ilmoittautua myös opastamaan minua tässä jutussa. Itse kokemattomana en osaa päättää lisenssejä ja muita. Kuinka usein MediaWiki muuten päivittyy? Siis sillä tavalla, että se vanha versio rikkoutuu?

Edit.
Oikeastaan nyt kun tutkin tuota MediaWikin kotisivua huomasin, että kyseessä onkin aikas hankala juttu. En usko, että minulta löytyy tuohon taitoa. Haussa siis pätevä perustaja tälle wikille.

ErroR++ [17.04.2012 15:12:22]

#

Eikös tuo CC BY-NC-SA -lisenssi ole aika hyvä?

Itse voisin kirjoittaa muutaman oppaan. Mutta huomatkaa, että palvelimelta pitää löytyä PHP 5.2 tai uudempi ja MySQL 4.0 tai uudempi.

ZuBer [17.04.2012 15:19:02]

#

Olisiko hyvä, että tekisin väliaikaistakin väliaikaisemman wikin valmiille wikipohjalle osoitteeseen www.wikispaces.com? Voitaisiin sitten rauhassa miettiä tätä kunnon wikin perustamista. Saataisiin vähän materiaaliakin valmiiksi?

ErroR++ [17.04.2012 15:33:47]

#

OK. Sopii minulle.

ZuBer [17.04.2012 15:35:08]

#

VÄLIAIKAINEN ohjelmointiwiki, tervetuloa.

Edit: Laitanko tuon wikin kaikkien muokattavaksi vaiko niin, että se vaatii rekisteröitymistä? Nyt se vaatii rekisteröitymisen ja etusivulla on linkki Kuinka rekisteröityä-ohjeeseen.

ErroR++ [17.04.2012 15:54:44]

#

Laita niin että pitää rekisteröityä. Mutta miten toi koko homma nyt sitten menee?

ZuBer [17.04.2012 15:58:50]

#

Koko homma? Etusivulla linkki rekisteröitymisohjeeseen. Minun pitää hyväksyä ensin se, että joku saa kirjoittaa sinne. Tein tämän wikin vain siksi, että kaikki halukkaat saavat kirjoittaa artikkeleita tuonne. Sitten kun/jos saadaan kunnon MediaWiki jollekin palvelimelle, siirretään artikkelit sinne ja pistetään wikin ulkoasu ja muu kuntoon vierailijoita varten. Kunhan vain löydetään vapaaehtoinen wikin perustaja...

Lebe80 [17.04.2012 16:00:59]

#

ZuBer kirjoitti:

Olisiko hyvä, että tekisin väliaikaistakin väliaikaisemman wikin valmiille wikipohjalle osoitteeseen www.wikispaces.com? Voitaisiin sitten rauhassa miettiä tätä kunnon wikin perustamista. Saataisiin vähän materiaaliakin valmiiksi?

Ööö, ettekö te just sitten tehny sen Wikin ennen kuin edes mietitte rauhassa?

Eli olisiko kannattanut ensiksi:
a) Miettiä millainen wikistä tulee
b) ...sen mukaan päättää Wikin alla pyörivä alusta
c) Laittaa wiki pystyyn

Nythän siis sivu lähtee villinä kasvamaan, miten se nyt ikinä lähteekään. Ja saatteko nyt sitten tuolta tuotua niitä artikkeleita siihen lopulliseen wikiin?

ps. muistitteko nyt laittaa etukäteen Merrin ehdottaman Creative Commons -lisenssin kuntoon?

ErroR++ [17.04.2012 16:02:25]

#

Noniin. Oma käyttäjäni on Paukku-Palikka.

ZuBer [17.04.2012 16:08:33]

#

Lebe80 kirjoitti:

ZuBer kirjoitti:

Olisiko hyvä, että tekisin väliaikaistakin väliaikaisemman wikin valmiille wikipohjalle osoitteeseen www.wikispaces.com? Voitaisiin sitten rauhassa miettiä tätä kunnon wikin perustamista. Saataisiin vähän materiaaliakin valmiiksi?

Ööö, ettekö te just sitten tehny sen Wikin ennen kuin edes mietitte rauhassa?

Teimme sen siksi, että tämän MediaWiki-pohtalta tehtävän wikin tekemiseen voi mennä kauan, sillä edes halukasta perustajaa sille ei ole löydetty, ajattelin, että jos halukkaita artikkelin kirjoittajia löytyy(kuten ErroR++), he saavat kirjoittaa ne tuohon wikispaces-wikiin, joka ei ole kovin hyvä wiki, mutta pitää artikkelit sisällään väliaikaisesti. Jos nyt löytyisi joku halukas, joka perustaisi puhtaan MediaWikin joko omien kotisivujensa alle tai uudelle kotisivutilalle, siirtäisimme nämä artikkelit sinne, ja alkaisimme tosissaan kehittää sen wikin ulkonäköä ym ominaisuuksia.

ErroR++ [17.04.2012 16:12:17]

#

Eli nyt mä oon ton wikin jäsen? Ainakin tossa lukee niin ja Edit-nappi on aktivoituna.

ZuBer [17.04.2012 16:15:28]

#

Juu olet ja lähetin sinulle viestin joka koskee uuden artikkelin luomista.

ErroR++ [17.04.2012 16:19:51]

#

Mistäs sen viestin saa esiin? Sähköpostista vai?

ZuBer [17.04.2012 16:23:10]

#

Kun menet jonkun sivun ylälaitaan sielä wikispacessa, ilmestyy oikeaan yläkulmaan palkki. Siinä on vasemmassa laidassa numero harmaalla pohjalla. Siitä klikkaamalla saa esiin viestit. Siinä lukee uusien viestien lukumäärä.

ErroR++ [17.04.2012 16:23:49]

#

Jaa tossa.

Harmi kun en pysty lukemaan enää sähköpostiani. Menetin Google-tilin käyttöoikeuden eilen, koska olen alle 13 -vuotias. Eikä Outlook pysty kirjautumaan tiliini.

Kuinkas meinaat että nuo artikkelit kirjoitetaan? Samaan artikkeliin kaikki, vai? Niin ainakin luulisin. No, alan tästä sitten tehdä uutta artikkelia.

dartvaneri [17.04.2012 17:47:08]

#

Lebe80 kirjoitti:

Nythän siis sivu lähtee villinä kasvamaan, miten se nyt ikinä lähteekään. Ja saatteko nyt sitten tuolta tuotua niitä artikkeleita siihen lopulliseen wikiin?

ps. muistitteko nyt laittaa etukäteen Merrin ehdottaman Creative Commons -lisenssin kuntoon?

Suosittelen lukemaan Lebe80:n viestin uudellen, jossa oli edellä mainittu pätkä.

Eli lisenssit kunnossa? Ja ootte varmistanut, jotta datan siirto onnistuu?

jukkah [17.04.2012 18:04:20]

#

Ihan lähiaikoina ei ehdi mukaan. :(

Kirjoitelkaa tekstiä kaikessa rauhassa muutaman kuukauden ajan. Jos joku on pessimistinen hankkeen onnistumisen suhteen, se liittyy suurella todennäköisyydellä tekstin huonoon laatuun ja innostuksen loppumiseen. Jos näin ei kuitenkaan käy (muutamassa kuukaudessa), olivat ulkoiset puitteet mitkä tahansa, mukaan tulee kokeneempia kavereita. Sitten voidaan alkaa miettiä tosissaan teknisiä kysymyksiä.

Lebe80 kirjoitti:

saatteko nyt sitten tuolta tuotua niitä artikkeleita siihen lopulliseen wikiin?

Tekstin muuntaminen muodosta a muotoon b on manuaalisesti tylsä ja pitkäveteinen työ, mutta täysin mahdollinen. Se ei kuitenkaan ole monta prosenttia tekstien kirjoittamiseen käytetystä ajasta, kun käytetään makroja tai omaa muuntoskriptiä.

ZuBer [17.04.2012 18:11:20]

#

Lisenssit kunnossa. Ja dartvaneri:
Merri muokkasi viestiä jälkeenpäin. Tuota osaa ei ollut silloin, kun sen luin.

Edit. Pystyykö MediaWikiin lataamaan artikkeleita tietokoneen muistista, jos jokainen artikkeli on siellä html, Wikitext tai PDF-muodossa? Tuolta wikispacesta pystyy lataamaan artikkelit html-tiedostoiksi, Wikitext-tiedostoiksi ja PDF:ksi Zip-paketissa.

ErroR++ [17.04.2012 18:27:28]

#

Tietääkseni WikiTextin pystyy siirtämään, mutta html:stä en tiedä. PDF nyt ei ainakaan.

ZuBer [17.04.2012 21:47:40]

#

Merri kirjoitti:

Wikin hyvä puoli on kyllä siinä, että jos oppaat sun muut lykättäisiin sinne, niin niitä olisi mahdollista parannella ja kehittää pikkuhiljaa. Nykyinen systeemihän on kankeahko wikiin verrattuna.

Saisiko niitä oppaita käyttää wikissä? Pyydän lupaa Antilta. Toki sinne merkintä tulisi, että ne on otettu täältä.

Merri [17.04.2012 22:25:04]

#

Sitä asiaa kannattanee miettiä tarkemmin sitten kun alkaa olla sitä omaa sisältöä kasassa.

Antti Laaksonen [17.04.2012 22:46:06]

#

Teidän täytyy kirjoittaa wikiin sisältöä itse, ei kopioida tietoa muualta. Ohjelmointiputkan oppaat eivät tule muuttumaan wikimuotoisiksi.

Lebe80 [17.04.2012 23:51:16]

#

Itseä lähinnä kiinnostaa, että mitä sinne wikiin _on_ tulossa? Vai onko se vaan pystytetty koska wiki? Eli onko siellä jonkin sortin artikkeleja, skriptejä, vai ihan kaikkea sekaisin? Miten ne järjestellään? Valvooko joku laatua?

Nyt esimerkiksi tuolla on osa todella vaikeatajuista (melkein voisin veikata, että osa sisällöstä on kopioitu muualta) artikkelia ja pari todella puutteellista (esim html-artikkeli). Jos mun pitäis etsiä tietoa mitä html on, ei tuon lyhyen artikkelin perusteella saisi kyllä mitään selvyyttä asiaan, ei myöskään "Aika- ja tilavaativuus" -artikkelista, joka taas menee monelta pelkän epäselvyyden vuoksi yli hilseen.

Itse suosittelen että keskitytte johonkin pienempään aihealueeseen, josta kirjoittaminen tuntuu luonnollisemmalta. Esim. jos ootte tehneet php-skriptejä, kirjoitelkaa niitä tuonne. Miten esim. tietokantayhteys avataan yms.

Merri [18.04.2012 00:06:21]

#

Toisinsanoen... ei yritetä rakentaa Roomaa päivässä, vaan keskitytään kunnolla yhteen artikkeliin kerrallaan. Samoin jotta asiasta voi kirjoittaa, siitä tarvitsee tietää jotakin. Täydellinen ei tarvitse olla, mutta ainakin virheellisiä väittämiä on pakko välttää. Samoin suoraan ei kannata muualta kopioida.

Määrä ei wikimaailmassa korvaa laatua, varsinkaan wikin alkuaikoina.


Tietty meidän vanhempien setien kannattaa myös olla varovaisia sen suhteen, ettei liikaa paineita anneta. Iän myötä syntyy kovia laatuvaatimuksia... Putkahan ei ollut mikään toteutuksen riemuvoitto alkuaikoinaan :)

ZuBer [18.04.2012 07:17:01]

#

Tähän laatuun vaikuttaa varmasti ainakin se, että yksi kirjoittaja on aikas nuori. Lisäksi mukaan pitäisi saada kokenutta väkeä...

ErroR++ [18.04.2012 08:00:33]

#

Tottahan se on :)
Artikkeleiden ulkonäkö kannattaa huomioida. Esim. kuvat voisi laittaa reunaan. Tästä lähtien laitan kaikki kuvat pilvipalveluihin ja linkitän ne sieltä.

makumaku [18.04.2012 08:40:32]

#

Eikös ne kuvat kannata uploadata wikin images hakemistoon, niin kaikki pysyy tallessa samassa paikassa.

jukkah [18.04.2012 11:18:14]

#

Olen samaa mieltä makumakun kanssa: Pidetään kuvat yms. tiedostot wikin sisällä.

ErroR++ [18.04.2012 15:10:18]

#

OW-Ohjeet kirjoitti:

Käytä itse tekemiäsi tai ottamiasi kuvia. Laita ne vaikka Imageshackkiin. Älä käytä mieluiten Ohjelmointiwikin omaa tilaa. Katso ohje kuvan lisäämisestä artikkeliin.

No, kunhan se varsinainen wiki saadaan pystyyn, voi kuvat vaikka laittaa samalle servulle.

ZuBer [18.04.2012 15:15:25]

#

ErroR++ kirjoitti:

OW-Ohjeet kirjoitti:

Käytä itse tekemiäsi tai ottamiasi kuvia. Laita ne vaikka Imageshackkiin. Älä käytä mieluiten Ohjelmointiwikin omaa tilaa. Katso ohje kuvan lisäämisestä artikkeliin.

No, kunhan se varsinainen wiki saadaan pystyyn, voi kuvat vaikka laittaa samalle servulle.

Niin, tuolla wikialustalla on todella köyhästi tilaa.

jukkah [18.04.2012 15:20:15]

#

5 Mt? :(

Lebe80 [18.04.2012 15:40:05]

#

Kuulostaisi siltä että toistelen itseäni, joten laitan sen vain launauksena:

Lebe80 kirjoitti:

Ööö, ettekö te just sitten tehny sen Wikin ennen kuin edes mietitte rauhassa?

Eli olisiko kannattanut ensiksi:
a) Miettiä millainen wikistä tulee
b) ...sen mukaan päättää Wikin alla pyörivä alusta
c) Laittaa wiki pystyyn

Nythän siis sivu lähtee villinä kasvamaan, miten se nyt ikinä lähteekään. Ja saatteko nyt sitten tuolta tuotua niitä artikkeleita siihen lopulliseen wikiin?

Eli nyt teillä tuntuu olevan vähän liian kova kiire tehdä sitä wikiä, ja tulette todennäköisesti tekemään enemmänkin vihreitä tuossa kiireessä.

Miettikää(!) rauhassa mitä tonne tulee ja sitten keräätte vaikka muutaman euron palvelinta varten. Eli tehkää mieluummin tuo "väliaikainen" wiki pelkkiä suunnitelmia varten ja kartoittakaa sillä mitä se lopullinen wiki tulisi vaatimaan (palvelintila, ylläpitäjät).

ErroR++ [18.04.2012 15:40:51]

#

jukkah kirjoitti:

5 Mt? :(

2 GB voisi olla hyvä arvaus. Mutta sehän on joka tapauksessa jonkin verran.

@Lebe80: Ilmeisesti tuo ei ole vielä se varsinainen wiki. Sen varsinaisen voisi pystyttää vaikka MediaWiki -alustalle.

ZuBer [18.04.2012 16:03:20]

#

Tuossa on wikin suunnittelukeskustelu. Kaikki wikiprojektista kiinnostuneet, käytää katsomassa ja vastatkaa jos haluatte osallistua tai teillä on ideoita.

Lebe80 kirjoitti:

Eli nyt teillä tuntuu olevan vähän liian kova kiire tehdä sitä wikiä, ja tulette todennäköisesti tekemään enemmänkin vihreitä tuossa kiireessä.

Miettikää(!) rauhassa mitä tonne tulee ja sitten keräätte vaikka muutaman euron palvelinta varten. Eli tehkää mieluummin tuo "väliaikainen" wiki pelkkiä suunnitelmia varten ja kartoittakaa sillä mitä se lopullinen wiki tulisi vaatimaan (palvelintila, ylläpitäjät).

En usko, että tuonne saamme kovin isoja virheitä tehtyä, koska jos kuitenkin jätämme tuon laivan sitten, kun saamme "oikean" wikin tehtyä...

Lebe80 [18.04.2012 16:12:52]

#

Tarkoitin siis virheillä lähinnä käytännön virheitä. Kuvia voi olla ikävä siirrellä sitten lopulliseen wikiin, kun niitä on vaikkapa useita satoja yms. En myöskään ole varma, onko tuo nykyinen wiki-alusta semmoinen (jokusta wikialustaa käyttäneenä, alusta näyttää todella vieraalta), että saatte kaikki sivut siirrettyä helposti uuteen alustaan (esim. ylempänä mainittiin jotain muunnosskriptejä, kuka ne tekee jos valmista skriptiä ei olekaan olemassa).

Eli vaikka siirtäminen olisikin helppoa, voi siitä tulla ajan käytön suhteen "mahdoton" (eli veisi käsipelillä useita useita päiviä).

ZuBer [18.04.2012 16:15:44]

#

Lebe80 kirjoitti:

Tarkoitin siis virheillä lähinnä käytännön virheitä. Kuvia voi olla ikävä siirrellä sitten lopulliseen wikiin, kun niitä on vaikkapa useita satoja yms. En myöskään ole varma, onko tuo nykyinen wiki-alusta semmoinen, että saatte kaikki sivut siirrettyä helposti uuteen alustaan (esim. ylempänä mainittiin jotain muunnosskriptejä, kuka ne tekee jos valmista skriptiä ei olekaan olemassa).

Eli vaikka siirtäminen olisikin helppoa, voi siitä tulla ajan käytön suhteen "mahdoton" (eli veisi käsipelillä useita useita päiviä).

No ei muuta sitten kun wikiin ei enää artikkeleita ja "oikean" wikin perustajalle KOVA haku!

Lebe80 [18.04.2012 16:17:34]

#

ZuBer kirjoitti:

Lebe80 kirjoitti:

Tarkoitin siis virheillä lähinnä käytännön virheitä. Kuvia voi olla ikävä siirrellä sitten lopulliseen wikiin, kun niitä on vaikkapa useita satoja yms. En myöskään ole varma, onko tuo nykyinen wiki-alusta semmoinen, että saatte kaikki sivut siirrettyä helposti uuteen alustaan (esim. ylempänä mainittiin jotain muunnosskriptejä, kuka ne tekee jos valmista skriptiä ei olekaan olemassa).

Eli vaikka siirtäminen olisikin helppoa, voi siitä tulla ajan käytön suhteen "mahdoton" (eli veisi käsipelillä useita useita päiviä).

No ei muuta sitten kun wikiin ei enää artikkeleita ja "oikean" wikin perustajalle KOVA haku!

Eli tarkoittaako tämä, ettei sivuja pysty siirtää uudelle alustalle, vai että ette tiedä, vai sitä että ette ole tutkineet asiaa?

Eli, ennen kuin laitatte edes sitä perustajaa hakuun:
_Miettikää_ ja _suunnitelkaa_ ja _testatkaa_

jukkah [18.04.2012 16:22:41]

#

Jeps, lopullinen wiki on sen verran iso juttu, että suunnitelkaa sitä vähintään pari viikkoa ja sitten esim. 5. toukokuuta vapautatte kytkimen. (Hatusta vedetty päivämäärä, mutta aiemmaksi sitä ei kannata laittaa.)

Mielestäni nuo suuret ja pienet kysymykset ovat tällä hetkellä väärin päin (edit. niin kuin Lebe80:kin jo sanoi). Ensin pitää miettiä, mitä sinne tulee, kuka sitä tekee, miten hommaa hallitaan jne. ja sen jälkeen, minne se tulee.

Tukki [18.04.2012 16:28:27]

#

ZuBer kirjoitti:

En usko, että tuonne saamme kovin isoja virheitä tehtyä, koska jos kuitenkin jätämme tuon laivan sitten, kun saamme "oikean" wikin tehtyä...

Väliaikaisista ratkaisuista on yleensä tapana tulla pysyviä tai ainakin hyvin pitkäkestoisia. Minusta tässä vaiheessa on melkeinpä aivan sama millä (jotenkin toimivalla) alustalla lähdette projektia toteuttamaan, koska paljon suurempi haaste on saada aikaiseksi järkevää sisältöä wikiin. Kunhan katsotte vaan että materiaalit saa siirrettyä helposti muualle.

Harmi projektin kannalta, mutta ymmärrettävää, että Antti ei halua antaa ohjelmointiputkan oppaita wikiinne. Vastaavanlaajuisen ja tasoisen perustasoisen materiaalin tuottaminen wikiin voi kestää melko kauan. Tosiasia on että ennenkuin teillä on kassassa laajempi materiaali samoista aiheista tai vastaavasti hyvää materiaalia muista aiheista niin wikinne on lukijoille kohtalaisen hyödytön.

Ehdottaisin että koitatte päästä nopeasti tuon alkuvaiheen (perustason materiaalin tuottamisen) yli hyödyntämällä mahdollisuksien mukaan olemassaolevia materiaaleja. Muilta sivuilta voi esimerkiksi löytyä valmista materiaalia, jonka ehdot sallivat suoran kopioimisen wikiin ja putkan oppaitakin voi vapaasti referoida ja linkittää wikiinne. Tällöin avainasemaan nousee artikkeleiden järjetely ja luokittelu wikin sisällä, jotta ne olisivat hyödyllisesti käytettävissä ja laajennettavissa. Alkuun se kai olisi vähän kuin perinteinen linkkilista, mutta on sekin parempi kuin se että käytetään aikaa siihen että kirjoitetaan taas kerran ne hello world-esimerkit kaikilla kielillä uudestaan.

ZuBer [18.04.2012 16:30:47]

#

Lebe80 kirjoitti:

Eli tarkoittaako tämä, ettei sivuja pysty siirtää uudelle alustalle, vai että ette tiedä, vai sitä että ette ole tutkineet asiaa?

Eli, ennen kuin laitatte edes sitä perustajaa hakuun:
_Miettikää_ ja _suunnitelkaa_ ja _testatkaa_

Tarkoittaa sitä, että kun kuvatkin ovat niin vaikeita siirtää käsipelillä, niin en halua niiden siirtelyyn sitten käyttää aikaa. Ja sitäpaitsi nyt ruvetaan käyttämään suunnitteluun aikaa, eikä artikkelien tekoon. Nyt tässä projektissa on mukana väkeä joku 3-4, joten lisää porukkaa olisi ihan kiva saada mukaan.
Mutta minun mielestä suurin ongelma on nyt perustajan löytäminen, kun kenelläkään ei ole intoa ja minulta puuttuvat taidot... Jos perustajaa ei löydy, wikiä ei tehdä. Minä en sitä ainakaan yksin tee...

Edit.

Tukille:
Tuolla WikiSpacessa on todella huono tuo tagisysteemi. Haluaisin saada sellaisen niinkun MediaWikissä saa, että on luokat tyyliin Ohjelmointikielet->PHP->Oppaat->Kontrollirakenteet. Nehän eivät esim. Wikipediassa tuollaista polkua tee, mutta esim. kissa-wikipediasta pääsee luokkaan Kissa ja siitä luokkaan kissaeläimet ja siitä luokkaan petoeläimet ja niin edelleen...

Tukki [18.04.2012 16:52:51]

#

ZuBer kirjoitti:

Tukille:
Tuolla WikiSpacessa on todella huono tuo tagisysteemi. Haluaisin saada sellaisen niinkun MediaWikissä saa, että on luokat tyyliin Ohjelmointikielet->PHP->Oppaat->Kontrollirakenteet. Nehän eivät esim. Wikipediassa tuollaista polkua tee, mutta esim. kissa-wikipediasta pääsee luokkaan Kissa ja siitä luokkaan kissaeläimet ja siitä luokkaan petoeläimet ja niin edelleen...

Tarkoitus oli sanoa että juurikin tämä on minun mielestä epäoleellista tässä vaiheessa. Jos sulla on hyvä artikkeli PHP:n kontrollirakenteista niin kirjoita tuo luokkapolku vaikka siihen artikkelin alkuun tai loppuun. Kyllä se siitäkin löytyy. Sitten kun kasassa on yli 20 minun mielestä hyödyllistä artikkelia niin voin vaikka luvata asentaa tuon MediaWikin projektille.

ZuBer [18.04.2012 17:03:13]

#

Tukki kirjoitti:

Sitten kun kasassa on yli 20 minun mielestä hyödyllistä artikkelia niin voin vaikka luvata asentaa tuon MediaWikin projektille.

Niinkö? Hoitasistko myös sen kotisivutilan hankkimisen(ettei tarvitsisi rikkoa sääntöjä ja luovuttaa salasanaa) ja MediaWikin päivittämisen?

Tukki [18.04.2012 17:15:58]

#

ZuBer kirjoitti:

Niinkö? Hoitasistko myös sen kotisivutilan hankkimisen(ettei tarvitsisi rikkoa sääntöjä ja luovuttaa salasanaa) ja MediaWikin päivittämisen?

En voi jatkuvaan ylläpitoon lupautua, mutta jos projektin kehitys vaikuttaa lupaavalta niin voin sitäkin harkita. Ja eiköhän tarvittaessa löydy sellainen kotisivutilantarjoaja, jonka sääntöjen puitteissa tuo asentaminen onnistuu kun sen aika koittaa.

jukkah [19.04.2012 10:04:19]

#

http://www.mediawiki.org/wiki/Help:Formatting/fi:

Vinkki wikiylläpitäjälle: Jos uskot käyttäjiesi vastuullisuuteen, voit sallia täyden HTML:n käytön asettamalla $wgRawHtml = true; omassa LocalSettings.php tiedostossasi.

Tuo olisi minusta ihan paikallaan. Ohjelmointiwikin kirjoittajathan osaavat kirjoittaa suoraa html:ää. Lisäksi html on paljon wikisyntaksia selvempää sitä tuntemattomille uusille kirjoittajille (kuten minulle). Vaikka teksti olisi Wordissa kokonaan, muotoiluun menisi puoli päivää tuon wikisyntaksin kanssa. :(

Edit. Oletettavasti wikisyntaksi ei myöskään tarjoa kaikkia html:n ominaisuuksia.

Merri [19.04.2012 12:44:00]

#

HTML ei myöskään tarjoa kaikkia wikisyntaksin ominaisuuksia. Merkittävinpiä asioita wikissä ovat artikkelien väliset linkit, jotka useimmiten toteutetaan [[Wikiartikkeli|linkki artikkeliin]] -tyylillä. Joissakin asioissa wikisyntaksi on huomattavasti kivempaa kirjoittaa, toisaalta taas jotkut toiset asiat ovat vaikeasti hahmotettavia (ainakin taulukot).

Wikisyntaksin opettelu kyllä kannattaa, vaikka siinä on oppimiskäyrää. Suurin osa artikkelista on wikisyntaksia käyttäen selvemmän näköistä kuin HTML:ää käyttäen.

dartvaneri [19.04.2012 14:04:13]

#

https://help.wikispaces.com/Wikitext tuosta voi olla vähän hyötyä.

Jaska [19.04.2012 14:53:36]

#

Eräs hyvä idea olisi LaTeX-tuki Wikiin. Sillä kun voisi piirrellä UML-kaavioita tai muita artikkeleja selventäviä kuvioita. Vai tukeekohan tuo �-tagi LaTeXia sen verran, että kaavioiden piirto on mahdollista?

ZuBer [19.04.2012 15:58:47]

#

Tukki, oletko tukki_ Wikispacessa?

Tukki [19.04.2012 16:26:09]

#

Näytää menevään aika metakeskusteluksi tämä. Ihmisiä tuntuu kiinnostavan enemmän wikialustan ominaisuudet kuin itse wikin sisältö. Minä väitän että jos wiki koetaan sisällöllisesti oikeasti hyödylliseksi ja jos joidenkin ominaisuuksien puuttuminen oikeasti haittaa sisällön ilmaisua niin toteuttajia noille ominaisuuksille löytyy, jos ne vaan on järkevällä vaivalla toteutettavissa.

Veikkaan esimerkiksi että iso osa wikin potentiaalisista kirjoittajista ei osaa kirjoittaa LaTeXia. Niillä jotka osaisivat ei ole mielessä juuri mitään järkevää mitä sillä wikiin kirjoittaisi. Ja jos jollain olisikin mielessä jotain järkevää, niin hän tuskin jaksaa sitä kirjoittaa tuonne wikiin. Jos tästä jää vielä jotain jäljelle niin saman asian voisi todennäköisesti ilmaista kohtuullisen ymmärrettävästi ilmankin LaTeXia vaikkapa liittämällä kriittiset osat mukaan kuvina. LaTeX-lähdekoodin voi sitten liittää mukaan vaikka kommenttina odottamaan sitä että ominaisuus toteutetaan.

Lisäys:

ZuBer kirjoitti:

Tukki, oletko tukki_ Wikispacessa?

joo

ZuBer [19.04.2012 16:32:27]

#

Olisiko teillä jotakin aiheita, mitä meidän kannattaisi suunnitella ennen wikin perustamista? Mallisivu eli tulevien artikkelien rakenne on aika hyvin hahmotteilla. Aiheiden luokittelukin alkaa olla hyvässä vaiheessa. Mitä wikiin tulee, on seuraava kysymys, mutta ainakin ihan normaaleja wiki-artikkeleita ohjelmointikielistä, apuohjelmista yms. on tulossa ja sitten oppaita ohjelmointikielistä. En sitten tiedä, että pitäisikö tehdä erikseen artikkeli joka kertoo esim PHP:n kontrollirakenteista ja erikseen opas siihen...?

Tukki: Olet nyt jäsen ja voit kirjoittaa Ohjelmointiwikiin.

Tukki [19.04.2012 16:45:43]

#

Kun nyt olen muutamaan kertaan moittinut tätä keskustelua epäoleelliseksi niin lisäänpä tähän jotain mielestäni oleellista. Tässä aiheita joista mielelläni näkisin artikkejea wikissä:

- Listauksia vapaasti käytettävistä valmiista PHP-kirjastoista:
- jotta nämä olisi hyödyllisiä niin mukana pitäisi olla esittely kirjastosta, kuvaus käyttötarkoituksesta, käyttökokemuksia, arvosteluja ja arvioita hyödyllisyydestä ja jopa käyttöesimerkkejä

- Vastaava kuin edellinen, mutta koskien PHP-frameworkeja

- Toteutusesimerkkejä ja käyttötapauksia eri design patternien hyödyntämisestä PHP:lla. Tämä saattaisi olla myös mielekästä esittää kieliriippumattomasti niinkuin wikipediassa on tehty.

- Arvosteluja ja esittelyjä erilaisista projketi- ja testaustyökaluista ja menetelmistä erityisesti PHP-sovelluksia ajatellen. (PHPUnit, behat, sahi, selenium, versionhallintatyökalut, ci-alustat, monitorointityökalut,...)

Olli [19.04.2012 16:51:43]

#

Eikö wikin voisi sijoittaa jollekin oikealle palvelimelle, esimerkiksi alakansioksi Ohjelmointiputkaan? Näin vältyttäisi esim. wikispacesin rajoituksilta.

ZuBer [19.04.2012 16:59:39]

#

Tukki kirjoitti:

Kun nyt olen muutamaan kertaan moittinut tätä keskustelua epäoleelliseksi niin lisäänpä tähän jotain mielestäni oleellista. Tässä aiheita joista mielelläni näkisin artikkejea wikissä:

- Listauksia vapaasti käytettävistä valmiista PHP-kirjastoista:
- jotta nämä olisi hyödyllisiä niin mukana pitäisi olla esittely kirjastosta, kuvaus käyttötarkoituksesta, käyttökokemuksia, arvosteluja ja arvioita hyödyllisyydestä ja jopa käyttöesimerkkejä

- Vastaava kuin edellinen, mutta koskien PHP-frameworkeja

- Toteutusesimerkkejä ja käyttötapauksia eri design patternien hyödyntämisestä PHP:lla. Tämä saattaisi olla myös mielekästä esittää kieliriippumattomasti niinkuin wikipediassa on tehty.

- Arvosteluja ja esittelyjä erilaisista projketi- ja testaustyökaluista ja menetelmistä erityisesti PHP-sovelluksia ajatellen. (PHPUnit, behat, sahi, selenium, versionhallintatyökalut, ci-alustat, monitorointityökalut,...)

Saa tehdä jos osaa, itse en ole tuollaisista kuullutkaan...

Olli kirjoitti:

Eikö wikin voisi sijoittaa jollekin oikealle palvelimelle, esimerkiksi alakansioksi Ohjelmointiputkaan? Näin vältyttäisi esim. wikispacesin rajoituksilta.

Wikiä suunnitellaankin MediaWiki pohjana tehtäväksi jollekin muulle palvelimelle...

jukkah [19.04.2012 17:14:57]

#

Saisi olla myös HTML5- ja CSS3-oppaat sekä JavaScript opas höystettynä jQuerylla.

Hakuteokset (niin kuin "kaikki html-elementit") eri aiheista ovat myös ihan hyviä apuvälineitä "kaikenikäisille".

ZuBer [19.04.2012 17:42:23]

#

jukkah kirjoitti:

Saisi olla myös HTML5- ja CSS3-oppaat sekä JavaScript opas höystettynä jQuerylla.

Hakuteokset (niin kuin "kaikki html-elementit") eri aiheista ovat myös ihan hyviä apuvälineitä "kaikenikäisille".

Kiitos vinkeistä. Olet nyt Ohjelmointiwikin jäsen eli ei muuta kun kirjoittamaan! :)

jukkah [19.04.2012 22:16:44]

#

ZuBer kirjoitti:

ei muuta kun kirjoittamaan! :)

Prosessorinkäyttömittari näyttää jo valmiiksi 150 %. :) Kyllä kai kirjoittamaankin joutaa jossakin välissä...

ErroR++ [20.04.2012 21:14:15]

#

Kirjoitin tuonne nyt vähän lisää VB.NETistä. Pyysin jotakuta selventämään yhden kohdan, jossa tuli ongelma.

jukkah [05.05.2012 16:02:25]

#

Mitkä ovat tämänhetkiset tunnelmat näin alkuinnostuksen jälkeen?

ErroR++ [05.05.2012 21:02:43]

#

Kirjoittelen, jos on aikaa. Kesällä ainakin tulee kirjoitettua.

bmi [26.05.2012 09:12:40]

#

Jos jollain sattuu olemaan servu, jossa on mysql ja php, voin asentaa sinne Mediawikin. Jos semmoista ei löydy, niin voin asentaa mbnetin kotisivutilaani pmwikin (ei vaadi mysql tukea).

jukkah [26.05.2012 10:39:02]

#

Älä asenna Mediawikiä vielä. Tältä sivulta näkee, että wikiä on muokattu viimeksi 20 päviää sitten. Siellä on vielä liian vähän aineistoa (jos kirjoitusnopeus pysyy jokseenkin tasaisena, vuoden päästä saattaisi olla riittävästi asiaa).

Tämä on siis minun mielipiteeni: Wiki näyttää jämähtäneen ainakin toistaiseksi paikoilleen (pysyvä jämähtäminenkin on periaatteessa mahdollinen), joten ei kannata tehdä "ylimääräistä" työtä sen eteen, jottei työ menisi hukkaan. Eli kiinnostuneiden kannattaa vain kirjoitella sinne.

jokunen1 [26.05.2012 16:51:19]

#

Mitä kieliä tonne tulee? Tulisiko javaa kun opettelen sitä parhaillaan.

jukkah [26.05.2012 18:01:42]

#

Kuka vain saa kirjoittaa mistä vain... Systeemi vaatii rekisteröitymisen, joten ihan kuka vain ei pääse kirjoittamaan.

Kyllä sinne varmasti Java-opaskin tulee joskus tai ainakin linkkilista hyviin suomenkielisiin oppaisiin, mikäli niitä on jo paljon.

jokunen1 [27.05.2012 11:43:08]

#

Ok eli systeemi on sama tyyliin kuin wikibediassa?

bmi [27.05.2012 11:54:09]

#

jokunen1 kirjoitti:

Mitä kieliä tonne tulee? Tulisiko javaa kun opettelen sitä parhaillaan.

Ei siellä kyllä Java opasta taida olla. Mutta kun kerran sitä toivot, lisäsin sen toivesivulle.

Lisäys:

Lähetin hakemuksen Viuhkaan. Katsotaan, meneekö läpi.
Laitoin hakemuksen jo näin varhain, koska ison sivumäärän siirto voi olla todella työlästä. (ja meneehän MediaWikin asennukseen+conffaukseen myös aikaa)

bmi [28.05.2012 14:36:00]

#

Hakemukseni hyväksyttiin! Uuden ohjelmointiwikin osoite on ohjelmointiwiki.viuhka.fi. Ei kun siirtämään artikkeleita ja luomaan tunnuksia uuteen wikiin!
Jaksaisiko kukaan tehdä logoa?

ErroR++ [28.05.2012 14:42:57]

#

Hyvä. Eikös sillä jo ollut logo?

EDIT: Miten tonne luodaan tunnus?

bmi [28.05.2012 15:04:31]

#

Sen mä unohdin conffata. Ilmottelen, kun pystyy rekisteröitymään.

ZuBer [28.05.2012 15:16:46]

#

Tuo logo on aika tuollainen...öhm...ei mikään täydellinen. Voin jonkunlaista parempaa yrittää värkätä, mutta eiköhän tuo alkuun kelpaa. Jos jollain taitavalla kuvankäsittelijällä on intoa, voi minun puolestani laittaa ehdotuksia. Voitko antaa sitten minulle sinne jonkunverran oikeuksia? Saan sitten nuo artikkelitkin siirreettyä...?

Ps. Riittääkö tuo 200mt pitkälle?

Lebe80 [28.05.2012 15:30:57]

#

ZuBer kirjoitti:

Ps. Riittääkö tuo 200mt pitkälle?

Riittää se jonnekin asti, mutta aika vähänhän se on, jos tuonne alkaa vähääkin enemmän tulemaan kuvia.

ZuBer [28.05.2012 15:35:00]

#

Lebe80 kirjoitti:

ZuBer kirjoitti:

Ps. Riittääkö tuo 200mt pitkälle?

Riittää se jonnekin asti, mutta aika vähänhän se on, jos tuonne alkaa vähääkin enemmän tulemaan kuvia.

Ok. Bmi rupesi jo siirtämään artikkeleita vanhasta uuteen vaikka sen voisi tehdä helpomminkin. Saan kaikki artikkelit ladattua koneelleni vaikka WikiText-muotoon ja sitten voisin ladata ne uuteen wikiin.

bmi [28.05.2012 16:56:15]

#

ZuBer kirjoitti:

Lebe80 kirjoitti:

ZuBer kirjoitti:

Ps. Riittääkö tuo 200mt pitkälle?

Riittää se jonnekin asti, mutta aika vähänhän se on, jos tuonne alkaa vähääkin enemmän tulemaan kuvia.

Ok. Bmi rupesi jo siirtämään artikkeleita vanhasta uuteen vaikka sen voisi tehdä helpomminkin. Saan kaikki artikkelit ladattua koneelleni vaikka WikiText-muotoon ja sitten voisin ladata ne uuteen wikiin.

Ok. Kun saan rekisteröitymisen toimimaan, voitte rekisteröityä ja siirtää artikkeleita niin kuin parhaaksi näette. Keskustellaan niiden oikeuksien annosta sitten.

Lisäys:

ZuBer kirjoitti:

Ps. Riittääkö tuo 200mt pitkälle?

Lisää tilaa saa kuulemma pyytämällä.

Lisäys: Nyt toimii rekisteröityminen!

jukkah [28.05.2012 17:27:11]

#

Rekisteröitymislomake kirjoitti:

Ratkaise alla oleva summa jatkaaksesi: 72−0 =

:D

bmi [28.05.2012 19:06:37]

#

jukkah kirjoitti:

Rekisteröitymislomake kirjoitti:

Ratkaise alla oleva summa jatkaaksesi: 72−0 =

:D

Ei taida olla kovin vaikeaa botillekaan?
Tietääkö joku lisäosaa, jolla saisi esim. ReChaptan käyttöön?

ZuBer [28.05.2012 19:17:05]

#

Pystynkö lataamaan artikkeleita wikiin ilman oikeuksia?

//bmi, lähetin sähköpostia!

jukkah [28.05.2012 19:23:17]

#

bmi kirjoitti:

Tietääkö joku lisäosaa, jolla saisi esim. ReChaptan käyttöön?

ComfirmEdit, joka tukee useampaa erilaista CAPTCHAA.

ZuBer [28.05.2012 21:55:02]

#

Ohjelmointiwikiin voisi tehdä jotakin ohjeita yleensä artikkelin muodosta. Semmoista virhettä usein toistuu myös itsellä, että "Aiheesta muualla" on ennen lähteitä, vaikka esim. wikipediassa on toisin. Ja Ohjelmointiwikissä ei toimi viitteiden merkintä tällä tavalla tai sitten vain en osaa.

jokunen1 [06.06.2012 22:23:09]

#

Hyvältä vaikuttaa ja hienoa työtä. Löyttihän sieltä se java artikkeli. :D Odotan innolla kun alkaa tietoa olla kunnolla. En ole minkään koodin expertti mutta löytyykö mulle jotain hommaa sivun yllä pitämisessä, kun olen kiinnostunut ja mielenkiintoa ruveta rakentamaan tuollaista sivua. Voin esim etsiä linkkejä ohjelmointi oppaisiin ja kuvia sivulle.

jukkah [12.06.2012 17:28:26]

#

jokunen1 kirjoitti:

Voin esim etsiä linkkejä ohjelmointi oppaisiin ja kuvia sivulle.

Ihan tuollaisenaan innostuksesta ei ole merkittävää apua. Ehdottaisin, että luet ja yrität ymmärtää eri oppaita (yms. artikkeleita), ja kirjoittelet sitten kommenttisivulle, mitä kohtaa et ymmärtänyt. Joku käy sitten säätämässä hankalaa kohtaa. Sillä tavalla tekstiä voidaan viilata paremmaksi ja paremmaksi. Kannattaa kuitenkin odottaa, että sivulla on jonkin verran asiaa tai joku on nimenomaan pyytänyt kommentoimaan jotakin osaa.

bmi [14.06.2012 13:09:52]

#

Keskustelun voisi siirtää Ohjelmointiwikin omaan keskusteluun, foorumille. Eli, kaikki, joilla on tunnus, tai voivat sellaisen tehdä, sinne keskustelemaan.
P.S. Ja osoitehan on ohjelmointiwiki.viuhka.fi

bmi [24.07.2012 15:43:52]

#

Nyt pieni tilannepäivitys Ohjelmointiwikin nykyisestä tilasta:
Artikkelejä: 22
Projekti: PHP:n manuaalin osittainen suomennos (muutama sivu on jo tehty)
Käyttäjiä: 7
Keskustelupalsta: SMF
MediaWikin versio: 19.1

P.S. Tarvittaisiin lisää kirjoittajia...

Macro [24.07.2012 18:24:15]

#

bmi kirjoitti:

Projekti: PHP:n manuaalin osittainen suomennos (muutama sivu on jo tehty)

Tiedäks millanen homma siin on? Kannattais käyttää se energia johonkin muuhun...

dartvaneri [24.07.2012 19:33:04]

#

Montakohan promilea tuo muutama sivu on siitä manuskasta? :)

bmi [24.07.2012 22:36:58]

#

Kirjoitin osittainen suomennos, eli käytännössä ehkä alle prosentti koko manuaalista. Kyllä siinäkin hommaa riittää, mutta ei aivan mahdotonta ole. Tämän takia vähän "mainostin" (myönnetään :) ).


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta