Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: SQL-lause

latenleffahylly [10.04.2012 22:30:07]

#

Hei,

Olen täysin hukassa SQL-lauseen kanssa.

--------------------------------------------------------

Tehtävä: Minun pitäisi saada tietää mihin kaikkiin tapahtumiin henkilö on varannut työvuoron.

Tapahtuma
- T_Id
- tNimi

Varaus
- Tapahtuma_Id
- Asiakas_Id

Käyttäjä: Käyttäjä syöttää oman Asiakas_Id -numeron ja painaa OK.

Hmm.. "Valitse kaikki Tapahtuma_Id missä Asiakas_Id on %" . hakusana . "% ja Tapahtuma taulusta tapahtuman nimi missä T_Id on... huoh..

Metabolix [10.04.2012 22:52:32]

#

SELECT Tapahtuma.tNimi
FROM Varaus
JOIN Tapahtuma ON Varaus.Tapahtuma_Id = Tapahtuma.T_Id
WHERE Varaus.Asiakas_Id = 123

Taas kerran oppaassakin olisi aivan valmiita ratkaisuja.

latenleffahylly [11.04.2012 13:55:34]

#

Kiitos.

Tuota.. Kysyisin tällaista yleistä kysymystä teiltä. Eli ongelma on sellainen.. Ylläpitäjän pitäisi pystyä tapahtumaa luodessa laittamaan, että tapahtumaan on varatta esim. 5 paikkaa.

Miten ihmeessä tälläinen kannattaisi toteuttaa? Näkyisikö tapahtuman varanneiden työntekijöiden joukossa esim. 5 paikkavarausta, joissa nimi esim.

testi1
testi2
testi3
testi4
testi5

Olisi kiva saada teidän näkemys miten alkaisin asiaa ratkaisemaan. Kyse on siis Työvuoronvaraus sovelluksesta jota nyt yritän hieno säätää.

Grez [11.04.2012 18:00:55]

#

Tyypillisesti tuollaisessa käyttötapauksessa olisi järkevää tehdä "Varaus"-taulun lisäksi toinen taulu josta löytyy varaukseen liittyvät paikat.

Metabolix [11.04.2012 21:29:58]

#

Jos paikoilla ei ole mitään eroa ja yksi työntekijä voi varata vain yhden paikan, olisi järkevää vain laittaa Tapahtuma-tauluun paikkojen kokonaismäärä. Varattujen määrän saa tietenkin COUNT-funktiota käyttämällä Varaus-taulusta.

latenleffahylly [11.04.2012 21:39:11]

#

Itseasiassa jokaisella tapahtumalla on tarve esim. TARVE: 10 työntekijää. Olen yrittänyt miettiä miten ihmeessä ratkaisen ongelman kun kyseessä asiakastyö..

juu.. onkohan olemassa mitään systeemiä jolla voisi varata esim. 5 paikkaa 10 ja jokaisessa lukisi esim. VARATTU ulkopuolisille ja 5 muuta voisi varata normaalisti, mutta miten ihmeessä sitten päivittää kun 5 pitäisi vähentää esim. 4 ja näin pois päin.. mahdoton tehtävä..

kiitän Grez, Metabolix

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta