Hei,
Olen täysin hukassa SQL-lauseen kanssa.
--------------------------------------------------------
Tehtävä: Minun pitäisi saada tietää mihin kaikkiin tapahtumiin henkilö on varannut työvuoron.
Tapahtuma
- T_Id
- tNimi
Varaus
- Tapahtuma_Id
- Asiakas_Id
Käyttäjä: Käyttäjä syöttää oman Asiakas_Id -numeron ja painaa OK.
Hmm.. "Valitse kaikki Tapahtuma_Id missä Asiakas_Id on %" . hakusana . "% ja Tapahtuma taulusta tapahtuman nimi missä T_Id on... huoh..
SELECT Tapahtuma.tNimi FROM Varaus JOIN Tapahtuma ON Varaus.Tapahtuma_Id = Tapahtuma.T_Id WHERE Varaus.Asiakas_Id = 123
Taas kerran oppaassakin olisi aivan valmiita ratkaisuja.
Kiitos.
Tuota.. Kysyisin tällaista yleistä kysymystä teiltä. Eli ongelma on sellainen.. Ylläpitäjän pitäisi pystyä tapahtumaa luodessa laittamaan, että tapahtumaan on varatta esim. 5 paikkaa.
Miten ihmeessä tälläinen kannattaisi toteuttaa? Näkyisikö tapahtuman varanneiden työntekijöiden joukossa esim. 5 paikkavarausta, joissa nimi esim.
testi1
testi2
testi3
testi4
testi5
Olisi kiva saada teidän näkemys miten alkaisin asiaa ratkaisemaan. Kyse on siis Työvuoronvaraus sovelluksesta jota nyt yritän hieno säätää.
Tyypillisesti tuollaisessa käyttötapauksessa olisi järkevää tehdä "Varaus"-taulun lisäksi toinen taulu josta löytyy varaukseen liittyvät paikat.
Jos paikoilla ei ole mitään eroa ja yksi työntekijä voi varata vain yhden paikan, olisi järkevää vain laittaa Tapahtuma-tauluun paikkojen kokonaismäärä. Varattujen määrän saa tietenkin COUNT-funktiota käyttämällä Varaus-taulusta.
Itseasiassa jokaisella tapahtumalla on tarve esim. TARVE: 10 työntekijää. Olen yrittänyt miettiä miten ihmeessä ratkaisen ongelman kun kyseessä asiakastyö..
juu.. onkohan olemassa mitään systeemiä jolla voisi varata esim. 5 paikkaa 10 ja jokaisessa lukisi esim. VARATTU ulkopuolisille ja 5 muuta voisi varata normaalisti, mutta miten ihmeessä sitten päivittää kun 5 pitäisi vähentää esim. 4 ja näin pois päin.. mahdoton tehtävä..
kiitän Grez, Metabolix
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.