Olen tätä samaa kysynyt joskus pari vuotta sitten...Silloin oli DOS viritelmä meneillään....
Eli jos mulla on planeetan pintaa kaahaava alus ja oletetaan että planeetan ympärys on 3200 pixeliä.Planeetan voi siis kiertää ympäri molempiin suuntiin.
Ohjukset seuraavat kiltisti mutta raja-alueella 3199-0 syntyy ongelmia.
Minkälaisella kikalla suunta ja etäisyyslaskut eivät menisi sekaisin?
Mitä jos etsisit sen vanhan aiheen? Ei vatsaus ole miksikään muuttunut. Siis laske etäisyys sekä eteenpäin että taaksepäin ja valitse näistä lyhyempi.
Eli käyttäisin kahta etäisyyslaskua? Ja valitsen sen mikä antaa pienemmän tuloksen?
Kuinkas sitten kulman kanssa menetellään?
Käytät tietenkin neljää laskua, molemmat kulkusuunnat sekä x- että y-akselilla.
Toinen vaihtoehto olisi luopua kokonaan tuollaisesta kieroutuneesta neliöstä ja vaihtaa aitoon pallopintaan, mutta jos tällaisen yksinkertaisenkin laskennan hahmottaminen on vaikeaa, pallopinta varmaan menee täysin yli ymmärryksen.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.