Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Apua kotisivujen testaukseen

Sivun loppuun

pistemies [07.01.2012 14:35:49]

#

Vanha otsikko: ”Mitäs minä sanoin?”

Jo kesällä :)

Että olen tekemässä uusia kotisivuja. Sivut on nyt siinä vaiheessa, että niitä voisi testailla.
Olisiko ketään vapaaehtoisia, mieluummin hiukan kokeneempia joita kiinnostaisi testailla? Sivujen osoitteet on tuolla käyttäjän kuvauksissani. Voin halukkaille antaa testi-tunnuksen salasanan.

Yucca [07.01.2012 15:45:37]

#

Jos oikeasti haluat ilmaista apua, kirjoita oikealle palstalle viesti, jossa on järkevä otsikko ja jossa kerrotaan, mitä sivusto käsittelee ja millaista testausta toivot. Ja kerro testiversion osoite suoraan ja poista salasanapelleilyt ja muut yritykset saada kotisivujen raakileen tekele vaikuttamaan jotenkin hienolta ja suojattavalta. Kukaan ei usko, että osaisit suojata todella suojaamista tarvitsevan tiedon, jos harrastat tuollaista.

Jos taas haluat työtä, jota tehdään ihan sinun kummallisilla ehdoillasi, varaudu maksamaan ainakin sata euroa alkavalta tunnilta.

pistemies [07.01.2012 15:50:39]

#

Osoite on ihan suoraan tarkkaan jo kerrottu.
Salasanoja en poista ennen kuin sivut otetaan käyttöön, toisesta en poista ollenkaan, koska se on ja pysyy testi-sivuna. (Mikä testi-sivu se sellainen olisi johon kaikki kansa pääsee?)

makumaku [07.01.2012 16:15:22]

#

Yucca puhui asiaa.
Laita se testitunnus yleiseen jakoon, jos oikeasti jaluat että joku tuota testaa. Esim tunnus: testi, salasana : testi

pistemies [07.01.2012 16:34:45]

#

Ok. Laitan sen tuonne missä on nuo linkitkin.
Tämä on vaan ihan tavallista toimivuuden testausta, esintyykö sivujen normaalikäytössä bugeja.

Ps. Ulkoasua hiukan vielä muokkaan tuossa "my"-sivulla. Siinä on vanhentuneet kuvat.

makumaku [07.01.2012 17:06:49]

#

Siis ensin pitää hommata tunnukset ja salasanat että pääsee sivuille sisään, ja sen jälkeen sivuilla on kirjautuminen johon on taas uudet tunnukset???

Ensiksi voisi korjata vaikka kirjoitusvirheet valikoissa.

Lebe80 [07.01.2012 17:43:57]

#

pistemies kirjoitti:

Tämä on vaan ihan tavallista toimivuuden testausta, esintyykö sivujen normaalikäytössä bugeja

kuulostaa jo valmiiksi aika eksoottiselta toteutustavalta

pistemies [07.01.2012 18:38:33]

#

makumaku kirjoitti:

Siis ensin pitää hommata tunnukset ja salasanat että pääsee sivuille sisään, ja sen jälkeen sivuilla on kirjautuminen johon on taas uudet tunnukset???

Ensiksi voisi korjata vaikka kirjoitusvirheet valikoissa.

Näin on. Sellainen toi mun sivu on. Joutuu rekisteröitymään, jotta voi testata toimiiko. Tunnuksensa voi toki sen jälkeen poistaa.....

AkeMake [07.01.2012 20:36:58]

#

Jospa tuota jotain asiallista palautetta heittäisi sivusta.

Ensinnäkään en tajua mikä idea on asettaa sivujen korkeudeksi 1000px, sillä monilla sivuilla jää ihan turhaan tyhjää sivun alaosaan.
Sisin laatikko venyy ikkunan koon mukana, joten ikkunan ollessa suuri (kuten minulla) taustakuva loppuu kesken.
En vaivautunut testaamaan sivuja muilla selaimilla kuin Chromella. Kyseisellä selaimella katsellessa linkkihakemiston kaikki harmaalla pohjalla olevat tekstit ovat selvästi liian ylhäällä, sillä tekstit menevät taustaviivojen päälle. Lisäksi saman sivun alasivu-menu lienee kymmenisen pikseliä haluttua korkeampi. Ainakin minun silmääni näyttää siltä, että linkkien alle jää sellaista tyhjää joka ei sinne kuulu.

pistemies [07.01.2012 21:28:57]

#

AkeMake kirjoitti:

Jospa tuota jotain asiallista palautetta heittäisi sivusta.

Ensinnäkään en tajua mikä idea on asettaa sivujen korkeudeksi 1000px, sillä monilla sivuilla jää ihan turhaan tyhjää sivun alaosaan.
Sisin laatikko venyy ikkunan koon mukana, joten ikkunan ollessa suuri (kuten minulla) taustakuva loppuu kesken.
En vaivautunut testaamaan sivuja muilla selaimilla kuin Chromella. Kyseisellä selaimella katsellessa linkkihakemiston kaikki harmaalla pohjalla olevat tekstit ovat selvästi liian ylhäällä, sillä tekstit menevät taustaviivojen päälle. Lisäksi saman sivun alasivu-menu lienee kymmenisen pikseliä haluttua korkeampi. Ainakin minun silmääni näyttää siltä, että linkkien alle jää sellaista tyhjää joka ei sinne kuulu.

Kiitoksia palautteesta!
Ehdin jo tuossa tuskailla, kun olen juuri tekemässä opasta tuonne "my"-sivulle, kun tulee niin useita kirjoitusvirheitä ja täältä lappaa väkeä niitä lukemassa :)

Tuo sivun korkeus on keski-kesän ajoilta. Muistaakseni määritys "auto" oli silloin liian lyhyt joillekkin sivuille. Ja jos asetti sille vakio-pituuden, se oli liian lyhyt sivuilla, joissa oli paljon tavaraa ja tekstit valui alareunan yli... en ole tuota muuten enää muistanutkaan :) Tämän tekemisen aloitin huhtikuulla... vaikeinta on ollut uloasun kanssa. Tuntui että en ikinä saa sellaista ulkoasua, johon olisin tyytyväinen.

Missähän asioissa Chrome näyttää nuo css-tyylit eri tavoin... vai onko minulla niissä bugi, jonka firefox ohittaa..?

pistemies [08.01.2012 13:49:31]

#

Säätöhommia tässä näyttää olevan Css-puolella vielä.

Teuro [08.01.2012 16:13:22]

#

Alle olen kirjaillut osan löytömistäni asioista. Luultavasti sivuston leiska ja taustajärjestelmä kannattaisi vaihtaa johonkin julkaisujärjestelmään, joka huolehtisi rutiineista paremmin. Tällöin sisällön ja ulkoasun suhteen olisi enemmän aikaa.

1. Linkkilista (linkki-lista) on toteutettu väärin, mielummin oikealla listalla, kuin taulukolla.
2. Linkkilistassa tekstit ovat heikosti luettavalla fontilla tehtyjä kuvia.
3. Etusivulta ei selviä sivuston ideaa.
4. Merkistöt vaihtelevat eri sivuilla, joista johtuen ääkköset näkyvöt väärin.
5. Osa sivuista on vieraalla kielellä toteutettu.
6. Mainokset ovat erittäin ärsyttäviä.
7. Suomessa alv. on ollut 23 % jos melko kauan.
8. Päivityslogi ei ole ajantasalla.

pistemies [08.01.2012 21:19:43]

#

Teuro kirjoitti:

7. Suomessa alv. on ollut 23 % jos melko kauan.
8. Päivityslogi ei ole ajantasalla.

Noista minulle tulee mieleen se, että ilmeisesti tutkit ja arvostelit vanhaa sivuani, joka häipyy muistoihin muutaman päivän kuluttua.

Lebe80 [09.01.2012 10:15:33]

#

No voisitko ilmoittaa jo se linkin uuteen saittiin tähän ketjuun, ettei tarvitse arvailla osoitetta.

pistemies [09.01.2012 14:24:53]

#

onhan linkin sijainti jo kerrottu, linkki ja salasana ovat tuolla:
https://www.ohjelmointiputka.net/kayttajat/profiili.php?id=189

[offtopic]Mahtaako tuo 189 muuten tarkoittaa sitä, että olen 189:s, joka on rekisteröitynyt Ohjelmointiputkaan? Rekisteröidyin aikana jolloin oli vielä kiva käydä juttelemassa mbnetin php-keskustelupalstalla ja jossa myös muuan pllk:lla oli tapana käydä. :)[/offtopic]

Sien1 [09.01.2012 15:21:16]

#

Eikö linkkiä sekä tunnuksia voi laittaa suoraan tähän keskusteluun?

pistemies [09.01.2012 15:32:03]

#

Ei koska ne silloin tietääkseni näkyisi myös kirjautumattomille.

Lebe80 [09.01.2012 18:41:28]

#

"Hei tein kotisivut ja toivon ettei kukaan käy siellä"

Antti Laaksonen [09.01.2012 19:56:42]

#

pistemies kirjoitti:

Mahtaako tuo 189 muuten tarkoittaa sitä, että olen 189:s, joka on rekisteröitynyt Ohjelmointiputkaan?

Periaatteessa mitä pienempi id-numero, sitä aiemmin on rekisteröitynyt. Kuitenkaan id-numerot eivät mene täydellisesti järjestyksessä rekisteröitymisajan mukaan.

pistemies [09.01.2012 21:01:06]

#

Lebe80 kirjoitti:

"Hei tein kotisivut ja toivon ettei kukaan käy siellä"

Kotsivut, joista puhut ei ole vielä tehty ja siksi siellä ei tartte käydä kuin kirjautuneet. Täällä tietääkseni on tuhansia kävijöitä päivittäin, miksi minun pitäis kaikille heille antaa tunnarit?

pistemies [10.01.2012 11:05:43]

#

Yucca kirjoitti:

Kukaan ei usko, että osaisit suojata todella suojaamista tarvitsevan tiedon, jos harrastat tuollaista.

Tekeepä mieli lohkasta jotain tälle suupaltille "jukalle". Cpanelin "automaattinen" hakemistonsuojaus ei ole "minun tekemä" suojaus. Meinaatko että kukaan ei usko, että se on toimiva?

Metabolix [10.01.2012 15:34:38]

#

Ehkä Yucca tarkoitti, että koko tähänastinen testaustouhusi on sellaista pelleilyä ja että tuskinpa sivustosi muutenkaan on kovin hyvällä mallilla. Kyllä itse ainakin uskaltaisin pitää lähes mitä tahansa testisivuja näytillä julkisesti, varsinkin, jos "turvallisempi" vaihtoehto on kelpuuttaa kaikki, jotka jaksavat rekisteröityä tälle foorumille. Mutta ehkä oma sivusi on niin tietoturvaton, ettet uskalla julkaista sitä ja toivot satunnaisen testailun löytävän pahimmat bugit.

pistemies [11.01.2012 15:41:56]

#

No niin. Nyt nämä uudet sivut on otettu käyttöön ja testi-tunnukset on poistettu.

http://www.pm-netti.com/

Täällä ei kuulu mainostaa, mutta sanompa että Tervetuloa!

Lebe80 [11.01.2012 15:45:31]

#

Itseäni häiritsee suunnattomasti otsikkokuvien teksteissä olevat "heittovarjot", jotka eivät olekaan läpinäkyviä vaan valkoisella taustalla olevia.

esim.
http://www.pm-netti.com/pmimg/uudet_palvelut.png

Samantapaista ongelmaa näyttäisi esiintyvän sivuilla kauttaaltaan, eli jokaisen pyöristyksen yms. ympärillä on rakeista valkoista aluetta.

Taustakuvat on myös aivan liian pieniä "tailautumaan", joten nyt ne monistuvat keskivertoruudullani häiritsevästi. Pienellä kuvankäsittelyllä mistä tahansa kuvasta saisi paremmin monistuvan, tai vastaavasti kuvan saisi asemoitua helposti css:llä johonkin tiettyyn kohtaan.

Vuonna 1999 tämän hyväksyisin, mutta en enää vuonna 2012.


Lisäksi navilinkeissä esiintyy sana "documentit", kun taas tekstissä puhutaan dokumenteistä.

Kuvat näyttivät olevan järjestelmällisesti suurennettu alkuperäisestä koostaan html:n määritysten avulla, jolloin niistä tuli paljon epäselvempiä, kuin mitä alkuperäinen kuva oli.

Oppaitten "alkusanoissa" ei näyttänyt tulevan ollenkaan kuvalinkkien mukaista sivua, vaan pelkät tyhjät sivut:
http://www.pm-netti.com/index.php?id=ohjelmointi&as=php

Veikkaan, että oikea linkki php-kuvassa olisi pitänyt olla jokin tämän tapainen:
http://www.pm-netti.com/index.php?id=oppaat&as=php


Ulkoasu on valokuvamaisine taustakuvineen hyvinkin räikeätä, joten teksti on erittäin hankalaa lukea. Lisäksi ulkoasua vaivaa laatikon-sisällä-olevan-laatikon-sisällä-olevan-laatikko -syndrooma. Eli ulkoasussa on aivan liikaa kehyksiä, joiden sisällä on uusia kehyksiä.

edit:
Lisäksi, mikä sivu tuo on? Näemmä siellä on ohjelmoinnin lisäksi linkit osiossa yritysluettelot yms.

pistemies [11.01.2012 16:20:37]

#

Kiitos palautteesta. Korjasin nuo linkit.
On minulla vielä tässä tosin hommia, koska noissa boxeissa ei ole läpinäkyvät kuvat kulmissa, joissa on pyöristys. Muutoin alempi taustakuva, joka on suorakulmainen, näkyisi kulmissa pyöristyksen läpi. Pitää tehdä siihen vähän lähemmäs taustavärin näköisiä kulmia. Yritin asetella diveihin läpinäykiä kulmia, mutta aina ne divit "rikkoitui".

ankzilla [11.01.2012 20:37:19]

#

pistemies kirjoitti:

Yritin asetella diveihin läpinäykiä kulmia, mutta aina ne divit "rikkoitui".

Siis mitä?
CSS:n border-radius on juuri tuota varten.

pistemies [11.01.2012 22:41:16]

#

ankzilla kirjoitti:

pistemies kirjoitti:

Yritin asetella diveihin läpinäykiä kulmia, mutta aina ne divit "rikkoitui".

Siis mitä?
CSS:n border-radius on juuri tuota varten.

Minua alkoi tuo asia itseänikin sen verran harmittamaan, että sain kuin sainkin idean, jolla saan nuo läpinäkyvät kulmat toimimaan liukuvärillä värjättyä taustaa vasten. Homma toimii lyhyesti sanottua siten että laitetaan kulmakuville miinus-merkkistä marginia kuvan leveyden verran. Pikkuisen jänniä matemaattisia hommia css-puolella, miten paljon mihinkin suuntaan divejä liikutetaan (tiedostossa boxs.css) ja millä tavoin ne pitää sijoittaa toisiinsa nähden. Siis tähän tapaan:

<div class="ylarima">
  <!-- tämä normali asetuksin, esim width:80%;margin-left:10%-->
   <div class="vasen-ylakulma"> <!-- margin-left:-15px -->
   <div class="oikea-ylakulma"> <!-- margin-right:-15px -->
</div>

   <div class="keskitaso">
     <!-- tämä normali asetuksin, esim width:80%;margin-left:10%-->
       <div class="keski-tekstit">
       <!-- margin-left:-15px; width:90% eli 100 -10, padding-right:28px; sivu-border 2x1px -->
      </div>
   </div>

<div class="alarima">
  <!-- tämä normali asetuksin, esim width:80%;margin-left:10%-->
   <div class="vasen-alakulma"> <!-- margin-left:-15px -->
   <div class="oikea-alakulma"> <!-- margin-right:-15px -->
</div>

Sivulla, joka ottaa tuon "keski-tekstit" leveysprosentit suhteessa "keskitason" leveyteen homma hoituu eri tavalla, "keski-tekstin" leveys on 100%. Etusivulle olen tuon saanut asennettua. Toisella sivustolla hidastaa hiukan, kun profiilisivun kapeammat boxit on samassa css-tiedostossa ja vieläpä samalla css-tyylinimellä. Sen korjaus jää huomiseen.

Ps. Nyt on korajailtu tämä juttu ja laitoin samalla tuohon esimerkin siitä, miten sen tein. Ehdin tämän jo etusivulle laittaa, ennenkuin luin ankzillan viestin.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta