Terve.
Olen harkinnut JavaScriptin opettelemista, koska kaikenlaisten pienten nettisivustojen tekeminen kiinnostaa minua.
HTML, XHTML ja CSS on hallussa kohtuullisen hyvin ja haluaisinkin nyt opiskella JavaScriptiä. Php:n taidan sen verran hyvin, että osaan etsiä tarvittaessa keinon miten saan sen avulla "tarpeet täytettyä". JavaScript kuitenkin toimisi selaimen kautta, eikä tarvisi välttämättä aina taustalleen php:tä tukevaa palvelinta.
Olen kuullut, että java ei ole enää välttämättä opettelemisen arvoinen, mutta JC on. Onko HTML 5 esim. sellainen, että kannattaa unohtaa JC kokonaan, vai onko ko. kielellä tulevaisuutta vielä pitkään?
Mikä ihmeen JC?
Kyllä nimenomaan JavaScript on tavallaan HTML5:n myötä nousussa. HTML itsessään ei riitä minkäänlaiseen ohjelmointiin, mutta HTML5 määrittelee kuvauskielen lisäksi joitakin uusia JavaScript-rajapintoja (mm. Canvas, Video, Audio).
Pahoittelen hieman hätäisesti kirjoitettua viestiä.
Tarkoitin tietenkin JS, enkä JC.
HTML5 ja CSS3 ovat tuoneet selaimen varteenotettavaksi suoritusympäristöksi tai "virtuaalikoneeksi". Niillä ei saa aikaan kunnon toiminnallisuutta, joten tarvitaan jokin skriptikieli, joista yleisimmin käytetty on JavaScript. Kun JavaScriptin mukaan otetaan muutama lisäpalikka, kuten jQuery, niin sillä voi ohjelmoida täysverisen selaimessa toimivan käyttöliittymän.
Jos ajatellaan hienosti, niin HTML on malli, CSS on näkymä ja JavaScript on kontrolleri. Siten ne eivät kilpaile toistensa kanssa vaan täydentävät toisiaan.
JavaScriptillä on hyvä tulevaisuus, sillä vahvaa kilpailijaa ei ole näkösällä lähiaikoina, vaikka Google tekeekin töitä "ongelman" korjaamiseksi.
JavaScriptillä voi nykyään tehdä oikean selainsovelluksen (eli verkkosovellus ilman palvelinta).
jukkah kirjoitti:
tarvitaan jokin skriptikieli, joista yleisimmin käytetty on JavaScript
Nettisivuista puhuttaessa JavaScript on käytännössä ainoa vaihtoehto, kun halutaan selaimessa pyörivää toiminnallisuutta. Muut selainskriptikielet ovat selainkohtaisia ja jääneet hyvin vähälle käytölle.
lainaus:
JavaScriptillä on hyvä tulevaisuus, sillä vahvaa kilpailijaa ei ole näkösällä lähiaikoina, vaikka Google tekeekin töitä "ongelman" korjaamiseksi.
Vaikka Google siinä onnistuisikin, kestäisi hyvin monta vuotta, ennen kuin JavaScript-tuki alkaisi pudota pois selaimista.
Yucca kirjoittaa täysin asiaa.
Yucca kirjoitti:
Muut selainskriptikielet ovat selainkohtaisia ja jääneet hyvin vähälle käytölle.
Osa verkkosovelluksista tehtiin ennen toimimaan vain (monopoli) IE:llä. Veikkaan, että silloin käytettiin myös VBScriptiä enemmän.
Yucca kirjoitti:
Nettisivuista puhuttaessa JavaScript on käytännössä ainoa vaihtoehto
Jos haluaa lisää vaihtoehtoja, niin joillekin kielille on kääntäjiä jotka osaavat generoida JavaScriptiä. Olen vähän skeptinen niiden suhteen, mutta ainakin yksinkertaisia skriptejä voi tehdä ilman että tietää JavaScriptistä mitään.
Myös pluginien avulla voi käyttää muita kieliä, mutta se on ainakin pari kokoluokkaa epäkäytännöllisempää.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.